پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۱۶۴۵
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸
انتقال مدیریت مجموعه ورزشی شهید شیرودی از شرکت توسعه به اداره کل استان نگرانی‌هایی بابت آینده این مجموعه قدیمی ایجاد کرده؛ به طوری که درخواست‌هایی مبنی بر توقف این جابه‌جایی مطرح شده است.
شعار سال: مجموعه ورزشی شهید شیرودی قدیمی‌ترین ورزشگاه تهران است که از سه سال پیش طرح جا به جایی و انتقال مدیریت آن از شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی به اداره کل ورزش و جوانان استان تهران مطرح شد و امروز به مرحله‌ای رسیده که علاوه بر موافقت وزیر ورزش، در سطح دولت هم با استقبال مواجه شده است با این حال برخی تلاش‌ها در راستای امتناع از نهایی شدن این طرح است چرا که سرانجام خوبی برای آن متصور نیستند.

دست به دست شدن قدیمی‌ترین مجموعه پایتخت؛ از موافقت وزیر تا دولت

مجموعه ورزشی شهید شیرودی همچون دیگر اماکن ورزشی، متعلق به وزارت ورزش است که تا ۱۵ - ۱۰ سال پیش تحت نظارت مستقیم تربیت بدنی وقت استان تهران قرار داشت اما طی این مدت این نظارت به شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی سپرده شد. با این حال از سه سال پیش رضا گل محمدی مدیریت پیشین اداره کل ورزش و جوانان برای انتقال و جا به جایی مدیریت مجموعه شیرودی به این اداره کل، رایزنی‌هایی داشت و در نهایت موفق شد طی نامه‌ای رسمی به وزیر ورزش، موافقت وی را برای آن بگیرد.

این موضوع که با عنوان «رای مثبت وزیر ورزش برای انتقال مدیریت شیرودی به استان تهران» اطلاع رسانی شد تا پیش از جا به جایی مدیریتی در اداره کل ورزش و جوانان استان تهران به نتیجه نرسید اما بعد از اینکه نصرالله پریچهره مدیریت این اداره کل را بر عهده گرفت، موضوع را خیلی جدی تر از قبل پیگیری کرد به خصوص که تاکید دارد واگذاری دو ورزشگاه مرغوبکار و شهدای گمنام به سرخابی‌ها باعث کاهش سرانه ورزشی استان شده و نتیجه گیری از این اقدام می‌تواند منجر به بهبود موقعیت شود.

البته که مدیر مجموعه ورزشی شهید شیرودی نظارت بر این مجموعه و اینکه در حوزه اختیارات شرکت توسعه باشد یا اداره کل را بی ارتباط با سرانه ورزشی و کاهش یا افزایش آن می‌داند اما در هر صورت کمیسیون لوایح دولت هم طرح سلب مسئولیت مجموعه ورزشی شهید شیرودی از شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی و واگذاری آن به اداره کل ورزش و جوانان را تأیید کرده است در حالی که همچنان این سوال مطرح است که «آیا اداره کل ورزش و جوانان استان تهران قدرت اداره مجموعه ورزشی شیرودی را دارد؟»

دست به دست شدن مجموعه ورزشی شهید شیرودی در حالی اتفاق می‌افتد که این مجموعه روزی چشم و چراغ ورزش و به خصوص فوتبال کشور بود و باوجود فاصله گرفتن تقریبی از آن ایام همچنان امروز محل برو و بیا و فعالیت اهالی ۳۰ رشته ورزشی است، برخی از اماکن این مجموعه در اختیار فدراسیون‌ها یا هیأت‌های ورزشی است و برخی بخش‌ها هم از طریق مزایده به بهره برداران اجاره داده شده است.

با این اوصاف چه ضمانتی وجود دارد که جا به جایی مجموعه شهید شیرودی و سپردن اختیاراتش از شرکت توسعه به اداره کل حکم از چاه به چاله افتادن را ندارد و می‌تواند شرایط را از آنچه امروز وجود دارد، بهتر کند؟ اصلاً در رابطه با اداره کل ورزش و جوانان استان تهران و به خصوص نظارتی که بر ورزشگاه تختی هم دارد، چه ویژگی مدیریتی دیده شده که حالا قرار است این وزنه سنگین هم روی دوش آن گذاشته شود؟

در مورد این پرسش‌ها و پاسخ آنها مباحث مالی و توانایی تأمین آن عمده ترین و مهمترین موضوع است در حالی که مدیریت مجموعه شهید شیرودی تاکید دارد با توجه به ماهیت اداره کل ورزش و جوانان و چگونگی گردش مالی، این اداره کل نمی‌تواند به لحاظ مالی برای مجموعه آنگونه باشد که شرکت توسعه عمل می‌کند.

 

 

برای مدیریت شیرودی، شرکت توسعه ایده آل تر است یا اداره کل؟

رضا جلائیان ضمن توضیح تکمیلی در این زمینه بر این موضوع تاکید کرد که تابع قوانین و مصوبات هستیم اما در عین حال تاکید دارم که این جابجایی خیلی هم به صلاح نیست.

وی در آغاز با تاکید بر اینکه موضوع انتقال مجموعه ورزشی شهید شیرودی به تصویب کمیسیون لوایح دولت رسیده، در مورد صحبت‌های مدیر اداره کل تهران در رابطه با سرانه ورزشی استان و اینکه این انتقال باعث بهبود آن می‌شود، گفت: سرانه ورزشی وقتی با کاهش مواجه می‌شود که از طرف یکی از اماکن ورزشی مثل مجموعه شیرودی خدماتی ارائه نشود. فرقی هم نمی‌کند مجموعه تحت نظارت شرکت توسعه باشد یا اداره کل؛ بنابراین این مسئله هیچ ارتباطی با سرانه ورزشی ندارد.

مدیرعامل مجموعه ورزشی شهید شیرودی با بیان اینکه طبق اساسنامه چگونگی ورود و خروج مالی در این مجموعه به صورت «درآمد - هزینه ای» است، به این پرسش مبنی بر اینکه «با این شرایط شرکت توسعه شرایط ایده آل تر برای مدیریت مجموعه را دارد یا اداره کل؟»، پاسخ داد و شرکت توسعه و اماکن ورزشی را گزینه ایده آل تر عنوان کرد.

وی در توضیح این مسئله گفت: مدیریت مجموعه شهید شیرودی در حد شرکت توسعه است چرا که در این شرکت ردیف اعتباری وجود دارد و گردش مالی در آن هم به صورت درآمد - هزینه‌ای است بنابراین می‌تواند کمک حال مجموعه در تأمین اعتبارات لازم باشد در حالی که این مهم از توان اداره کل خارج است زیرا بودجه اداره کل خارج از ساختمان آن و توسط استانداری تأمین می‌شود. در واقع سازمان برنامه و بودجه استانی، بودجه اداره کل را تخصیص می‌دهد، این اداره هم نمی‌تواند بودجه دریافتی را غیر از موارد مصوب هزینه کند.

جلائیان تصریح کرد: این در حالی است که شرکت توسعه در همین سال جاری حمایت‌های مالی قابل توجهی از مجموعه داشته است. این شرکت ۵ میلیارد تومان به مجموعه اختصاص داده که قرار است از آن در رابطه با اجرای طرح‌های پیشنهادی خود هم کمک بگیریم. طبق این طرح قرار است محل‌های ورودی - خروجی شمالی و جنوبی و محل ورودیه اصلی در خیابان مفتح را به گونه‌ای بازسازی کنیم که نمای ورزشگاه را به معنای واقعی بگیرد. برای این کار اجازه مناقصه را گرفته‌ایم، شرکت برنده مشخص شود، قرارداد لازم منعقد می‌شود تا کار را آغاز کنیم.

مدیرعامل مجموعه ورزشی شهید شیرودی همچنین بر دیگر اقدامات انجام شده در این مجموعه مانند نصب نیمکت، نورپردازی محل ورودیه اصلی و … مروری کوتاه داشت و ادامه داد: برای این اقدامات از شرکت توسعه کمک گرفته شده است. دست این شرکت برای کمک رسانی باز است اما بعید است اداره کل به خاطر محدودیت‌هایی که دارد، بتواند اینگونه همراهی کند. همین الان اداره کل بودجه لازم برای اداره ورزشگاه تختی را ندارد، نمی دانم چطور می‌خواهد شیرودی را هم مدیریت کند.

وی در عین حال تاکید کرد: تابع مصوبات هستیم و همکاری‌های لازم را خواهیم داشت. با اداره کل هم در صورت نهایی شدن موضوع همکاری می‌کنیم.

جلائیان همچنین در پاسخ به این پرسش که «شرایط مجموعه ورزشی شهید شیرودی با توجه به نظام مالی درآمد - هزینه‌ای در این مجموعه چگونه است؟»، گفت: شاید بهتر باشد رقم دقیق اعلام نشود اما با اطمینان می گویم که با وجود کرونا و محدودیت‌هایی که ایجاد کرد، زیان‌ده نبودیم.

تلاش برای منصرف کردن وزیر از رأی خودش

در مورد مجموعه ورزشی شهید شیرودی ذکر این موضوع لازم است که سال ۱۳۱۷ با نام «امجدیه» ساخته شد و تا قبل از ساخت و بهره برداری از ورزشگاه آزادی (۱۳۵۳) به عنوان اولین و بزرگترین ورزشگاه فوتبال کشور محل برگزاری دیدارهای خانگی تیم ملی و تیم‌های پرسپولیس و استقلال بود.

پس از بهره برداری از ورزشگاه آزادی و به خصوص به دلیل قرار داشتن در مرکز شهر و مسائل امنیتی حاصل از آن، برگزاری دیدارهای مهم و پُرتماشاگر فوتبال در این ورزشگاه منع شد و بدین ترتیب شیرودی رونق همیشگی خود را از دست داد.

با این حال این مجموعه همچنان از اهمیت خاص خود برخوردار است طوری که مسئولان ورزش پایتخت در تلاش برای در اختیار گرفتن مدیریت آن هستند. البته از طریق رایزنی و مکاتبه با حسن کریمی مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی این درخواست مطرح شده که وی رأی قبلی وزیر در این زمینه را تغییر داده و در کل طرح پیشنهادی را کم لم یکن کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از مهر، تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر: ۵۱۶۲۸۳۸، www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین