پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۷۷۱۲
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵
در این گزارش بررسی می‌کنیم که بین اپراتور‌های ایرانسل و همراه اول کدام‌یک بیشترین سرعت اینترنت همراه در کشور را دارا هستند.

شعار سال: از اواسط سال 1399 شرکت‌های ایرانسل و همراه اول به عنوان بزرگ‌ترین اپراتورهای تلفن همراه رونمایی از سایت‌های اینترنت 5G در کشور را آغاز کرده و رقابت سختی برای توسعه زیرساخت اینترنت نسل پنجم و دستیابی به بیشترین سرعت اینترنت بین این اپراتورها شکل گرفت. هرکدام از این شرکت‌ها تاکنون تست‌های متعددی انجام داده و به رکوردهای قابل توجهی در زمینه انتقال داده در شبکه 5G دست یافته‌اند. 

کدام اپراتور به بیشترین سرعت در شبکه 5G دست یافته است؟

شرکت ایرانسل در بهمن ماه سال گذشته مدعی شد به بیشترین سرعت انتقال داده در شبکه 5G دست یافته و اطلاعات مربوط به این تست را در سایت خود منتشر کرد. مدیرعامل ایرانسل در همین رابطه  در اینستاگرام خود نوشت: «گرچه بالاترین عدد ثبت شده در این تست، برابر با ۳.۳۱۲ گیگابیت بر ثانیه برای دانلود بوده است، اما همکارانم با تست‌هایی که در بهمن ماه انجام داده‌اند، معمولاً سرعت‌هایی بین ۳ تا ۳.۵ گیگابیت را مشاهده می‌کنند که این نوید را می‌دهد تا به زودی بتوانیم سرعت دانلودی در محدوده ۴ گیگابیت بر ثانیه را هم تجربه کنیم. با وجود این، رکورد ثبت شده در روز گذشته توسط این تیم، بالاترین رکورد سرعت منتشر شدۀ اینترنت در ایران است که تا به حال و با بهره‌گیری از این تکنولوژی، به ثبت رسیده است. پیش از این، سوم دی ماه امسال، با تلاش بی‌وقفۀ همکارانم در ایرانسل، با ثبت سرعت بیش از ۲.۵ گیگابیت بر ثانیه، رکورد سرعت اینترنت ایران باز هم به نام ایرانسل ثبت شده بود.»  بیژن عباس آرندی در حالی ایرانسل را پرچمدار سرعت اینترنت 5G در کشور می‌داند که این شرکت تست سرعت این شبکه را در حضور خبرنگاران  و مسئولان مربوطه انجام نداده و تنها مدیران این شرکت امکان مشاهده ارزیابی سرعت و کیفیت‌سنجی شبکه 5G را در مراکز ایرانسل دارند. در واقع بالاترین سرعت ثبت شده برای اینترنت 5G ایرانسل 3.312 است و تاکنون این شرکت موفق به ثبت سرعت بالاتر در حضور خبرنگاران نشده است. گفتنی است مسئولان شرکت ایرانسل به درخواست خبرنگار، برای مشاهده تست سرعت اینترنت 5G در مراکز تعیین شده از سوی این شرکت پاسخ مشخصی نداده و شرایط لازم برای پوشش تصویری این مراسم را فراهم نکردند.

 

از طرفی مهدی اخوان بهابادی مدیرعامل همراه اول در مراسم افتتاح سایت 5G تهران از دستیابی سرورهای این شرکت به سرعت 3.633 گیگابایت بر ثانیه در شبکه اینترنت نسل پنجم خبر داد. یعنی همراه اول در مراسمی که با حضور رسمی خبرنگاران صورت گرفت و در رسانه‌های معتبر کشور نیز منعکس شد به سرعتی بالاتر از ایرانسل در شبکه اینترنت نسل پنجم دست پیدا کرد. هرچند توسعه فناوری‌های مرتبط با حوزه 5G در ایران و سایر نقاط جهان با سرعت بالایی در حال انجام است ولی به نظر می‌رسد تا این لحظه همراه اول بیشترین سرعت را در اینترنت همراه داخلی به نام خود ثبت کرده و ادعای مدیران ایرانسل از برتری در زمینه سرعت انتقال داده در شبکه همراه نادرست است.

هم اکنون چه شهرهایی تحت پوشش اینترنت 5G قرار گرفته‌اند؟

طبق اطلاعات منتشر شده ایرانسل تاکنون در شهرهای تهران، شیراز، کیش و مشهد مقدس رونمایی و افتتاح کرده است.به گفته مدیران ایرانسل عموم مردم با استفاده از گوشی‌هایی که از اینترنت 5G پشتیبانی می‌کنند امکان اتصال به این شبکه را دارند و می‌توانند از خدمات جدیدترین نسل اینترنت در جهان بهره‌مند شوند. کارشناسان فناوری معتقدند باتوجه به اهمیت تجهیزات زیرساختی در حوزه فناوری اطلاعات اپراتورهای تلفن همراه باید توسعه امکانات خود را تنها محدود به تهران نکرده و مراکز انتقال داده را در پهنه کشور گسترش دهند.

همراه اول نیز تاکنون ۶ سایت اینترنت نسل پنجم را در نقاط مختلف کشور راه‌اندازی کرده و مدیران این اپراتور برای افتتاح سایت‌هایی بیشتر در آینده برنامه‌ریزی می‌کنند. در حال حاضر 2 سایت 5G همراه اول در شهر مشهد مقدس، 2 سایت در تهران( بانک کتاب و برج ستاره همراه اول) و یک سایت هم در جوار حرم مطهر حضرت معصومه(ع) وجود دارد و خدمات لازم را به عموم کاربران ارائه می‌دهند. اینترنت نسل پنجم در سراسر دنیا با نام اینترنت اشیاء(IOT) نیز شناخته می‌شود و علت چنین نام‌گذاری توانایی برقراری ارتباط بین دستگاه‌های مختلف پس از اتصال به امواج 5G است. در حقیقت ظرفیت این نسل از اینترنت به حدی است که می‌توان آن را اساس توسعه اقتصاد دیجیتال و توسعه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان در سال‌های آینده دانست.

ابهام همچنان باقیست...

به نظر می‌رسد هنوز کاربران ایرانسل و همراه اول در خصوص کسب بالاترین سرعت از سوی هرکدام از این اپراتورها دچار ابهام هستند و جدیدترین اطلاعات منتشر شده از سوی ایرانسل به این سردرگمی دامن می‌زند. خبرهای رسمی و مشاهدات خبرنگاران از تست‌های انجام شده برای سنجش سرعت انتقال داده در شبکه 5G نشان می‌دهد هم اکنون همراه اول به بیشترین سرعت در این شبکه دست یافته و بر همین اساس آخرین صحبت‌های مطرح شده از سوی مدیران ایرانسل جنبه تبلیغاتی داشته و تنها برای جلب نظر کاربران کاربرد دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۵۷۴۸۸۲، www.ana.press.ir.

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین