پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۶۵۳۷
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۰
کمتر از یک ماه است که نیرو‌های نظامی دولت‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس در حال برگزاری مانور‌های نظامی را با شرکای و متحدان خود با هدف تقویت آمادگی ارتش خود هستند.
شعار سال: الخلیج آنلاین در مطلبی به قلم یوسف حمود نوشت: یک ماه نمی‌شود که نیرو‌های نظامی دولت‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس در حال برگزاری مانور‌های نظامی را با شرکای و متحدان خود با هدف تقویت آمادگی ارتش خود هستند. از ابتدای سال جاری، این نیرو‌ها آموزش‌ها و رزمایش‌های خود با دولت‌های بزرگ دیگر را گسترش داده اند که این مهم بوضوح در ماه‌های می‌و ژوئیه گذشته در بحبوحه تنش‌ها بین ایران و ایالات متحده نمایان شده و منطقه به صحنه نمایش عملیات‌های رزمایشی نظامی عظیمی تبدیل شد که به نظر می‌رسد ایالات متحده پیوند مشترکی میان دولت‌های انجام دهنده رزمایشهاست.

در ادامه این مطلب آمده است: در تاریخ ۹ ژوئیه ۲۰۲۰ فرمانده نیرو‌های هوایی مسلح دولت‌های عضو شورای همکاری با نماینده امور نظامی دبیر کلی و نماینده فرماندهی نظامی شورای همکاری جلسه‌ای برگزار کرد و در این جلسه در خصوص اقدام نظامی مشترک در مورد نیرو‌های هوایی و پدافند هوایی دولت‌های عضو شورا بحث و گفتگو شد.

در همین رابطه، در ژوئن ۲۰۲۱ ارتش کویت اعلام کرد یک یگان نظامی به ترکیه اعزام کرده تا در آموزش مشترک با ارتش ترکیه شرکت کرده و همکاری نظامی با این کشور را افزایش دهد.

در مقابل، نیرو‌های سعودی که درگیر و دار نبرد با حوثی‌های یمن هستند نیز در تاریخ ۸ ژوئن ۲۰۲۱ رزمایش «چنگال‌های باز ۴» را بین نیرو‌های زمینی این کشور با همتایان آمریکایی خود در منطقه شمال غربی عربستان برگزار کردند که اعلام شد هدف از آن، تحکیم روابط نظامی بین دو کشور است. علاوه بر این، سعودی‌ها رزمایش‌های هوایی را با نیرو‌های هوایی یونان نیز انجام دادند.

این در حالی است که عربستان در تاریخ ۶ ژوئن مانور‌های هوایی مشترکی را با حضور گسترده نیرو‌های منطقه‌ای در پایگاه شاهزاده سلطان برگزار کرد، یعنی پایگاه هوایی نظامی که در جنوب شرق شرق السیح قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، واس، رزمایش‌های هوایی مشترک تحت عنوان «طویق ۲» به دنبال رسیدن به یک سطح عالی از توانایی عملیاتی، فنی و اداری است.

در این باره، اسماعیل ایوب کارشناس مسائل نظامی و استراتژیک می‌گوید: خاورمیانه منطقه‌ای است که بیشترین واردات سلاح به آن انجام می‌شود، همانطور که تنش‌های سیاسی و نظامی زیادی در آن وجود دارد.

ایوب در گفتگو با الخلیج آنلاین تصریح کرد: این تنش‌ها بوضوح در عراق، سوریه، یمن یا لیبی، به چشم می‌خورد، افزون بر اینکه تنش‌هایی هم بین دولت‌های منطقه و ایران وجود دارد. وجود سلاح پیشرفته و جدید، ضرورتا به معنای منبعی برای جذب سرمایه گذاری‌های نظامی بویژه بین دولت‌های تولید کننده سلاح و دولت‌های هم پیمان آن است.

وی خاطر نشان کرد که رزمایش‌های نظامی در عربستان، کویت، خلیج فارس یا مدیترانه، در چارچوب طبیعی خود و به دور از طرح‌های جنگی است. ایوب معتقد است مانور‌های نظامی اخیر با هدف تمرین استفاده از سلاح جدیدی است که از خارج آمده است.

در تاریخ ۲۳ می‌گذشته، ارتش سودان از انجام رزمایش مشترکی با نیرو‌های قطری خبر داد که هدف از آن، اجرای سیاست‌های مربوط به آموزش نیرو‌ها و تلاش برای کسب مهارت از سوی آنهاست. طبق بیانیه ارتش سودان، یک رزمایش دیگر نیز بین نیرو‌های مسلح سودان و مصر انجام می‌شود و در آن، نیرو‌های زمینی و هوایی دو کشور حضور دارند.

در واقع همزمان با شروع سال میلادی جدید، اغلب دول‌های عربی حاشیه خلیج فارس رزمایش‌هایی را در منطقه برگزار کردند که همزمان بود با تهدیداتی که بین واشنگتن و اسرائیل از یک سو و ایران و شبه نظامیان شیعه از سوی دیگر رد و بدل می‌شد.

رزمایش‌های امارات در تاریخ ۳۰ می‌گذشته، رزمایش مشترک بین مصر و امارات تحت عنوان «زاید ۳» در امارات برگزار شد و در آن، یگان‌هایی از نیرو‌های زمینی دو کشور به مدت ۹ روز حضور داشتند. به گزارش خبرگزاری رسمی امارات، این مانور‌ها در راستای برنامه‌های نظامی مشخص بین دو کشور و با هدف تبادل تجربیات نظامی و جنگی و افزایش آمادگی عملیاتی نیرو‌های مسلح امارات و مصر صورت گرفته است.

در حاشیه این رزمایش‌ها، گفتگو‌هایی بین رئیس ستاد ارتش امارات، حمد الحمیشی و فرمانده نیرو‌های هوایی مصر، محمد عباس حلمی انجام شده که محوریت آن، همکاری بین دو کشور در زمینه‌های دفاعی، تبادل تجربیات و هماهنگی مشترک است.

در تاریخ ۲۶ می‌گذشته نیز مذاکراتی بین وزیر دفاع امارات، محمد البواردی و فیاض الرویلی، رئیس ستاد ارتش عربستان در ابوظبی انجام شده که در جریان آن، روابط دو جانبه تاریخی و استراتژیک بین امارات و عربستان، راه‌های حمایت از منافع مشترک دو کشور و تلاش برای بهبود همکاری‌ها در تمام زمینه‌ها بخصوص زمینه‌های نظامی و دفاعی، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از انتخاب، تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۶۲۲۵۰۵، www.entekhab.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین