پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۱۸۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸
انبار شدن چندین هزار تن مرکبات برای سود بیشتر و در نتیجه فساد این محصولات در برخی نقاط کشور فرصتی برای توجیه غیرمنطقی پیوند سود و فساد ایجاد کرده تا دیواری را کوتاه‌تر از دیوار دولت نیابند و آن را مقصر جلوه دهند.
شعار سال: صبوری بیش از حد صاحبان مرکبات و دلالان برای افزایش قیمت، سبب کم طاقتی مرکبات شده و در نتیجه شاهد انفجار فساد مرکبات در انبار‌های مرکبات بویژه در شمال کشور بوده ایم که این موضوع سبب ایجاد فرصتی برای فرصت طلبان شده تا دولت را مقصر نشان دهند و عامل اصلی کاهش قیمت و فساد مرکبات را دولت بدانند لذا این موضوع سبب شد تا معاون اول رئیس جمهوری در ستاد تنظیم بازار کشور عکس العمل نشان دهد.

دکتر اسحاق جهانگیری با بیان اینکه میوه‌های در معرض فساد ارتباطی به ستاد تنظیم بازار ندارد، گفت: کسانی که به دنبال فرصت بودند تا میوه‌های شب عید را ذخیره و آن را پس از ایام عید در زمان بالا رفتن قیمت‌ها عرضه کنند، اگر امروز متحمل ضرر و زیان شده‌اند، خودشان مسئول هستند.

موضوع را از جهانبخش بهزاد نژاد صادرکننده نمونه کشوری پیگیری کردیم و ایشان علت انبار کردن پرتقال را قیمت بالای سال گذشته عنوان کرد و گفت: افزایش قیمت طی سال ۱۳۹۸ سبب شده تا دلالان، کاسبان، باغداران، میوه فروشان به سمت ذخیره سازی مرکبات حرکت کنند.

این فعال بخش کشاورزی ممنوعیت صادرات پرتقال و سیب توسط دولت را علت دیگر کاهش قیمت اعلام کرد و گفت: دلالان با پیش بینی سود بیشتر اقدام به ذخیره سازی مرکبات نمودند که در نتیجه شاهد افزایش بیش از تقاضای بازار بودیم.

بهزاد نژاد افزود: با توجه به افزایش محصول شاهد کاهش قیمت و در نتیجه نخریدن محصول و فاسد شدن مرکبات هستیم.

وی ادامه داد: صادرات مرکبات با توجه به نوسانات ارز سبب افزایش انگیزه ذخیره کنندگان مرکبات شد که در نهایت نه تنها سودی عاید آن‌ها نشد بلکه شاهد ضرر و زیان آن‌ها شد.

صادر کننده نمونه کشوری گفت: عده‌ای از باغداران هر ساله برای مصرف مرکبات بویژه پرتقال در تمامی فصل ها، اقدام به نگهداری مرکبات در سردخانه‌ها نموده، ولی امسال با توجه به هجوم همه در این بخش و ممنوعیت صادرات شاهد افت قیمت و افزایش محصول و در نتیجه ضرر و زیان این بخش بوده ایم.

بهزاد نژاد مشکل فاسد شدن محصول پرتقال و سیب را ممنوعیت صادرات توسط دولت برای حمایت از مصرف کننده و از طرفی هجوم دلالان برای کسب سود بیشتر عنوان کرد و گفت: عرضه و تقاضا همواره قیمت محصول را مشخص می‌کند.

و، اما منطقه جنوب کرمان به عنوان سومین تولید کننده مرکبات کشور عاری از مرکبات دپو شده در سردخانه‌ها و انبارهاست و این در حالیست که شاهد دپو و فاسد شدن مرکبات در شمال کشور هستیم.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان به عنوان سومین تولید کننده مرکبات کشور سطح مرکبات هفت شهرستان جنوبی استان کرمان را ۳۳ هزار هکتار اعلام کرد و متوسط برداشت از این میزان سطح زیر کشت ۵۲۰ هزار تن اعلام کرد.

امیر امیرشکاری با بیان اینکه استان‌های مازندران و فارس به ترتیب مقام‌های اول تا دوم مرکبات کشور را به خود اختصاص داده اند، از کسب رتبه سوم مرکبات کشور هم از نظر سطح و هم برداشت منطقه جنوب کرمان در کشور خبر داد و این منطقه را به عنوان یکی از سه ضلع اصلی مرکبات کشور دانست.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با بیان اینکه پرتقال داران این منطقه محصولات خود را تا ایام عید به فروش رسانده اند، اظهار داشت: با وجود سردخانه‌های مجهز باغداران محصول خود را تا ایام عید به فروش رسانده و هم اکنون میزان بسیار ناچیزی در انبار‌های این منطقه ذخیره شده است.

وی با بیان اینکه باغداران جنوب کرمان هر ساله به طور میانگین یک تا ۲ ماه محصول پرتقال خود را در سردخانه ذخیره می‌کنند، گفت: در بازار عید محصولات مرکبات منطقه جنوب کرمان به فروش می‌رسند.

امیرشکاری قیمت خرید امسال پرتقال را از باغدار خوب ارزیابی نکرد و علت این موضوع را ورود دلالان و واسطه‌ها اعلام کرد.

ذخیره سازی ۱۵۰تن پرتقال والنسیا برای میوه شب عید در جنوب کرمان
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان هم در این خصوص گفت: امسال ۱۵۰ تن پرتقال والنسیا برای توزیع در طرح تنظیم بازار عید با همکاری عاملان در جنوب کرمان ذخیره شد تا مردم در ایام پایانی سال با کمبود میوه روبرو نباشند.

مسلم مروجی فرد افزود: طرح تنظیم بازار عید امسال با موفقیت در جنوب کرمان اجرا و طی آن ۸۰ تن پرتقال ذخیره و توزیع شد.

وی تصریح کرد: سال گذشته میوه تنظیم بازار بدون دریافت یارانه دولتی، با قیمت مصوب و با همت عاملان ذخیره و توزیع شد که باعث ایجاد ثبات در بازار در کنار رضایت تولید کننده، سود عقلانی برای عاملان و در نهایت دسترسی با قیمت خوب برای مردم شد.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه خرید و ذخیره این میزان پرتقال بدون یارانه بوده، میزان باقی مانده نیز طی یک صورت جلسه در اختیار مباشران و عاملان جهت عرضه در بازار آزاد قرار گرفت و به صورت آزاد در منطقه توزیع شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان تصریح کرد: پرتقال والنسیا تولید منطقه جنوب کرمان بوده و در صورت ماندن در سردخانه هم تا خرداد ماه ماندگاری دارد و تاکنون هیچ گونه گزارشی در خصوص فساد این میوه نداشتیم.

ذخیره سازی سه هزار تن مرکبات در سردخانه‌های جنوب کرمان
دبیر انجمن سردخانه داران جنوب کرمان گفت: طبق آخرین بررسی سردخانه‌های هفت شهرستان جنوبی استان کرمان سه هزار تن مرکبات در این سردخانه‌ها ذخیره شده است.

منصور مروجی فرد ظرفیت سردخانه‌های منطقه جنوب کرمان را ۳۰۰ هزار تن برشمرد و بیشتر ذخیره سازی سردخانه‌های این منطقه را در زمینه محصول خرما اعلام کرد.

رئیس انجمن صنایع غذایی جنوب کرمان اظهار داشت: طبق آخرین بررسی وضعیت سردخانه‌های هفت شهرستان جنوبی استان کرمان، فساد مرکبات گزارش نشده است.

وی افزود: اگر موردی در زمینه فساد میوه باشد در حد استاندارد و بسته به نوع برداشت، گرمادرمانی و بسته بندی است.

مروجی به ذخیره سازی میوه‌ها در سردخانه‌ها اشاره کرد و گفت: هرساله کشاورزان و دلالان و میدان دار اقدام به خرید و ذخیره سازی جهت تزریق به بازار‌های مختلف داخلی و خارجی می‌کنند.

انگیزه افزایش قیمت سبب ذخیره سازی میوه در سردخانه‌ها شده
باغدار بزرگ جنوب استان کرمان با اشاره به ذخیره سازی میوه‌ها در سردخانه‌ها گفت: باغداران با انگیزه افزایش قیمت محصولات باغی خود را در سردخانه‌ها ذخیره می‌کنند.

امین سلطانی افزود: دولت باید تمهیدات لازم را برای حمایت از باغداران برنامه ریزی کند تا از دپو محصولات باغی جلوگیری شود.

وی انگیزه دیگر باغداران را برای ذخیره سازی میوه صادرات اعلام کرد و گفت: امسال باغ داران شمالی محصولات خود را در سردخانه‌ها ذخیره کردند و این موضوع سبب افزایش محصولات باغی بویژه مرکبات شد.

وی افزود: پس از ممنوعیت صادرات، باغداران شمالی مجبور به عرضه محصولات خود در بازار شدند و این موضوع سبب کاهش قیمت مرکبات در بازار کشور شد.

وی ادامه داد: با افزایش عرضه محصولات باغی شاهد کاهش قیمت محصول بودیم چرا که عرضه بیش از میزان نیاز داخل است.

باغ دار جنوب کرمانی با بیان اینکه باغداران فقط پرتقال والنسیا را ذخیره می‌کنند، گفت: پرتقال معمولی، چون زود فاسد می‌شود لذا این محصول را نمی‌توان ذخیره سازی کرد.

وی زمان آغاز برداشت پرتقال والنسیا را بهمن ماه اعلام کرد و افزود: با توجه به اوج افزایش قیمت در شب عید، باغداران محصول را مدت کوتاهی در سردخانه نگهداری کرده و در ایام عید به فروش می‌رسانند.

سلطانی با بیان اینکه ۲ هزار تن پرتقال برداشتم کردم، اظهار داشت: یک هزار و ۳۰۰ تن را در سردخانه ذخیره کردم و در ایام عید به فروش رساندم.

رییس اتحادیه صنف میدان داران میوه و تره بار استان کرمان هم گفت: میوه شب عید این استان به علت داشتن کیفیت خرابی چندانی نداشته، اما با وارد شدن میوه فصلی و توقف صادرات، روی دست ما مانده است.

علی کاظمی با بیان اینکه سیب درختی و پرتقال میوه شب عید هنوز در انبار‌ها موجود است افزود: ۴۵۰ تن میوه یارانه‌ای نوروزی داشتیم که اکنون ۱۲۰ تن آن در انبار‌ها باقی مانده که به علت نداشتن صادرات و خریداری نکردن مردم تاکنون به فروش نرفته است.

وی عنوان کرد: نرخ میوه شب عید استان کرمان نسبت به دیگر استان‌ها بالاتر بود، زیرا میوه با کیفیت تری را خریداری کردیم و همین امر موجب کاهش خرابی میوه ما شد و در تمامی بار تنها چند تن خرابی نداشتیم.

کاظمی افزود: حتما باید فکری برای صادرات کرد و اکنون با کاهش قیمت در بازار این اقدام توسط دولت ضروری به نظر می‌رسد، زیرا مردم با وفور میوه در بازار بهترین پرتقال را به قیمت ۱۰ هزار تومان از ما نمی‌خرند.

وی با بیان اینکه هرسال برای تامین میوه شب عید به کمک دولت می‌آییم گفت: انتظار داریم که دولت امسال برای فروش باقی مانده بار نوروز به کمک ما بیاید، به صورت اعتباری میوه خریداری کردیم و تاکنون ۶۳۰ تن ضرر داشتیم که با فروش زیر قیمت خرید در واقع درآمدی برای ما باقی نمانده است.

هماهنگی بین تشکل‌های کشاورزی با دولت برای تنظیم بازار و صادرات می‌تواند از ایجاد چنین مشکلاتی جلوگیری کند و این مهم زمانی محقق می‌شود که دست دلالان و واسطه حذف شود و سود محصول مستقیم به جیب باغدار وارد شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی اگروفودنیوز، تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، www.agrofoodnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
0
0
اينكه بار در انبارهامون دچار فساد ميشن اما شكم مردم گرسنه ست نشونه چيه؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین