شعار سال: این بخشنامه نه اعتراض مسافران بلکه اعتراض مدیران آژانسهای گردشگری را نیز به همراه داشته است چراکه آنها معتقدند مشتری موجب رونق دفاتر مسافرتی میشود و اگر مشتری نباشد، باید کسب و کار خود را تعطیل کنند. این بخشنامه معاونت گردشگری در واقع کساد کردن بازار تورهای نوروزی و ترساندن مشتری از خرید این تورهاست نه حمایت از دفاتر مسافرتی. سال گذشته بعد از شیوع کرونا سفرهای نوروزی لغو شدند، در نتیجه بسیاری از دفاتر مسافرتی به دلیل خسارتهای کلان تعطیل شدند، اما امسال مدیران آژانسها میگویند از بحران کرونا خبر دارند و برای لغو سفرها و بازپرداخت هزینه به مشتریان تمهیداتی اندیشیدهاند. به عقیده آنها بهتر بود وزارت میراث فرهنگی بندی را اضافه میکرد مبنی بر اینکه در صورت لغو سفرها، صبور باشید تا هزینه به شما مسترد شود نه اینکه آنها را از خرید و رزرو تورها بترساند. باز هم اقدام غیرکارشناسی معاونت گردشگری ضربه دیگری به بدنه این صنعت وارد کرد.
بلاتکلیفی دفاتر مسافرتی
حرمتالله رفیعی رییس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: زمانی که بلیت روی سیستم ما به عنوان آژانسهای مسافرتی وجود دارد چطور میتوانیم نفروشیم؟ چرا به مردم میگویند بلیت رزرو نکنید، اما در سیستم برای ما باز است تا خرید انجام شود؟ اگر بناست کسی خریدی انجام ندهد و یا رزروی نکند پس باید سیستمها را هم ببندند. یک بار میگویند اگر درست رفتار شود، اجازه سفر میدهیم. یک بار دیگر میگویند مردم بلیت نخرند. یا بگویید مردم سفر کنند یا کلا تعطیل شود.
او افزود: در یک سال اخیر جلوی سفر مردم گرفته نشده است. ما هم میدانیم که اگر مردم از طریق دفاتر مسافرتی سفر کنند، قابل کنترل است در غیر این صورت میتوانند بگویند که چرا آژانسی، ضوابط را رعایت نکرده است. متولیان در ستاد مقابله با کرونا تصویب کردند که سفرها تحت کنترل آژانسهای مسافرتی انجام شود. باز هم سخنگو اعلام میکند که مردم دو هفته صبر کنند و سفر نروند. دو هفته دیگر عید است. ما که نمیتوانیم آن زمان محصولاتی که داریم را عرضه کنیم! متولیان وزارت میراث فرهنگی هم به گرفتاری ما اضافه میکنند و هیچ وقت دفاعی نکردند که برای منافع ملی باشد و چرخ اقتصاد دفاتر بچرخد.
این بخشنامه مسافران را میترساند
رفیعی گفت: امسال از سوی ادارههای کل میراث فرهنگی در استانها به دفاتر خدمات مسافرتی بخشنامه کردهاند که طبق دستور معاونت گردشگری، باید بندی به بندهای قرارداد مسافران اضافه و مشخص شود که اگر مبادرت به خرید تور و یا اجزای دیگر تور کردند و بنا به شرایط، آن خدمت لغو شد، مبلغی به آنها برگشت داده نمیشود.
این اقدام مناسبی نیست، چون یا خیلی از مسافران این بند را نمیپذیرند و از سفر انصراف میدهند یا اینکه راه برای سودجویانی که نمیخواهند پول مردم را برگردانند باز میشود. به این ترتیب آنها محمل قانونی پیدا میکنند تا پول مردم را ندهند.
او ادامه داد: این بخشنامه که مخصوص شرایط کرونا اعلام شده، اشتباه است، چون مگر میشود ما پول مردم را پس ندهیم. چون لغو پرواز و یا هتل باید طبق ضوابط هواپیمایی یا هتلدار انجام شود. ما به آن اعتراض داریم. هتلداران هم اعلام کردند بر اساس این بخشنامه عمل نمیکنند، چون مسافرانشان را از دست میدهند. من نمیدانم چرا معاونت گردشگری به جای حل مساله چنین بخشنامهای صادر کرده است. سال گذشته هم گفتند که همه باید پول مردم را برگردانند. امسال میگویند پول را ندهید. یک بار از آن طرف بوم و سال دیگر از آن طرف میافتند.
معاونت گردشگری بازار تورهای نوروزی را کساد کرد
به گفته مدیران آژانسهای گردشگری ابلاغیهای مبنی بر عدم استرداد هزینه مسافران در صورت لغو سفرها ارسال شده و این در واقع کساد کردن بازار تورهای نوروزی است نه حمایت از دفاتر مسافرتی.
نادره حبشی مدیرعامل یک آژانس گردشگری اظهار کرد: ابلاغیهای از وزارت میراث فرهنگی برای ما ارسال شده که در قراردادهای تورهای سفر بندی را درج کنیم مبنی بر اینکه در صورت لغو سفرها به خاطر کرونا، وجه پرداختشده مسترد نمیشود.
او تاکید کرد: ما این بند را در قراردادها لحاظ نمیکنیم و به مشتریان خود اطمینان میدهیم که اگر به هر دلیلی سفرها لغو شدند وجه پرداختشده به مشتری مسترد میشود. این ابلاغیه به نفع مشتری نیست و آژانسهای گردشگری باید منافع مشتری را بر منافع خودشان ارجحیت بدهند.
حبشی گفت: مشتریان، آژانسهای گردشگری را سرپا نگه میدارند نه وزارت گردشگری. اگر مشتری نباشد آژانسها تعطیل میشوند. به معاونت گردشگری نیز به خاطر چنین ابلاغیهای اعتراض کردیم.
او معتقد است معاونت گردشگری باید بندی قراردادها اضافه میکرد مبنی بر اینکه در صورت بحرانی شدن شرایط و پیک مجدد کرونا و لغو سفرها، صبور باشید تا آژانسهای گردشگری وجه مسترد شده را به شما بازگردانند.
این فعال گردشگری با اشاره به اینکه این اقدام وزارت میراث فرهنگی کساد کردن بازار سفرهای نوروزی است گفت: ما بالای قراردادها مینویسیم در صورت لغو سفر به دلیل شرایط کرونایی، وجه پرداختشده عودت داده میشود.
حبشی با اشاره به اینکه معاونت گردشگری به خاطر خسارتهای شدید دفاتر مسافرتی در نوروز سال ۹۹ چنین ابلاغیهای فرستاده است تاکید کرد: سال گذشته هزینههای پرداختشده به ما بازنگشت و برای بازپرداخت هزینهها به مسافران دچار مشکل شدیم. اما امسال میدانیم که بحرانی به نام کرونا وجود دارد و هر لحظه ممکن است تورهای سفر لغو شوند.
او گفت: مدیران آژانسهای گردشگری باید شرایط را کنترل کنند و در صورت بحرانی شدن شرایط و پیک چهارم کرونا، سفرها را لغو و خسارتها را جبران کنند.
حبشی در رابطه با بازار تورهای نوروزی بیان کرد: تورهای خارجی به ویژه تورهای ترکیه فروش خوبی دارند، اما تورهای داخلی با توجه به حواشیای که برای آنها ایجاد شدهاند، کساد بوده و مشتری ندارند.
هزینه مسترد نشود، کلاهبرداری است
کارشناسان معتقدند در صورتی که سفر یا پروازی لغو شود دفاتر مربوطه موظف به استرداد هزینهها به مسافران هستند، در غیر این صورت کلاهبرداری است و نه خرید و فروش بلیت.
محمدحسن کرمانی، کارشناس گردشگری گفت: همواره شرکت هواپیمایی مقررات فروش بلیت را اعلام میکند و مسافران پیش از خرید باید از این مقررات مطلع باشند.
او تاکید کرد: با این حال در تمام دنیا دفاتر مسافرتی موظف هستند در صورت برگزار نشدن سفرها هزینه را به مسافران استرداد کنند مگر اینکه سفرها برگزار شوند و مسافر از سفر امتناع کند.
کرمانی گفت: اگر به هر دلیلی از دفاتر مسافرتی بلیت خریداری کنید، اما پرواز انجام نشود دفتر مذکور موظف است هزینه را بپردازد. منطق کار این است، خرید و فروش بلیت در دنیا بر اساس منطق و اصولی انجام میشود. در ایران نیز باید این اصول رعایت شوند.
او افزود: در برخی موارد مسافران بلیت پرواز چارتری میخرند، اما از پرواز خودداری میکنند، در این صورت امکان استرداد هزینه پرداخت شده را ندارند، اما اگر پرواز لغو شود، آژانس موظف به پرداخت هزینه است. در غیر این صورت کلاهبرداری است نه خرید و فروش بلیت.
شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه جهان صنعت، تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۶۴۰۶۵، www.jahanesanat.ir