پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۸۰۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۴
مشکل اصلی علاوه بر فقدان ضوابط نظارت کارآمد، نبود نظارت نظام‌مند و یا وجود نظارت نیم‌بند است. رضا قاسم‌پور به مشکلات سلیمان بلاغ زنجان می‌پردازد.
شعار سال: داستان چنگ‌اندازی بر سیمای طبیعی روستا‌های ایران به بهانه استخراج و کاوش معدن موضوعی تکراری و در عین حال سوژه‌ای بکر و همیشه زنده می‌باشد. هر روز صدای کم‌رمق و ضجه روستاییان عاصی و بی‌پناه از تهدید و تحدید برخی از معدن‌داران و معدن‌کاران بی‌مسئولیت و منفعت‌طلب از چهار گوشه کشور هویداست و در این وانفسای زمانه البته آنچه به جایی نرسد فریاد است...

به پیشنهاد حکیم‌خان یوسفی از اهالی خونگرم و دوست‌داشتنی قره‌پشتلو (ساکن کرج) سفری یک روزه به روستای زیبای سلیمان بلاغ زنجان به منظور مشاهده میدانی تهاجم جدید سوداگران زیرخاکی در پوشش معدن‌داری و معدن‌کاری به روستا هستیم.
از قِبل کاوش‌های معدنی تنها چیزی که عاید اهالی می‌شود نابودی تدریجی گونه‌های گیاهی و جانوری و مراتعشان خواهد بود و در صورت تداوم فعالیت‌های معدنی نهایتا زمین سوخته تحویل اهالی خواهد شد.

پس از بی‌اعتنایی تیم همراه آقای (ب_ز که خود را منتسب به یکی از نهاد‌های نظامی معرفی می‌کنند) به تذکرات و گوشزد‌های اهالی در خصوص دست‌اندازی به مراتع و زمین‌های کشاورزی سلیمان‌بلاغ به بهانه کاوش معدن، ذینفعان ناچارا شکوائیه‌ای تنظیم و علیه نامبرده شکایت قضائی کرده‌اند تا بلکه قوانین مندرس به دادشان برسد.
در کنار آن به مسئولین ریز و درشت ملی و استانی نامه‌نگاری کرده و از آن‌ها برای رفع این تجاوز ارضی و تهاجم زیست محیطی و محیط زیستی استمداد طلبیده‌اند. منتها بوروکراسی اداری شکایت چنان فراخ و طولانیست که بیم آن می‌رود تا زمان به کرسی نشستن حرف روستائیان در محکمه عدالت چیزی از آثار تمدنی و مراتع سرسبز منطقه در کف نماند. خلاصه اینکه امروز ارگینه داغ در خطر است.‌
 
نابود کردن طبیعت در سلیمان بلاغ زنجان
 
 
ای کاش اصلا معدن نداشتیم

مشکل معدن‌داران و معدن‌کاران دقیقا چیست؟

دولت سالانه حدود ۴۰۰۰ میلیارد درآمد از قبل بهره‌برداری از معادن نصیبش می‌شود، بدون آنکه برگشتی از این درآمد در محافظت از معادن و یا روستائیان ذینفع هزینه گردد. دولت است دیگر... کسی زورش به دولت نمی‌رسد.

اما مشکل بزرگتر، معدن‌داران بخش خصوصی است. برخی از این خوش‌انصاف‌ها (که بعضا هدف پنهانی شان جستجوی دفینه‌جات و زیرخاکی بوده و معدن تنها پوششی براین سوداگری است) گویا به کاهدان زده‌اند. در روستا‌های حاج سئیران، سلیمان بلاغ و... ده‌ها معدن در حال بهره‌برداری و یا اکتشاف هستند. اگر سیمای عمومی این روستا را از آسمان بنگریم، چون یتیمی است که سر و صورتش را خراشیده‌اند.

جالب‌تر آنکه با این که معادن روستا‌های مشابه غارت می‌شود، هنوز هم حاج سئیران، سلیمان بلاغ، برون ده و. فاقد گاز و بعضا جاده آسفالت درست و حسابی‌اند.

دقیقا نمی‌دانم مشکل از فقدان قانون است و یا تراکم و انباشت قانون‌های کهنه، تزاحمی و متقاطع. به هر ترتیب حال روستا‌هایی که معدن دارند عموما ناخوش است و مردم عاصی از مزاحمت‌های معدن‌داران و معدن‌کارانند.

اگر ذی‌نفعان و اهالی روستا‌های مجاور معادن احیانا در صورت همداستانی با هم؛ شکایتی از چرایی و چگونگی تعدی به حریم روستا و... هم داشته باشند این شکایت در بوروکراسی کشنده اداری آن قدر کش پیدا خواهد کرد تا اصل موضوع از حیز انتفاع ساقط شده و شاکیان خسته و متشاکیان به زور پول و نفوذ در سیستم اداری پیروز معرکه باشند و نهایتا در پروسه نفس‌گیر اداری، جای شاکی و متشاکی عوض شود.
ما با افتخار کماکان از امکانات عهد بوق برای تعیین دقیق حریم معادن بهره‌مندیم. نقشه‌برداری اصولی و علمی، تصاویر ماهواره‌ای و استفاده از پهباد جایی در اکتشاف و بهره‌برداری‌های ما ندارند. نه حریم‌های قانونی محیط زیست، وزارت صمت، جنگلداری، مراتع، منابع طبیعی، حدود و ثغور شهری و روستایی هیچ کدام دقیقا مشخص نیست که نیست. این وسط تکلیف معدن‌دار و معدن‌کار نیز نامعلوم است. اگر سودجو و فرصت‌طلب باشد به راحتی از تراکم و تزاحم ناظران خواب‌آلود حسابی ماهی که هیچ، شاه‌ماهی خواهد گرفت.

اصولا مشکل اصلی علاوه بر فقدان ضوابط نظارت کارآمد، نبود نظارت نظام‌مند و یا وجود نظارت نیم‌بند است.

جا دارد مجلس، وزارت کشور، دیوان محاسبات، قوه قضائیه، نیروی انتظامی و سازمان حفاظت از محیط زیست (به صورت تجمیعی، نه جزیره‌ای و ایزوله) ورود جدی به مقوله مرگ خاموش معادن کشور داشته باشند.

نابود کردن طبیعت در سلیمان بلاغ زنجان
 
 
حرف آخر

جهت پایان دادن به محرومیت‌های تاریخی مناطقی همانند قره پشتلو، کاغذکنان و... می‌بایست سه کار زیر همزمان پیگیری شود:

۱. معرفی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های منطقه در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های گروهی
۲. جلب مشارکت مهاجرین بومی ساکن تهران، کرج، قم و... به سرمایه‌گذاری، ایجاد اشتغال و تولید در منطقه
۳. متوجه کردن تدریجی مسئولین استانی و ملی به مقوله توسعه پایدار، همه‌جانبه و متوازن منطقه

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی صدای معلم، تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۲۱۲۰۷، www.sedayemoallem.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
0
0
در آینده‌ای نه‌چندان دور معدن داریم و معدن، فقط معدن و دیگر هیچ
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین