پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۳۷۲۰
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۸
نخستین خانه - موزه تمبر ایران امروز شنبه در خانه تاریخی «مجتهدی» تبریز با حضور مدیرعامل شرکت پست، جمعی از نمایندگان مجلس و استاندار آذربایجان شرقی و مدیران استانی و شهری افتتاح شد.
شعار سال: محل استقرار نخستین «خانه - موزه تمبر» ایران در تبریز در کوچه پیرسمساری در بافت تاریخی «بازار تبریز» واقع شده که ساختمان قدیمی و یکصد ساله پست آذربایجان تا ۳۰ سال قبل در مقابل آن برپا بود و پس از آن به دلیل تعریض خیابان تخریب شد.

در فاز نخست افتتاح نخستین خانه - موزه تمبر ایران در تبریز، تمبر‌های دوره پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تعدادی از تمبر‌های پهلوی دوم و نیز کارت پستال‌هایی از کشور‌های مختلف جهان به نمایش گذاشته شده است.

قرار است در فاز دوم و توسعه‌ای نخستین خانه - موزه تمبر ایران در تبریز، اشیا و ابزار پستی از قبیل مهر‌های قدیمی پست تبریز و ابزار آلات قدیمی به جای مانده از تلگرافخانه تبریز و ادارات پست آذربایجان شرقی به نمایش گذاشته شود.

راه اندازی جمعه بازار تمبر و هم افزایی برای انجام پژوهش‌های مرتبط با تمبر به عنوان اوراق بهادار و تاریخی از دیگر برنامه‌های آتی خانه - موزه تمبر تبریز است.

خانه تاریخی «مجتهدی» تبریز به عنوان یکی از صد‌ها خانه تاریخی این کهن شهر در سال ۱۳۸۱ با شماره ۷۵۳۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت پست کشورمان در آیین افتتاح نخستین خانه - موزه تمبر ایران در تبریز، با ذکر تاریخچه‌ای از سیر تکامل پست و تمبر در ایران، افتتاح نخستین خانه - موزه تمبر ایران را نشانه استمرار جریان فرهنگی این شرکت به عنوان مطالبه وزارتی و شخص وزیر دانست.

رمضانعلی سبحانی فر گفت: تبریز از زمان‌های قدیمی به صفت تاریخی- فرهنگی بودن مشهور است و میراث کهنی را در دل خود جای داده که خانه - موزه تمبر نیز بر مجموعه گنجینه‌های آن افزوده می‌شود.

وی افزود: تبریز، شهر اولین‌ها نامگذاری شده و با افتتاح خانه - موزه تمبر، امروز یکی دیگر از «اولین ها» در این شهر اتفاق افتاده است.

وی اضافه کرد: تمبر علاوه بر اینکه ارزش فرهنگی دارد، تاریخ و میراث ما را از گذشته به حال و آینده انتقال می‌دهد و زمینه ساز اشتراک تجربه مابین گذشتگان با زمان حاضر و آینده می‌باشد.

سبحانی فر با اشاره به ارزش جهانی تمبر یادآوری کرد: در همین خانه - موزه تمبر تبریز، کارت پستال‌هایی از فلسطین قبل از اشغال توسط صهیونیست‌ها وجود دارد که دارای ارزش فراوانی است.

وی ادامه داد: تمبرها، سفیران فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ملت‌ها در میان همدیگر و گویای پیشینه تاریخی آن‌ها بوده و به همین دلیل دارای اهمیت فراوان اقتصادی و فرهنگی هستند.

وی با اشاره به شناخته شدن موزه پست به عنوان سومین موزه ملی ایران از طرف «ایکوم» بیان کرد: پست از دیرباز در زمینه خدمت رسانی در ایران جایگاه ویژه‌ای داشته است.

مدیرعامل شرکت پست ایران تاکید کرد: امروز پست به عنوان سکوی تجارت الکترونیک در جهان شناخته می‌شود و در کشور ما هم می‌تواند نقش مهمی در جهش تولید و حمایت از آن ایفا کند.


استاندار آذربایجان شرقی: تبریز، شهر موزه هاست
استاندار آذربایجان شرقی نیز در این آیین با اشاره به سبقه تمدنی تبریز در زمان‌های مختلف تاریخی گفت: امروز تبریز به عنوان «شهر موزه ها» در نزد گردشگران و فعالان این حوزه شناخته می‌شود.

محمدرضا پورمحمدی افزود: در زمان حاضر بیش از ۱۵ باب موزه در تبریز وجود دارد که برخی از آن‌ها در سطح کشور و بلکه منطقه منحصربفرد هستند.

وی با ابراز خوشحالی از افتتاح نخستین خانه - موزه تمبر ایران در تبریز، این اتفاق را بسترساز آشنایی نسل حاضر و آیندگان با تاریخ پرافتخار کشورمان در قالب تمبر به عنوان ورق بهادار دانست و بر لزوم پیگیری‌ها برای تسریع توسعه این خانه - موزه در آینده تاکید کرد.

استاندار آذربایجان شرقی از خاندان‌های قدیمی تبریز و مجموعه داران تمبر در این شهر درخواست کرد که به غنای بیشتر گنجینه تمبر و اقلام مختلف مرتبط با آن درخانه - موزه تمبر تبریز کمک کنند.

وی با اشاره به شناخته شدن تبریز به عنوان پایتخت فرهنگی کشورمان در طول تاریخ گفت: تبریز را در زمان‌های قدیم «دارالعلما» می‌نامیدند و این شهر مرکز فقاهت بود.

راه اندازی خانه - موزه تمبر تبریز گامی در راستای توسعه فعالیت‌های فرهنگی وزارت ارتباطات است

مدیرکل پست آذربایجان شرقی نیز تلاش برای تاسیس نخستین خانه - موزه تمبر کشور در خانه تاریخی «مجتهدی» تبریز را گامی در راستای عملیاتی کردن سیاست ابلاغی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر توسعه و تعمیق فعالیت‌های فرهنگی شرکت پست ذکر کرد.

بزرگ پور افزود: تمبر به عنوان سفیر فرهنگی و آیینی ملت‌های جهان در دهه‌های گذشته بسیار مورد توجه بوده و با توجه به قدمت پست و تمبر در ایران، ایجاد محلی برای حضور و آشنایی علاقه‌مندان به تمبر و تاریخچه آن در تبریز، ضرورتی انکارناپذیر بود.

وی با اشاره به نقش پیشتاز تبریز در ورود مظاهر نوین تمدنی به ایران در ۲۰۰ سال اخیر و معروفیت تبریز به «شهر اولین ها» در زمینه تاسیس نخستین مدرسه به سبک نوین، اجرای نخستین تئاتر و نمایش نخستین فیلم‌های سینمایی، انتشار نخستین مجله و تربیت روزنامه نگاران ملی و ...، تاسیس و افتاح نخستین «خانه - موزه تمبر» ایران در این شهر را نیز اقدامی عملی در تداوم جریان تجدد در تبریز عنوان کرد.

وی موقعیت جغرافیایی منحصربفرد خانه تاریخی «مجتهدی» در بافت مرکز تبریز و تملک آن توسط اداره کل پست آذربایجان شرقی را دلیل اصلی انتخاب آن به عنوان محل تاسیس خانه - موزه تمبر اعلام کرد.

مدیرکل پست آذربایجان شرقی اضافه کرد: محل استقرار خانه - موزه تمبر ایران در تبریز، ظرفیت‌های بی بدیلی برای جذب گردشگر دارد و در مرحله نخست آن، ۲۰۰ تابلو زیبا، حاوی تمبر‌های کشورمان از دهه ۱۳۴۰ به این سو به نمایش گذاشته شده اند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۸۴۳۳۸۸۱۲، www.irna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین