پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۶۶۲۲
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۶
ازدواج مسأله‌ای است که معلول و غیرمعلول نمی‌شناسد، رفع نیازهای روحی و جسمی ‌و تشکیل خانواده در تمام انسان‌ها عمومیت دارد و نمی‌توان آن را انکار کرد. یکی از اقشار بسیار مهم که در زمینه ازدواج معلولان همیشه مورد بی‌مهری جامعه و مردم قرار گرفته‌اند دختران دارای معلولیت هستند که متأسفانه هم پسران دارای معلولیت و هم افراد عادی جامعه رغبتی برای زندگی با این دختران توانمند و نجیب نشان نداده و همیشه احساسات و عواطف آنان نادیده گرفته و سرکوب شده است. بی‌شک دختران دارای معلولیت با توجه به نوع و شدت معلولیت آنان قطعاً دارای توانمندی‌های بسیار زیادی برای تشکیل و اداره خانواده می‌باشند.

شعار سال:  ازدواج به‌عنوان اصلی‌ترین و سالم‌ترین راه رفع نیازهای جسمی، عاطفی و اجتماعی انسان، باعث ارتقای سلامت فردی و اجتماعی می‌شود؛ فرقی ندارد که چه جنسیتی داشته باشیم یا در چه سنی باشیم، یا دارای چه ویژگی‌های جسمی یا ظاهری هستیم. به‌هرحال ازدواج و شراکت در زندگی مسأله‌ای است که در مرحله‌ای از زندگی ذهن ما را مشغول کرده یا خواهد کرد. هم اکنون ازدواج به‌عنوان اصلی‌ترین دغدغه در جامعه ما و مشکلات پیش رویش جای بحث بسیار دارد. در این میان ازدواج برای اقشار خاص بیشتر باید مورد توجه باشد افراد با نیازهای ویژه به‌دلیل محدودیت‌هایی که آنها را خاص کرده است، در مقوله ازدواج ممکن است دچار تلاطم روحی شدید شوند که حمایت متخصصان را نیاز دارد. از جمله این اقشار، معلولان هستند باید در کنار مسائل دیگری مانند آموزش، کار و غیر آن برای ازدواج آنان نیز برنامه داشت. در بحث معلولیت معتقدم باید واژه «تفاوت» را جایگزین معلولیت کرد زیرا این افراد همانند دیگران دارای احساسات و عواطف و نیازهای روحی و جنسی مشابه سایر افراد جامعه می‌باشند که محدودیت‌های حرکتی یا روحی یا ذهنی یا حسی باعث ایجاد تفاوت در نحوه زندگی این افراد با سایر احاد جامعه شده است. اصولاً در ازدواج افراد دارای معلولیت می‌بایست چندین نکته را در نظر داشت. اگر قرار است معلولان در ازدواج درون گروهی قرار گیرند، توجه به اصل تکامل مهم بوده و ازدواجی که مکمل یکدیگر باشند باید مدنظر قرار گیرد. قطعاً نوع و شدت معلولیت در فرایند انتخاب و این تکامل نقش دارد. برای مثال افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی خیلی شدید بهتر است به علت محدودیت‌های ظاهری و عمقی که در این افراد وجود دارد باهم ازدواج نکنند زیرا در مسیر زندگی قطعاً دچار چالش‌هایی خواهند شد که اگر بدون پیش‌بینی و از روی احساس وارد زندگی شوند پایه‌های زندگی آنان دچار تزلزل خواهد شد یا افراد دارای معلولیت ذهنی و اعصاب و روان بهتر است با نظر متخصصان و کنترل و حمایت خانواده هایشان در صورت رعایت اصل مکمل بودن ازدواج کنند. تجارب مختلف در زمینه ازدواج درون گروهی معلولان نشان داده است معمولاً ازدواج درون گروهی (ناشنوایان) (جسمی و حرکتی متوسط) به علت رعایت برخی اصول اولیه مثل نوع و شدت معلولیت و زبان مشترک و احساس مشترک، معمولاً پایدارتر بوده و دوام بیشتری داشته است و یکی از مسائل مهم واساسی در زمینه ازدواج معلولان با یکدیگر انجام آزمایشات ژنتیک است تا از متولد شدن فرزند دارای معلولیت جلوگیری شود.

یکی از اقشار بسیار مهم که در زمینه ازدواج معلولان همیشه مورد بی‌مهری جامعه و مردم قرار گرفته‌اند دختران دارای معلولیت هستند که متأسفانه هم پسران دارای معلولیت و هم افراد عادی جامعه رغبتی برای زندگی با این دختران توانمند و نجیب نشان نداده و همیشه احساسات و عواطف آنان نادیده گرفته و سرکوب شده است. بی‌شک دختران دارای معلولیت با توجه به نوع و شدت معلولیت آنان قطعاً دارای توانمندی‌های بسیار زیادی برای تشکیل و اداره خانواده می‌باشند. ازدواج مسأله‌ای است که معلول و غیرمعلول نمی‌شناسد، رفع نیازهای روحی و جسمی ‌و تشکیل خانواده در تمام انسان‌ها عمومیت دارد و نمی‌توان آن را انکار کرد. ترس از بی‌پناه شدن و تنهایی همیشه همراه یک معلول است و ازدواج به‌خاطر حاشیه امنیتی که برای معلول ایجاد می‌کند از نظر روانی بسیار تأثیرگذار است. معلولان با آگاهی به ناتوانی‌های جسمی‌ خود و نبود امکان ازدواج دچار انزوا می‌شوند و به سرکوب کردن امیالشان اقدام می‌کنند که این مسأله آثار مخربی به همراه دارد. این یک واقعیت است که در ازدواج، دختر باید انتخاب شود و این قضیه را برای دختران معلول مشکل‌تر کرده است. در بسیاری از موارد مشاهده شده که پسران معلول با شغل و حق انتخاب توانسته‌اند شرایط زندگی با یک زن غیرمعلول را برای خود فراهم کنند و شانس ازدواج در آنها بالاتر است. امیدوارم با فرهنگ‌سازی اصولی و شکستن برخی تابوها بتوانیم زمینه را برای ازدواج دختران دارای معلولیت فراهم نماییم.

یکی از مسائل مهمی که باعث تشویق معلولان به ازدواج می‌شود، تأمین اشتغال، بیمه و مسکن است که راه را برای ازدواج معلولان هموار می‌سازد، حمایت همه جانبه دولت، واگذاری خانه مناسب‌سازی شده (در ورودی، سرویس بهداشتی، سیستم سرویس دهی میهمان) و ماشین مناسب‌سازی شده از جمله مواردی است که اجرای آن بسیار مهم است. اعطای وام‌های بی‌بهره، شغل و درآمد کافی، اجرای قانون سه درصد استخدام، واگذاری رایگان منزل که در قانون حمایت بر عهده بنیاد مسکن است نیز باید اجرایی شود. بسیاری از معلولان با از دست دادن خانواده و حمایت نشدن از سوی سایر فامیل به آسایشگاه‌ها هدایت می‌شوند و از این‌رو افراد معلول به ازدواج در کنار رهایی از تنهایی و رفع نیازهای روحی و جسمی، به‌عنوان فرار از این سرنوشت نگاه می‌کنند اگر بتوان مانند برخی مناطق در جهان، شهرک‌های مخصوص معلولان طراحی کرد که مناسب‌سازی شده باشد و از نگهبان در ورودی تا انجام دهنده طرح‌ها خود معلولان باشند، بسیاری از مسائل زندگی معلولان حل می‌شود و آنان نیز مانند سایر انسان‌ها به اولین حقوق طبیعی خود برای زندگی دست می‌یابند.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری ایران آنلاین  ، تاریخ انتشار: 18 فروردین 1400، کدخبر: 688746، www.ion.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین