پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵
مشاور فرهنگی رئیس جمهوری، گفت که دولت بیشترین فضا را به رسانه‌ها بویژه رسانه‌های بزرگ و قدرتمند داده تا بتوانند اعمال دولت را مورد نظارت قرار دهند.
مشاور فرهنگی رئیس جمهوری، گفت که دولت بیشترین فضا را به رسانه‌ها بویژه رسانه‌های بزرگ و قدرتمند داده تا بتوانند اعمال دولت را مورد نظارت قرار دهند.

حسام‌الدین آشنا، مصداق این سخن را حجم عظیم انتقاداتی دانست که در رسانه‌ها بخصوص در صدا و سیما، نسبت به دولت وجود دارد. وی که شنبه شب و به مناسبت روز خبرنگار، در گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه دو سیما سخن می‌گفت، رویکرد و رابطه دولت با رسانه‌ها را تشریح کرد. آشنا، یکی از وظایف دولت را ارائه اطلاعات از طریق منابع عمومی به دست مردم دانست و افزود: این حق عموم است تا اطلاعات در اختیار آنها قرار بگیرد، البته اطلاعاتی که جنبه محرمانه نداشته باشد و از لحاظ امنیتی اقتضا نمی‌کند آنها پنهان نگهداشته شود. وی با بیان اینکه باید قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات اجرا شود، تصریح کرد: این دولت با قانون ضعیفی مواجه بود که قابل اجرا هم نبود.

مشاور فرهنگی رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به اینکه قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات اصلاح شد و در هیأت دولت به تصویب رسید، گفت: این قانون یک آیین نامه اجرایی داشت که تحت کمیسیون ماده 18 قرار گرفت تا از تجربیات سایر کشورها در زمینه قانون آزادی اطلاعات استفاده کنیم. به گفته آشنا، این آیین نامه دو هفته دیگر در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت و با تصویب آن همه دستگاه‌های دولتی موظف می‌شوند تمام اطلاعاتی را که در مورد یک فرد بوده و محرمانه نیست، در اختیار بگذارند، یعنی همه آن اطلاعاتی را که موجب رقابت‌پذیری شفاف‌تر می‌شود در اختیار بگذارند.

وی با تأکید بر اینکه سایت‌های وزارتخانه‌ها نباید تبلیغاتی باشند و باید به سایت‌های اطلاع‌رسانی تبدیل شوند، ابراز امیدواری کرد در فاز دوم اجرای این قانون، دولت الکترونیک به کمک قانون آزادی اطلاعات بیاید و ترکیب قانون آزادی اطلاعات و دولت الکترونیک موجب شفافیت کامل فرآیندهای دولتی باشد.

* وزیران بیشترین پاسخگویی را در صدا و سیما داشتهاند

آشنا در ادامه، با بیان اینکه وزیران بیشترین حضور پاسخگو را در صدا و سیما داشتند، افزود: دولت بیشترین تلاش را کرده تا پاسخگوی مسائلی هم باشد که مسائل پیچیده و سختی است که البته مقدار زیادی از آنها مربوط به این دولت نبوده و به دوره‌های پیشین مرتبط است و پاسخگویی به آنها نیز دو سر دارد، چرا که اگر بخواهد درباره دوره قبل جدی بحث کند متهم به سیاه نمایی می‌شود و اگر درخصوص عملکرد دوره قبل نیز صحبت نکند زمانی که بخواهد وضع فعلی را توضیح دهد باید خود را زیر پرسش ببرد که ما درخصوص طرح مسکن مهر و بحث‌های بانکی شاهد این موضوع بودیم و دولت متهم به سیاه نمایی شده است، لذا این دو سر هم برای رسانه و هم برای پاسخگویان دولت دشوار است.

این عضو دولت، در تبیین رابطه دولت و رسانه نیز با بیان اینکه نظام رسیدگی به تخلفات مطبوعات چند وجهی است، اظهارکرد: تذکر به رسانه‌ها چیز عجیب و جدیدی نیست و لذا دولت تعهد کرده که از رسانه‌ها شکایت نکند و تاکنون نیز با همه توان بر این امر پایبند بوده است و امیدواریم که مشکل 9 دی نیز بزودی حل شود.

آشنا گفت: دولت تلاش می‌کند فشار کمتری بر رسانه‌ها وارد کند، لذا از سوی دیگر نیز تلاش می‌کند دسترسی عمومی به اطلاعات فراهم شود. او با تأکید بر اینکه مجلس ما ضامن اجرای این قانون است، افزود: رؤسای جمهوری همیشه نگران رابطه‌شان با مجلس هستند، بویژه اگر حقوقدان باشند. مشاور فرهنگی رئیس جمهوری ادامه داد: گفتنی است اگر دولت اراده آن را داشته باشد که بخواهد این کار را انجام دهد و نیز با توجه به توانایی ملت، در این صورت می‌توان تمام وزارتخانه‌ها را یک به یک پای میز پاسخگویی کشاند.

* رابطه دولت با رسانه‌ها پیچیده است

وی همچنین درباره برخوردهای غیر منصفانه مقام‌های دولتی با اهالی رسانه نیز گفت: وظیفه دولت تکریم و پاسخگویی به خبرنگاران است اما رابطه دولت با رسانه‌ها یک رابطه بسیار پیچیده است. طبیعتاً رسانه‌ها بیشترین تلاش را می‌کنند که بیشترین آگاهی را از فرآیندهای دولت کسب کنند، با فعالیت‌های دولت بشدت نقادانه برخورد می‌کنند و همه دولت به مثابه یک اتاق شیشه‌ای زیر نظارت رسانه‌ها قرار دارد.

* خبرنگاران ضعیف شده‌اند

آشنا در ادامه با اشاره به اینکه از خبرنگاری در کشور و البته نه از خبرنگاران کشور ناراضی است و این مشکل نیز یک مشکل جدی است، گفت: خبرنگاران ما به دلیل مشکلات معیشتی، فقدان آموزش حرفه‌ای و چند کاره بودن ضعیف شده‌اند و این کیفیت حرفه‌ای خبرنگاران را خیلی تحت تأثیر قرار داده است.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از روزنامه ايران، سال بيست و يكم، شماره 5998، دوشنبه 19 مرداد 1394، صفحه3

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
0
0
مدیران دولتی چطور؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین