پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۶۹۲۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۲
توکلی گفت: ممنوعیت وسایل پیشگیری از بارداری به نوعی تبلیغ فاصله طبقاتی است، چون نشان می‌دهد آن‌هایی که پول دارند می‌توانند خارج از کشور بروند و درصورت تمایل بچه دار شده و فرزندشان را در امکانات به دنیا بیاورند، اما آن‌هایی که پول ندارند باید بمانند و به دلیل عدم دسترسی به وسایل پیشگیری و ناتوانی باردار شوند.
شعار سال: نیره توکلی، در انتقاد از طرح جوانی جمعیت که این روز‌ها در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و به شورای نگهبان ارسال شده است، گفت: با سیاست‌های منفی و سلبی نمی‌توان کاری را پیش برد و با پیر شدن جمعیت مقابله کرد برای مثال چرا در کشور‌های اروپایی که سقط جنین آزاد است و انواع و اقسام وسایل جلوگیری از بارداری نیز فراهم است میل به بچه دار شدن بیشتر است؟ جوابش این است که آن‌ها انگیزه دارند. همین جوان‌های خودمان که در ایران بچه دار نمی‌شوند به محض اینکه به کشور‌های خارجی می‌روند اقدام به فرزندآوری می‌کنند پس این نشان می‌دهد برای اینکه یک پدر و مادر تصمیم به بچه دار شدن بگیرند باید انگیزه و اشتیاق داشته باشند علاوه بر اینکه مادر نیز توانا باشد.

او ادامه داد: سیاست‌های ناتوان کننده هرگز جواب نمی‌دهند، چون مادری که از روی استیصال، فقر، ناتوانی و عدم دسترسی به وسایل پیشگیری از بارداری؛ بچه دار شود، هرگز نمی‌تواند فرزندی سالم به دنیا بیاورد، ما سیاهی لشکر نمی‌خواهیم، ما جامعه‌ای می‌خواهیم که شهروندانی مسئول، بدون سوء تغذیه، فقر و بدون مشکلات روانی داشته باشد مخصوصا اینکه این روز‌ها خطرات زیست محیطی باعث شده فرزندآوری دچار حساسیت‌های خاصی شود و ما باید در این شرایط به مادران اطمینان دهیم که حمایت می‌شوند.

توکلی تصریح کرد: ممنوعیت وسایل پیشگیری از بارداری به نوعی تبلیغ فاصله طبقاتی است، چون نشان می‌دهد آن‌هایی که پول دارند می‌توانند خارج از کشور بروند و درصورت تمایل بچه دار شده و فرزندشان را در امکانات به دنیا بیاورند، اما آن‌هایی که پول ندارند باید بمانند و به دلیل عدم دسترسی به وسایل پیشگیری و ناتوانی باردار شوند.

این فعال حقوق زنان درباره ادعای نمایندگان مجلس که تاکید دارند غربالگری حذف نمی‌شود بلکه محدود می‌شود گفت: اگر غربالگری مخصوص مادران بالای ۴۰ سال و کمتر از ۲۰ سال باشد؛ درواقع فقط مسئله سنی در آن تعیین کننده باشد، جفا در حق مادران در بازه سنی دیگر است و نشان می‌دهد ما علم پزشکی را آسان گرفتیم و به جای پزشکان متخصص فکر کردیم در حالی که تنها عامل سالم یا ناسالم بودن فرزندان سن نیست و صد‌ها عامل دیگر تعیین کننده است در قدیم معتقد بودند مادر بالای ۴۰ سال نمی‌تواند فرزند سالم به دنیا بیاورد و نوزادش به اختلالات ژنتیکی و سندرم داون مبتلا می‌شود، اما اکنون می‌بینیم بسیاری از این مادر‌ها فرزندان سالم و باهوش به دنیا می‌آورند بنابراین بهتر است درمورد غربالگری با متخصصان صحبت کرد نه اینکه صرفا بگوییم، چون بارداری کمتر از ۲۰ سال و بیشتر از ۴۰ سال خطرناک است پس این مادران فقط غربالگری شوند.

توکلی در ادامه با اشاره به افزایش سقط‌های غیرقانونی و مراجعه زنان به کشور‌های دیگر برای انجام غربالگری و سقط جنین به دنبال تصویب طرح جوانی جمعیت گفت: هر کشوری که بتواند امکانات بیشتری فراهم کند، حق انتخاب بیشتری به مردم خود دهد و همچنین پزشکی سالم‌تری داشته باشد، موفق‌تر است، اما در مقابل اگر کمبود‌هایی وجود داشته باشد و دسترسی مردم به امکانات مانند وسایل پیشگیری از بارداری کاهش پیدا کند قاعدتا بازار آزاد، خروج ارز از کشور و درنهایت فساد افزایش پیدا می‌کند ضمن اینکه اگر مواد طرح جوانی جمعیت در شورای نگهبان نیز تصویب شود ممکن است زنان باردار برای انجام غربالگری و سقط جنین درمانی به کشور‌های همسایه بروند علاوه بر اینکه به طور کلی با ایجاد چنین محدودیت‌هایی جمعیت جوان از کشور خارج می‌شود.

این فعال حقوق زنان در ادامه به عدم مناسب سازی شهر‌ها برای زنان باردار اشاه کرد و افزود: به جای انجام این کار‌ها باید آرامش زنان در دوران بارداری را فراهم کنیم، متاسفانه فضای شهری اصلا برای زنان باردار مناسب نیست برای مثال در اتوبوس هیچ فضایی برای مادران و بچه‌هایشان نیست و بعضا مشاهده شده زنان بچه‌هایشان را جا‌هایی می‌نشانند که خطر برق گرفتگی وجود دارد، رفت و آمد با کالسکه، روروئک، دوچرخه و.. اصلا مناسب نیست، پیاده راه امن نداریم و شهر‌ها را تماما در اختیار برج سازان قرار دادیم و برای کم توانان که زنان باردار جزء آنان هستند اصلا فکری نکردیم حال با این شرایط نمی‌توان انتظار داشت مادری چند فرزند به دنیا بیاورد وقتی ابتدایی‌ترین امکانات در دسترسش نیست.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۱۶۲۰۹۱، www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
0
0
برای چی خانواده ای که از پس خودش بر نمیاد و پدر و مادر معتاد هستن باید بچه بیارن؟ اون بچه سرمایه نیست هزینه و بار اضافی روی سیستمه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
0
0
ای کاش متخصصین امر در این حوزه این وسایل پیش گیری رو بیشتر کنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین