پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۶۴۱۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۲
کمبود تراشه به شکل گردبادی از صنعت خودرو شروع شده، اما حالا دامن سایر بخش‌های فناوری از جمله ساخت تلفن همراه، کنسول‌های بازی و حتی صنعت هوافضا را هم گرفته است.
شعار سال: اولین آثار کمبود تراشه نیمه هادی از بهار سال ۲۰۲۰ پدیدار شد، دنیا دست به گریبان یکی از رازآلودترین همه گیری‌های ویروسی در دنیا شد، ابتدا تقاضا برای چند ماهی نزدیک به صفر رسید و بعد که اقتصاد دنیا در حال برخواستن و ایستادن روی پای خودش بود، نیاز به پردازشگرها، هم در زمینه اینترنت و هم در گوشی‌های هوشمند، موشک وار اوج گرفت. در اواخر سال ۲۰۲۰، دنیا با نادرترین کمبود شدید نیمه هادی‌ها رو به رو شد. تراشه‌های نیمه هادی، حکم قلب تمام ابزار‌های الکترونیکی را دارد از گوشی‌های هوشمند گرفته تا تلویزیون‌ها و واحد‌های کنترل کننده خودرو (ایی سی یو).

سازندگان خودرو و ابزار‌های الکترونیکی از همان ابتدای شیوع کرونا، مجبور به کاهش ظرفیت تولید خود شدند، اما از سوی دیگر ظرفیت تولیدکنندگان تراشه نیمه هادی به خاطر نیاز غول فناوری مثل اَپل و نظایر آن به طور کامل اشغال شده بود.

کریستیانو آمون Cristiano Amon رئیس کوآلکام Qualcomm، بزرگترین تراشه سازی در دنیا، دلیل این کمبود را اتکای تراشه سازان به تعداد معدودی قطعه ساز در آسیا نسبت داده و در هفته گذشته زنگ‌های هشدار را به صدا در آورده است.
 
خودروسازان آلمانی و آمریکایی دچار تشویش و نگرانی هستند

در بین خودروسازان دنیا، بیشتر خودروسازان آلمانی و آمریکایی دچار تشویش و نگرانی هستند و دو کمپانی جنرال موتورز و فولکس واگن با ۲۰ درصد کاهش تولید مواجه هستند. آن چه بیشتر از ویروس کاوید-۱۹ بر این کمبود مؤثر است، تقاضای بالا برای تولید نسل پنجم گوشی‌های هوشمند آیفون ۱۲ است. همین ۲۰ درصد تقریباً معادل فروش ۶۱ میلیارد دلار در صنعت خودرو است که در حال از دست رفتن است و زمانی که کل صنعت فناوری ابزار الکترونیکی هم محاسبه شود –که در حال حاضر قضاوت خیلی زود است- این رقم خیلی بزرگتر خواهد بود.

کمپانی آمریکایی اَپل بزرگترین مشتری تراشه‌ها و پردازشگر‌های کوآلکام است که با کمبود این قطعات مواجه شده است. دو سازنده نیمه هادی در اروپا به نام‌های NXP و NV هم به این موضوع اشاره کرده اند که کمبود تراشه و پردازشگر، خاص صنعت خودرو نیست و در تمام صنعت فناوری اثر گذاشته است. کمپانی سونی هم اعلام کرده است که به احتمال زیاد در سال ۲۰۲۱ در عرصه کنسول‌های بازی موفق به تحویل به موقع همه تقاضا‌های موجود نخواهد بود.

نیل ماوستون Neil Mawston از تحلیل گران مؤسسه تحقیقاتی استراتژی آنالتیکس Strategy Analytics می‌گوید «همه گیری ویروس، فاصله گذاری اجتماعی در کارخانه ها، رقابت در عرصه تبلت ها، لپ تاپ‌ها و خودرو‌های برقی شرایط را برای تولید و تأمین قطعات بسیار دشوار کرده است.» به گفته‌ی وی، در همین ۶ ماه گذشته، قیمت قطعات از جمله تراشه و صفحه نمایش ۱۵ درصد افزایش یافته است.

سازندگان کامپیوتر رو میزی [PC]زودتر از همه تولیدکنندگان، کمبود تراشه و پردازشگر را احساس کردند و از همان بهار سال ۲۰۲۰ زنگ‌های هشدار را به صدا در آورده بودند و حالا کمپانی کامپیوترسازی لنوو به وضوح آثار آن را نشان داده است.

در قلب این بحران، همه انگشت‌ها رو به سوی شرکت سازنده نیمه هادی تایوان Taiwan Semiconductor Manufacturing Co. یا همان TSMC غول عظیم تایوانی است که سال گذشته میلیارد‌ها دلار صرف افزایش ظرفیت کرده و در زمینه تحقیقات برای پیشرو و پیشگام ماندن در این عرصه صرف کرده است. اما به بار نشستن سرمایه گذاری‌ها و افزایش ظرفیت به زمان نیاز دارد که همگام با افزایش تقاضا در جهان نیست. کوآلکام برخی از قطعات خود را از این شرکت تایوانی تأمین می‌کند. انجمن صنعت نیمه هادی‌ها هم بر فوریت موضوع تأکید داشته و اکنون موضوع نیمه هادی‌ها در تایوان در سطح وزارت اقتصاد این کشور دنبال می‌شود.
 
تحریم‌های آمریکا علیه چین است

یکی دیگر از دلایلی که در کمبود این تراشه‌ها عنوان می‌شود، تحریم‌های آمریکا علیه چین است که باعث شده شرکتی مثل هوآوی برای زنده ماندن، تا می‌تواند به انبار کردن تراشه‌های موجود بپردازد. در سال ۲۰۲۰ فقط هوآوی ۳۸۰ میلیارد دلار برای خرید انواعی از تراشه‌ها هزینه کرده که تقریباً یک پنجم کل واردات چین در سال ۲۰۲۰ به حساب می‌آید. به طور طبیعی کمپانی اَپل هم از این موضوع نگران شده و به این انبارسازی هوآوری واکنش نشان داده است.

در حال حاضر طوری شده است که تقریباً هیچ وسیله برقی نیست که به نوعی به یک تراشه یا پردازشگر نیاز نداشته باشد؛ و از زمانی که زنگ‌های خطر به صدا در آمده، تقریباً همه شرکت‌هایی که به تراشه نیاز دارند، برای جلوگیری از کمبود شدید در آینده به انبار کردن تراشه روی آورده اند که همین موضوع سبب وخامت اوضاع شده است.

ویل برایت Will Bright یکی از بنیانگذاران شرکت دراپ Drop که در هدفون و صفحه کلید (کیبورد) تراشه نصب می‌کند می‌گوید: «مسابقه تسلیحاتی امروز، انبار کردن کلاهک هسته‌ای نیست، انبار کردن تراشه است.»

یوشیهیسا کاینوما Yoshihisa Kainuma مدیر عامل مینبیا میسومی، از تأمین کنندگان صنایع الکترونیک ژاپن می‌گوید به زودی سایر بخش‌ها از جمله صنعت هوافضا هم آثار کمبود تراشه‌ها را خواهد چشید. کاینوما می‌گوید: «خطوط هوایی در دنیا در حال کنار گذاشتن هواپیما‌های فرسوده هستند و به محض پایان همه گیری کرونا، سفر با هواپیما به شکل انفجارگونه افزایش می‌یابد.» همه‌ی این موارد نشان می‌دهد که کمبود تراشه به این زودی حل و فصل نخواهد شد و راه حل آسانی نخواهد داشت.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از قطعه نیوز، تاریخ انتشار: ۱۸بهمن ۱۳۹۹، کدخبر:ghatenews.com، ۱۲۹۸۶
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
0
0
در زمینه خودرو سازی انقد تحول داریم انقد نواوری داریم که این مشکل سریعا براش راه حلی پیدا میشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین