پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۸۲۲۱
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۱
بازار میوه‌های لوکس در سایت‌های اینترنتی و فضای مجازی در حالی داغ شده که زغال اخته آبی یا بلوبری، از جمله میوه‌های بومی آمریکای شمالی است که به لطف سیستم هوایی مجهز و البته مخفیانه (بخوانید قاچاق) می‌توانید آن را اکنون در قلب پایتخت به قیمت کیلویی یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ناقابل نوش جان کنید!
شعار سال : میوه‌هایی همچون کیوانو، فیسالیس، آووکادو، گلابی جنگلی، پشن فروت، دراگون و انواع و اقسام نوبرانه‌های استوایی در حالی در فروشگاه‌های اینترنتی و مغازه‌ها خودنمایی می‌کنند که قیمت‌های نجومی آن‌ها چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. این میوه‌های فرنگی در بازار ایران مشتریان پروپا قرصی دارند؛ زیرا مشاهدات از فروشگاه‌های اینترنتی نشان می‌دهد پس از چند ساعت موجود شدن به زودی تمام می‌شوند.

پرواز میوه‌های فرنگی به ایران با هواپیما‌های مجهز

نایب رئیس اتحادیه باغداران کشور و رئیس اتحادیه باغداران استان تهران معتقد است چنین میوه گران قیمت قاچاقی تنها با سیستم هوایی مجهز به کشور وارد شده است.

مجتبی شادلو در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه بلوبری کیلویی یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی چگونه وارد کشور می‌شود در حالی که بسیار تازه است، گفت: قطع به یقین این میوه با هواپیما‌های یخچال دار و مجهز وارد کشور شده، زیرا اگر غیر از این بود، تازگی و شادابی سرِ باغ را نداشت.

قاچاق گسترده میوه‌های فرنگی در صورت عدم برخورد سازمان‌های نظارتی

وی ادامه داد: فروشندگان میوه‌های فرنگی قاچاق با فروش اندک، بازار را محک می‌زنند تا ببینند چه میزان فروش می‌رود و اگر مشاهده کنند که فضا، فضای خوبی است و برخورد جدی ازسوی دستگاه‌های نظارتی با آن‌ها نشد، به یک باره این میوه‌ها را در حجم گسترده وارد بازار می‌کنند؛ به طوری که بازار در قرق این میوه‌ها درمی آید.

رئیس اتحادیه باغداران استان تهران: قاچاقچیان این میوه‌ها را لب مرز دارند یا وارد کشور کرده و در جایی دپو کرده اند و تنها محک می‌زنند که عکس العمل نسبت به فروش این اقلام در بازار چیست.

شادلو با بیان اینکه باید برخورد جدی با فروش میوه‌های قاچاق شود، گفت: بلوبری و به طور کلی میوه‌های قاچاق عموما تولید نیم کره جنوبی هستند، زیرا در حال حاضر نیم کره شمالی تازه فصل زمستان را پشت سر گذاشته و تولیدات باغی در حال به ثمر نشستن است؛ بنابراین این میوه‌ها تولید نیم کره جنوبی است.

وی در پاسخ مبنی بر اینکه بلوبری چگونه به بازار ایران قاچاق می‌شود، گفت: این میوه‌ها در حالی از استرالیا یا آفریقای جنوبی و آمریکای جنوبی به کشور ما قاچاق می‌شوند که فاصله بسیار زیادی با ما دارند. این در حالی است که پرتقال شمال در حالی در بازار به دست مصرف کننده می‌رسد که تازگی سر باغ را ندارد، اما این میوه‌ها در همان حال و شادابی به دست ایرانیان می‌رسد؛ بنابراین قطع به یقین با سیستم هوایی مجهز به کشور آمده است.

عرضه علنی میوه‌های قاچاق در فروشگاه‌های اینترنتی

نایب رئیس اتحادیه باغداران کشور توضیح داد: این میوه‌ها با هواپیما‌های مجهز و یخچال دار و کاملا هماهنگ شده به کشور قاچاق می‌شوند. بلوبری یا سایر میوه‌های فرنگی، موز نیست که با کشتی بیاید و توقفی یک ماهه داشته باشد. این بار در آنِ واحد آمده و این تازگی دال بر این است که از مسیری خاص آمده است.

شادلو با بیان اینکه به فرض که بلوبری از آمریکای شمالی یعنی مبدأ اصلی به کشور قاچاق شود باز هم با هواپیما ۴۸ ساعته می‌رسد، گفت: این کار با ماشین و حتی کشتی مقدور نیست. مگر می‌شود این میوه‌ها در شرایط موجود که بسیار تازه اند با راهی جز هواپیما وارد کشور شود؟

وی با بیان اینکه واردات و فروش هرگونه میوه خارجی به جز موز، آناناس و انبه، تخلف است، گفت: در شرایطی که باغداران و کشاورزان در داخل با مشکلات بسیاری همچون گرانی بی حد و حساب نهاده ها، سموم و ماشین آلات کشاورزی روبه رویند، ما با قاچاق گسترده میوه‌های فرنگی مواجهیم و این کار کشاورزی داخلی را با فاجعه‌ای عظیم مواجه خواهد کرد.

سازمان‌های تعزیرات و حمایت پاسخ دهند

در این میان جستجوی در فروشگاه‌های اینترنتی نشان از فراوانی بلوبری و سایر میوه‌های لاکچری قاچاق دارد. سوال اصلی این است که با وجود فروش گسترده میوه‌های فرنگی قاچاق، سازمان‌های تعزیرات و حمایت در خواب هستند؟ چرا برخوردی با فروشندگان این میوه‌ها انجام نمی‌گیرد؟


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از اقتصاد ۲۴، تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۰۳۵۵۷، eghtesaad۲۴.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین