پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۴۳۳۴۴
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰
با توجه به استمرار افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مرد بنظر می‌رسد که دولتمردان روحانی بازار و تنظیم بازار را فراموش کرده‌اند و ظاهرا خیل عظیم دولتمردان روحانی که برای نجات ایران، کاندیدای ریاست جمهوری شده‌اند تمرکزشان به جای امور جاری مملکت، پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری است.
شعار سال: افزایش قیمت کالا‌های اساسی و همچنین کمبود برخی کالا‌های ضروری از مهمترین معضلات اقتصادی دولت روحانی بود که به موجب آن مردم مجبور به تحمل فشار اقتصادی شدید در سال‌های اخیر شده اند.

علیرغم اینکه تنظیم بازار، بخش مهمی از اقتصاد کشور است، متاسفانه وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی طی سال‌های اخیر و بخصوص سه سال گذشته در مدیریت آن بسیار ناهماهنگ و ناموفق عمل کردند و به همین دلیل بازار کالا‌های اساسی دچار تلاطماتی شد که گاهی به شکل افزایش سرسام آور قیمت‌ها و گاهی به شکل کمبود کالا نمایان شد.

افزایش ۴۳ تا ۱۱۳ درصدی کالا‌های اساسی در سال گذشته

بررسی قیمت انواع کالا‌های اساسی در سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که قیمت انواع کالا‌های اساسی در این سال بین ۴۰ تا ۱۱۳ درصد افزایش یافته است. بر این اساس قیمت انواع برنج ایرانی و خارجی در این سال نسبت به سال ۹۸ بین ۴۳ تا ۱۱۳ درصد، شکر فله‌ای ۷۲ درصد، مرغ ۸۷ درصد، گوشت گوساله ۴۵ درصد و گوشت گوسفندی ۴۰ درصد افزایش یافته است.

وعده وزیر صمت درباره کاهش قیمت‌ها محقق نشد

این افزایش قیمت‌ها در حالی است که در ۱۳ آبان سال گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت وعد داده بود که «در هفته آینده تغییرات محسوسی در قیمت کالا‌های اساسی خواهیم داشت»، اما علیرغم وعده رزم حسینی هفته کاهش محسوس قیمت‌ها هیچ گاه نیامد و بعد از آن نه تنها شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم بلکه کمبود اقلامی مانند روغن و مرغ نیز در ماه‌های پایانی سال ۹۹ منجر به ایجاد صف‌های طولانی برای خرید و به دنبال آن مشکلات فراوانی برای مردم شد.

 گرانی ۳۵ درصدی روغن، علیرغم واردات مواد اولیه با ارز دولتی

امسال نیز که روز شمار پایان دولت دوازدهم یعنی دولت دوم روحانی آغاز شده است همچنان افزایش قیمت‌ها استمرار دارد به طوری که در هفته جاری افزایش ۳۵ درصدی روغن مایع و ۳۰ درصدی روغن جامد را شاهد بودیم.

گفتنی است این افزایش قیمت روغن در حالی است که واردات مواد اولیه تولید روغن هنوز با ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام می‌شود و همچنان نیز مشکل کمبود این محصول در بازار رفع نشده است.

قاسمعلی حسنی دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی می‌گوید که کالا‌های وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست مصرف کننده نمی‌رسد. تمام کالا‌هایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی به کشور وارد می‌شود به قیمت آزاد به دست مصرف کننده می‌رسد لذا بهتر است دولت به جای یارانه واردات روغن به واردکنندگان آن را به مصرف کنندگان به صورت مستقیم پرداخت کند.

وی افزود: اگر یارانه واردات روغن سالانه بصورت مستقیم بین مردم تقسیم شود هر ایرانی سالانه می‌تواند یک میلیون و ۲۰ هزار تومان بصورت مستقیم یارانه روغن دریافت کند.

از دیگر موارد افزایش بی ضابطه قیمت‌ها می‌توان به افزایش غیر رسمی قیمت نان و هرج و مرج در قیمت گذاری نان اشاره کرد که چند نرخی شدن قیمت نان، محصول عدم نظارت بر عملکرد نانوایی‌ها و تعویق در قیمت گذاری سالانه نان توسط مسئولان است.

افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت شکر در بازار علیرغم انکار وزارت صمت

افزایش حدود ۱۰۰ درصدی قیمت شکر در بازار نیز که مسئولان وزارت صمت هنوز هم آن را انکار می‌کنند از جمله گرانی‌های زنجیر وار دولت دولت روحانی در روز‌های اخیر است. شکر که تا چندی پیش قیمت مصوب هر کیلوگرم از آن ۸ هزار و ۷۰۰ تومان بود اکنون در بازار به حدود ۱۶ هزار تومان افزایش یافته است.

علاوه بر موارد ذکر شده از ابتدای سال تاکنون قیمت لوازم خانگی ۲۵ درصد، سیمان بین ۱۴ تا ۲۱.۵ درصد، خودرو‌های تولیدی دو شرکت بزرگ خودروسز بنابر مصوبه شورای رقابت حدود ۹ درصد گران شده است.

اگرچه پیشگیری از برخی مشکلات در تنظیم بازار با توجه به مساله تحریم و نوسانات نرخ ارز امکان پذیر نیست، اما علیرغم اینکه نرخ ارز طی ماه‌های اخیر تقریبا از ثبات نسبی برخوردار بوده باز شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم بنابراین می‌توان گفت مسئولان اصلا انگیزه و برنامه‌ای برای کنترل قیمت‌ها ندارند.

محمد حسن صبوری دیلمی کارشناس اقتصادی در این باره می‌گوید: اگر چه بسیاری از دست اندرکاران دولتی از تحریم‌ها به عنوان دلیل اصلی بروز مشکلات تنظیم بازاری نام می‌برند، اما در حقیقت تحریم‌ها تنها به عنوان عاملی همراه و هم جهت با اشتباهات سیاست گذاران عمل کرد. به بیانی دیگر سیاست‌های نادرست اتخاذ شده در سال‌های قبل بازار‌ها را به انبار باروتی تبدیل کرد و بازگشت تحریم‌ها بصورت جرقه‌ای بر این انبار باروت منجر به آتش مهیب افزایش قیمت‌ها شد. البته باید اشاره داشت که عدم اجرای برجام و بازگشت تحریم‌ها مشکلات عدیده‌ای در راستای تامین ارز مورد نیاز ایجاد کرد؛ بنابراین با توجه به استمرار افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مرد بنظر می‌رسد که دولت مردان روحانی بازار و تنظیم بازار را فراموش کرده اند و ظاهرا خیل عظیم دولتمردان روحانی که برای نجات ایران، کاندیدای ریاست جمهوری شده اند تمرکزشان به جای امور جاری مملکت، پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از فارس، تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۴۰۰۰۲۲۹۰۰۰۷۲۷، www.farsnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین