پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۶۰۶۷
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۸
وقتی شورای نگهبان اسامی نامزد‌ها را اعلام کرد، رقبا کنار گذاشته شده و پوششی‌ها در میدان مانده بودند.
شعار سال: مصطفی داننده- از سال ۹۶ که رقبای روحانی تا بن دندان مسلح به میدان آمدند تا مچ رییس جمهور مستقر را بخوابانند، نامزد پوششی وارد ادبیات سیاسی ایران شد. اسحاق جهانگیری برای مقابله با استراتژی رقبای روحانی به صحنه آمد و در کنار رییس جمهور از عملکرد دولت یازدهم دفاع کرد.

با حضور قالیباف، رئیسی و میرسیلیم به عنوان نامزد‌های جریان اصول‌گرا به نظر می‌رسید که استراتژی دولت برای حضور در انتخابات، درست بود. رقابت از ۳ به یک به ۳ به ۲ تغییر پیدا کرد و روحانی و جهانگیری در کنار هم توانستند، گلیم خود را از آب انتخابات بیرون بیاورند.

پوششی هستی حتی اگر پوششی بودن را دوست نداشته باشی

البته جهانگیری از همان ابتدا هم اعلام کرد که نامزد پوششی حسن روحانی است. در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و با ثبت نام سید ابراهیم رئیسی، علی لاریجانی و جهانگیری در انتخابات، اصول‌گرایان تصمیم گرفتند نامزد‌های مختلفی را وارد صحنه کنند تا رئیسی در جریان مناظره‌ها در برابر رقبایش تنها نباشد.

وقتی شورای نگهبان اسامی نامزد‌ها را اعلام کرد، رقبا کنار گذاشته شده و پوششی‌ها در میدان مانده بودند. در نگاه اول به نظر می‌رسید که دیگر احتیاجی به پوشش رئیسی نیست و او به راحتی پیروز انتخابات خواهد بود، اما بعد از مناظره اول و سخنان همتی و مهرعلیزاده خطاب به رئیسی، نامزد‌های مثل زاکانی به صحنه آمدند و توپ‌خانه‌شان را به سمت دو نامزد نزدیک به جریان اصلاحات و اعتدال گرفتند.

در میان نامزد‌های فعلی می‌توان به صورت جدی گفت که زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی، دو نامزد پوششی انتخابات فعلی هستند. با اینکه زاکانی گفته است: «برنامه‌های من از همه شش نامزد دیگر جامع‌تر است، بیان نامزد پوششی بودن هم توهین به بنده و هم توهین به آقای رئیسی است.»

شاید زاکانی کلمه پوششی را دوست ندارد، اما هم ما و هم او می‌داند که قطعا بعد از آخرین مناظره به نفع سید ابراهیم رئیسی از انتخابات کنار خواهد کشید.

شاید آقای زاکانی فراموش کرده است که بعد از ثبت نام لاریجانی، راهی وزارت کشور شد و گفت: «تصمیم من تا دیروز برای نیامدن بود، اما آرایش جدیدی در صحنه رقابت شکل گرفته است. تمام نماد‌های فساد، اشرافیت سیاسی و ناکارامدی به هم به میدان آمده اند و سودای دولت سوم روحانی را دارند.»

زاکانی فکر می‌کرد که در مناظره‌ها پنجه در پنجه لاریجانی می‌اندازد و با حرف‌هایی که می‌زند، رای او را کم می‌کند، اما با تایید نشدن صلاحیت لاریجانی، داستان حضور او عوض شد.

الان هم زاکانی وظیفه خود را حمله به همتی و مهرعلیزاده می‌داند. او چند خط از برنامه‌هایش حرف می‌زند و بعد توپ‌خانه را روشن می‌کند. زاکانی از نظر بگم بگم، شبیه‌ترین نامزد به محمود احمدی نژاد است

زاکانی اصرار دارد که پوششی نیست. ما هم می‌گوییم که او نامزد جدی انتخابات ریاست جمهوری است، اما تا ۲۸ خرداد راه زیادی نمانده است و فکر می‌کنم آن‌هایی که در ۲۸ خرداد پای صندوق رای می‌روند از میان همتی، مهرعلیزاده، رضایی و رئیسی به یک نفر رای خواهند داد.

البته احتمال اینکه مهرعلیزاده برخلاف سال ۸۴ به تفع نامزدی رای آورتر کنار برود تا شانس پیروزی همتی را بیشتر کند. به ویژه اینکه هر دو یک سبد رای قومی دارند و روی رای ترک‌زبان‌ها حساب کرده‌اند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از عصر ایران، تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۷۸۷۹۲۵، www.asriran.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین