شعار سال : سید صادق امامیان، رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر شب گذشته (شنبه اول خرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به اینکه این دوره به علت شیوع کرونا، مجازیترین دوره انتخابات است، گفت: امسال کمپینهای خیابانی، بسیار محدود میشود و حضور در شهرها و مراکز استانها که پیش از این شور آفرینترین صحنههای انتخاباتی بود به حداقل خود میرسد.
وی با بیان اینکه بسیاری از تجمعات محلی جای خود را به گفت وگویهایی میدهد که یا از آنتن رسانه ملی منتشر میشود و یا در پلتفرمهای فضای مجازی شکل میگیرد، گفت: در چنین شرایطی، پیش از آنکه بخواهیم به محدودیت فکر کنیم باید به رفع نیازهای جامعه فکر کنیم؛ نیاز جامعه، یک انتخابات پرشور و آگاهانه و فراگیر است.
امامیان با اشاره به اینکه رسانههای فراگیر در دسترس عموم هستند و تعداد قابل توجهی مخاطب دارند، گفت: در چنین شرایطی، یک وظیفه ملی بر عهده همه ماست که بتوانیم از این فرصت بی نظیر، استفاده کنیم و هم به انتخابات و هم به انتخاب مردم کمک کنیم و همه رسانههای داخلی را به جایگاه شایسته اش برسانیم.
رییس سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر با بیان اینکه به اندازه کافی، ظرفیت و توان داخلی داریم که همه نیازهایمان را در داخل حل کنیم، گفت: جوانهای خوش فکر و فعالی داریم که رسانههایی با میلیونها مخاطب درست کردند و در بسیاری از کشورها، نمونه آن وجود ندارد. با غلبهای که پلتفرمهای غالباً آمریکایی دارند تقریباً در بسیاری از کشورها، کسی به فکر ایجاد پلتفرم نیستند و تشکیل این پلتفرمها برای آنها معنی اقتصادی ندارد.
وی با بیان اینکه این مزیت ویژه کشورمان را که با کمک توانمندیهای جوانان دانشمند ما در قالب شرکتهای دانش بنیان اتفاق افتاده است باید به رسمیت شناخت و قدر آن را دانست، گفت: آنچه که امسال قرار است اتفاق بیفتد این است که بتوانیم در فضای انتخابات با استفاده از ظرفیتهای ویژه انتخابات ریاست جمهوری و به طور ویژه با کمک ستاد انتخابات کشور از نامزدها بخواهیم که در پلفترمهای داخلی، حضور فعال داشته باشند علاوه بر اینکه امسال در آنتن رسانه ملی بیش از سالهای گذشته حضور خواهند داشت.
امامیان با اشاره به اینکه در جلسه مسئولان ۶ پلتفرم داخلی شرکت کرده بودند، افزود: در کنار این ها، مجموعههای فضای مجازی سازمان صدا و سیما و برنامههای متعدد رسانه ملی، جبهه رسانه ملی را تشکیل خواهند داد تا هم مشارکت مردم و هم انتخابات آگاهانه را در پی داشته باشد و هم نامزدها را از رفتار خطرناک در ایام کرونا، بی نیاز کنند و در عین حال غلبه پلتفرمهای خارجی در کشور را به حداقل خود برساند.
رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر با تاکید بر اینکه باید بتوانیم سواد رسانهای انتخاباتی شهروندان را بالا ببریم، افزود: رسانهها معمولا در کنار صفحه انتخاباتی خود، محتوای سواد رسانهای قرار میدهند، زیرا یکی از بزرگترین آسیب پذیریها در فضای مجازی و در حوزه رسانهای در بسیاری از کشورها، ناشی از نبود سواد رسانهای است که به راحتی میشود قلب واقعیت کرد.
امامیان با بیان اینکه از روزی که تائید صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری اتفاق میافتد در همه رسانهها صفحه ویژه انتخابات باز و به همه کاندیداها اجازه داده میشود که صفحه و یک کانال رسمی در آن جا افتتاح کنند، ادامه داد: از طریق کانال رسمی آنها و نماینده معرفی شده ستادها، مطمئن خواهیم شد که آن کانال دقیقاً نظرات رسمی آن نامزد را منعکس میکند. همه تولیدات رسانهای و هر نوع محتوا تا زمانی که در چارچوب قانون و تحت نظارت ستاد انتخاب کشور است و از قوانین کشور، پیروی میکند در پلتفرم قابل بارگذاری است و نامزدها میتوانند به صورت تمام وقت با طرفداران خود و با جامعه در ارتباط باشند.
وی با بیان اینکه باید امکان گزارش دهی سریع و ویژه شکایات و تخلفات در این پلتفرمها برای حوزه انتخابات ایجاد شود، گفت: این امکان باید به سرعت برای عموم مردم و ستادها فراهم شود تا شکایت و انتقادات خود را سریع مطرح کنند.
رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر با بیان اینکه همه نامزدهای ریاست جمهوریدر رسانه ملی و در دیگر رسانهها حتی روزنامههایی که از بودجه عمومی کشور استفاده میکنند باید به صورت کاملاً یکسان از حق مساوی برخوردار باشند، افزود:، اما رسانههای بخش خصوصی طبیعتاً با رسانههایی که از بودجه عمومی ارتزاق میکنند متفاوت هستند هر چند که رسانه بخش خصوصی هم به همه نامزدها موقعیت یکسان و مساوی میدهند.
وی با تاکید بر اینکه عدالت رسانه ای، شعار ماست و همه نامزدها با فرصت یکسان میتوانند از امکانات رسانه ملی استفاده کنند گفت: حتماً انتخابات را با مقتضیات رقابتی اش باید بپذیریم، زیرا جذابیت انتخابات به رقابت و تبلیغات جدی نامزدهاست، اما در عین حال بداخلاقیهای انتخاباتی هم در فضای مجازی در سالهای اخیر جلوههای بسیاری پییچیدهای را به خودگرفته است که بسیاری از آنها در شرایط فعلی، قابلیت پیشگیری صد در صد را ندارد.
رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوتی و تصویری فراگیر با بیان اینکه مراقب هستیم که در حد امکان اجازه ندهیم اصل انتخابات زیر سوال برود، افزود: دموکراسی و مردم سالاری بر اصل انتخابات و امنیت ملی استوار است. افزایش سواد رسانهای بسیار مهم است و لازمه آن آموزش و توانمند سازی شهروندان است؛ راه طولانی برای این منظور داریم و دنیا هنوز در این زمینه، آسیب پذیر است.
امامیان با بیان اینکه اقدامات زیادی در این زمینه انجام شده است از جمله مقرراتی در این باره در شورای عالی فضای مجازی، مصوب شده است و نهادهای مسئول اقدامات مختلفی را در این زمینه انجام داده اند، گفت: باید قدرت پلتفرمهای داخلی را باور و خود را آماده کنیم که بیشتر از آن چه که به فکر سلب باشیم، به فکر ایجاب باشیم.
رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر با اشاره به اینکه پلتفرمهای آمریکایی در زمان انتخابات خود به منافع ملی شان پایبند بودند، افزود: آنها حتی حساب کاربری رئیس جمهور مستقر خودشان را بستند، چون احساس میکردند که او خبرهای دروغ را منتشر میکند و امنیت ملی آنها را زیر سوال میبرد، اما این پلتفرمهای خارجی در شرایط مشابه، این کار را برای ما انجام نمیدهند و اگر قرار باشد در کشور ما خبرهای دروغ منتشر شود معمولا در بستر پلتفرمهای خارجی منتشر میشود.
امامیان با اشاره به اینکه تجربه نشان داده است که پلتفرمهای داخلی ما به اندازه کافی میتوانند نقش خود را ایفا کند، افزود: حتماً باید انتخابات را بر روی پلتفرمهای داخلی داشته باشیم، اما شعار ما واقع گرایانه است و اینکه سهم قابل توجهی باید از ترافیک تبلیغات و گفتگوهای انتخاباتی بر روی پلتفرمهای داخلی بیاید و برای سالهای بعدی، پلتفرمهای داخلی میتوانند نقش بیشتری را ایفا کنند.
وی با بیان اینکه با کمک ستاد انتخابات و اهتمام نامزدها و غیرت و پای کار بودن پلتفرمهای داخلی و امکانات حاکمیتی میتوانیم پلتفرمهای داخلی را تقویت کنیم، افزود: مردم میتوانند از طریق پلتفرمهای داخلی، مناظره میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را مشاهده کنند.
رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوتی و تصویری فراگیر با اشاره به اینکه رسانهها روز به روز پیچیدهتر میشوند، اضافه کرد: الگوریتمهای فضای مجازی از یک فرمول و نقشه راه پیچیدهای پیروی میکنند که در شراییط فعلی، هنوز قابل مدیریت کردن نیستند.
امامیان با اشاره به اینکه ما بیشتر در مورد الگوریتمهای رسانههای خارجی نگران هستیم که ممکن است به طور خاص، برخی حرف ها، شعارها و نامزدها را محدود و یا حتی مسدود کنند، اما هیچ کس در جهان نمیتواند بگوید که کل پلتفرم را میتوان از نظر الگوریتم، تنظیم کرد، افزود: دوران گفت و گوی یک طرفه گذشته است و کسی نمیتواند اجازه ندهد که گفت و گوی تعاملی شکل بگیرد.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از پلتفرمهای داخلی، کاربر محور هستند، اضافه کرد: مسئولیت محتوایی در یک حدی بر عهده پلتفرم است. پلتفرمهای داخلی، الگوریتمها و امکانات هوش مصنوعی خوبی دارند. ضمن حفظ تعاملی بودن، نباید اجازه داد معدود تخلفات و تعدیهای انتخاباتی به نامزدها یا اصل انتخابات اتقاق بیفتد.
رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوتی و تصویری فراگیر با بیان اینکه خط قرمز برای پلتفرم این است که اصل انتخابات زیر سوال برود و در پی این باشد که مردم را از میزان اثرگذاری رای شان در ادره جامعه و اصلاح روند، مایوس کند و این خط قرمز در همه جای جهان هم وجود دارد، گفت: ایام انتخابات ایام رقابت است به همین علت همیشه طرفهای مقابل و نامزدهای رقیب، خودشان بیشترین رصد کننده هم هستند. او افزود: انتخابات ریاست جمهوری تنها انتخاباتی است که قانون ویژه خود را دارد و وظیفه سیاستگذاری و نظارت بر محتوای انتخاباتی برعهده ستاد تبلیغات انتخابات است و بر مبنای سلیقه پلتفرمها و سلیقه تنظیم گر نیست.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری شبستان، تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۰۵۹۰۴۱، shabestan.ir