پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۴۷۲۵
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۱
رئیس جهاد کشاورزی پلدختر در خصوص مشکلات این باغ‌داران اظهار کرد: متاسفانه نبود تعاونی فروش، صنایع تبدیلی و بسته‌بندی و کم‌آبی از مهمترین مشکلات است.
شعار سال:لرستان انجیر سیاه پلدختر از کیفیت بسیار خوبی برخوردار بوده و نوبرانه‌ کشور است اما باغات آن در شرایط خوبی قرار ندارد.
 
انجیر ماندگاری اندکی دارد و بیشتر به‌طور تازه مصرف می‌شود که در صنایع شیرینی‌پزی، مربا، سرکه، مارمالاد، شربت و شکلات نیز فرآوری می‌شود، همچنین به‌صورت خشک مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
ویژگی انجیر سیاه پلدختر علاوه بر کیفیت، زودرس بودن آن است به نحوی که پیش از محصولات سایر مناطق روانه بازار می‌شود و همین مورد  آن را شاخص کرده اما همچنان با کمک واسطه و بدون برند به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود.
 
سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن انجیر در جهان تولید می‌شود و این در حالی است که ایران با تولید ۵۸ هزار تن انجیر در سال، رتبه پنجم تولید این محصول را در جهان داشته و لرستان جایگاه نخست تولید انجیر سیاه را در کشور دارد.
 
همواره کمبود آب، نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی، سردخانه و... از عمده مشکلات باغداران این منطقه بود که سال پیش سیل نیز باغداران را با مشکلات زیادی مواجه کرد به طوری که بیش از ۳۰۰ هکتار از باغات این شهرستان به طور کامل تخریب شد.
 
سیل قوز بالا قوز شد
 
یک باغدار در این خصوص به ایسنا گفت: مشکلات زیادی داریم و هر سال برای رفع آنها وعده‌های زیادی داده می‌شود اما در عمل اتفاق خاصی نمی‌افتد، سال ۹۸ سیل نیز مشکلات را بیشتر کرد و خسارت زیادی دیدیم.
 
وی ادامه داد: متاسفانه بر اثر سیل یک‌سوم درختان باغ بنده را آب بُرد و باوجود شن و ماسه که به داخل باغ آمد، برخی درختان نیز خشک شدند.
 
او تاکید کرد: مبالغ جبران خسارات سیل برای باغات بین دو تا سه میلیون تومان بوده که واقعاً خیلی ناچیز و خسارات به مراتب بیشتر بوده است.
 
باغداران انجیر سیاه پلدختر همواره مشکلات زیادی دارند که سیل سال گذشته نیز قوز بالا قوز شد و شرایط را برای آنان به مراتب سخت‌تر کرد.
 
میرزامحمد مرادی، مدیر جهاد کشاورزی پلدختر اردیبهشت ۹۷ به ایسنا گفته بود: سطح باغات انجیر سیاه در پلدختر ۱۳۵۰ هکتار است که حدود ۴۵۰ هکتار از این باغات از آب مادیان‌رود استفاده می‌کنند و با توجه به خشکسالی سنوات اخیر و کاهش آب این رودخانه برای آبیاری مشکل دارند.
 
وی ادامه داد: برای بخشی از این باغات ایستگاه پمپاژ احداث شده که اگر مادیان‌رود آب داشته باشد، مشکلی نخواهند داشت.
 
انجیر دوام زیادی ندارد
 
یک باغدار پلدختری با بیان اینکه گرما باعث کیفیت انجیر می‌شود و وزن آن را نیز بیشتر می‌کند، افزود: آن‌گونه که کارشناسان می‌گویند میانگین برداشت انجیر سیاه در کشور قریب به ۱۴ تن در هکتار است اما با کارهایی که ما انجام می‌دهیم بیش از ۳۰ تن در هکتار نیز برداشت داشته‌ایم.
 
وی با بیان اینکه انجیر میوه ضعیفی است و دوام زیادی ندارد، تاکید کرد: به علت مشکلات جاده در ازای ۱۰ میلیون تومان یک خودرو اجاره کرده‌ام که تا پایان جمع‌آوری محصول اینجا بماند و واقعاً این پول برای من مبلغ زیادی است.
 
آبیاری ساعتی ۲۵ میلیون ریال
 
یک باغدار دیگر با اشاره به تخریب ایستگاه پمپاژ در سیل سال گذشته، تصریح کرد: با کمبود آب برای آبیاری مواجه هستیم و واقعاً این موضوع مشکلات زیادی برای باغ‌داران ایجاد کرده است.
 
وی ادامه داد: در برخی مواقع مجبور می‌شویم حتی ساعتی ۲.۵ میلیون تومان آب از پمپاژدارها خریداری کنیم که با چنین شرایطی و به‌علت کم‌آبی انجیر به کیفیت نمی‌رسد و نارس به زمین می‌افتد.
 
این باغ‌دار تاکید کرد: از رئیس سازمان جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان تقاضا داریم مشکلات باغ‌داران را ببینند و برای رفع آنها تلاش کنند.
 
کم‌آبی، نبود تعاونی فروش، صنایع تبدیلی و بسته‌بندی مهمترین مشکلات
 
رضا عسگری، رئیس جهاد کشاورزی پلدختر نیز با بیان اینکه سطح باغات انجیر سیاه پلدختر ۱۵۰۰ هکتار است، افزود: حدود ۳۴ درصد انجیر سیاه کشور در پلدختر تولید می‌شود و از نظر کیفیت در سطح بالایی قرار دارد و علاوه بر مصرف در داخل کشور به اروپا نیز صادر می‌شود.
 
وی در خصوص مشکلات این باغ‌داران اظهار کرد: متاسفانه نبود تعاونی فروش، صنایع تبدیلی و بسته‌بندی و کم‌آبی از مهمترین مشکلات است.
 
عسگری با بیان اینکه پلدختر در تولید انجیر سیاه رتبه اول کشور را دارد، افزود: انجیر سیاه پلدختر؛ نوبر، نورس و مشتری‌پسند است که می‌توانیم با رفع مشکلات استفاده بهینه‌ای از آن ببریم.
 
درددل باغ‌داران انجیر سیاه پلدختر بارها رسانه‌ای شده اما در عمل اقدام خاصی برای رفع مشکلات اجرا نشده و هر سال این داستان سیاه تکرار می‌شود.
 
صادرات انجیر سیاه پلدختر به خارج کشور با برند استان‌های دیگر!
 
علی‌رضا احمدوند، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان در خصوص مشکلات باغداران به ایسنا گفت: نبود صنایع تبدیلی باعث شده که انجیر سیاه فرآوری نشود، سردخانه نداریم و چون زود فاسد می‌شود باید سریع به فروش برسد.
 
وی با اشاره به اینکه سیل سال گذشته مشکلات باغ‌داران را بیشتر کرد، افزود: در برخی مناطق رسوبات سیل، باغات را فرا گرفت، درختان را آب بُرد و جاده بین باغات نیز از بین رفت.
 
احمدوند با اشاره به اینکه حدود ۸۰۰ بهره‌بردار انجیر سیاه در پلدختر وجود دارد، افزود: این انجیر به سراسر کشور ارسال می‌شود و چون در لرستان صنایع بسته‌بندی وجود ندارد از طریق استان‌های دیگر نیز به خارج کشور صادر می‌شود.
 
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان تاکید کرد: برای جلوگیری از خام‌فروشی باید روی صنایع تبدیلی و تکمیلی کار کنیم و اگر بخش خصوصی برای احداث این صنایع اقدام کند ما نیز حمایت می‌کنیم و تسهیلات داده می‌شود.
 
 کشاورزی یکی از مزیت‌های پلدختر است و باغ‌داری نیز ظرفیت خوبی در این شهرستان دارد اما نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی و خام‌فروشی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این منطقه است و وقتی نوبرانه پلدختر با نام استان‌های دیگر به خارج کشور صادر و کم‌آبی باعث ریزش تولید می‌شود، رخت سیاه بر تن باغات انجیر سیاه دیده می‌شود و باید به حال آنان گریه کنیم و هر سال قصه تلخِ انجیر شیرین پلدختر بازگو می‌شود اما شرایط همچنان همانی است که نباید باشد.


 
شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  خبرگزاری ایسنا   ،تاریخ انتشار:  26 مرداد 1399،کدخبر: 99052618680،www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین