پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۸۳۴۸
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۷
در کنار اینکه در انتخابات ۱۴۰۰ چه کسی پیروز می‌شود، مساله اینکه مردم به چه میزان پای صندوق‌های رای می‌آیند، به نگرانی جدی تبدیل شده است.

شعار سال:خیلی وقت است که دغدغه اغلب جریان‌های سیاسی در کشور موضوع مشارکت در انتخابات است. یعنی کنار اینکه در انتخابات ۱۴۰۰ چه کسی پیروز می‌شود، ‌مساله اینکه مردم به چه میزان پای صندوق‌های رای می‌آیند، به نگرانی جدی تبدیل شده است. منتها تحلیل‌های دو جریان سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب از مساله مشارکت شهروندان کاملا با یکدیگر متفاوت است. اصلاح‌طلبان می‌گویند مشارکت حداکثری مردم تا الان برگ برنده ما در انتخابات بوده است و در هر انتخاباتی هم مشارکت به بالاترین حد رسیده این نامزد اصلاح‌طلبان بوده که توانسته پیروز میدان شود. البته نگاهی هم به آمارهای انتخابات مختلف ازجمله انتخابات دهه ۹۰ همین ادعا را اثبات می‌کند.
 
 یک نسخه اصلاح‌طلبانه
 
به ‌تبع این موضوع، حالا که نظرسنجی‌ها نشان داده احتمال مشارکت پایین مردم در انتخابات پیش‌رو زیاد است، اصلاح‌طلبان می‌گویند در چنین شرایطی اینکه یک اصلاح‌طلب بتواند پیروز میدان شود، چندان بالا نیست. البته آنان مساله مشارکت شهروندان را به رفتار حاکمیت نسبت می‌دهند و می‌گویند نحوه تصمیم‌گیری‌های شورای نگهبان درباره صلاحیت نامزدها تاثیری مستقیم بر میزان مشارکت می‌گذارد و چنانچه ردصلاحیت کاندیداها گسترده باشد، احتمال کاهش مشارکت هم وجود دارد. موضوعی که سخنگوی شورای نگهبان از اساس منکر آن می‌شود و می‌گوید این دو به یکدیگر ارتباطی ندارد. به ‌هر حال اصلاح‌طلبان تاکید دارند که باید بتوانیم مردم را به حضور پای صندوق‌های رای تشویق کنیم و تنها در آن صورت است که احتمال پیروزی نامزد مطلوب این جریان سیاسی -البته اگر کاندیدای مطلوب‌شان تایید صلاحیت شود- وجود دارد.  آنان طی ماه‌های اخیر هم بارها در این باره اظهارنظر کرده و تاکید دارند که دولت هم باید در این زمینه کمک کند و با بهبود وضعیت معیشتی، به نوعی در مشارکت مردم اثرگذار شود. آنان این تحولات را در مجموع به نفع خود ارزیابی می‌کنند و تاکید دارند که در چنین شرایطی اصولگرایان توان رقابت ندارند و از میدان به در خواهند شد.  دیروز اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی نیز در این باره به خبرگزاری برنا توضیح داده است: «اگر نامزدی از اصلاح‌طلبان تایید شود، یعنی نامزد قوی و موثر در جبهه اسلامی نه نامزدی که شورای نگهبان تایید کند، می‌تواند به کشاندن مردم به پای صندوق‌های رای کمک کند. اگر مشارکت بالای ۶۰درصد باشد بی‌تردید اصلاح‌طلبان برنده انتخابات خواهند شد. نسخه‌ای که برای انتخابات باید پیچیده شود، این است که دغدغه چه حاکمیت چه جریانات سیاسی این باشد که مردم را پای صندوق رای بیاورند و مشارکت مردم افزایش پیدا کند. برای افزایش مشارکت مردم باید نسخه‌ای پیچیده شود که در راستای تنش‌زدایی در منطقه و کل جهان باشد. ما تا تنش‌زدایی انجام ندهیم، همین داستان‌ها را خواهیم داشت و مشکلات روی زمین خواهند ماند.»
 
نعل وارونه اصولگرایی
 
حالا پس از مدت‌ها که اصلاح‌طلبان بارها درباره احتمال کاهش مشارکت مردم هشدار داده و ابراز نگرانی کرده‌اند، اصولگرایان هم در این باره به تکاپو افتاده‌اند، ولی با تحلیلی یک‌سر متفاوت از آنچه اصلاح‌طلبان می‌گویند. آنان در تحلیل‌های دور از انتظار و باورناپذیر خود، اصلاح‌طلبان را عامل تشویق مردم به شرکت نکردن در انتخابات معرفی می‌کنند. حسین کنعانی‌مقدم از چهره‌های سیاسی اصولگرا دیروز به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: «روش عده‌ای این است که زمینه حضور نیروهای مخالف نظام برای معرفی به شورای نگهبان را دنبال کنند و چون این افراد قطعا تایید صلاحیت نخواهند شد به این وسیله انتخابات را تحریم کنند و شورای نگهبان را هم زیرسوال ببرند. معتقدم که در این میان برخی از نیروهای داخلی هم در این سناریوی دشمن به‌ دنبال جایگاه هستند و رسانه‌ها و فضای مجازی به‌ دنبال زمینه‌سازی برای تحریم انتخابات هستند و مشارکت مردم را کاهش داده تا دولت آینده از کارآمدی لازم برخوردار نباشد. ما باید به این نکته توجه کنیم این خیانت هماهنگی با بیگانگان و توپ زدن در زمین دشمن است. در هر انتخاباتی تلاش دشمن حاکم کردن یأس و ناامیدی بین مردم است تا بتواند مردم را از صندوق‌ها دور کند؛ بنابراین باید به این نکته توجه کنیم که نرسیدن وحدت در بین اصولگرایان، خوب نیست. چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب باید در روش خود به امیدوار کردن مردم و رونق دادن به انتخابات توجه کنند، این وظیفه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان است.» این در حالی است که تاکنون تقریبا تمامی احزاب و اشخاص اصلاح‌طلب به تاکید گفته‌اند که قصد دارند در انتخابات ۱۴۰۰ حاضر شوند. کنعانی‌مقدم اما در عین حال گفته است: «اینکه برخی گروه‌ها فکر کنند با سهم‌خواهی و آمدن در دقیقه ۹۰، می‌توانند بازی را برهم بزنند، جفا بر حضور مردم در انتخابات است.» او البته نامی از جریان اصلاحات نیاورده اما اشاره او طبیعتا به اصلاح‌طلبان است؛ چراکه پیش از او نیز برخی اصولگرایان گفته بودند که ممکن است اصلاح‌طلبان در دقیقه ۹۰ وارد میدان شده و پیروز از میدان خارج شوند. هر چه هست، مساله مشارکت برای اصولگرایان نیز جدی شده است. دیروز ابوالقاسم رئوفیان، از دیگر چهره‌های اصولگرا به پایگاه خبری-تحلیلی رویداد۲۴ گفت: «معتقدم مساله اول انتخابات ۱۴۰۰، حضور مردم پای صندوق‌های رای است. صرف‌نظر از اینکه چه کسی انتخاب شود، مهم‌ترین مساله مشارکت حداکثری مردم است. رهبری هم همواره حضور و مشارکت مردم را موضوع اول انتخابات می‌دانند؛ لذا آنچه مهم‌تر از انتخاب است، برگزاری انتخابات است؛ انتخاباتی که هر چه باشکوه‌تر که شرط لازم آن مشارکت حداکثری مردم است و اگر این اتفاق رخ ندهد بار دیگر شاهد انتخابات ۹۸ مجلس خواهیم بود.» رئوفیان همچنین با تاکید بر اینکه باید مردم را به حضور در انتخابات سوق دهیم، گفته است: «هستند افراد و گروه‌هایی که برای راهیابی به مجلس و پاستور مشارکت حداقلی مردم را دنبال می‌کنند، چون مشارکت حداکثری مردم را مانع راهیابی خود به قدرت می‌دانند، این تفکر دقیقا در مقابل تفکر رهبری و امام(ره) است.» این چهره اصولگرا نیز هر چند از اصلاح‌طلبان نام نبرده، اما قاعدتا اشاره او نیز به جریان سیاسی رقیب است و به نظر می‌رسد اصولگرایان از هم‌اکنون در حال زمینه‌چینی هستند تا در صورت کاهش مشارکت، تقصیر را از خود سلب و آن را به ‌طور کامل متوجه اصلاح‌طلبان کنند.
 


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری اعتمادآنلاین  ، تاریخ انتشار:  29بهمن 1399  ، کدخبر: 465496، www.etemadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین