پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۵۵۳۸
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
در سالی که گذشت، با وجود بیماری کرونا و محدودیت‌های رفت و آمدی و مسافرتی، رئیس جمهور در کنار نشست و برخاست‌هایی که با داخلی‌ها انجام می‌داد، دیدار‌هایی هم با مقامات خارجی از کشور‌های مختلف انجام می‌داد.در این مطلب گزارشی از نشست های رئیس جمهور با دیگر کشورها در سال گذشته می خوانید.
شعار سال: در این گزارش به آن چه در دیدار رئیس جمهور با مقامات خارجی گذشت، می‌پردازیم.

در سال کرونایی ۹۹، رئیس جمهور علاوه بر دیدار‌هایی که گا‌ها با اعضای هیئت دولت، ستاد کرونا و دیگر بخش‌های کشور و زیر مجموعه ریاست جمهوری داشت، گاهی وقت‌ها پیش می‌آمد که دیدار‌هایی با اعضای کشور‌های دیگر داشته باشد؛ دیدار‌هایی که نه از جنس اهدای استوارنامه‌های سفیران خارجی در ایران باشد، بلکه گاهی اوقات به منظور خاص و گاهی هم دیدار‌های دوستانه برای تحکیم و تعمیق روابط بین دو کشور یا یک کشور با یک سازمان جهانی بود.

در سالی که گذشت، با وجود بیماری کرونا و محدودیت‌های رفت و آمدی و مسافرتی، رئیس جمهور در کنار نشست و برخاست‌هایی که با داخلی‌ها انجام می‌داد، دیدار‌هایی هم با مقامات خارجی از کشور‌های مختلف انجام می‌داد.

امیدواریم آژانس اهمیت برجام را برای جهان توضیح دهد

۵ شهریور ۹۹ بود که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی با هدف مذاکره با مقامات ارشد ایرانی، برای نخستین بار وارد ایران شد.

رافائل گروسی در جریان سفر خود به ایران با رئیس جمهور کشورمان هم دیدار کرد؛ در این دیدار حسن روحانی با ابراز امیدواری به اینکه همکاری‌های بین ایران و آژانس روز به روز بیشتر شود، گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی علاوه بر وظایف فنی و تخصصی خود در زمینه پادمان و پروتکل الحاقی که ایران داوطلبانه آن را اجرا می‌کند، در رابطه با برجام و حفظ این سند چند جانبه نیز مسئولیت مهمی برعهده دارد.

حسن روحانی در این دیدار با بیان اینکه در شرایط فعلی، ما و جامعه جهانی برای حفظ برجام تلاش می‌کنیم و آمریکا و یکی دو کشور متاسفانه برای تخریب برجام در تلاش هستند، گفت: امیدواریم آژانس به عنوان حمایت از چند جانبه گرایی از لحاظ فنی، علمی و حرفه‌ای اهمیت ماندن برجام و اجرای آن را برای جهانیان توضیح دهد.

رئیس جمهور با اشاره به توافق خوب بین آژانس و سازمان انرژی اتمی ایران در این سفر، گفت: آژانس باید به این نکته مهم توجه کند که ایران دشمنان قسم خورده‌ای دارد که همواره به دنبال ایجاد مشکل برای ما هستند، آن‌ها کسانی اند که هم سلاح اتمی دارند و هم با آژانس همکاری نمی‌کنند.

روحانی در این دیدار افزود: در این سفر توافق خوبی حاصل شد که می‌تواند به حرکت در مسیر صحیح و درست برای حل و فصل نهایی مشکلات کمک کند.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی هم در این دیدار با ابراز خرسندی از توافق حاصل شده با سازمان انرژی اتمی ایران در این سفر، بر تعمیق و گسترش بیش از پیش همکاری‌های ایران و آژانس تاکید کرد.

رافائل گروسی با اشاره به فعالیت‌های گسترده این سازمان بین المللی، ابراز امیدواری کرد که با همکاری بیش از پیش ایران و آژانس همه مسائل و پرسش‌های فنی و حرفه‌ای مرتفع گردد.

او با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم عوامل و صدا‌های خارجی تاثیری بر همکاری ما داشته باشد، گفت: عملکرد آژانس فنی و حرفه‌ای است و هر زمان سوالی داشته باشیم با مذاکره و انجام چنین ملاقات‌هایی آن را برطرف خواهیم کرد.

کانال مالی سوئیس برای رفع مشکلات تحریمی ایران درست شده است

چند روز بعد یعنی در تاریخ ۱۷ شهریور، وزیرخارجه سوئیس که به ایران آمده بود، بعد از گشت و گذار در شهر اصفهان به تهران آمد و به دیدار رئیس جمهور رفت؛ حسن روحانی در این دیدار با اشاره به اینکه معیار در روابط کشور‌ها باید مقررات بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان‌ملل باشد، اظهار کرد: آمریکا سال‌هاست که به دنبال حذف نظام جمهوری اسلامی و مداخله در امور داخلی ایران است و آقای ترامپ در یک محاسبه غلط فکر می‌کرد که با فشار به ایران و جنگ اقتصادی می‌تواند نظام جمهوری اسلامی را ظرف سه ماه از پای درآورد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما به مقررات بین المللی و توافقات چند جانبه پایبند بوده و خواهیم بود، گفت: هر روزی که آمریکا تصمیم بگیرد از اشتباهات خود دست بردارد، اقدامات غیر قانونی خود را جبران کرده و به قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام برگردد، راه برای او باز است.
 
از مشارکت ایران در بازسازی قره باغ تا مکمل اقتصادی ایران در منطقه

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود از سوئیس به عنوان یک کشور مهم در قاره اروپا نام برد و با اشاره به روابط خوب و دوستانه دو کشور طی سال‌های گذشته، بر توسعه روابط تهران – برن در زمینه‌های مختلف علمی، بهداشتی، کشاورزی، محیط زیستی و .. تاکید کرد.

ایگناتسیو کاسیس هم با بیان اینکه از مشکلات ناشی از اعمال تحریم‌های آمریکا برای مردم ایران آگاه هستیم، گفت: کانال مالی سوئیس برای رفع این مشکلات طراحی و راه اندازی شده و برای ایفای نقش مفید این کانال تلاش خواهیم کرد.

وزیر خارجه سوئیس با بیان اینکه برای رفع مشکلات همچنان در کنار ایران هستیم و برای ایفای نقش خود تلاش خواهیم کرد، گفت: در این سفر دیدار‌های بسیار خوبی با مقام‌های جمهوری اسلامی داشتم که این ملاقات‌ها می‌تواند مبنای توسعه و تقویت روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف باشد.

توسعه روابط ایران و عراق در دستور کار دو کشور

به فاصله چند روز بعد فواد حسین، وزیر خارجه عراق برای دیدار با مقامات ایرانی به تهران آمد و با رئیس جمهور هم دیدار کرد؛ روحانی با تأکید بر توسعه و تعمیق روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بر ضرورت تسریع در اجرایی و عملیاتی شدن توافقات دو کشور که در سفر مقامات ایران و عراق مورد تأکید و توافق قرار گرفته است، تصریح کرد.

وزیر امور خارجه عراق هم تلاش برای توسعه و تعمیق هر چه بیشتر روابط دو کشور و همچنین فراهم کردن زمینه عملیاتی شدن توافقات دو کشور از جمله درخصوص همکاری‌های مرزی، حمل و نقل و همچنین آماده سازی اروند رود برای توسعه همکاری‌های تجاری و داد و ستد میان دو کشور را از اهداف سفر خود به تهران عنوان کرد.
 
از مشارکت ایران در بازسازی قره باغ تا مکمل اقتصادی ایران در منطقه

دولت آمریکا به دنبال بهره برداری از مذاکرات صلح افغانستان

چند روز بعد عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی صلح افغانستان با هدف جلب حمایت ایران از تلاش‌های صلح در افغانستان به تهران آمد تا با مقامات کشورمان گفتگو کند.

عبدالله عبدالله در این سفر در دیدار به دیدار رئیس جمهور کشورمان آمد؛ او در این دیدار از حمایت‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات و تلاش‌ها برای برقراری صلح و امنیت پایدار در این کشور قدردانی کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران دوست و همسایه خوب افغانستان است.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان از میزبانی ایران از مهاجران افغانستانی طی سال‌های متمادی جنگ و درگیری در این کشور قدردانی کرد و گفت: در سفرم به تهران با مقامات جمهوری اسلامی دیدار‌های خوبی داشتم و پیام حمایت ایران را به کابل خواهم برد و توافقات دو کشور را پیگیری خواهم کرد.

رئیس جمهور هم با بیان اینکه دخالت و حضور آمریکا به عنوان یک کشور متجاوز در افغانستان با خواست و نظر مردم این کشور همسو نبوده است، تصریح کرد: دولت آمریکا که در سیاست‌های خود در منطقه و جهان شکست خورده و موفقیتی نداشته است، به دنبال بهره برداری انتخاباتی از مذاکرات صلح در افغانستان است.

سیاست ایران و سوریه در کنار هم

فیصل المقداد، وزیر امورخارجه سوریه شخصیت دیگری بود که به منظور رایزنی در مورد آخرین تحولات دو جانبه، منطقه‌ای، بین‌المللی و موضوع تدوین قانون اساسی سوریه به تهران سفر کرد و مهمان رئیس جمهور شد؛ او در این دیدار اقدام دولت آمریکا در زیر پا گذاشتن تعهدات و توافقات بین‌المللی را غیرعقلانی توصیف کرد و گفت: سوریه معتقد است اقدام دولت ایران در عقد توافق هسته‌ای با ۱+۵ بسیار سازنده و مفید بوده است و اقداماتی که در راستای الزام طرفین مذاکره به انجام تعهداتش انجام داده است بسیار به جا و سازنده است.
 
از مشارکت ایران در بازسازی قره باغ تا مکمل اقتصادی ایران در منطقه

روحانی هم با اشاره به اقدام ترامپ برای انضمام بخشی از خاک سوریه به دشمن صهیونیستی تصریح کرد: باید تا آزادی سرزمین‌های اشغالی از جمله جولان با اشغالگران صهیونیستی مقابله کرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از لحاظ سیاسی هم همواره در کنار دولت سوریه خواهد بود و در این راستا روند آستانه را در راستای حفظ منافع و تمامیت ارضی سوریه مفید می‌داند و با جدیت آن را دنبال می‌کند.

مشارکت ایران در بازسازی قره باغ، به نفع دو کشور

دیدار بعدی روحانی یک روز بعد از دیدار با وزیر امور خارجه سوریه در تاریخ ۱۹ آذر ۹۹ با وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان رخ داد؛ محور‌های سفر جیحون بایرامف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان به تهران توسعه و تعمیق هر چه بیشتر روابط دو کشور دوست و همسایه و بررسی مهمترین تحولات منطقه‌ای و بین المللی، به ویژه شرایط پساجنگ قره باغ بود.

رئیس جمهور در دیدار با بایرامف با اعلام آمادگی ایران برای مشارکت در بازسازی مناطق آزاده شده آذربایجان، گفت: با توجه به همسایگی دو کشور و امکانات موجود در ایران، حضور و مشارکت ایران در بازسازی مناطق آسیب دیده از جنگ قره باغ به نفع دو کشور خواهد بود.

وزیر امور خارجه آذربایجان هم در این دیدار، از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی آذربایجان قدردانی کرد و گفت: ایران را کشور دوست و همسایه خوب خود می‌دانیم و اراده رئیس جمهوری و مقامات آذربایجان توسعه همه جانبه مناسبات با ایران است.
 
از مشارکت ایران در بازسازی قره باغ تا مکمل اقتصادی ایران در منطقه

ایران و عراق، دو اقتصاد مکمل در کنار هم

وزیر خارجه عراق که مجددا در تاریخ ۱۵ بهمن به دیدار رئیس جمهور کشورمان آمد گفت: بر اساس توافقات مختلفی که مقامات دو کشور داشته‌اند، تعاملات و روابط در حوزه‌های مختلف اقتصادی و تجاری در حال پیگیری است و عراق به دنبال گسترش و توسعه همه جانبه روابط با ایران است.

روحانی هم در این دیدار تاکید کرد: ایران و عراق با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی که دارند می‌توانند به عنوان دو اقتصاد مکمل، همدیگر را پوشش دهند و با برداشتن گام‌هایی حجم مبادلات تجاری به چشم انداز ۲۰ میلیارد دلار در سال برسد.

استقبال قطر از ابتکار صلح هرمز

چند روز بعد وزیرخارجه قطر که برای تقدیم پیام امیر قطر به رئیس جمهور وارد کشورمان شد؛ روحانی در این دیدار با بیان اینکه پیشرفت هر کشوری در منطقه با برقراری صلح و ثبات و آرامش در منطقه حاصل خواهد شد، با استقبال از گفتگو و همکاری با کشور‌های حوزه خلیج فارس، تاکید کرد: همچنان بر طرح ابتکار صلح هرمز پایبند هستیم و معتقدیم صلح و ثبات در منطقه جز در سایه همکاری، همراهی و گفتگو میان کشور‌های منطقه به دست نخواهد آمد و این کشور‌های منطقه هستند که باید برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند.

محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی در دیدار با رئیس جمهور کشورمان، پس از تقدیم پیام کتبی امیر قطر به روحانی، از جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور قدرتمند و تاثیرگذار منطقه یاد کرد و بر ضرورت همکاری و همفکری کشور‌های منطقه و خلیج فارس برای حل مشکلات تاکید کرد.

وزیرخارجه قطر افزود: همواره معتقد به حفظ آرامش و ثبات و گفتگو میان کشور‌های منطقه بوده‌ایم و ما نیز در تداوم طرح ابتکار صلح هرمز و طرح امید، خواستار گفتگو‌های منطقه‌ای برای حل مشکلات میان کشور‌های منطقه هستیم.
 
از مشارکت ایران در بازسازی قره باغ تا مکمل اقتصادی ایران در منطقه

گلایه روحانی به وزیرخارجه ایرلند: بی تحرکی اروپا نسبت به تهعدات برجامی

حسن روحانی در دیدار پایانی خود با مقامات کشور‌های مختلف ۱۷ اسفند به استقبال سایمون کاوونی، وزیر امور خارجه ایرلند رفت و با انتقاد از بی عملی و بی تحرکی اروپا نسبت به تعهدات برجامی گفت: جمهوری اسلامی ایران متعهد به برجام و حفظ آن بوده و تنها طرفی است که برای آن هزینه پرداخته است، اما این وضع نمی‌تواند به همین شکل تداوم یابد و برای حفظ و احیاء برجام اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل از سوی همه اعضای برجام ضروری است.

وزیر امور خارجه ایرلند نیز در این دیدار با اشاره به نقش این کشور به عنوان عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل برای ۲ سال آتی و جایگاه تسهیل‌گری در اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد، گفت: خروج ترامپ از توافق برجام یک اشتباه تاریخی بود و دولت جدید آمریکا مصمم به بازگشت به برجام است.

سایمون کاوونی با بیان اینکه برجام را به عنوان یک توافق بین‌المللی برای صلح بسیار ارزشمند می‌دانیم، افزود: ما تمام تلاش خود را برای حفظ برجام انجام خواهیم داد و حاضریم هر نقش ممکن که می‌تواند به بهتر شدن شرایط و آغاز دوباره گفتگو‌های همه اعضای برجام کمک کند، ایفا کنیم.

به صورت کلی محور‌های صحبت‌های رئیس جمهور در دیدار‌های خود با مقامات خارجی را موضوعات مختلفی اعم از مسائل و مشکلات منطقه، دولت آمریکا قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری این کشور، مشکلات هسته‌ای و ماجرای پروتکل الحاقی، موضوعات مرتبط با برجام، تعهدات ایران در مذاکرات با اروپا و آمریکا و توسعه روابط بین ایران و کشور‌های مختلف در بر می‌گرفت که بعضا مشکلات ایران در جامعه جهانی و منطقه‌ای بود و برخی از آن‌ها هم با هدف تحکیم و توسعه روابط بین ایران و کشور‌های مختلف انجام می‌شد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری جوان، تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۴۰۰، کدخبر: ۷۷۰۰۴۸۳، www.yjc.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین