پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۴۷۸۱
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۷
ئیس انجمن انجیر ایران: مسئولان برای حفظ بازار‌های هدف انجیر ایران تمهیدی بیندیشند

 اشعار سال:گرچه ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده انجیر دیم در دنیا محسوب می‌شود، اما تولیدکنندگان، صادرکنندگان و مسئولان باید برای حفظ بازارهای صادراتی این محصول اقداماتی موثر انجام دهند، چرا که به گفته فعالان این بخش، تا چند سال آینده کشور چین که در حال حاضر خریدار 60درصد انجیر ایران است، تبدیل به یکی از قطب‌های تولید انجیر در دنیا می‌شود.
 
انجیر از جمله محصولات تولیدی جهان است که سوای از این‌که به عنوان یک ماده غذایی مقوی استفاده می‌شود، بسیاری از کشورها آن را به عنوان یک ماده دارویی می‌شناسند و در صنعت داروسازی خود از این محصول استفاده می‌کنند. کشور ما نیز از کشورهای تولیدکننده انجیر است که این محصول به دلیل این‌که غالباً به صورت دیم در کشور تولید می‌شود، خریداران خاص خود را در دنیا دارد.
 
داده‌های آماری سازمان فائو نشان می‌دهد که در سال 2019 کشور ترکیه با تولید 310هزار تن انجیر در جایگاه نخست دنیا قرار گرفته است و کشورهای مصر و مراکش نیز در رتبه‌های دوم و سوم دنیا جای گرفته‌اند. داده‌های آماری فائو همچنین نشان می‌دهد که کشور ایران نیز در این سال بالغ بر 130هزار تن تولید انجیر داشته و جایگاه چهارم تولیدکنندگان دنیا را به خود اختصاص داده است. این در حالی است که داده‌های فائو نشان می‌دهد که ایران در سال 2018 نیز بالغ بر 111هزار تن تولید انجیر داشته و روند افزایشی را در پیش گرفته است.
 
در همین راستا رئیس انجمن انجیر ایران در خصوص میزان و شرایط تولید انجیر در کشور به بازار گفت: با توجه به این‌که در کشور استان‌های مختلفی تولیدکننده انجیر هستند، آمار سطح زیر کشت رو به افزایش است. از سوی دیگر چون انجیر گیاهی است که نسبت به خشک‌سالی مقاوم‌تر است، میزان کشت آن در کشور رو به افزایش است.
 
کمال یداللهی افزود: در حال حاضر 56 هزار و 33هکتار سطح زیر کشت کل انجیر کشور است که شامل دیم و آبی است. این در حالی است که استان فارس بیش‌ترین سطح زیر کشت انجیر را دارد و 80درصد سطح زیر کشت در این استان است که حدود 47هزار و 350هکتار می‌شود.
 
وی با بیان این‌که شهر استهبان واقع در استان فارس هم یکی از قطب‌های تولید انجیر در دنیا است، افزود: در استهبان 24هزار هکتار سطح زیر کشت انجیر وجود دارد که رقم قابل توجهی است.
 
ایران بیش‌ترین صادرات انجیر را در دنیا دارد
 
یداللهی در خصوص حجم تولید انجیر در کشور نیز اظهار داشت: بر اساس آمار منتشر شده توسط وزارت جهاد کشاورزی در سال 98 جمع تولید انجیر‌ تر و خشک مجموعاً 88هزار و 338تن بوده است.
 
وی در مورد میزان سطح زیرکشت انجیر دیم نیز گفت: از 56هزار هکتار کل سطح زیر کشت انجیر در کشور بالغ بر 47هزار هکتار آن دیم است.
 
رئیس انجمن انجیر ایران در خصوص تفاوت کیفیت انجیر دیم و آبی نیز گفت: انجیرهای آبی غالباً مصرف تازه‌خوری دارد، اما انجیر دیم روی درخت خشک می‌شود و به همین دلیل انجیر دیم خاصیت دارویی و تقویتی بالایی دارد.
 
یداللهی در خصوص وضعیت بازار جهانی انجیر نیز گفت: در حال حاضر بیش‌ترین انجیری که در دنیا صادر می‌شود، از ایران است و به دلیل شرایطی که داریم، 60درصد تولیدات ما به چین صادر می‌شود.
 
 قاچاق انجیر ایران به چین و ضررهای مالی صادرکنندگان ایران
 
این مقام مسئول در خصوص مشکلات صادرات انجیر به چین گفت: چین به دلیل تعرفه بالایی که برای واردات انجیر دارد، صادرکنندگان محموله صادراتی را به هنگ‌کنگ و ویتنام ارسال می‌کنند و از مرز این کشورها وارد چین می‌شود، چون آن‌ها تعرفه ندارند؛ بنابراین گاه انجیر حتی به صورت قاچاق وارد چین می‌شود، لذا صادرکنندگان ما این مشکل را دارند و به دلیل این‌که نمی‌توانند مستقیم کالا را به چین صادرکنند، کالای صادراتی صادرکنندگان ما در چین ضبط می‌شود.
 
یداللهی افزود: وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت و نیز گمرک در حال پیگیری هستند که چین تعرفه واردات انجیر ایران را کاهش دهد. همچنین اگر بتوانیم تعرفه ترجیحی را برای این محصول درنظر بگیریم، می‌توانیم راهی باز کنیم تا صادرکنندگان مستقیم محصول خود را صادر کنند.
 
چین، قطب آینده تولید انجیر در دنیا
 
وی در مورد کیفیت انجیرهای صادراتی به چین و اروپا نیز اظهار داشت: انجیر صادراتی ما به اروپا درجه یک است، اما صادراتی که به چین داریم در واقع انجیرهایی است که در کشور قابلیت استفاده ندارند؛ یعنی مصرف‌کننده ایرانی خریدار آن‌ها نیست، چون چندان مرغوبیت ندارد و آن‌ها برای مصارف دارویی و فرآوری از این انجیرها استفاده می‌کنند.
 
این مقام مسئول در خصوص قیمت انجیر ایرانی در بازار داخلی و بازارهای جهانی نیز گفت: قیمت‌ها غالباً با توجه به کیفیت متفاوت است، اما آنچه مسلم است این که قیمت داخلی انجیر مبنای صادرات نیست و متغیر است؛ مثلاً در حالی که قیمت انجیر مرغوب در داخل کیلویی 250هزار تومان است، صادرکنندگان با قیمت 70سنت آن را به چین صادر می‌کنند.
 
وی ادامه داد: البته باید توجه داشته باشیم که اگر صادرکنندگان بتوانند تأییدیه‌های اروپایی را بگیرند، انجیرهای صادراتی ما به این کشورها ارزش صادراتی بسیار بالایی خواهد داشت.
 
یداللهی تصریح کرد: حجم صادرات ما تنها از شهر استهبان در سال 98 بالغ بر 13هزار تن بوده است که با توجه به این‌که سال گذشته قیمت دلار بالا بود، در نتیجه ارز آوری بالایی برای کشور داشت. این در شرایطی است که انجیر ایران به دلیل دیم بودن در جهان خاص است و خواهان بسیار زیادی دارد.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر اگرچه از نظر کیفی و کمی ایران در جایگاه اول قرار دارد، اما کشورهای دیگری همچون ترکیه و افغانستان نیز با ما رقابت می‌کنند. از سوی دیگر کشور چین نیز در حال افزایش سطح زیرکشت انجیر در کشور خود است و قطعاً تا چند سال آینده رتبه یک دنیا خواهد شد.
 
مدیرعامل اتحادیه باغداران استان فارس گفت: موارد نام‌برده خطراتی است که انجیر ما را تهدید می‌کند و اگر زودتر اقداماتی انجام ندهیم، بازارهای صادراتی را از دست خواهیم داد.
 
وی گفت: به عبارت دیگر نیاز است که تولیدکنندگان، صادرکنندگان و مسئولان کشور برنامه ریزی منسجم‌تری داشته باشند تا به شکلی جلو برویم که بازارهای صادراتی را از دست ندهیم.
 
یداللهی در پایان گفت: باز هم تأکید می‌کنم که نه تنها ترکیه و افغانستان در بحث انجیر رقبای هستند، بلکه کشور چین برنامه بلندمدتی را برای این بخش چیده‌ و قطعاً تا سه سال آینده تبدیل به قطب تولید انجیر خواهد شد؛ بنابراین مسئولان باید فکری برای حفظ بازارهای هدف کنند.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه  ، تاریخ انتشار: 8  بهمن  1399  ، کدخبر:- ، www.sabzineh.org

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین