پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۳۴۲۱
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۳
عضو گروه پاسخگویی به سؤالات و شبهات دینی مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان گفت: آنچه امروز به عنوان احضار روح رایج شده است و عده‌ای کنجکاو و پیگیر آن شده‌اند بسیار با واقعیت فاصله دارد و میزان انطباق آن با واقعیت کمتر از حتی یک درصد است و در سایر موارد کاسب‌کاری و فریب‌کاری است.
شعار سال: از ابتدای ماه مبارک رمضان سال ۱۴۰۰ سریال «احضار» از شبکه یک سیما پخش شد. این سریال که مسائل ماوراء‌الطبیعه را دست‌مایه و موضوع اصلی خود قرار داده بود با حواشی و موافقان و مخالفان متعددی مواجه شد، هر چند که به نسبت موضوع شاید پس از چند سال این اولین بار بود که دوباره موضوعی بر پایه این مسائل از آنتن رسانه ملی میهمان خانه روزه‌داران شد؛ از همین روی خبرگزاری ایکنای قم با یکی از پژوهشگران در این زمینه گفت‌وگویی انجام داده است تا زوایای این مسئله کمی روشن شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین اصلانی، عضو گروه پاسخگویی به سؤالات و شبهات دینی مؤسسه علمی فرهنگی دارالعرفان اظهار کرد: احضار ارواح واقعیت دارد و از نظر علمى ثابت شده است و نمونه‌‏هاى فراوانى وجود دارد و شواهد صدق آن بر همگان روشن شده است.

وی با اشاره به اینکه اصل ارتباط ارواح واقعیت دارد و در متون دینى شواهد و دلایلى براى اثبات آن وجود دارد لکن از نظر شرعی حرام و گناه است، ادامه داد: با توجه به متون دینى ارتباط با ارواح امر محالى نیست، اما چنین نیست که احضار از هر کسى ساخته باشد، بلکه شرایط ویژه و بسیار دشوارى را می‌طلبد و تنها افراد بسیار برجسته توانایى چنین کارى را دارند. چه بسا میان‏ هزاران مدعى چنین کارى، تنها یک نفر را به سختى مى‌توان یافت که در ادعاى خود صادق باشد.

این پژوهشگر افزود: مدعیان این کار با استفاده از افراد ساده‌لوح و زودباور از طریق سحر، جادو و حقه‌های ذهنی و خیالی با ارواح تماس برقرار کرده‌اند؛ با تحقیقات و آزمایشات و بررسی‌هاى دقیق به عمل آمده توسط برخى از دانشمندان غربى و همچنین توسط برخى از عالمان دینى و اسلامى ثابت شده که ادعاى آنان در زمینه احضار ارواح واقعیت خارجی ندارد.

اصلانی بیان کرد: در سال ۱۸۷۵ میلادى انجمن فیزیک وابسته به دانشگاه «سن‏‌پترزبورگ» هیئتى را مأمور کرد تا درباره احضار ارواح به مطالعه بپردازد و نتایج تحقیقات خود را اعلام کند؛ این هیئت پس از بررسی‌هاى فراوان اعلام کرد که پدیده‌‏هاى مربوط به احضار ارواح به علت حرکات ناخودآگاه، یا اشتباه ضمیرى است و احضار ارواح ادعایى بیش نیست.

وی با اشاره به اینکه از گزارش‌های مجالس احضار ارواح فهمیده می‌شود که احضار روح به شکل جدید شیطنتى بیش نیست و معمولاً افراد ساده‌لوح تحت تأثیر قرار می‌گیرند. آیت‌الله جوادى آملى در این باره مى‌گوید: اینکه برخى مى‏‌گویند ما با ارواح موکل سماوات یا با فرشتگان یا جنیان یا با ارواح مؤمنان یا زندگان ارتباط برقرار کردیم راه اثبات ندارد؛ حتى براى خودشان، هر چند ثبوتاً ممکن است که آدمى با فرشته‌ه‏اى موکل آسمان یا زمین یا شیاطین انس و جن یا با ارواح مردگان و زنده ارتباط برقرار کند، زیرا آن‏ها مجردند و انسان هم داراى روح مجردات و مجرد می‌تواند با مجرد دیگر ارتباط برقرار کند، اما راه اثبات این مسئله آسان نیست، بنابراین اگر کسى مدعى ارتباط با ارواح بود دلیلى براى اثبات ندارد.

کارشناس پاسخ به شبهات دینی تصریح کرد: توصیه ما این است که از پرداختن به مسئله احضار و سروکار داشتن با افراد مدعی و شیاد شدیدا پرهیز کنید که تجربه نشان داده است کسانی که وارد این‌گونه فضا‌های تخیلی و احساسی می‌شوند با مشکلات عدیده ذهنی و غیرقابل علاج مواجه می‌شوند و حاصلی جز تضییع عمر و تشویش و اضطراب خاطر و مشکلات زندگی به همراه ندارد.

احضار روح امروزی شبیه شعبده‌بازی است
وی با اشاره به اینکه بهتر است به جای واژه احضار ارواح از کلمه ارتباط با ارواح استفاده کنیم، اظهار کرد: اگرچه احضار ارواح در موارد بسیار نادری امکان وقوع دارد، اما آنچه امروز به‌عنوان احضار روح رایج شده است و عده‌ای کنجکاو و پیگیر آن شده‌اند بسیار با واقعیت فاصله دارد و میزان انطباق آن با واقعیت کمتر از حتی یک درصد است و در سایر موارد کاسب‌کاری و فریب‌کاری است.

اصلانی ادامه داد: در خوشبینانه‌ترین حالت می‌توان گفت در بیشتر موارد شبیه شعبده‌بازی است که به نام احضار روح مردم را سرگرم می‌کنند و در مواردی با اعمال غیر متعارف با شیاطین و اجنه ارتباط‌گیری می‌کنند و با کسب اطلاع از اجنه و شیاطین آن را به حساب احضار روح می‌گذارند.

این کارشناس پاسخ‌گویی به شبهات دینی یادآور شد: شایسته است کسانی که به‌دنبال یافتن اطلاعاتی در این زمینه هستند به کارشناسان دینی یا منابع و کتب معتبر مانند کتاب «ارتباط با ارواح» آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی یا کتاب «معاد انسان و جهان» تألیف آیت‌الله‌العظمی سبحانی مراجعه کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایکنا، تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، کد خبر: ۳۹۷۲۳۸۶، www.iqna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین