پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۳۳۱
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱
بندرعباس، مرکز هرمزگان طی سال‌های اخیر همواره از طرف دست‌اندرکاران حوزه ورزش و حتی سیاست، به عنوان یکی از شهرهای مستعد در تبدیل به قطب ورزش‌های دریایی ساحلی مطرح بوده است.

شعار سال: در سال‌های اخیر به ویژه در دولت نهم و دهم مسئولان و سیاست‌گذاران حوزه ورزش از بندرعباس به عنوان یک پایلوت با استعداد، برای تبدیل به قطب ورزش‌های آبی و ساحلی یاد کرده‌اند.

بد نیست بدانیم ورزش‌های آبی دریایی به سه بخش شامل "در آب”، "روی آب” و "در زیر آب” تقسیم می‌شود.

ورزش‌های "در آب” شامل؛ شنا،‌ شیرجه، پنج‌گانه مدرن (شمشیربازی اپه، تیراندازی با تپانچه، شنا، پرش با اسب و سوارکاری، و دو کراس کانتری)، شنا نجات، غواصی سطحی،‌ شیرجه، شنای موزون، ورزش سه‌گانه (شنا، دوچرخه‌سواری و دو)، وابوبا، آیروبیک آبی، واترپلو می‌شود.

همچنین ورزش‌های "روی آب” شامل اسکی با پای‌برهنه، قایقرانی، قایقرانی رقابتی، بادی‌بوردینگ، کابل اسکی، قایق‌رانی کانو، کانو پولو، دراگون بوت، ماهی‌گیری، فلوبوردینگ، جت اسکی، قایق‌رانی کایاک، کایت‌بوردینگ، کایت‌سورفینگ، پاراسیلینگ، رودگردی، روئینگ، قایق‌رانی بادبانی، قایق‌رانی با قایق باله‌دار، اسکیم‌بوردینگ، اسکورفینگ، موج‌سواری با پارو، موج‌سواری، ویک‌بوردینگ، ویک‌اسکاتینگ، ویک‌سورفینگ، اسکی روی آب، رودگردی، بادسواری، یاتینگ می‌شود.

از طرفی ورزش‌های "در زیر آب” نیز خود شامل مجموعه متفاوت و پرتعددی است که از این دست می‌توان به ورزش‌های همانند غواصی تفریحی، غواصی غار، غواصی عمیق، غواصی آزاد، غواصی یخ، ماهی‌گیری با نیزه، باستان‌شناسی زیر آب، عکاسی زیر آب و ویدئوگرافی زیر آب، کشتی زیر آب، Finswimming، غواصی آزاد، غواصی (ورزش)، فوتبال زیر آب، هاکی زیر آب، هاکی روی یخ زیر آب، جهت‌یابی زیر آب، عکاسی زیر آب (ورزش)، راگبی زیر آب و تیراندازی زیر آب اشاره کرد.

اگر در کنار این ده‌ها رشته ورزشی ورزش‌های ساحلی که شامل فوتبال،‌ والیبال و چندین رشته ورزشی دیگر نیز می‌شود، اضافه کنیم آنوقت متوجه اهمیت ظرفیت‌های طبیعتی و در اختیار هرمزگان در حوزه ساحل و دریا قرار می‌گیریم.

ایجاد دهکده‌ها و مراکز ورزشی مدرن در حوزه دریا و ساحل می‌تواند، سبب جلب توریست‌های خارجی در فصل زمستان که در اروپا و سیبری یخبندان است نیز شود و از این محل هم استان را منتفع و هم کشور را متاثر از فواید اقتصادی خود سازد.

در این راستا حتی زمانی، در بندرعباس مقرر شد پروژه دهکده ورزش‌های ساحلی دریایی تعریف و اجرایی شود.

از طرفی این شهر و دیگر شهرهای استان از جمله کیش، قشم و بندرلنگه به دلیل برخورداری از زیرساخت‌های مناسب در حوزه ورزش‌های ساحلی دریایی که در سه دهه اخیر بدان دست یافته‌اند، نامی بزرگ با عنوان "هرمزگان؛ پایتخت ورزش‌های ساحلی دریایی”‌را تداعی می‌کند، نامی که رسمیت یافتن آن آرزوی بسیاری در داخل استان و دیگر نقاط کشور است.

هر چند در حال حاضر در گوشه و کنار استان به ویژه در جزایر و شهر بندرعباس شاهد فعالیت‌های جسته و گریخته ورزشی در حوزه آب و ساحل آنهم به صورت تجاری و توریستی هستیم، اما می‌توان با سمت و سو دادن به امکانات موجود زمینه شکوفایی و کلید زدن پایتخت ورزش‌های دریایی ساحلی را فراهم ساخت.

این در حالیست که در کیش، قشم و بندرعباس چندین مارینا، کلوپ‌های اجاره وسایل ورزش‌های دریایی و زمین‌های بازی ساحلی در سال‌های اخیر تجهیز و فعال شده‌اند و این به نشانه وجود زیرساخت‌های عمرانی در کنار زیرساخت‌های طبیعی است، که قرار دادن هرمزگان به عنوان پایتخت ورزش‌های دریایی ساحلی را بیش از پیش توجیه‌پذیر می‌کند.

از همین رو از دست‌اندرکاران امر انتظار می‌رود، با نگاهی عمیق و بلند‌مدت پیگیر احداث دهکده ورزش‌های دریایی ساحلی در استان باشند، تا این طریق هم شاهد ورود گردشگر بیشتر باشیم و هم اینکه استان در بعد ورزش‌های دریایی به توسعه برسد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری ورزش هرمزگان، تاریخ انتشار 21 شهریور 95 ، کد مطلب: 19571: www.varzesh5.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین