پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۱۸۵
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۸
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار گفت: نگاه توسعه محور رهبری و دولت به ویژه استاندار سیستان وبلوچستان سبب تسریع در تکمیل زیرساخت های بندری و اجرای طرح های کلان اشتغالزایی، عمرانی و اقتصادی منطقه آزاد چابهار شده است.
شعارسال: عبدالرحیم کردی روز چهارشنبه در نخستین نشست خبری با اصحاب رسانه چابهار اظهار داشت: وقتی شخص اول و نماینده عالی دولت در استان سیستان وبلوچستان حساسیت و نگاهی ویژه و مثبت برای پیگیری طرح های کلان در دست اجرا دارد قطعا در توسعه مناطقی مانند چابهار تاثیرگذار است.

وی افزود: با پیگیری های فرماندار چابهار و استاندار سیستان وبلوچستان در کمتر از یکسال گذشته مجوز ساخت فرودگاه بین المللی چابهار صادر شده است و مرز ریمدان بعد از گذشت سالها رسما به عنوان جابجایی کالا و مسافر تعیین شده است.

وی گفت: چابهار به دلیل موقعیت راهبردی در دنیا و قرار داشتن در دهانه آب های اقیانوس هند پس از تکمیل طرح توسعه بندر، ایجاد راه آهن، خط گاز و توسعه راههای ارتباطی و ترانزیتی در آینده ای نزدیک به قطب اقتصادی وتجاری کشور تبدیل خواهد شد.

وی ادامه داد: چابهار به عنوان پیشانی توسعه ایران اسلامی است و می تواند کشورهای حاشیه اقیانوس هند را به آسیای میانه متصل کند و مکانی مناسب برای جابجایی کالا و مسافر باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار بیان کرد: طرح توسعه بندر هم اینک با پیشرفت خوبی در حال اجراست و ظرفیت فعلی بندر چابهار از دو میلیون و 500 هزار تن به هشت میلیون و500 هزار تن تا سال آینده خواهد رسید.

کردی با بیان اینکه ماموریت اصلی هر منطقه آزاد در کشور در ابتدای تاسیس تعریف شده است، خاطرنشان کرد: ماموریت منطقه آزاد چابهار حمل و نقل، ترانزیت، فولاد، پتروشیمی، بسته بندی محصولات و صادرات مجدد و خودروسازی است.

وی ادامه داد: در چابهار چهار مجتمع فولاد با ظرفیت 10 میلیون تن در سال قرار است راه اندازی شود که هم اینک مجتمع فولاد مکران بسرعت در حال آماده سازی زیرساخت ها است.

وی تصریح کرد: چابهار به قطب پتروشیمی کشور نیز تبدیل خواهد شد و هم اینک از 17 پلنت 6 پلنت مجوزهای محیط زیست را دریافت کرده اند و بزودی یک مجتمع پتروشیمی در چابهار راه اندازی خواهد شد.

وی گفت: ایجاد شهرک تخصصی خرما در دستور کار است و بزودی تمامی مشکلات بخش خرما استان سیستان وبلوچستان در زمینه فرآوری، بسته بندی و عمل آوری این محصول مرتفع خواهد شد.

وی به ایجاد شهرک برنج و تجهیزات پزشکی نیز اشاره کرد و افزود: بخش خصوصی عزم جدی برای تکمیل طرح های اقتصادی و تجاری دارد و اقدامات لازم برای راه اندازی این شهرک ها انجام شده است.

وی با بیان اینکه برگزاری اجلاس آیورا در چابهار دستاوردهای خوبی داشته و نگاه جدیدی را در کشورهای منطقه متوجه چابهار کرده است، افزود: ایجاد پل ارتباطی بین سرمایه گذاران و انجام سفرهای متعدد شرکت ها و سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی از دستاوردهای مهم این اجلاس است.

وی گفت: ایجاد شهرک چای توسط سرمایه گذاران کشور کنیا شرکت کننده در اجلاس آیورا از جمله دستاوردهای این اجلاس است و نگاه آنان به فعالیت تجاری واقتصادی جلب شده بود.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: برای توسعه و رونق اشتغال و کسب و کار قطب سوم خودروسازی در چابهار جانمایی و برای آن 400 هکتار زمین در نظر گرفته شده است که بزودی اقدامات لازم در این خصوص توسط بخش خصوصی انجام خواهد شد.

کردی گفت: چابهار موقعیت مناسبی برای توسعه کشورهای همسایه به ویژه افغانستان است و در این باره می تواند کالا، محصولات کشاورزی، انواع معادن، زغال سنگ، سنگ قیمتی و تزئینی آن کشور را پس از فرآوری به دنیا صادر و ترانزیت کند.

وی بیان کرد: 100 هیات تجاری و اقتصادی در یکسال گذشته به چابهار سفر کرده اند که 15 تفاهمنامه امضا شده است و بیش از هفت شرکت اقدام به سرمایه گذاری در منطقه آزاد کرده اند.

وی گفت: منطقه آزاد و بندر چابهار راه نرفته زیادی دارد و برای توسعه آن تکمیل زیرساخت ها خیلی مهم است و در این زمینه اقدامات لازم در قالب طرح توسعه سواحل مکران با نظارت و نگاه ویژه رهبر معظم انقلاب و ریاست جمهوری در حال انجام است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار ادامه داد: تا پایان سال جاری مزرعه خورشید تولید برق به بهره برداری می رسد و طرح های اقتصادی و تجاری نیز در حال کار هستند.

کردی گفت: تا کنون 2 هزار و 640 شرکت برای سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار به ثبت رسیده است و بخش زیادی از آنها در حال کار هستند.

وی گفت: در منطقه آزاد چابهار ثبت شرکت در کمتر از 2 روز کاری انجام می شود و سرمایه گذار هیچگونه معطلی برای فعالیت اقتصادی و تجاری نخواهد داشت.

به گزارش ایرنا، منطقه آزاد چابهار در 9 پیکره تجاری، توریستی و خدماتی، سردخانه و کارگاههای غیرآلاینده، مسکونی، فضای سبز، روستای تیس و اراضی کشاورزی، توریستی و تفریحی، صنعتی، فرودگاه، پالایشگاه، صنایع سنگین و پیکره نهم صنایع دریایی و تجهیزات آب شیرین کن در سال 1373 راه اندازی شده است.

شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان با 260 هزار نفر جمعیت از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان (مکران) و از غرب به بندر کنارک متصل است.

بندر زیبای چابهار واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبری نیکشهر، تاریخ انتشار: شنبه 17 مهر 1395، کدخبر: 3888، www.nikshahr.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین