پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۳۳۲۲
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۱
رئیس دستگاه قضا برای مبارزه با فساد به عرصه رقابت برای کسب کرسی ریاست جمهوری پا گذاشته است. این البته حق او و هر شهروند دیگری است که در چارچوب قانون و نه سلیقه مجریان و ناظران بخواهد برای کسب قدرت تلاش کند حتی اگر در بیانیه‌اش سوگند یاد کند که به این قصد پا به میدان نگذاشته است.
شعار سال: مساله وقتی مهم می‌شود که به اصل ساده تعارض منافع رجوع کنیم. در متون و مقالات علمی در تعریف این عبارت نوشته‌اند: «عبارت Conflict of Interests را می‌توان هم تعارض منافع و هم تضاد منافع ترجمه کرد. و، اما تعارض منافع چیست؟ تعارض منافع به شرایطی گفته می‌شود که در آن افراد یا نهاد‌ها ـ که میتواند دولت، رسانه، کسب وکار یا سازمان مدنی باشد ـ با انتخاب بین وظایف خود و منافع شخصیشان مواجه میگردند.»

حال به قوانین ایران در موضوع انتخابات بپردازیم. ماده ۳۴ قانون انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید: «ماده ۳۴ – تشکیلات قضایی هر شهرستان یا بخش به منظور پیشگیری از وقوع جرم ضمن هماهنگی با ناظرین شورای نگهبان و هیأت اجرایی‌اقدامات لازم را در محدوده مقررات معمول می‌دارد.»

فصل هشتم این قانون مشتمل بر ۱۰ ماده از ۸۴ تا ۹۴ مجازات‌های قضایی متخلفان را برشمرده است. مجازات‌هایی که تشخیص جرم در آن‌ها بر عهده دستگاه قضایی است.

حالا به صحنه انتخابات ایران بازگردیم. ریاست قوه قضاییه در میدانی مشغول رقابت است که دستگاه زیرمجموعه او خود متولی تعیین مجازات برای متخلفان در همین میدان است!

البته او مطابق قانون اساسی و قوانین موضوعه می‌تواند بدون اعلام استعفا از مسئولیتش کاندیدای انتخابات باشد، اما آیا رجوع به یک اصل بدیهی در رقابت به نام تعارض منافع این اقدام قانونی او را پیش چشم شهروندان، اخلاقی هم می‌نمایاند؟

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از امتداد، تاریخ انتشار:۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر:۲۵۲۲، www.emtedad.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین