پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۸۳۱۲
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲
عمده خدمات مورد نیاز مردم در بحث خرید و آموزش مجازی و امثال آن در داخل کشور شکل گرفته و مورد نیاز مردم است و در این راستا در صورتی که شبکه ملی اطلاعات به معنای واقعی به صورت کامل شکل گرفته باشد، اینترنت باید از سرعت بالایی برخوردار باشد.
شعار سال: عمده خدمات مورد نیاز مردم در بحث خرید و آموزش مجازی و امثال آن در داخل کشور شکل گرفته و مورد نیاز مردم است و در این راستا در صورتی که شبکه ملی اطلاعات به معنای واقعی به صورت کامل شکل گرفته باشد، اینترنت باید از سرعت بالایی برخوردار باشد، ولی متاسفانه همان گونه که دولت در بحث سیاست خارجی، همه چیز را رها کرده و به سمت مذاکره و برجام سوق داده و توان داخل را در نظر نگرفته، در بحث فضای مجازی نیز همین اتفاق افتاده و وزارت ارتباطات با وجود بودجه‌های زیادی که برای شبکه ملی اطلاعات دریافت کرده، بیشتر به دنبال افزایش پهنای باند اینترنت خارجی برای دسترسی بیشتر به خدمات خارج بوده است. به همین دلیل در داخل، خدمات پایه مورد نیاز به آن میزانی که بتواند در حجم بالا پاسخگوی نیاز‌های مردم باشد، شکل نگرفته است؛ بنابراین باید پهنای باند مورد نیاز مردم تامین شود؛ اما پهنای باند خارجی که ما دسترسی به اینستاگرام و بخش‌های مختلف داشته باشیم، نیاز واقعی مردم را برآورده نمی‌کند. نیاز واقعی مردم این است که ما از اینترنت داخلی با پهنای باند بسیار خوب و باکیفیت برخوردار باشیم.
 
اگر در کشور، شبکه ملی اطلاعات که آقایون می‌گویند ۸۰ درصد زیرساخت فنی آن را اجرا کرده ایم، داشته باشیم نباید در خدماتی که تماما داخلی است (مانند شبکه شاد، پیام رسان‌های داخلی و خرید‌های اینترنتی که سرور‌ها و زیرساخت آن در داخل کشور است) با مشکل مواجه باشیم؛ ولی متاسفانه جهت گیری آقایون در اقتصاد دیجیتال کشور در راستای همان جهت گیری‌ای است که ما اقتصاد فیزیکی داریم؛ یعنی به سمت و سوی تقویت دسترس پذیری پیام رسان‌ها و خدمات خارجی است تا اینکه خدمات داخلی تقویت شوند.
 
در مورد فعالیت آزادانه اینستاگرام در کشور، کسب و کار‌هایی که در بستر اینستاگرام فعالیت می‌کنند اولا هیچ کجا ثبت و ضبط نیستند و کسب و کار‌هایی اند که عمدتا به نوعی زیرزمینی محسوب می‌شوند و درآمد‌هایی به دست می‌آورند که از جانب آن هیچ مالیاتی به کشور تعلق نمی‌گیرد. البته هستند برخی کسب و کار‌های رسمی که در بازار به صورت رسمی و فیزیکی حضور دارند و در اینستاگرام هم پیجی دارند. منظور من این دسته از کسب و کار‌ها نیست. منظور آن یک میلیون شغل مجزای مرتبط با فضای مجازی است که عنوان می‌کنند. باید بررسی کنیم که این یک میلیون شغل، کدام کسب و کار است و کجا ثبت شده و کجا مالیات می‌دهند.
 
ما با اجازه دادن به فعالیت اینستاگرام در کشور، بستر یک بازار خارجی را فراهم می‌کنیم، زیرا یک سری کسب و کار‌هایی که زیرزمینی هستند و تخلفات در آن‌ها صورت می‌پذیرد، خلاف قوانین کشور صورت می‌پذیرد و کسب و کار‌هایی که بحث فروش انواع و اقسام موارد غیرقانونی هم دارند در کنار این بستر شکل گرفته است.
 
یک نکته بسیار مهم‌تر این است که اصل ماجرا و دعوای اصلی جای دیگر است و آن بحث فروش اینترنت بین الملل و دلالی‌هایی است که پشت صحنه این جریان وجود دارد و مافیایی که در این قضیه شکل گرفته است. اینجاست که افرادی را برخلاف تمام مصالح کشور حامی این فضا قرار می‌دهد. ظاهر کار ظاهر بسیار قشنگی است. این دوستان با این شعار که ما می‌خواهیم از آزادی بیان و کسب و کار حمایت کنیم از این پلتفرم حمایت می‌کنند، در صورتی که در اینستاگرام هم آزادی بیان وجود ندارد. حمایت از کسب و کار‌ها نیز نیست، زیرا این کسب و کارها، کسب و کار‌های واقعی نیستند که سود آن به کشور برسد. اصل ماجرا این است که در این دعوا آدرس غلطی داده می‌شود تا منافع عده‌ای از فروش پهنای باند بین الملل تامین شود. همین محتوای اینستاگرام به عنوان اینترنت بین الملل به من و شما فروخته می‌شود در صورتی که خیلی از بخش‌های آن روی سرور‌های داخل ایران کَش می‌شود و ترافیک بین المللی مصرف نمی‌شود؛ در صورتی که از من و شما پول ترافیک بین الملل گرفته می‌شود!
 
از طرفی روی سایت برنامه حمایت از کودکان در فضای مجازی که زیرمجموعه وزارت ارتباطات است در بخش مستندات آن، مستندی است که صحبت مسئول همین پروژه در نمایشگاه الکامپ است. در این مستند، مشاور وزیر در اجرای طرح حمایت از کودکان در فضای مجازی که هیچ بازخوردی از این موضوع نمی‌بینیم که اجرایی شده باشد، نکته‌ای در همان اسلاید‌ها ذکر کرده که قیمت اینترنت ما دو برابر افغانستان و ۳۵۰۰ برابر ژاپن است! این در حالی است که آقای آذری جهرمی در اولین مصاحبه بعد از وزیر شدنشان اصلاح تعرفه‌های اینترنت را یکی از برنامه‌های خود اعلام می‌کنند؛ در صورتی که می‌بینیم قیمت‌ها نه تنها کاهش پیدا نکرده، که افزایش نیز داشته است.
 
اما بحث من اینجاست که اصل ماجرا سر درآمد‌هایی است که پشت صحنه برای وزارت ارتباطات ایجاد می‌شود والا بقیه موارد یک دعوای زرگری است که سر ملت گرم شود و برخی افراد کار خود را انجام بدهند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کسب و کارنیوز، تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر: -، kasbokarnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین