شعار سال: داستان از این قرار است که تعدادی از مسافران پیش از تعطیلات عید اقدام به خرید بلیت هواپیما کرده و تمام فرایندهای خرید را انجام دادند، اما تنها چند ساعت مانده به پرواز، طی تماسی تلفنی متوجه شدند از پرواز و مسافرت خبری نیست و بلیتشان لغو شده است.
احسان گفت: امسال تصمیم گرفتم چند روز زودتر از عید نوروز به کیش سفر کنم. هدف اولم این بود که گرفتار شلوغی کیش در این روزهای کرونازده نشوم. دومین هدف هم صرفهجویی مالی بود. در ایام عید هم قیمت بلیت پرواز و هم قیمت هتلها چند برابر میشود. وارد سایتهای فروش آنلاین بلیت شدم و چهار روز زودتر بلیتی را برای روز سهشنبه ۲۶ اسفند ۹۹ از تهران به مقصد کیش خریداری کردم.
وی افزود: همزمان بلیت هتل و پرواز برگشت را هم رزرو و خودم را برای سفری با رعایت شیوه نامههای بهداشتی آماده کردم. ۹۰۰ هزار تومان برای خرید بلیت هواپیما پرداختم.
این شهروند گفت: برای مرخصی گرفتن از محل کار در روزهای پرکار آخر سال درخواست زیادی کردم. کارهای آخر سال را چند روز زودتر تحویل دادم و به این خاطر مجبور شدم، در دهه دوم و سوم اسفند چند برابر کار کنم.
وی اضافه کرد: همه چیز به خوبی و خوشی پیش رفت تا این که یک تماس تلفنی از سوی آژانس مسافرتی مشهور در حوزه سفر درست چند ساعت مانده به پرواز، رویاهایم را نقش بر آب کرد. خانمِ پشتِ خط حامل این خبر بود که بلیت شما باطل شده است. پرسیدم بلیت باطل شده یا پرواز؟ که بدون هیچ توضیح دیگری گفت، پرواز برقرار است و صرفاً بلیت شما باطل شده است. حتی به من گفته شد هزار و ۵۰۰ نفر وضعیت مشابهی دارند.
مریم خانم دیگری در این خصوص گفت: از مدتها پیش به فرزندانم قول سفر داده بودم و آنها برای رفتن به کیش روزشماری میکردند و تنها چند ساعت قبل از پرواز اعلام کردند بلیت ما کنسل شده است.
وی گفت: من نمیدانم مقصر اصلی آژانس است و یا شرکت هواپیمایی که قرار بوده با آن پرواز انجام شود. فقط ناراحتی و خاطره بدی از این سفرِ انجام نشده برای ما ماند. زیرا به دلیل نزدیکی به تعطیلات دیگر امکان خرید بلیت جدید و رفتن به سفر میسر نبود.
اپراتور این خط هوایی در پاسخ با اشاره به تماسهای مکرر مردم در این باره گفت: آژانس تخلف کرده و بلیت را بدون مجوز به مسافران فروخته است و این خط هوایی از آژانس شکایت میکند.
سینا سپهری رئیس هیات مدیره این آژانس مسافرتی گفت: این آژانس درخواست چارتر برخی از پروازهای ایرلاین مربوط را داشت و آنها طی نامهای تعدادی سهمیه پرواز قابل فروش را در اختیار ما قرار دادند و ما در آن راستا اقدام به فروش بلیت به مسافر کردیم.
وی افزود:، اما پس از آن مسئولان این ایرلاین با وجود این نامه، از امضای قرارداد امتناع کردند و در زمانی نزدیک به زمان پروازها، نامه ابطال آن پروازها را دریافت کردیم و پس از آن متوجه شدیم لیست فروش این پروازها روی سایت دیگر آژانسها قرار دارد.
رئیس هیات مدیره آژانس مسافرتی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که قیمت آن پروازها در سایتهای دیگر بالاتر بود یا خیر؟ گفت: امکان افزایش قیمت وجود ندارد قطعا ایرلاین در قراردادهای جدیدش با دیگر آژانسها مواهب دیگر کسب کرده که حاضر به لغو بلیتهای ما و اعطای آن به دیگر آژانسها شده است.
وی گفت: در این اتفاقها لطمه اساسی را مسافر میخورد؛ که سفرش لغو میشود؛ البته ما تلاش کردیم در ساعات پایانی پروازهای باطل شده را به آژانسهای دیگر منتقل کنیم، اما نتوانستیم با آژانسهای دیگر به توافق برسیم.
رئیس هیات مدیره این آژانس مسافرتی نیز با اعلام این که درصدد شکایت از ایرلاین مذکور است گفت: ما ادله لازم برای صحت ادعایمان را داریم.
جدا از این که حق با شرکتهای هواپیمایی باشد یا آژانسهای مسافرتی، ضرر غیرقابل جبران این مساله متوجه مسافرانی است که با وجود خرید بلیت و در پی آن انجام برنامه ریزیهای لازم برای سفر از آن باز ماندند.
این وضعیت که ماجرای خرید و فروش خدمات سفر را بیشتر به یک مزایده شبیه میکند، بار دیگر مساله «حقوق مسافر» را مطرح و سوالاتی در مورد تحقق آن ایجاد میکند. همین امر خبرنگار ایرنا را بر آن داشت تا مساله را از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیگیری کند.
ولی تیموری معاون گردشگری کشور در این درباره گفت: آژانسی که موضوع بحث است به جز معاونت گردشگری از سازمان هواپیمایی کشوری مجوز دارد.
وی با اشاره به این که موضوع مطرح شده مربوط به فروش بلیت هواپیماست و ارتباطی به تور مسافرتی ندارد، گفت: در این موضوع باید سازمان هواپیمایی کشور پاسخگو باشد، چون موضوع باطل شدن بلیت پرواز است.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار:۱۵ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر:۸۴۲۸۲۳۹۸، www.irna.ir