پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۶۹۲۷
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۴
شمارش معکوس انتخابات آغاز شده و تنها چند روز تا مهم‌ترین رویداد سیاسی کشور باقی‌مانده و تکاپو‌های نامزد‌ها بیش از هر زمان دیگر شده است. مازندران نیز این روز‌ها غرق در پوستر‌های تبلیغاتی است. برخی از نامزد‌های شورای شهر مازندران گذشته از تخلف آشکار از مقررات مصرح تبلیغات انتخاباتی، بی‌توجه به حفاظت از محیط‌زیست حتی پوستر‌ها و بنر‌های تبلیغاتی خود را روی تنه درختان می‌چسبانند.

شعار سال:اگرچه طبق صدر بند8 ماده۶۲ قانون انتخابات شوراها «الصاق هر گونه آثار تبلیغاتی نامزدها بر روی علائم راهنمایی و رانندگی، تابلوی بیمارستان، تابلوی مدارس و سایر مؤسسات آموزشی و تابلوهای منصوبه در معابر عمومی توسط بخش دولتی و وابسته به دولت از مصادیق تخلفات انتخاباتی محسوب می‌شود»‌، ولی‌ طی زمانی‌که از تبلیغات رسمی برای نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر گذشته‌، برخی از آنان در شهرهای مازندران از همان ساعات نخستین شهر را عکس‌باران کردند و از هر چیزی که می‌بینند؛ از پل‌های عابر پیاده گرفته تا پست‌های برق، صندوق پست، صندوق صدقات و پست تلفن یا بنر تبلیغاتی آویزان کرده‌اند یا پوستر چسبانده‌اند.
 
همچنین طبق ماده۶۲ قانون انتخابات شوراها «انجام تبلیغات بر روی تأسیسات دولتی و صندوق‌های پست، باجه‌های تلفن، پست‌های برق و تلفن، تابلوها و املاک بخش خصوصی (مگر با رضایت مالکان یا متصرفان) و هرگونه تابلوی راهنما ممنوع است»‌، ولی ظاهراً برخی از نامزدها در مازندران حتی یک‌بار هم قانون را مرور نکرده‌اند.
 
اگرچه دیوارنویسی یک روش قدیمی در شیوه تبلیغات محسوب می‌شود و آن هم طبق بن ۲ ماد ۶۲ که می‌گوید «هر گونه پلاکارد با ابعاد بیش‌تر از 70*100سانتی‌متر (جز در محل ستاد تبلیغاتی) و همچنین دیوارنویسی، راه‌اندازی کاروان‌های تبلیغاتی و استفاده از بلندگو خارج از محل سخنرانی یا ستاد تبلیغاتی انتخاباتی تخلف تبلیغاتی است»‌، اما برخی نامزدها هنوز از این شیوه قدیمی استفاده و دیوارنویسی می‌کنند.
 
با این وصف‌، چسباندن پوستر روی تنه درختان یا آویزان کردن به شاخه‌های آن از تخلفات زیست‌محیطی است که طی همین مدت صدای برخی از شهروندان مازندران را به‌ویژه در شهر ساری درآورده و از این گله دارند که چگونه در سکوت همگانی‌، درختان بلند قامتی که چهره زیبایی به شهر داده‌اند‌، با پوستر تبلیغاتی برخی نامزدهای شورای شهر، منگنه‌کوب شده‌‌اند.
 
ساری؛ مشتی نمونه خروار
 
هر یک از بیش از ۲۰۰نامزد نامزد شورای شهر ساری با شعارهای متفاوتی وارد کارزار انتخابات شده‌اند‌، اما از شعار تا عمل فاصله زیادی است. شاید بتوان گفت در شهر ساری نامزدهای دوستدار محیط‌زیست که شعار و عمل آن‌ها یکی باشد، به انگشتان یک دست نرسد.
 
با توجه به وضعیت کرونا و لزوم فعالیت در فضای مجازی، نامزدهای انتخابات شورای شهر می‌توانستند بخش اعظم فعالیت خود را به فضای مجازی اختصاص دهند. ضمن این‌که در چاپ پوستر، کاغذ کم‌تری مصرف می‌شد و شاهد این حجم از آسیب گسترده در چسباندن پوسترهای تبلیغاتی به درختان سطح شهر نبودیم.
 
کاندیداهایی که با شعار «شهر زیبا»، «طبیب توسعه شهر»، «رأی به یاد ماندنی» و مانند این‌ها وارد انتخابات شده‌اند‌، از زمان رسمی شروع تبلیغات، اقدامی برای زیبایی شهر انجام نداده‌اند تا چراغ راهی برای مردم در انتخاب کاندیدای اصلح باشند.
 
این روزها در فضای مجازی برخی کاربران با اظهار جملاتی مانند کسی که به درخت احترام نگذارد، به من و شما هم احترام نمی‌گذارد‌، کسی که قانون را از اکنون رعایت نمی‌کند، امیدی نیست پس از ورود به شورا، قانون را رعایت کند یا درختان شهر در تسخیر برخی نامزدهای انتخابات شورا هستند و زبانی برای دفاع از خود ندارند‌، درحال واکنش نشان دادن به تخلفات تبلیغات انتخاباتی نامزدهای شورای‌های شهر هستند.
 
تخلفات زیست‌محیطی کاندیداها در هفته محیط‌زیست
 
شاید کاندیداهای انتخابات شورای شهر، درباره تبلیغات انتخاباتی توجیه نیستند، شاید نمی‌دانند بنر و پوستر را چگونه و کجا باید بچسبانند، شاید با پاک کردن صورت مسأله، تقصیر را از گردن خود برداشته و بگویند اعضای ستاد این تخلفات را مرتکب شده‌اند؛ اما کسی نمی‌تواند بگوید که نمی‌دانست باید از تخریب محیط‌زیست دست بردارد و به حفاظت از آن بپردازد.
 
این تخلفات زیست‌محیطی درحالی اتفاق افتاد که هنوز هفته محیط‌زیست تمام نشده بود. ۱۶ تا ۲۲ خرداد هفته محیط‌زیست نام دارد. بسیاری از نامزدهای شورای شهر یک هفته قبل، آغاز هفته محیط‌زیست را تبریک گفته بودند. حفاظت از محیط‌زیست نباید به صدور پیام تبریک و توییت زدن و پست و استوری خلاصه شود، در رفتار باید از درختان حفاظت کنیم، درختان قلب شهر هستند و آسیب به درخت، آسیب به جان آدمی است.
 
بی‌توجهی بزرگ به محیط‌زیست
 
یک شهروند ساروی در این‌باره به ایرنا گفت: حجم زیادی از پوسترهای تبلیغاتی برخی نامزدهای انتخابات شورا به درختان شهر آویزان شده و به نظرم این علاوه‌بر این‌که تخلف قانونی است، یک بی‌توجهی بزرگ به محیط‌زیست است.
 
زهرا قیامی با اشاره به این‌که به کاندیداهایی رأی می‌دهد که به محیط‌زیست احترام بگذارد، افزود: نباید کسی که می‌خواهد در جایگاه قانونی نماینده مردم در پارلمان شهری قرار گیرد‌، خود مرتکب بی‌قانونی شود.
 
وی با بیان این‌که با دیدن پوسترهایی که با چسب به درختان چسبانده شده‌اند، بسیار متأثر شده است‌، گفت: آسیب به درختان نه فقط آسیب به محیط‌زیست‌، بلکه نوعی ضرر رساندن به جان انسان‌هاست.
 
شهروند دیگری که با دیدن رفتار برخی کاندیداها با درختان، سرش را به نشانه تأسف تکان می‌داد هم گفت: نمی‌دانم این درخت چند ساله است، شاید ۵۰سال یا بیش‌تر، اما چه اهمیتی دارد درخت چند ساله باشد، درخت مقدس است، چون به بشریت خدمت می‌کند.
 
اکبر احمدی با اشاره به این‌که هر جای شهر را که نگاه کنید بنر چسبانده‌اند، افزود: اما این سؤال مطرح است که آیا نامزدهای انتخابات شورای شهر چنین اجازه‌ای داشته‌اند یا مرتکب تخلف شده‌اند؟
 
وی با تأکید بر لزوم برخورد مرجع قانونی با این افراد خاطرنشان کرد: بهتر است فرمانداری یا استانداری که مجریان برگزاری انتخابات هستند و هیئت‌های نظرات با ابزار قانونی این افراد را از ادامه حضور در عرصه انتخابات به‌عنوان کاندیدا خارج کنند تا بدانند که رفتار آن‌ها تبعات دارد.
 
سود عده‌ای در تبلیغات کاغذی است
 
یک فعال محیط‌زیست هم درباره بی‌توجهی برخی نامزدهای انتخابات شورای شهر نسبت به محیط‌زیست در تبلیغات انتخاباتی اظهار کرد: جدای از این‌که چسب و رزین، فرآیند زیستی درخت را سخت می‌کند‌، با چاپ حجم بسیار زیادی از پوسترها مواجه هستیم که برای این پوسترها کاغذ مصرف شده، کاغذی که روزی درخت بوده و قطع شده است.
 
سهیل اولادزاد با بیان این‌که بسترهای دیگری برای تبلیغات نامزدهای انتخابات وجود دارد‌، اما گویا سود عده‌ای فقط در تبلیغات کاغذی است، افزود: مردم امروز آگاه‌تر از این هستند که کسانی را وارد پارلمان شهری کنند که نسبت به تخریب فضای شهری و محیط‌زیست اقدام کرده‌اند. سیمای بصری شهر بر روح و روان مردم اثرگذار است.
 
وی گفت: متأسفانه در برخی مناطق شاهد این هستیم که ستادهای نامزدها شاخ و برگ درختان را هرس کرده‌اند که بنر تبلیغاتی کاندیدای مورد نظرشان دیده شود. این‌ها کسانی هستند که با شعار توسعه شهر وارد عرصه انتخابات شده‌اند؛ درحالی‌که رفتار آن‌ها نه‌تنها به‌سمت توسعه شهر نیست، بلکه آسیب‌زا نیز است.
 
اولادزاد با بیان این‌که برخی کاندیداها در اقدامی ناشایست و به دور از قانون، پوسترها و بنرهای تبلیغاتی خود را به درختان چسبانده‌اند، تصریح کرد: نمی‌دانم نظارتی بر این رفتار وجود دارد و با این کاندیداها که قوانین تبلیغات را رعایت نمی‌کنند، برخوردی می‌شود یا نه.
 
از فضای تبلیغات کاغذی فاصله بگیریم
 
وی با اشاره به این‌که فضای مجازی می‌تواند بستر مناسبی برای مناظره، گفت‌وگو، برگزاری میزگرد و ارائه برنامه نامزدهای انتخابات باشد، ادامه داد: بهتر است از فضای تبلیغات کاغذی فاصله بگیریم و به‌سمت بستری برویم که آسیب کم‌تری به محیط‌زیست وارد شود.
 
این فعال محیط‌زیست خاطرنشان کرد: دوست داشتم بعد از نهادینه شدن این حجم از مفاهیم محیط‌زیستی، برخی کاندیداها به رفتار متخلفان این عرصه اعتراض کنند‌، اما به نظر می‌رسد با وجود این همه مفاهیم، ذهنیت‌ها تغییری نکرده است.
 
وی گفت: این حجم از بی‌توجهی به محیط‌زیست در تبلیغات انتخاباتی اغلب از سوی برخی نامزدهای انتخابات شورای شهر دیده می‌شود و در تبلیغات کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری، این بی‌نظمی چندان دیده نمی‌شود.
 
ضدتبلیغ
 
رئیس ستاد انتخابات مازندران هم گفت: همه نامزدهای انتخابات باید برنامه تبلیغاتی خود را در چارچوب قانون انجام دهند؛ چنانچه غیر از این باشد نشان می‌دهد توجه آن‌ها به قانون، ضعیف است و این مسائل در ذهن مردم تأثیرگذاری مثبت یا منفی خواهد داشت.
 
حسین حسن‌نژاد با اشاره به این‌که آسیب به محیط‌زیست در تبلیغات انتخاباتی، یک ضد تبلیغ برای افرادی است که پوسترهای تبلیغاتی خود را به درختان می‌چسبانند، افزود: بهتر است کاندیداها به‌عنوان شهروند قانون‌مدار این مسائل را رعایت کنند تا به‌عنوان کسی که قانون را رعایت می‌کند، در اذهان مردم باقی بمانند.
 
پرونده‌ متخلفان به شعبه ویژه انتخابات ارسال می‌شود
 
فرماندار ساری نیز با اشاره به این‌که ستاد امحاء نسبت به جمع‌آوری بنرها و پوسترهای این‌چنینی اقدام کرده و برای این تخلفات تشکیل پرونده می‌شود، اظهار کرد: این پرونده‌ها به شعبه ویژه انتخابات ارسال می‌شوند.
 
عباسعلی رضایی در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است تخلف در زمینه رعایت نکردن قوانین تبلیغات انتخاباتی، باعث عدم احراز صلاحیت یک نامزد انتخابات شود یا خیر افزود: این مسأله به نوع تخلف بستگی دارد.
 
هدف همه ما افزایش مشارکت مردم در انتخابات است؛ اما پیوست زیست‌محیطی این مشارکت نباید به فراموشی سپرده شود.
 
سوتیتر: اولادزاد، فعال محیط‌زیست: جدای از این‌که چسب فرآیند زیستی درخت را سخت می‌کند‌، با چاپ حجم بسیار زیادی از پوسترها مواجه هستیم که برای این پوسترها کاغذ مصرف شده، کاغذی که روزی درخت بوده و اکنون قطع شده‌ است
 
سوتیتر: رئیس ستاد انتخابات مازندران: آسیب به محیط‌زیست در تبلیغات انتخاباتی یک ضد تبلیغ برای افرادی است که پوسترهای تبلیغاتی خود را به درختان می‌چسبانند
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه ، تاریخ انتشار: 24 خرداد1400، کدخبر: 96803، www.sabzineh.org

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین