پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۸۴۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۳:۵۲
عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس گفت: به نظر می‌رسد امسال با توجه به اینکه سال تغییر دولت است، برهم زدن رابطه دولت و مجلس مناسب نیست و ازاین رو باید اجازه دهیم دولت جدید مستقر شود و در آن زمان با همکاری دولت بعدی تغییرات بودجه‌ای را اعمال کنیم.

شعار سال: جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه‎ وبودجه و محاسبات در مجلس شورای اسلامی به تبیین چرایی رای بالای نمایندگان مجلس به لایحه اصلاحی بودجه توسط دولت پرداخت که مشروح آن در ادامه آمده است.

با توجه به اینکه نمایندگان مجلس در دوره اول بررسی بودجه کلیات آن را رد کردند، اما روز گذشته رای بالایی برای لایحه اصلاحی ثبت کردند، آیا دولت توانسته مجلس را کاملا اقناع کند؟

ایرادات و اشکالات لایحه بودجه هنوز هم وجود دارد و در این شکی نیست اما برخی ایرادات در کمیسیون تلفیق برطرف شده است، بنابراین رای منفی مجلس به کلیات بودجه به این دلیل بود که همه ایرادات و اشکالات آن برطرف نشده بود و برخی اصلاحاتی که توسط کمیسیون انجام شد، موردنظر مجلس نبود.

مجلس باید کشور را به‎دلیل در پیش بودن انتخابات از بلاتکلیفی خارج می‌کرد

اینکه چرا مجلس به لایحه اصلاحی رای بالایی داد، کامل روشن است؛ اولا بخشی از ایرادات برطرف شده بود و ازاین‎رو صلاح نیست برای بار دوم بودجه به دولت بازگردد و ما باید تا آخر سال بودجه را ببندیم تا برای سال آینده با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست‎جمهوری و شوراها، کشور از بلاتکلیفی خارج شود.

با توجه به اینکه دولت تا چند ماه دیگر در رأس کار نیست، انگیزه‌ای نیز برای اصلاحات مجدد ندارد، لذا عودت دوباره آن اصرار اضافی است و مشکلی را حل نمی‌کند که ازاین‎رو اصلاحات انجام‎نشده باید توسط کمیسیون تلفیق مجلس انجام شود.

بنابراین بسیاری از نمایندگان با علم به اینکه همه اصلاحات انجام‎شده دولت مدنظر مجلس نیست و با این پیش‎فرض که کشور از برنامه زمان‎بندی عقب نماند و سال آینده با مشکل بودجه مواجه نشود، به آن رای بالایی دادند.

مجلس با استقرار دولت جدید تغییرات بودجه‌ای را پیگیری می‌کند

فکر می‌کنید چند درصد از مواردی که مدنظر مجلس بوده، توسط دولت اعمال شده است؟

بخشی از تغییرات مدنظر تلفیق اعمال شده اما بخش دیگری را نیاوردند که نیاز است کمیسیون تلفیق ورود کند؛ به نظر می‌رسد امسال با توجه به اینکه سال تغییر دولت است، برهم زدن رابطه دولت و مجلس مناسب نیست و ازاین‎رو باید اجازه دهیم دولت جدید مستقر شود و در آن زمان با همکاری دولت بعدی این تغییرات را اعمال کنیم. البته برخی تغییرات مدنظر مجلس را دولت به شکل بینابین انجام داده و به‎ طور مثال براساس ارز ترجیحی بوده، درحالی‎که در آینده باید به‎ سمت ارز تک ‎نرخی پیش برویم اما با این وجود تفاهم بین دولت و مجلس پیش آمده که مناسب است و در بقیه موارد نیز مجلس باید به‎صورت موردی موضوعات را رسیدگی کند، چراکه شاید دولت انگیزه‌ای برای اصلاحات نداشته باشد.

مشکل تورم با بودجه جدید حل می‌شود؟

خیر، وقتی کسری منابع دارید و آن را از طریق اسناد خزانه و اوراق بدهی تامین می‌کنید، طبیعی است این امر خود نقدینگی را افزایش می‌دهد، ازاین‎رو بخش دیگری از اصلاحات را مجلس باید برای رد موانع اداری انجام دهد‌ تا بتوانیم در این شرایط تورم، تحرکی در اقتصاد داشته باشیم.

اگر این بودجه تصویب شود، ممکن است در دولت بعدی تغییراتی اعمال شود؟

اگر بخواهیم صبر کنیم که دولت بعدی بیاید، دیر می‌شود؛ چراکه دولت بعدی حدود مرداد و شهریور مستقر می‌شود و تا کار را به دست بگیرد، باید بودجه 1401 را ببندد، بنابراین از دولت بعد انتظاری نداریم که درباره بودجه 1400 کمک کند یا اصلاحاتی انجام دهد؛ چراکه آنها باید توان خود را روی بودجه 1401 بگذارند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت فرهیختگان، تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۹۹، کد خبر: ۵۱۷۳۹، www.farhikhtegandaily.com.

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
0
0
امید داریم که دولت بعدی زیر بار تغییرات بودجه ای بره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین