پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 17
کد خبر: ۳۲۶۰۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۲
پایگاه رتبه‌بندی تایم به‌تازگی برترین کشور‌های دنیا از نظر دانشگاه‌های بین‌المللی را منتشر کرده که نشان از برنامه‌های جامع و کامل این کشور‌ها برای جذب هرچه بیشتر دانشجویان بین‌المللی و فعال‌تر شدن دانشگاه‌های بین‌المللی دارد.

  شعار سال:تحصیل در کشوری دیگر، روی نوع تفکر و سبک زندگی افراد تاثیر مستقیم دارد اما درعین‌حال تحصیل در دانشگاه‌های بین‌المللی تمام مزایای آموزش بین‌المللی را یک‌جا در خود دارد و افراد می‌توانند از جنبه‌های مختلف از آن بهره‌مند شوند. برخی دانشگاه‌های دنیا برای جذب بیشتر دانشجویان خارجی، اقدام به راه‌اندازی شعبه‌ای از دانشگاه‌های خود در کشورهای دیگر با عنوان دانشگاه‌های بین‌المللی کرده‌اند که به دانشجویان آن کشور امکان می‌دهد در عین حضور در کشور خود، در دانشگاهی بین‌المللی و با سیستم آموزشی کشور مقصد تحصیل کنند. در رده‌بندی‌های جدید ارائه‌شده از سوی پایگاه رتبه‌بندی تایم، هلند نخستین کشور دنیا با بیشترین دانشگاه‌های بین‌المللی عنوان شده است. این کشور با دارا بودن یک سیستم آموزش عالی بی‌نظیر، توانسته توجه دنیا را به خود جلب کند. یکی از امتیازهایی که تحصیل در دانشگاهی بین‌المللی برای دانشجویان فراهم می‌کند، ایجاد فرصت‌های شغلی است. چنین شرایطی علاوه‌بر اینکه مهارت‌های زبانی شما را تقویت می‌کند، شما را با فرهنگ آن کشور هم آشنا کرده و مهارت‌های شما را در رشته تحصیلی افزایش می‌دهد.
 
پایگاه رتبه‌بندی تایم به‌تازگی برترین کشورهای دنیا از نظر دانشگاه‌های بین‌المللی را منتشر کرده که نشان از برنامه‌های جامع و کامل این کشورها برای جذب هرچه بیشتر دانشجویان بین‌المللی و فعال‌تر شدن دانشگاه‌های بین‌المللی دارد. رتبه‌بندی تایم کشورهای دنیا را براساس بیشترین دانشگاه‌های بین‌المللی طبق برخی معیارها می‌سنجد که از این میان می‌توان به بررسی سهم کارمندان و هیات‌علمی بین‌المللی، سهم دانشجویان بین‌المللی، سهم مشارکت بین‌المللی و سهم شهرت بین‌المللی اشاره کرد.
 
برترین دانشگاه‌های بین‌المللی دنیا
 
موسسات جهانی و دانشگاه‌های بین‌المللی مراکزی برای حضور فعال دانشجویان و محققان از سراسر دنیا هستند که روی حوزه‌های مختلف تحقیقاتی مطالعه و پژوهش می‌کنند. دانشگاه‌هایی که در این رده‌بندی جزء برترین کشورها از نظر دانشگاه‌های بین‌المللی قرار گرفته‌اند، بالاترین تعداد دانشجویان و هیات‌علمی بین‌المللی را دارند، همکاری‌های تحقیقاتی زیادی با محققان کشورهای مختلف دنیا داشته و از شهرت جهانی بسیار خوبی برخوردارند.
 
 دانشگاه هنگ‌کنگ
 
دانشگاه هنگ‌کنگ ماموریت خود را برای تبدیل‌شدن به دانشگاه جهانی آسیا آغاز کرده است. این دانشگاه با این هدف پیش می‌رود که تا سال 2022 به همه دانشجویان مقاطع کارشناسی دو فرصت تحصیل در خارج از این کشور را در طول دوره تحصیل خود اعطا کند. به‌طور کلی، بیش از 30هزار دانشجو در دانشگاه هنگ‌کنگ تحصیل می‌کنند که بیش از 35درصد آنها را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند. زبان آموزش در این دانشگاه انگلیسی به‌عنوان زبانی بین‌المللی است که دانشجویان بین‌المللی راحت‌تر بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و قرار است در این بستر، دانشجویان به‌عنوان شهروندانی جهانی آماده شوند تا بتوانند در هر جایی از دنیا که قرار می‌گیرند، افراد موفق و تاثیرگذاری باشند.دانشگاه هنگ‌کنگ با داشتن سیستم بی‌نظیر دانشگاهی، برنامه‌های تحقیقاتی در سطح کلاس جهانی، ارتباطات جهانی و تاثیر اجتماعی زیاد، توانسته جایگاه بسیار خوبی را در دنیا از آن خود کند. این مرکز دانشگاهی با میراث غنی خود، همواره رو به جلو حرکت کرده و دانشجویان را در قالب سفرهایی آموزشی آماده می‌کند تا در آینده‌ای نزدیک به متفکران و مدیرانی در سطح جهانی تبدیل شوند که می‌توانند با چالش‌های جهانی مقابله کنند.
 
 دانشگاه فناوری فدرال زوریخ
 
جای تعجب ندارد که چرا سوئیس یکی از بیشترین دانشگاه‌های بین‌المللی را در دنیا داراست و جایگاه خود را در قلب اروپا و در میان کشورهای همجوار خود یعنی فرانسه، ایتالیا، آلمان و اتریش باز کرده است. دانشگاه فناوری فدرال زوریخ در بزرگترین شهر سوئیس یعنی زوریخ واقع شده است. زبان اصلی آنها آلمانی است اما به دلیل بین‌المللی بودن این دانشگاه، دروس دانشگاهی به زبان انگلیسی به دانشجویان تدریس می‌شود. این موسسه آموزشی بیش از 22هزار دانشجو از بیش از 120 کشور گردهم آورده است که جزء برترین دانشگاه‌های بین‌المللی در قاره اروپا محسوب می‌شود. تمرکز بیشتر این دانشگاه سوئیسی روی تدریس و تحقیق در موضوعات علمی، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) است و تاکنون دانشجویان و مدرسان مرتبط با این دانشگاه توانسته‌اند 21 جایزه نوبل را به نام این دانشگاه دریافت کنند.دانشگاه فناوری فدرال زوریخ یکی از برجسته‌ترین دانشگاه‌های دنیا در عرصه علم و فناوری است، به‌طوری‌که پدر فیزیک مدرن و مخترع تئوری نسبیت یعنی آلبرت انیشتین در همین دانشگاه تحصیل کرده بود. این دانشگاه در اصولی ازجمله آزادی، مسئولیت‌پذیری شخصی، روح کارآفرینی و راهکارهای آزاداندیشانه در آموزش سرآمد است و یکی از پیشگامان پژوهش در اروپا شناخته می‌شود و محققان این دانشگاه همواره تلاش کرده‌اند راهکارهایی عملیاتی را برای حل چالش‌های جهان ارائه کنند. دانشگاه ETH Zurich روابط بسیار خوب و مستحکمی با محققان، شرکای خارجی و سهامدارانی دارد که از پروژه‌های تحقیقاتی آنها حمایت می‌کنند.
 
 دانشگاه چینی هنگ‌کنگ
 
دانشجویان از بیش از 50 کشور جهان در این دانشگاه تحصیل می‌کنند. این دانشگاه با بیش از 282 موسسه در 36 کشور و منطقه جهان مشارکت و همکاری می‌کنند. حدود 6هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه چینی هنگ‌کنگ تحصیل می‌کنند. ماموریت این دانشگاه به‌عنوان یک دانشگاه جامع تحقیقاتی با دیدی جهانی، ترکیب سنت و مدرنیته و آشتی دادن چین و غرب است. 9 کالج این دانشگاه فرصت‌های یادگیری غیررسمی را برای تکمیل برنامه‌های درسی رسمی فراهم کرده‌اند. این دانشگاه همچنین بهبود وضعیت تحقیقات بین‌رشته‌ای را در مقیاس محلی، ملی و بین‌المللی در دستور‌کار خود قرار داده است. چهار اولویت پژوهشی در دانشگاه چینی هنگ‌کنگ پیگیری می‌شود که شامل مطالعات چین، بیوپزشکی، فناوری اطلاعات و اتوماسیون، محیط‌زیست و پایداری است. این دانشگاه، یکی از پیشگامان دنیا در تئوری و روش آزمایش غیرتهاجمی پیش از تولد، مطالعات ژنومی روی گیاهان برای پایداری کشاورزی و امنیت غذایی و نیز تئوری کدگذاری شبکه شناخته می‌شود.این دانشگاه از پنج آزمایشگاه کلیدی تشکیل شده که پروژه‌های تحقیقاتی بی‌نظیری در آنها انجام می‌شوند و بسیاری از موسسات تحقیقاتی آن با موسسات تحقیقاتی دنیا همکاری می‌کنند. دانشگاه چینی هنگ‌کنگ یکی از اعضای شبکه دانشگاه‌های جهانی و از اعضای انجمن دانشگاه‌های حاشیه اقیانوس آرام است.
 
 دانشگاه آکسفورد
 
دانشگاه آکسفورد نه‌تنها لقب برترین دانشگاه دنیا را یدک می‌کشد، یکی از برترین دانشگاه‌های بین‌المللی در دنیا هم شناخته می‌شود. این دانشگاه حدود 22هزار دانشجو دارد که بیش از 40درصد آنها را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند که از 160 کشور و منطقه وارد این دانشگاه شده‌اند. درواقع، دانشجویان بین‌المللی صدها سال است که در دانشگاه آکسفورد ثبت‌نام و تحصیل می‌کنند به‌طوری‌که نخستین حضور دانشجویان بین‌المللی در این دانشگاه به سال 1190 میلادی برمی‌گردد. تقریبا نیمی از اعضای هیات‌علمی این دانشگاه از استادان بین‌المللی هستند و این موسسه دانشگاهی با بسیاری دیگر از موسسات دنیا در ارتباط است. آکسفورد جوان‌ترین شهر انگلیس و ولز است که حدود یک‌چهارم ساکنان آن دانشجو هستند. این دانشگاه شبکه‌ای بیش از 250هزار نفر از فارغ‌التحصیلان را در اختیار دارد و بیش از 120 برنده مدال المپیک، 26 برنده جایزه نوبل و بیش از 30 رهبر جهانی را در خود پرورانده است. دانشگاه آکسفورد با توجه به سیستم تحقیقاتی مدرنی که دارد، همواره جزء 10 دانشگاه برتر جهان در رشته‌های علوم زیستی، علوم فیزیکی، علوم اجتماعی و هنر و علوم انسانی قرار دارد.
 
 کالج سلطنتی لندن
 
بیشترین تمرکز کالج سلطنتی لندن به‌عنوان یکی از برترین دانشگاه‌های بین‌المللی دنیا، روی تدریس و یادگیری حوزه‌های علوم، مهندسی، پزشکی و تجارت است. بیش از 60درصد دانشجویانی که در این دانشگاه تحصیل می‌کنند را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند به‌طوری‌که دانشجویان مقطع کارشناسی از بیش از 125 کشور دنیا در این دانشگاه ثبت‌نام می‌کنند. این دانشگاه 14 جایزه نوبل را به نام خود ثبت کرده است که معروف‌ترین آنها، الکساندر فلمینگ است که به‌خاطر کشف پنی‌سیلین موفق به دریافت جایزه نوبل شده بود.
 
بورسیه مولانا و فارابی در ترکیه
 
ترکیه به‌عنوان یک کشور آسیایی تلاش زیادی برای جذب دانشجوی بین‌المللی می‌کند و تاکنون هم موفق عمل کرده و سعی داشته با اعطای بورسیه‌هایی، شرایط را برای حضور دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های این کشور تسهیل کند. ترکیه درقالب دو طرح مولانا و فارابی، فرصت‌هایی را پیش‌روی دانشجویان کشورهای دیگر قرار داده تا با تحصیل در این کشور، از حمایت‌های مالی، شهریه‌های رایگان، اقامت و بیمه سلامت بهره‌مند شوند. یکی از این طرح‌ها به‌نام «فارابی» طرح مبادله دانشجو است که دست‌کم یک یا دو ترم به دانشجویان بین‌المللی اعطا می‌شود. البته دانشجویان مقدماتی و سال‌اولی در مقطع کارشناسی قادر به استفاده از مزایای این طرح نیستند. دانشجویان ارشد و دکتری هم نمی‌توانند در سال‌های ابتدایی از آن استفاده کنند. حجم دوره‌ای که هر دانشجو باید بردارد، برای دانشجویانی که می‌خواهند از این طرح بهره‌مند شوند، براساس واحدهای تعیین‌شده در چارچوب یک سیستم اعتباری مشترک تعیین می‌شود و نمی‌توانند کمتر از حجم دوره در همان ترم از موسسه‌ای که ثبت‌نام کرده‌اند، انتخاب کنند. دانشجویان بین‌المللی می‌توانند در هر سطح تحصیلی یک‌بار از طرح بورسیه فارابی استفاده کنند. باوجود این، یک دانشجو می‌تواند درطول حیات تحصیلی خود در ترکیه، تنها یک‌بار در یک ترم یا سال تحصیلی از آن بهره‌مند شود. دانشجویان در حالی‌که از این بورسیه استفاده می‌کنند، به ثبت‌نام خود در موسسات آموزش‌عالی هم ادامه می‌دهند و نمی‌توانند فرآیند ثبت‌نام را مسدود کنند.این دانشجویان برای ثبت‌نام در موسسه آموزش‌عالی که در چارچوب طرح مبادل دانشجو شرکت کرده‌اند، شهریه‌ای پرداخت نمی‌کنند. در طرح فارابی، به دانشجویان بورسیه‌ای، 5/1 برابر بیشتر از میزان بورسیه ماهیانه پرداخت‌شده به دانشجویان مقطع کارشناسی پرداخت می‌شود. دانشجویان، 70 درصد از بورسیه را درطول آموزش به‌طور ماهیانه و 30 درصد از کل بورسیه را در پایان طرح دریافت می‌کنند. طرح بورسیه دیگری هم موسوم به طرح «مولانا» در ترکیه اجرا می‌شود که هدف آن، مبادله دانشجویان و هیات‌علمی بین موسسات آموزش‌عالی ترکیه و دیگر کشورها بدون محدودیت مرزی است. براساس این طرح، دانشجویان ممکن است حداقل یک یا حداکثر دو ترم در خارج از کشور تحصیل کنند و هیات‌علمی از حداقل دو هفته تا حداکثر سه هفته در خارج از کشور سخنرانی داشته باشند. طبق این طرح، دانشجویان و هیات‌علمی از هر کشوری برای تحصیل یا سخنرانی می‌توانند از بورسیه «مولانا» بهره‌مند شوند.دانشجویان طی تحصیل در موسسات آموزش‌عالی ترکیه به‌عنوان میهمان شهریه‌ای پرداخت نمی‌کنند و پرداخت شهریه‌های اجباری موسسات وطنی را ادامه خواهند داد، اما در کشور میزبان، ملزم به پرداخت هیچ هزینه اضافی در قالب این طرح بورسیه‌ای نیستند.
 
طرح بورسیه دانشجویان بین‌المللی در آلمان
 
دولت‌های کشورهای مختلف برای رونق بخش آموزش عالی و دانشگاهی خود به فکر ایجاد شرایط مناسب و تسهیل امکانات برای دانشجویان خارجی هستند تا تمایل آنها برای تحصیل در آن کشور خارجی بیشتر شود. آلمان هم جزء کشورهایی است که برنامه‌های خاصی برای رونق‌بخش بین‌المللی دانشگاه‌ها دارد. طرح بورسیه DAAD در آلمان از سوی بزرگ‌ترین موسسه تبادلات آکادمیک آلمان به‌عنوان سازمان بودجه‌ای این کشور برای جذب دانشجویان بین‌المللی از کشورهای درحال توسعه ارائه می‌شود. این موسسه در حوزه همکاری‌های دانشگاهی بین‌المللی فعالیت می‌کند. این سازمان غیرانتفاعی جزء وزارتخانه‌های دولتی مستقل است که از سوی این وزارتخانه‌ها از نظر مالی تامین می‌شوند. این سازمان در سال 1925 افتتاح شد و از آن زمان، حدود دومیلیون نفر را در آلمان و خارج از کشور بورسیه کرده است.طرح بورسیه DAAD با هدف آموزش مدیران آینده، ایجاد امکان دسترسی به بهترین فرصت‌های تحقیق و مطالعه و کمک به کشورهای درحال توسعه برای راه‌اندازی سیستم‌های کاربردی دانشگاهی، طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها را به زبان انگلیسی و آلمانی ارائه می‌دهد.
 
آلمان در قالب این طرح بورسیه‌ای، گزینه‌های مختلف تحصیلی و نیز هزینه‌های زندگی مقرون‌به‌صرفه‌ای را برای تحصیل در تعداد زیادی از دانشگاه‌های رده‌بالای جهان ارائه می‌کند. این کشور، یکی از جاذبه‌های دانشجویان بین‌المللی در دنیا به شمار می‌رود و کشور مناسبی برای تحصیل دانشجویان در خارج است. مدارک اخذشده در دانشگاه‌های آلمان از نظر جهانی معتبرند و مزایای شخصی و حرفه‌ای کسب‌شده از دانشگاه‌های این کشور بسیار زیاد است. طرح بورسیه DAAD هزینه تحصیل دانشجویان خارجی را با هدف تربیت مدیران آینده و ایجاد پل‌های ارتباطی میان کشورها تامین می‌کند.این بورس یا کمک‌هزینه تحصیلی ماهیانه به دانشجویان خارجی پرداخت می‌شود تا هزینه‌های خود را درطول فرآیند تحصیل پوشش دهند. بورس DAAD به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که می‌خواهند یک دوره تمام‌وقت تحصیلی را با حضور اجباری در آلمان به پایان برسانند. علاوه‌بر این، متقاضی دریافت این کمک‌هزینه تحصیلی باید مدرک کارشناسی خود را در کمتر از 6 سال اخذ کرده باشد. متقاضیان باید حداقل دوسال تجربه کار تاییدشده داشته باشند. بسته به نوع مدرک، افراد به آموختن زبان انگلیسی یا آلمانی نیاز دارند. متقاضیان چنانچه می‌خواهند تا حدود 6 ماه به آلمان بیایند، باید در زمان تقاضا برای بورسیه، حداقل یک سال در کشور محل اقامت زندگی کرده باشد. اما اگر متقاضیان می‌خواهند تا بیشتر از 6 ماه به آلمان بیایند، باید در زمان تقاضا برای بورسیه، باید آخرین مدرک تحصیلی را در شهر محل اقامت خود دریافت کرده باشند.دانشجویانی که از بورسیه DAAD آلمان استفاده می‌کنند از مزایای این طرح برای حمایت مالی از هزینه‌های زندگی، بیمه سلامت و نیز هزینه‌های سفر استفاده می‌کنند. دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی ماهیانه 850 یورو دریافت می‌کنند.دانشجویان دوره دکتری هم 1200 یورو دریافت خواهند کرد. دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دکتری از پوشش بیمه و بیمه سلامت هم برخوردار خواهند شد و همچنین کمک‌هزینه سفر هم دریافت می‌کنند. اقامت رایگان در خوابگاه‌های دانشجویی بخشی از بورسیه DAAD به شمار می‌رود. علاوه‌بر این، دانشجویان خارجی که از این بورسیه استفاده می‌کنند اگر بخواهند همزمان با تحصیل خود کار پاره‌وقت انجام دهند، باید از موسسه ارائه‌دهنده بورس تاییدیه دریافت کنند و سوپروایزر آنها هم باید رضایت خود را نسبت به این اقدام اعلام کند.
 
اشتغال پاره‌وقت تداخلی با هدف بورسیه ایجاد نمی‌کند. با وجود این، درآمدی که بیشتر از 450 یورو در ماه باشد، از کمک‌هزینه ماهیانه که به دانشجویان تعلق می‌گیرد، کسر می‌شود.
 
بورسیه اورنج‌تولیپ هلند
 
مقامات مرکز آموزش عالی بین‌المللی دانشگاه بوستون بر این باورند که هلند یکی از سیستم‌های بی‌نظیر دانشگاه‌های پژوهشی را در اختیار دارد و از این رو در جذب دانشجویان بین‌المللی، یکی از کشورهای فعال محسوب می‌شود. طرح بورسیه «اورنج‌تولیپ» به دانشجویان بااستعداد در کشورهایی تعلق می‌گیرد که دفاتر پشتیبانی آموزش هلند واقع شده تا از طریق دریافت آن، فرصت تحصیل در هلند را پیدا کنند.
 این بورسیه توسط موسسات آموزش عالی، موسسات دولتی و چندملیتی به دانشجویان بین‌المللی کشورهای شرکت‌کننده اعطا می‌شود. بورسیه اورنج‌تولیپ در کشورهای برزیل، چین، هند، اندونزی، کره، مکزیک، روسیه، آفریقای‌جنوبی و ویتنام قابل استفاده است و دانشجویان متقاضی به تحصیل در هلند، می‌توانند با مراجعه به سایت مربوط، اطلاعات موردنیاز را کسب کنند. به‌عنوان مثال، دانشجویان برزیلی که قصد تحصیل در دانشگاه‌های هلند را دارند، در سال‌های اخیر افزایش یافته است. این بورسیه از سال 2012 برای برزیل قابل استفاده است و به‌ویژه دانشجویانی در اولویت استفاده از آن هستند که جزء دانشجویان برتر بوده و عملکرد آکادمیک خوبی داشته باشند.
 
 این بورسیه برای دانشجویان برزیلی، شامل کمک‌هزینه مالی کامل یا نسبی برای استفاده از شهریه رایگان و برخی دیگر از پوشش هزینه‌ها از قبیل ویزا و هزینه‌های بیمه را هم شامل می‌شود. این طرح، کل دوره کارشناسی، سال آخر کارشناسی و کل دوره ارشد را دربرمی‌گیرد. دوره‌های آموزشی در حوزه‌های هنر، علوم زیستی و بهداشت، حوزه‌های فنی و علوم انسانی تحت‌پوشش این بورس قرار می‌گیرند. مزایای این بورسیه سالانه حداکثر 25 هزار یورو به اضافه کمک‌هزینه‌ای است که به دانشجویان تعلق می‌گیرد. یا در نمونه‌ای دیگر، طرح بورسیه اورنج‌تولیپ برای کشور چین از سال 2008 آغاز به‌کار کرد. هدف اجرای این طرح، ایجاد فرصت‌های بیشتر برای دانشجویان چینی است تا بتوانند در دانشگاه‌های هلند تحصیل کنند.
 
طی برقراری این طرح در چین، روابط نزدیک و خوبی بین این کشور و سفارت پادشاهی هلند در چین برقرار شد و نیز حمایت‌های خوبی از سوی دانشگاه‌های بزرگ هلند و شرکت‌های این کشور در چین اعمال شد.
 
در سال تحصیلی 2021- 2020، حدود 19 دانشگاه و دانشکده هلندی در اجرای این طرح شرکت داشتند و طی آن، 83 دانشجوی چینی موفق شده‌اند با این بورسیه در هلند به ادامه تحصیل بپردازند. مبلغ کل این بورسیه تحصیلی بیش از1.6 میلیون یورو است که تقریبا تمام رشته‌های تحصیلی به‌ویژه تجارت، اقتصاد، حقوق، مهندسی، پزشکی، علوم اجتماع، هنر و... را پوشش می‌دهد. تمام طرح این بورسیه برای سال تحصیلی 2021- 2020 برای متقاضیانی قابل استفاده است که در پاییز 2021 ثبت‌نام کنند.
 
بورسیه چونینگ انگلیس
 
بورسیه دولتی چونینگ انگلیس با هدف توانمندسازی مدیران و رهبران آینده برای تحصیل در انگلیس راه‌اندازی شده است. در حالی که هدف درازمدت آن پیوستن به جامعه جهانی متخصصانی است تا بتوانند تغییراتی مثبت در دنیا ایجاد کنند. درواقع، چونینگ، طرح بین‌المللی جایزه‌ای دولت انگلیس به شمار می‌رود که از سوی اداره امور خارجه و کشورهای مشترک‌المنافع (FCDO) و سازمان‌های شریک ارائه می‌شود. این طرح دو نوع جایزه در قالب بورس چونینگ و بورسیه‌های چونینگ را ارائه می‌دهد که دریافت‌کنندگان آن را سفارتخانه‌های انگلیس و کمیسیون عالی در دنیا مشخص می‌کند. این بورسیه، فرصت بی‌نظیری را برای مدیران، رهبران و تصمیم‌گیرندگان آینده جهان فراهم می‌کند تا به لحاظ حرفه‌ای و آکادمیک رشد کنند و باعث ایجاد روابط مثبت پایدار با انگلیس شوند. از سال 1983 میلادی، بیش از 50هزار نفر به واسطه بورس چونینگ در انگلیس تحصیل کرده‌اند. درواقع، بورس چونینگ یک امتیاز و یک عنصر مهم در تلاش دیپلماسی عمومی انگلیس به شمار می‌رود که هدف آن جذب متخصصان و افراد حرفه‌ای و استعدادهای برتر برای تحصیل در این کشور است. این نوع بورسیه، با ایجاد روابط مثبت پایدار با رهبران آینده، تسهیل‌کننده‌ها و تصمیم‌گیرندگان برای دستیابی به سازمان ارائه‌کننده این بورس، از اولویت‌های سیاست خارجی انگلیس حمایت می‌کند. FCDO‌ انگلیس مجهز به شبکه‌ای جهانی از سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌هاست که بیش از 14هزار نفر در حدود 270 دفتر دیپلماتیک مشغول کار هستند. این دفتر با سازمان‌های بین‌المللی کار می‌کند تا امنیت جهانی و منافع انگلیس را ارتقا دهد. در سال تحصیلی 2020/ 2021 بیش از 1500 بورسیه تحصیلی در دنیا ارائه شده است. دانشجویانی که بخواهند از این بورس استفاده کنند می‌توانند بیش از 12هزار برنامه کارشناسی‌ارشد را در بیشتر از 150 موسسه آموزش عالی انگلیس انتخاب کنند. همچنین این طرح بورس، برنامه‌ای اختصاصی از رویدادها و فعالیت‌ها را در نظر می‌گیرد تا محققان میرات و تاریخ این کشور را هم تجربه کنند و بتوانند پیرامون مباحث سیاست بین‌الملل به بحث بپردازند و درباره رویدادهای علمی، فرهنگی و اجتماعی با هم تعامل کنند.
 
چنانچه دانشجویان به مدت یک‌سال در انگلیس زندگی و تحصیل کنند، با استفاده از بورس چونینگ می‌توانند به لحاظ حرفه‌ای و آکادمیک رشد کنند و از آن بهره‌مند شوند. افراد چنانچه شهروند کشوری غیر از انگلیس باشند؛ حداکثر دو سال پس از پایان تحصیل در انگلیس قصد بازگشت داشته باشند؛ مدرک کارشناسی داشته باشند؛ حداقل دو سال سابقه کار داشته باشند؛ از سه دانشگاه انگلیسی تقاضا داده باشند و دست‌کم یک پذیرش غیرمشروط دریافت کرده باشند و نیز چنانچه پیش از این از بورس چونینگ استفاده نکرده باشند، مشمول بهره‌مندی از این بورس می‌شوند.
 
*  مترجم: ندا اظهری


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه فرهیختگان ، تاریخ انتشار:  16بهمن 1399  ، کدخبر: ،farhikhtegandaily.com،51215

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۷
0
0
دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در ایران داره هرروز با یک سفیری در ایران در شهرستان بابل صحبت میکنه به درخواست خود دانشگاه های خارجی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین