پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۹۰۵
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۳
یک کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به تلاش آمریکا برای سپردن یک نقش حاشیه‌ای به ارتش عراق جهت آزادسازی موصل، گفت: آمریکایی‌ها می‌خواهند کردها و ارتش ترکیه را در موصل شریک کنند و خودشان به عنوان فرمانده کل وارد عمل شوند و چنین القاء کنند که حشد الشعبی نقش تعیین کننده‌ای در عراق ندارد.

شعار سال:

مسعود اسداللهی کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه موصل سومین شهر بزرگ عراق پس از بصره و بغداد محسوب می شود، اظهار کرد: موصل شهری تعیین کننده در شمال عراق محسوب می شود و در این اوضاع بحرانی هر گروه و کشوری که بر این منطقه تسلط داشته باشد، در واقع بر منطقه استراتژیک شمال عراق حاکم خواهد بود.

وی با اشاره به قدمت بالای شهر موصل، افزود: داعش پس از آنکه دولت خودخوانده تشکیل داد، پایتخت خود در سوریه را شهر "رقه" تعیین کرد اما در عراق پایتخت و مرکزیت خود را شهر شمالی "موصل" قرار داد که این امر نشان دهنده اهمیت این شهر است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه اراده و خواست دولت و ملت عراق آزادی موصل است، گفت: هیچ دولتی در عراق نمی‌تواند بر روی کار باشد اما برنامه‌ای برای آزادسازی موصل نداشته باشد.

اگر فتوای مرجعیت و نقش نیروهای مستشاری نبود، بغداد هم به اشغال داعش در می‌آمد

اسداللهی با اشاره به اشغال موصل توسط داعش در سال 2014 بیان داشت: وقتی موصل سقوط کرد، داعش به سمت پایین سرازیر شد و مناطق دیگری از عراق را به تصرف خود درآورد و چنانچه فتوای مرجعیت نجف در بسیج جوانان عراقی و نقش نیروهای مستشاری جمهوری اسلامی ایران نبود، بغداد هم به اشغال داعش در می‌آمد. 

وی با بیان اینکه داعش تا دو سال پیش مناطق زیادی از عراق از جمله اطراف بغداد و سامرا را در اشغال خود داشت، اظهار کرد: در دو سال اخیر مناطق تحت اشغال داعش در عراق یکی پس از دیگری آزاد شدند که مهم‌ترین آن‌ها "جرف‌الصخر"، "تکریت" و "فلوجه" بوده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اهمیت استراتژیک شهر فلوجه، افزود: فلوجه دومین شهر مهم برای داعش محسوب می‌شد و این شهر از آن جهت که فاصله کمی با بغداد دارد، تاثیر مستقیمی بر روی وضعیت امنیتی پایتخت عراق و حتی کربلا دارد.

اسداللهی تصریح کرد: با آزادسازی "جرف‌الصخر" و "فلوجه" خطر تروریست‌های تکفیری برای اشغال بغداد و کربلا، خنثی شد و به تدریج  پیشروی‌ها نیروهای عراقی شدت گرفت.

ترکیه در عراق وارد بازی خطرناکی شده است/ فتنه‌جویی‌های مذهبی دولتمردان ترکیه تعجب‌آور است/نقشه آمریکا برای تجزیه عراق

همکاری مطلوب ارتش عراق و نیروهای حشد الشعبی با هدایت  مستشاران ایرانی


وی با اشاره به همکاری مطلوب ارتش عراق و نیروهای حشد الشعبی با هدایت  مستشاران ایرانی جهت  عقب راندن و به هزیمت رساندن نیروهای تکفیری – تروریستی داعش، بیان داشت: با همکاری سازنده ای که میان ارتش عراق و نیروهای بسیج مردمی این کشور صورت گرفت، تقریبا سه چهارم مناطقی که در کنترل داعش بود از دست این گروه خارج شده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به تاکید دولت عراق مبنی بر عدم دخالت نیروهای خارجی در عملیات آزاد سازی موصل، گفت: بدون تردید هیچ دولت خارجی بخصوص دولت ترکیه که این روزها ادعاهای ارضی زیادی را در رابطه با سوریه و عراق مطرح می‌کند، حق دخالت در عملیات آزادسازی موصل را ندارد.

ترکیه در عراق وارد بازی خطرناکی شده است/ فتنه‌جویی‌های مذهبی دولتمردان ترکیه تعجب‌آور است/نقشه آمریکا برای تجزیه عراق

دلایل اصرار ترکیه به مداخله در موصل

وی با اشاره به دلایل اصرار مقامات ترکیه برای شرکت در عملیات آزادسازی موصل گفت: ترکیه نسبت به موصل ادعاهای تاریخی دارد؛ دولت ترکیه مدعی است حلب در شمال سوریه و موصل در شمال عراق جزئی از خاک ترکیه بوده اما طبق قرار داد "سایکس-پیکو" که بین فرانسه و انگلیس در سال 1916 منعقد شد این دو شهر از خاک ترکیه جدا شدند.

اسداللهی با بیان اینکه هیچگونه ادله‌ای در رابطه با ادعای مقامات ترکیه  وجود ندارد، تصریح کرد: دو شهر حلب و موصل عمدتا عرب نشین هستند در موصل نیز اگر چه جمعیتی از ترک‌ها که ترکمن هستند ساکن‌اند، ولی اکثریت این شهر هم مانند حلب عرب محسوب می‌شوند، بنابراین موصل شهری نیست که ساکنان آن از لحاظ نژادی و زبانی با ترکیه سنخیت و قرابت داشته باشند.

ترکیه در عراق وارد بازی خطرناکی شده است/ فتنه‌جویی‌های مذهبی دولتمردان ترکیه تعجب‌آور است/نقشه آمریکا برای تجزیه عراق

وی با بیان اینکه دلایل اصرار ترکیه به مداخله در موصل تنها به عوامل تاریخی منحصر نمی‌شود، بلکه عوامل ژئو استراتژیک هم در آن دخیل است، گفت: شمال عراق که موصل مهم ترین شهر آن است، به ایران متصل می‌شود و شمال سوریه در امتداد دریای مدیترانه است بنابراین کشوری که بر این منطقه تسلط دارد از مرز ایران تا نزدیکی دریای مدیترانه را در اختیار خواهد داشت.

آنکارا مبارزه با تروریسم و داعش را بهانه توسعه‌طلبی‌های خود قرار داده است

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه، آنکارا مبارزه با تروریسم و داعش را بهانه توسعه طلبی‌های خود قرار داده است، اظهار کرد: حمایت های مستقیم و غیرمستقیم دولت ترکیه از داعش تقریبا برای همگان آشکار شده است؛ زمانیکه موصل سقوط کرد کنسولگری ترکیه در این شهر با تمام کارکنانش به محاصره داعش درآمد و داعشی ها که در هیچ منطقه ای افرادی را که اسیر گرفته بودند، زنده رها نمی‌کردند، نه تنها متعرض به اعضای کنسولگری ترکیه نشدند بلکه بعد از چند روز تمام آن‌ها را آزاد کردند و آن‌ها به راحتی به خاک ترکیه بازگشتند که این امر نشان دهنده رابطه پنهان ترکیه وداعش است.

 وی با بیان اینکه ادعای ترکیه برای مشارکت در عملیات آزادسازی موصل و شکست داعش، ادعایی پوچ است، گفت: اردوغان رئیس جمهور ترکیه با لحنی غیردیپلماتیک و دور از شان یک دولتمرد، اعلام کرده که موصل یک شهر سنی است و باید به دست ما که یک کشور سنی هستیم آزاد شود و حشد الشعبی که یک نیروی داوطلب شیعه است نباید در عملیات موصل مشارکت  داشته باشد.

فتنه‌جویی‌های مذهبی مقامات ترکیه

اسداللهی با اشاره به تعجب‌‌آور بودن اتخاذ موضع فتنه جویانه مذهبی از سوی یک دولتمرد، گفت: متاسفانه دولتمردان ترکیه وارد بازی خطرناکی شده اند و قصد دارند با رنگ و لعاب مذهبی، توسعه طلبی‌های خود را توجیه کنند.

 این کارشناس مسائل غرب آسیا، با اشاره به نقش تعیین کننده حشد الشعبی در آزادسازی مناطقی همچون تکریت و فلوجه، تصریح کرد: ترکیب ارتش عراق و نیروهای حشد الشعبی، مذهبی و فرقه‌ای نیست و حتی در میان بسیج مردمی عراق نیروهای اهل تسنن نیز حضور دارند.

ترکیه در عراق وارد بازی خطرناکی شده است/ فتنه‌جویی‌های مذهبی دولتمردان ترکیه تعجب‌آور است/نقشه آمریکا برای تجزیه عراق

وی با بیان اینکه اردوغان همچنان از کودتای ارتش ترکیه واهمه  دارد، اظهار داشت: اردوغان می خواهد ارتش ترکیه را درگیر یک نبرد خارجی کند تا سردمداران این ارتش به فکر کودتا نیفتند؛ بنابراین آنکارا با اصرار بر مشارکت در آزادسازی موصل می‌خواهد با یک تیر چند نشان را هدف قرار دهد.

دو روش برای آزادسازی موصل

اسداللهی با بیان اینکه به دو روش ممکن است موصل آزاد شود، تصریح کرد: قطعا آزدی موصل با مشارکت ارتش عراق و نیروهای حشد الشعبی یک پیروزی بزرگ برای ملت عراق محسوب می شود و منجر خواهد شد تا وحدت این کشور تقویت گردد و امکان حاکمیت مجدد دولت عراق بر شمال این کشور برقرار شود.

وی با اشاره به نقشه آمریکایی‌ها برای آزادسازی موصل گفت: آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که اولا در آزادسازی موصل نیروهای حشد الشعبی حضور نداشته باشند؛ از سویی دیگر واشنگتن می خواهد نقش تعیین کننده‌ای را در این امر به کردها بدهد.

اسداللهی تصریح کرد: کردها اگر چه در شمال عراق مستقر هستند اما آن‌ها در موصل جمعیت زیادی ندارند و ترکیب اصلی این شهر را عرب‌ها تشکیل می‌دهند.

امکان وقوع یک نزاع طایفه‌ای در صورت تحقق نقشه آمریکا در موصل

این کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد: ورود کردها به موصل ممکن است به یک نزاع طایفه‌ای میان آن‌ها و اعراب منجر شود و این امر بسیار خطرناک می‌تواند  در طول نسل‌ها ادامه یابد.

وی بیان داشت: اگر چه هم کردها و هم اعراب شمال عراق، از لحاظ مذهبی اهل سنت محسوب می‌شوند اما از نظر قومیتی با هم یکسان نیستند و این امر می‌تواند دامنه تنش را برای چند نسل در آن منطقه برقرار کند.

نیاز دولت آمریکا برای دستیابی به یک پیروزی تبلیغاتی در عراق

اسداللهی با اشاره به نیاز دولت آمریکا برای دستیابی به یک پیروزی تبلیغاتی در عراق، اظهار کرد: طرح آمریکایی‌ها این است که در مقطع زمانی فعلی که کمتر از یکماه تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده، با آزادسازی توافقی و نمادین موصل، اوباما را به یک پیروزی بزرگ از نظر تبلیغاتی برسانند  و از این طریق برای نامزد دموکرات‌ها در رقابت‌های انتخاباتی‌شان یک برگ برنده ایجاد کنند.

وی با اشاره به تلاش آمریکا برای سپردن یک نقش حاشیه‌ای به ارتش عراق جهت آزادسازی موصل، بیان داشت: آمریکایی‌ها می‌خواهند کردها و ارتش ترکیه را در موصل شریک کنند و خودشان به عنوان فرمانده کل وارد عمل شوند و چنین القاء کنند که  حشد الشعبی نقش تعیین کننده‌ای در عراق ندارد.

ترکیه در عراق وارد بازی خطرناکی شده است/ فتنه‌جویی‌های مذهبی دولتمردان ترکیه تعجب‌آور است/نقشه آمریکا برای تجزیه عراق

نقش تعیین کننده حشد الشعبی در آزادسازی مناطق مختلف عراق


این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به نقش ویژه حشد الشعبی در آزادسازی مناطقی نظیر فلوجه، بیجی و تکریت، گفت: آمریکایی‌ها با برنامه‌ای که برای آزادسازی موصل طراحی کرده‌اند می خواهند این پیام را مخابره کنند که  نیروهای حشد الشعبی در آزادسازی موصل که سومین شهر بزرگ عراق است هیچگونه نقشی نداشتند و از این طریق ارزش این نیروی مردمی را در اذهان عمومی عراقی‌ها تنزل دهند.

وی با اشاره به هدف خطرناک دیگری که آمریکایی‌ها در موصل دنبال می‌کنند، اظهار کرد: چند سال پیش "جو بایدن" معاون اول رئیس جمهور آمریکا به صراحت از تجزیه عراق سخن گفت و اعلام کرد که این کشور باید به سه کشور تحت نظر شیعیان، اهل سنت و کردها تقسیم شود.

نقشه آمریکا برای تجزیه عراق

اسداللهی با بیان اینکه اگر آمریکا بخواهد نقشه خود مبنی بر تجزیه عراق را عملیاتی کند، این کار را از موصل آغاز خواهد کرد، گفت: طرح آمریکا این است که حاکمیت موصل از دست داعش خارج شود و به دست گروهی غیر از دولت عراق بیفتد؛ بنابراین  اگر آزادسازی موصل بر اساس طرح آمریکا انجام شود، بسیار فاجعه بار خواهد بود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: در شرایط فعلی که مرز موصل در اختیار داعش است شاهد خواهیم بود که سران این گروه تروریستی به راحتی به خاک سوریه منتقل خواهند شد و همان اتفاقی که در فلوجه افتاد در موصل هم رخ می دهد.

وی ادامه داد:  در فلوجه نزدیک به 4 هزار عنصر داعشی حضور داشتند اما پس از جنگ سختی که  درگرفت، حداکثر 300 جنازه عناصر داعش پیدا شد و حتی یک زخمی داعشی هم در این شهر نبود، چرا که آمریکایی ها راه را برای آن‌ها باز کردند و این خطر در مورد موصل هم وجود دارد که یک حرکت نمایشی برای آزادسازی آن از سوی آمریکایی‌ها با توافق ترکیه صورت گیرد.

اسداللهی خاطرنشان کرد: عناصر داعشی اگر از موصل خارج شوند هم  برای دولت سوریه خطرناک خواهد بود و هم این امکان وجود دارد که هرگاه اراده کنند با بازگشت به عراق، این کشور را مجددا ناامن کنند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری میزان، تاریخ انتشار 26 مهر 1395، کد مطلب:   233272 : www mizanonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین