پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۵۳۰۷
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸
یکسال پس از مشاهده هزاران قطعه پرنده مهاجر تلف‌شده در خلیج گرگان به علت ابتلا به بوتولیسم، افزون بر ۱۰ لاشه چنگر و فلامینگو در این پهنه آبی کشف شد.
شعار سال: گشت و پایش کارشناسان دامپزشکی و محیط زیست در سرحدات مرزی ۲ استان مازندران و گلستان در محدوده شهر نوکنده از توابع شهرستان بندرگز به کشف این لاشه‌ها منجر گردید.

بر اساس مشاهدات خبرنگار ما تیم‌های نظارتی از ورودی نوکنده وارد خلیج گرگان شده و در حال بررسی تعداد لاشه‌ها و پیدا کردن علت این اتفاق هستند.مدیرکل دامپزشکی گلستان ضمن تایید این مطلب اظهار داشت: برای تشخیص علت تلفات، نمونه برداری این لاشه‌ها به مرکز تشخیص بیماری‌های سازمان دامپزشکی کشور فرستاده می‌شود.
 
علت مرگ این پرندگان از سوی سازمان دامپزشکی کل کشور اعلام  میشود

غلامرضا محرابی تاکید کرد: هرگونه اظهار نظر در خصوص علت مرگ این پرندگان از سوی سازمان دامپزشکی کل کشور اعلام خواهد شد.پارسال طبق اعلام دامپزشکی بر اثر بیماری مشکوکی که از بهمن ماه تا اواخر اسفند در تالاب بین المللی میانکاله رخ داد، بیش از ۴۰ هزار پرنده مهاجر در ۲ استان گلستان و مازندران تلف شدند.

مدیرکل دامپزشکی گلستان گفته بود که بر اساس نتایج آزمایشات انجام شده، علت اصلی مرگ و میر غیرطبیعی پرندگان مهاجر در خلیج گرگان، بیماری بوتولیسم است. پرندگان وحشی تلف شده از ۱۲ گونه پرندگان زمستان گذران در تالاب بین المللی میانکاله و بیشترین تلفات مربوط به چنگر و فلامینگو گزارش شد.

تالاب بین المللی میانکاله با افزون بر ۴۰ هزار هکتار مساحت آبی در غرب گلستان و شرق استان مازندران واقع است و سالانه بیش از ۱۰۰ گونه پرنده با جمعیت ۱.۵ میلیون بال در این تالاب به سر می‌برند. خلیج گرگان بخشی از پناهگاه حیات وحش میانکاله بوده که مدیریت پهنه آبی آن بر عهده محیط زیست مازندران است.

ثبت خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپو زاغمرز در استان مازندران به عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست محیطی است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی اثرگذاری مستقیم دارد.
 
اهمیت خلیج گرگان از لحاظ اقتصادی و اکولوژیکی 

خلیج گرگان از لحاظ اقتصادی و اکولوژیکی دارای اهمیت بوده و در تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و غضروفی و جذب پرندگان مهاجر زمستانی نقش مهمی دارد.

خلیج گرگان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان‌های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی - غربی است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر: ۸۴۲۰۴۹۸۷، irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین