پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۰۲۰۱
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۰
مسئولان خبر دادند بودجه حفاظتی جنگل‌های هیرکانی پس از دو سال از ثبت جهانی هنوز پرداخت نشده و خبر دیگر این که بخشی از آثار تاریخی ایران از انگلیس به کشور بازگردانده است.
شعار سال‌: مساحت جنگل‌های هیرکانی ۵۵ هزار کیلومتر مربع است که دو میلیون هکتار آن در ایران و ۲۰ هزار هکتار در آذربایجان قرار گرفته. ارتفاع آن از سطح دریا شروع می‌شود و به ۲ هزارو ۸۰۰ متر می‌رسد. حدود نیمی از این جنگل‌ها از بین رفته است.

۵۳ درصد جنگل‌ها در مازندران، ۲۶ درصد در گیلان و ۲۱ درصد در گلستان قرار دارند. در جاهایی مثل پارک ملی گلستان، جنگل الیمستان هراز، جنگل افراتخته، جنگل ابر شاهرود، جنگل های ارسباران، پارک جنگلی بی‌بی‌ یانلو و پارک جنگلی ناهارخوران گرگان می‌توانید به جنگل‌های هیرکانی دسترسی داشته باشید. همچنین بولا، جنگل واز، حوزه کجور نوشهر، پلنگ دره، چهارباغ چالوس، جنگل خشک‌داران، گشت رودخان، سیاه رودبار گیلان و منطقه‌ حفاظت‌شده لیسار جزو این جنگل‌های کهنسال هستند.

جنگل هیرکانی مازندران بودجه حفاظتی دریافت نکرد

جنگل هیرکانی مازندران با گذشت ۲ سال از ثبت جهانی هنوز هیچ اعتباری برای حفاظت، مراقبت و نگهداری دریافت نکرده است و این نگرانی وجود دارد که طولانی شدن روند اداری و اجرایی برای دادن بودجه به لکه‌های ثبت شده آسیب جدی برساند.

مهدی ایزدی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران تایید کرد که تاکنون هیچ بودجه و اعتباری بابت جنگل های هیرکانی به مازندران تخصیص نیافته است.

وی در باره چرایی اختصاص نیافتن بودجه هم، توضیح داد: اصولا اعتباراتی که از سوی یک نهاد بین المللی مانند یونسکو برای اینگونه امور در نظر گرفته می شود، به صورت یکجا در اختیار وزارت میراث فرهنگی قرار می گیرد و از آنجا هم باید میان مجموعه های تحت پوشش توزیع شود.

وی با اظهار این که از کم و کیف میزان و زمان پرداختی یونسکو اطلاعی ندارد، افزود: آنچه مسلم است این که تاکنون به استان مازندران بابت ۶ سایت ثبت شده جنگل های هیرکانی هیچ اعتباری تخصیص نیافته است.
 

جلوی فروش «مدرسه هدایت» ارومیه باید گرفته شود

علی اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: فروش «مدرسه هدایت ارومیه» خلاف قانون است و باید جلوی فروش این بنای نفیس گرفته شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، با انتقاد از فروش مدرسه هدایت ارومیه به عنوان یک بنای نفیس، اعلام کرد: باید جلوی فروش این بنای نفیس گرفته شود، این کار خلاف قانون است و در این راستا مکاتبات لازم با دستگاه‌های ذیربط انجام خواهد شد.

انتشار آگهی فروش این مدرسه تاریخی که اواخر بهمن سال ۱۳۹۹ منتشر شد، موجی از واکنش‌ها را در پی داشت و کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشتند چگونه ممکن است که یک مدرسه تاریخی، آنهم بنایی که به ثبت ملی رسیده است، برای فروش آگهی شود.
 

خاکبرداری در آرامستان ابن‌بابویه شهرری با هدف بهسازی اجرا شده‌است

حجت الاسلام سید محمد سیدی رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ری با اشاره به وضع نابسامان ضلع شمالی بقعه شیخ صدوق (آرامستان ابن بابویه)، گفت: خاکبرداری در بخشی از این آرامستان برای بهسازی و ایجاد قبرهای جدید صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: تعدادی از صاحبان قبرهای ضلع شمالی بقعه شیخ صدوق از وضعیت آن نارضایتی داشتند که این بهسازی نیز با نظر مثبت آنان انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه اجرای طرح همسطح سازی و مناسب سازی قبرهای بقعه شیخ صدوق از سال گذشته آغاز شده است، خاطرنشان کرد: اقدامات عمرانی این آرامستان اواخر سال گذشته به دلیل پنجشنبه آخر سال و حضور مردم در این مکان تعطیل شده بود ولی در سال جدید اقدامات آن آغاز شده است.

پیش‌نویس روش‌های برداشت و مستندنگاری جامع آثار تاریخی تدوین شد

سیدهادی احمدی روئینی مدیرکل بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی کشور بر ضرورت مستندنگاری بر پایه اطلاعات دقیق برداشت‌شده تاکید کرد و گفت: پیش‌نویس روش‌ها و شیوه‌های برداشت و مستندنگاری جامع آثار تاریخی برای نخستین بار در کشور تدوین شد.

احمدی هدف از تهیه پیش‌نویس روش‌ها و شیوه‌های برداشت و مستندنگاری جامع آثار تاریخی را ایجاد وحدت رویه و استانداردسازی تهیه اطلاعات تصویری و گرافیکی برای انعقاد قراردادهای مستندسازی با مشاوران، توصیف شکل کالبدی، تحولات و شرایط اماکن میراث تاریخی در بازه زمانی معین در سراسر کشور اعلام کرد.

به گفته او بناها، یادمان‌ها و محوطه‌های تاریخی از جمله ثروت‌های ملی غیر قابل جایگزین با اطلاعات بی‌شمار و گاهی ناشناخته‌ هستند که دستیابی به آن مستلزم بهره‌گیری از مهارت‌ها، ایده‌ها و فنون مختلفی از دانش‌های میان رشته‌ای و برداشت میدانی است.
 

بازدید وزیر میراث فرهنگی از هنر دستِ بافنده‌های کشور

علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به همراه پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی و هیأت همراه با حضور در یک شرکت تولیدی صادراتی از بیش از ۲۰۰ طرح گبه، گلیم، جاجیم و فرش های بافته شده توسط بافندگان کشور دیدن کرد.

در این بازدید فرج فرهادیان مدیرعامل شرکت صادراتی زرباف‌فر درباره سفارش طرح‌ها به بافنده‌ها و مراحل آماده‌سازی محصولات بافته شده برای صادرات به سایر کشورها توضیحاتی را به وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارائه کرد.

فرهادیان با اشاره به سابقه ۶۵ ساله شرکت بیان کرد: این شرکت ماهیانه ۸هزار مترمربع گلیم، گبه و فرش بافته شده توسط بافندگان داخلی را به کشورهای آلمان، سوییس، اتریش و ژاپن صادر می‌کند.

رونمایی از پرونده‌های ایران برای ثبت در فهرست میراث‌ جهانی یونسکو

علی اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از پرونده‌های ارسالی میراث جهانی ناملموس و ملموس ایران به یونسکو برای ثبت در فهرست میراث‌ جهانی رونمایی کرد.

مونسان از پرونده های ارسالی ایران شامل نوغان‌داری و ابریشم ریسی، ترکمن‌دوزی، جشن مهرگان، مهارت ساختن و نواختن عود، جشن یلدا، کاروانسرای ایرانی، الحاق میراث طبیعی دیزمار به جنگل‌های هیرکانی، الحاق نقش رستم و نقش رجب به پارسه، الحاق کلیسای وانک به مجموعه کلیساهای ایران برای ثبت در فهرست جهانی یونسکو رونمایی کرد.

وزیر میراث فرهنگی عنوان کرد: تهیه این همه پرونده کار سختی است، هر اثری که ثبت می‌شود خیالمان راحت است که حداقل‌های حفاظت روی آن مترتب می‌شود، تخریب نمی‌شود یا تغییر ماهیت پیدا نمی‌کند. دوره مدیریتی ما با اوج تحریم‌ها و مشکلات دولت روبه‌رو بود، باوجود تحریم‌ها و مشکلاتی که داشتیم، تلاش کردیم تا بودجه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کاهش نیابد و به‌ویژه که از موضوعات خارج از بودجه خوب استفاده کردیم.
 


انتقال اشیا و مواد فرهنگی از مؤسسه ایران‌شناسی بریتانیا به موزه ملی

علی اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: مجموعه اشیا و مواد فرهنگی از مؤسسه ایران‌شناسی بریتانیا در تهران، بعد از نیم قرن به موزه ملی ایران منتقل شد.

مونسان اظهار داشت: مؤسسه ایران‌شناسی بریتانیا در تهران در گذشته محل استقرارهای گروه‌های باستان‌شناسی و ایران‌شناسان بریتانیایی بود که برای مطالعه، بازدید، بررسی‌های میدانی و کاوش باستان‌شناسی به ایران می‌آمدند.

او افزود: گروه‌های بریتانیایی در دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی (دهه ۴۰ و ۵۰ خورشیدی) برخی اشیا و مواد فرهنگی را برای تکمیل طراحی و عکاسی به‌منظور آماده‌سازی برای انتشار به محل استقرار خود در مؤسسه ایران‌شناسی در قلهک منتقل می‌کردند. با وقوع انقلاب اسلامی بخشی از این آثار و پروژه‌ها به صورت نیمه‌کاره در آن محل باقی‌ ماند.

سرمایه‌گذاری ۷۷ میلیارد ریالی در ۶ بنای تاریخی

کمیسیون فراخوان‌های صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی اعلام کرد: احیای ۶ بنای تاریخی و فرهنگی با سرمایه‌گذاری ۷۷ میلیارد ریالی به بخش خصوصی واگذار شد.

خانه پروین اعتصامی با کاربری فرهنگی-هنری، خانه علوی با کاربری فرهنگی-آموزشی (موزه همراه با آموزشگاه سفال با حفظ کاربری موجود)، خانه طلوعی‌فر با کاربری فرهنگی-هنری، پذیرایی-تجاری، خانه حشمت اللشکر با کاربری فرهنگی- اقامتی -پذیرایی، کاروانسرای شاه عباسی دامغان با کاربری فرهنگی و قلعه حیدرآباد با کاربری فرهنگی-هنری، اقامتی-پذیرایی ۶ بنای تاریخی هستند که با سرمایه گذاری بخش خصوصی مرمت و احیا می‌شوند.

لایه‌نگاری باستانی در تپه کلار کلاردشت آغاز شد
 

مهدی ایزدی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران از صدور مجوز به منظور انجام عملیات نخستین عملیات گمانه‌زنی و لایه‌نگاری برای اثر تاریخی ۶ هزار ساله «تپه‌کلار»" در شهرستان کلاردشت خبر داد.

ایزدی گفت: پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در راستای اجرای مصوبه انجام مطالعات تعیین عرصه و حریم تپه‌کلار، پس از ارائه مدارک و مستندات به پژوهشگاه میراث فرهنگی در تهران، موفق به اخذ مجوز قانونی لایه نگاری برای تعیین حریم قانونی این تپه تاریخی شده است.

این مسئول میزان اعتبار پیش بینی شده برای انجام این عملیات را حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعلام کرد و ادامه داد: براساس قراردادی که با هیات باستان شناسی تهران امضاء شده مقرر گردید از دهم ماه جاری این عملیات آغاز و ظرف مدت ۴۵ روز نتایج گمانه‌زنی و لایه‌نگاری‌ها برای تعیین عرصه و حریم تپه تاریخی کلار آماده و ارائه شود.

طرح‌های مطالعاتی و مرمتی کران‌های روستای کندوان بازنگری می‌شود

احمد حمزه زاده مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌شرقی گفت: طرح‌های مطالعاتی و مرمتی کران‌های روستای صخره‌ای کندوان بازنگری و به روز رسانی می‌شود.

حمزه زاده افزود: با توجه به اهمیت و جایگاه روستای تاریخی کندوان در ابعاد ملی و بین‌المللی، آسیب‌شناسی مشکلات موجود و همچنین رعایت ضوابط بافت تاریخی در این روستا ضروری است.

وی اظهار داشت: کران‌های دستکند به‌ عنوان ویژگی منحصر به‌فرد این روستا بوده و نگهداری از آن‌ها وظیفه‌ای عمومی برای اهالی روستا همچنین دستگاه‌های ذی‌ربط است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌شرقی با اشاره به برگزاری نخستین جلسه هیات راهبردی پایگاه ملی کندوان در سال جدید، گفت: همچنین نصب در، پنجره و پل‌های چوبی در این روستا براساس ضوابط تاریخی در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.
 

ساخت پنج هتل بزرگ درقم پیگیری می‌شود

علیرضا ارجمندی سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم گفت: در راستای نیازهای گردشگری این استان به احداث هتل‌های بزرگ، ساخت پنج هتل با استانداردهای پنج ستاره درقم در دست پیگیری است.

ارجمندی افزود: خیل عظیم مسافران و زائران ایرانی و خارجی به‌ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس نیاز استان را به ساخت هتل‌های بزرگ، شیک و مدرن نشان می‌دهد.

وی با تاکید بر نقش هتل‌ها و مراکز اقامتی بزرگ درتحول صنعت گردشگری استان گفت: ساخت هتل‌های بزرگ با ارائه خدمات بالا، تحول عظیمی را درصنعت گردشگری قم ایجاد می‌کند.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم با بیان این که برای ساخت هتل‌های پنج ستاره به همراهی و همکاری شهرداری نیاز دارد، ادامه داد: دراستان تقاضای ساخت اماکن اقامتی در سطوح مختلف از خانه‌مسافر تا هتل‌های بزرگ وجود دارد.

وی با اشاره به وجود مراکز اقامتی غیرمجاز در این استان گفت: شکل‌گیری اماکن اقامتی غیرمجاز از نیاز شهر قم به ساخت مراکز اقامتی حکایت دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: 84311548، www.irna.ir.
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین