پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۶۰۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۳
امروز ۱۴بهمن زادروز شادروان پروفسور شهریار عدل است. مردی که نبود او خسران بزرگی در حوزه میراث است. کسی که ریاست کمیته بین‌المللی تدوین تاریخ آسیای میانه در یونسکو را به عهده داشت. داستان تلاش عاشقانه و پر مشقت او برای ثبت جهانی تخت جمشید، چغازنبیل و میدان نقش جهان اصفهان با هزینه شخصی در اوایل انقلاب بسیار شنیدنی است.

شعار سال: امروز ۱۴بهمن زادروز شادروان پروفسور شهریار عدل است. مردی که نبود او خسران بزرگی در حوزه میراث است.

کسی که  ریاست کمیته بین‌المللی تدوین تاریخ آسیای میانه در یونسکو را به عهده داشت.

داستان تلاش عاشقانه و پر مشقت او برای ثبت جهانی  تخت جمشید، چغازنبیل و میدان نقش جهان اصفهان با هزینه شخصی در اوایل انقلاب  بسیار شنیدنی است.

این باستان‌شناس، کارشناس تاریخ هنر و معماری ایرانی و کارشناس پرونده‌های ثبت میراث جهانی در ایران   خرداد سال ۹۴چشم از جهان فرو بست.

مجله باستان پژوهی به سردبیری شهرام زارع در یکی از مطالب خود در خاطره‌ای از او نوشته:

«يادم است كه ثبت [جهانی] ميدان نقش‌جهان در زمان بمباران و جنگ صدام به درد خورد. موشكِ صدام به اصفهان خورد و قسمتی از مسجد جامع اصفهان را تخريب كرد. آن زمان به دولت گفتم كه می‌توانيد به كنوانسيون لاهه شكايت كنيد. اما جهان‌بينی‌ها متفاوت بود. عده‌ای مانند [پرویز] ورجاوند به سازمان ملل نامه نوشتند. اما يادم است كه من نمايندۀ ايران شدم، يعني خودم را نمايندۀ ايران [معرفی] كردم! و مصاحبه‌ای با روزنامۀ هرالد تريبيون انجام دادم که در صفحۀ اول روزنامه چاپ شد. آنجا گفتم عراقی‌ها ميراث جهانی را بمباران می‌كنند، آن هم مسجد مقدس جامع را. پس از آن، ديگر خطری اصفهان را تهديد نکرد» (گفت‌وگو با هستی پودفروش، خبرگزاری میراث فرهنگی، ۱۳۸۴/۱۰/۱۸).

...فکر نکنید نخستین سود ثبت آثار [در فهرست میراث جهانی] به تخت‌‏جمشید رسید. خیر! اصفهان نخستین بهره را برد. چون ادامۀ وقایع اینچنین بود که به دنبال حملۀ‏ عراق به ایران و بمباران شهرها اصفهان نیز مورد تجاوز قرار گرفت و یک موشک عراقی به مسجد جامع اصفهان اصابت کرد و بخشی از طاق و ستون‏‌های آن فروریخت. امروزه اینها مرمت شده و اگر کسی نداند که کجاست پیدایش نمی‌‏کند. در همان زمان با آقای سورن ملیکیان که در آن زمان از بزرگ‌ترین دانشمندان ایران‌شناس و از ستون‌‏نویس‌‏های روزنامۀ هرالدتریبون اینترنشنال بود، این‏ تجاوز را با عکس به صفحۀ اول روزنامه بردیم. هم این خبر غوغا کرد. پس از آن‌‏هم البته به دلیل‏ جانبازی ایرانیان و حرکت‌‏هایی مانند این حرکت‌‏ها این تجاوزها به‏‌ویژه تجاوز به شهرهای تاریخی‏ به پایان رسید» (مجلۀ باستان‌‌پژوهی، دورۀ جدید، سال چهارم، شمارۀ 9-8، 1389: ص. 16)

تعداد بازدید : 7



پایگاه تحلیلی -خبری شعار سال، برگرفته از کانال تلگرامی میراث باشی

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
0
0
میراث فرهنگی ایران انقد شرایط بدی رو پیدا کرده که با یک فرد و دوفرد نمیتونیم اصلاحش کنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین