پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۷۹۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۳
از سال۱۳۹۶ طرح تنفس جنگل آغاز شده و دیگر مجری‎های بهره‎برداری از جنگل نداریم و به مجری‎های حفاظتی تبدیل شده‎اند، در قالب ۱۸حوضه آبخیز و ۲۵۰منطقه بلوک حفاظتی نیرو‌ها تقسیم شده‌اند و مسئولیت این افراد مشخص است و در قالب چارچوب حفاظتی از جنگل‎ها حفاظت می‎کنند.
شعار سال : قطع درختان جنگلی و قاچاق چوب توسط افراد سودجو بدون توجه به اهمیت و کارکرد این عرصه‌های خدادادی و حفظ و نگهداری آن برای نسل آینده، همچون خوره و آفت به جان جنگل‌های گلستان افتاده است که خروج از این شرایط نیازمند فرهنگ‌سازی و همت جمعی دستگاه‌های متولی و نظارتی است. به گفته مدیرکل تعزیرات حکومتی گلستان، این استان جزو چهار استان اول کشور در حوزه قاچاق چوب و محصولات هیزمی است و در سال‌جاری بیش از یک‌میلیارد تومان مجازات نقدی برای مرتکبان قاچاق چوب در تعزیرات تعیین شده است.

گلستان با افزون‌بر ۲۰هزار کیلومتر مربع وسعت، دارای ۴۵۲هزار و ۱۸۵هکتار عرصه جنگلی است که از نوکنده در غرب استان شروع و تا گلی‌داغ در شرق استان ادامه دارد که برخی مردم بومی و افراد سودجو با حضور در این عرصه‌ها اقدام به قطع غیرمجاز درختان و قاچاق چوب می‌کنند. به گفته کارشناسان، بیکاری و فقر، نبود منابع کافی، قوانین سخت واردات، قیمت بالای چوب و نیز وجود جاده‌های فرعی در دل جنگل‌ها زمینه را برای قاچاق چوب فراهم کرده و بسیاری از ساکنان روستا‌های محصور در دل جنگل‌های گلستان به‌بهانه دسترسی نداشتن به زمین‌های زراعی و تأمین معاش خود اقدام به تخریب منابع‌طبیعی و قطع درختان جنگلی می‌کنند. جنگل‎های هیرکانی امانتی ارزشمند محسوب می‎شوند؛ اما گویی در عمل صدای واحدی از مردم و مسئولان مرتبط درخصوص ضرورت توجه به جنگل‎های استان شنیده نمی‎شود؛ درواقع این صدای تیز موتور‌های اره‎ای است که بیش‌تر در نقاط مختلف جنگل‎های استان شنیده می‎شود.

افزایش کشفیات قاچاق چوب در استان

گلستان ۴۵۴هزار هکتار اراضی جنگلی دارد، ۷۵هزار هکتار از جنگل‎های این استان را جنگل‎های سوزنی برگ و ۳۷۷هزار هکتار را جنگل‎های پهن‌برگ هیرکانی تشکیل می‎دهد که بازماندگان نسل سوم زمین‎شناسی هستند و به‌صورت خودرو از میلیون‎ها سال قبل وجود داشته‌اند؛ اما با وجود این گویا در عمل صدای واحدی از مردم و مسئولان مرتبط درخصوص ضرورت توجه به جنگل‎های استان شنیده نمی‎شود؛ در واقع این صدای اره‎های برقی است که بیش‌تر در نقاط مختلف جنگل‎های استان شنیده می‎شود.

همه‌ساله سیلاب‎های متعددی گلستان را تهدید می‎کند و همواره یکی از دلایل مهم که انگشت اشاره به سوی آن است، تخریب جنگل‎هاست؛ با وجود این افزایش قیمت هیزم از سویی و مشکلات معیشتی و روستاییانی که در حاشیه جنگل‎ها سکونت دارند، موجب شده تا تعداد قابل‌توجهی از افراد به‌سمت قاچاق چوب وسوسه شوند.

راه‎اندازی سامانه بهره‎برداری و حمل چوب در گلستان

در همین رابطه سرپرست اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری گلستان درخصوص وضعیت قاچاق چوب در استان به فارس گفت: افزایش قیمت هیزم و چوب‎های صنعتی موجب وسوسه برخی افراد به‌سمت قاچاق چوب شده است، از سویی بحث‎های معیشتی و روستاییانی که در حاشیه جنگل هستند موجب شده تا از این چوب‌ها استفاده شود.

عبدالرحیم لطفی تصریح کرد: از سال۱۳۹۶ طرح تنفس جنگل آغاز شده و دیگر مجری‎های بهره‎برداری از جنگل نداریم و به مجری‎های حفاظتی تبدیل شده‎اند، در قالب ۱۸حوضه آبخیز و ۲۵۰منطقه بلوک حفاظتی نیرو‌ها تقسیم شده‌اند و مسئولیت این افراد مشخص است و در قالب چارچوب حفاظتی از جنگل‎ها حفاظت می‎کنند.

وی اضافه کرد: در یک‌ماه اخیر نیز اکثر جاده‎های جنگلی که قبلاً برای کار‌های عمومی استفاده نمی‎شد بیش‌تر این جاده‎ها را مسدود کرده‎ایم و اکثر مناطق در حاشیه جنگل کانال‌زنی شده و اجازه عبور نمی‎دهیم، با وجود این اقدامات هنوز قاچاق چوب کاهش نیافته است.

سرپرست اداره کل منابع‌طبیعی گلستان با اشاره به فعالیت برخی کارگاه‌های غیرمجاز چوب در استان گفت: آمار تمام کارخانه‎ها و کارگاه‌های چوب را در استان داریم، بعضی از این‎ کارخانه‌ها غیرمجاز بودند که با هماهنگی اداره صمت و تعزیرات حکومتی استان پلمب شدند.

لطفی خاطرنشان کرد: در ۱۰ماه گذشته ۶۴۳مورد کشفیات قاچاق چوب در استان داشتیم که بیش‌تر آن را چوب‎های هیزمی تشکیل می‎دهند، همکاران ما به‌صورت شیفتی برای نظارت بسیج شده‎اند که طی دو هفته اخیر نیز تعداد کشف قاچاق چوب بیش‌تر شده و دادستان‎های شهرستان‎ها بیش‌تر در این رابطه همکاری می‎کنند و به‌شدت با این موضوع برخورد می‎شود، اگر این برخورد‌ها تداوم داشته باشد در بحث قاچاق چوب و برداشت جنگل تأثیرگذار خواهد بود.

وی بیان کرد: درحال‌حاضر در سطح کشور سامانه بهره‎برداری و حمل چوب راه‌اندازی شده و حتی چوب‎های باغی که قرار است استفاده شود، باید برای برداشت از منابع‌طبیعی مجوز داشته باشند و در سامانه ثبت شوند، هر چوبی در سراسر استان و کشور بدون مجوز حمل شود، کالای قاچاق محسوب می‎شود.

زراعت چوب در سطح یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی گلستان

سرپرست اداره کل منابع‌طبیعی گلستان درخصوص امکانات و وضعیت نیرو‌های حفاظتی گفت: همکاران ما سلاح ندارند و امکانات ما نهایتاً به یک باتوم ختم می‎شود، معمولاً نیرو‌های ما یک لباس فرم دارند که مشخص می‎کند، جزو نیرو‌های حفاظتی هستند و امکاناتی مثل ماشین و بقیه تجهیزات انفرادی همراهشان دارند.

لطفی با بیان این‌که درحال‌حاضر در مسیر‌های حمل چوب در استان دوربین وجود ندارد، افزود: فعلاً شش دوربین با وسعت دید زیاد برای دیده‎بانی حریق مستقر شده است، البته از دوربین‎های راهور نیز استفاده می‎شود و خیلی از مسائل مربوط به قاچاق و زراعت چوب از شماره پلاک ماشین قاچاقچیان شناسایی می‎شود.

وی زراعت چوب را یکی از راه‌های تأمین چوب استان عنوان کرد و گفت:گلستان مستعد طرح زراعت چوب است و امسال قرار است در سطح یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار زراعت چوب برای استان برنامه‌ریزی شود.

فعالیت پلیس امنیت اقتصادی در بحث نظارت بر قاچاق چوب

مدیرکل تعزیرات حکومتی گلستان نیز درخصوص جرایم مربوط به قطع و قاچاق درخت اظهار کرد: در حوزه منابع طبیعی و جنگل جرایم متعدد است که فقط بخشی از آن در صلاحیت شعب تعزیرات قرار دارد و آن چیزی که تعزیرات موظف به رسیدگی آن است، حمل بدون مجوز چوب، نگهداری زغال و محصولات جنگلی در محلی غیر از محل قطع درخت است و رسیدگی به جرایمی همچون قطع درخت در صلاحیت دادسراست.

حسین نجف‎زاده با بیان این‌که قطع درخت یک جرم مستقل است و رسیدگی به آن در صلاحیت تعزیرات نیست، افزود: وقتی حمل درخت اتفاق می‎افتد به تعزیرات ابلاغ و جریمه‎های قانونی براساس آن تعیین می‎شود.

وی خاطرنشان کرد: قیمت رسمی چوب افزایش قابل‌توجهی پیدا کرده است، اما در مقطع کنونی این ارزش را منابع‌طبیعی برای چوب مشخص می‎کند.

مدیرکل تعزیرات حکومتی گلستان با بیان این‌که ماهیت قانون بازدارندگی را در بطن خود دارد گفت: درخصوص جرایم مربوط به چوب شعب تعزیرات سه‌برابر قیمتی را که از سوی اداره کل منابع‌طبیعی مشخص شده، مبنا قرار می‎دهد. اصل این سه‌برابر این است که قیمت به نحوی باشد تا بازدارندگی را درون خود داشته باشد، تعزیرات حکومتی مرجع رسیدگی و قضایی است، اخیرأ در جلسه ستاد قاچاق کالا و ارز مباحث مربوط به قاچاق چوب به‌طور مفصل بیان شد و پلیس امنیت اقتصادی نیز به بحث نظارت‎ها اضافه شده است.

نجف‌زاده ادامه داد: کشفیات و برخورد‌ها درخصوص قاچاق چوب در مقایسه با ماه قبل بیش‌تر بود و امسال حدود ۱۱پرونده در رابطه با قاچاق چوب داشتیم، حداکثر ارزش این پرونده‎ها ۵۰میلیون تومان و بقیه کم‌تر از ۱۰میلیون تومان بود.

پیشگیری و فرهنگ‌سازی اصل مهم در مبارزه با قاچاق چوب

مدیرکل تعزیرات حکومتی گلستان با اشاره به جایگاه گلستان در رسیدگی به پرونده‎های قاچاق چوب گفت: گلستان جزو چهار استان اول کشور در حوزه قاچاق چوب و محصولات هیزمی است و در سال‌جاری بیش از یک‌میلیارد تومان مجازات نقدی برای مرتکبان قاچاق چوب در تعزیرات گذاشته شد.

به گفته وی، مجازات به تنهایی در بحث مبارزه با قاچاق چوب کفایت نمی‎کند، اصل مهم در این حوزه پیشگیری و فرهنگ‌سازی است. وقتی گفته می‎شود جنگل ملی است؛ یعنی نگهداری و حفاظت از جنگل یک تکلیف ملی محسوب می‎شود.

نجف‌زاده بزرگ‌ترین پرونده قاچاق چوب را محموله‎ای عنوان کرد که ۹۰میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود و افزود: حدود ۲۳۰روستا همسایه جنگل هستند و متأسفانه بخش اعظمی از مردم این روستا‌ها ارتزاقشان از محل جنگل است.

وی گفت: بهره‎برداری از جنگل یک اصل است؛ اما باید با اصول علمی باشد و تنفس جنگل باید با مراعات و نظارت نیز انجام شود.
 
شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه ، تاریخ انتشار 26 بهمن 99 ، کد خبر : 92908 ، sabzineh.org
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
0
0
قاچاق چوب در ايران تونسته شرايط رو به ويژه براي خود هم استاني ها سخت و سخت تر كنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین