پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۸۹۴۷
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۷
مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی از بازنگری آیین‌نامه طبیعت‌گردی خبر داد و گفت: خیز گردشگران به سمت گردشگری رویدادمحور است و در این میان مطالعات سند راهبردی گردشگری روستایی با رویکرد محصول محور آغاز شده.
شعار سال: محمد قاسمی، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی، که چندی پیش در سمت مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری معاونت گردشگری فعالیت داشت و در طی تغییر و تحولات دقیقه ۹۰ وزارتخانه میراث و گردشگری در این سمت فعال شده‌است، درخصوص چگونگی فعال شدن شاخه‌های مختلف گردشگری در ایران گفت: گونه‌های مختلف گردشگری وجود دارد و ایران نیز ظرفیت‌های زیادی در زمینه گردشگری دارد و می‌تواند در انواع شاخه‌های گردشگری فعال شود. در این میان طبیعت و فرهنگ و تاریخ جایگاه ویژه‌ای دارد.

او ادامه داد: طبیعت ایران چهار فصل است و به تبع آن می‌توانیم تنوع زیادی در محصولات گردشگری داشته باشیم. در سال‌های گذشته توجه به گونه‌های مختلف گردشگری در اولویت قرار گرفته و توسعه گردشگری موضوعی را مد نظر قرار دادیم. طبیعتگردی یکی از موضوعاتی است که می‌تواند محور گردشگری موضوعی قرار گیرد.

قاسمی با تاکید برآنکه، طبیعت‌گردی بخصوص با رویکرد گردشگری پایدار و اکوتوریسم مد نظر قرار دارد، تصریح کرد: گردشگری روستایی، کشاورزی، دریایی، خوراک و حتا گردشگری ورزشی و سلامت موضوعاتی است که مد نظر قرار گرفته.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی در ادامه از لزوم بازنگری آیین نامه طبیعت‌گردی خبر داد و گفت: در سال ۸۴ این آیین نامه به تصویب هیات وزیران رسید تا بتواند اکوتوریسم را رونق بخشد. این آیین نامه تاکنون بازنگری نشده و نیاز است تا بازنگری در این خصوص داشته باشیم. در این بازنگری، آزمون و خطا‌های انجام شده، خلاء‌هایی که وجود داشت مورد بررسی قرار می‌گیرد تا در نهایت شاهد به روزرسانی آیین نامه طبیعتگردی باشیم.
 
خیز گردشگران به سمت گردشگری رویدادمحور و قاعده سازی طبیعت گردی

او در پاسخ به این سئوال که آیا آیین نامه طبیعت‌گردی به مرحله اجرا رسید که اکنون نیازمند بازنگری باشد، گفت: در راستای عملیاتی شدن این آیین نامه شاهد شکل گیری کمیته ملی طبیعت‌گردی بودیم و جلسات خود را برگزارکرد. حتا مواردی که بین نهاد‌ها اختلاف نظر وجود داشت در این کمیته ملی به بررسی رسید. درصدد آن هستیم که در آیین نامه طبیعت‌گردی وظایف ارگان‌ها و نهاد‌های دخیل در قالب حکم به آن‌ها ارائه شود. در حکم آورده شود که هر نهاد موظف است که چه کاری انجام دهد.

قاسمی همچنین از برگزاری دوره‌های تخصصی طبیعت‌گردی از جمله پرنده نگری، آشنایی با رفتینگ، ایمنی در سفر‌های طبیعت‌گردی و… برای کارشناسان و فعالان طبیعت‌گردی خبر داد و گفت: این روز‌ها به دلیل شیوع کرونا، برگزاری جلسات آموزشی به صورت حضوری تحت‌الشعاع قرار گرفته بود که امیدواریم به زودی شاهد از سر گیری این جلسات آموزشی باشیم.

او ادامه داد: در حوزه گردشگری روستایی و کشاورزی موفق شدیم ۵۰۰ روستا را به عنوان روستای هدف گردشگری معرفی کنیم. همچنین با همکاری دفتر مطالعات و برنامه ریزی موفق شدیم مطالعات سند راهبردی گردشگری روستایی با رویکرد محصول محور را آغاز کردیم. زمانی که سند راهبردی شود، ضمانت اجرایی آن افزایش می‌یابد. ضمانت اجرایی هر سندی، حکم و تکلیفی است که برای ارگان‌ها و نهاد‌ها در آن سند آورده می‌شود.
 
خیز گردشگران به سمت گردشگری رویدادمحور و قاعده سازی طبیعت گردی

قاسمی از فعال شدن گردشگری کشاورزی در استان‌های کشور خبر داد و گفت: تدوین و ابلاغ دستورالعمل صدور مجوزفعالیت‌های گردشگری کشاورزی انجام شده و درحال انجام است. جهاد کشاورزی نیز تعامل خوبی در این خصوص دارد. حتا یادداشت تفاهم همکاری با این مجموعه به امضا رسیده است. اکنون نیازمند فرهنگ سازی، جریان‌سازی و آموزش گردشگری کشاورزی هستیم چراکه این حوزه در ایران مقوله نوینی است و نیازمند معرفی و شناسانده شدن است. همچنین با صندوق کارآفرینی امید برای پرداخت تسهیلات کم بهره صحبت شده است.

به گفته، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی هر استان با توجه به ظرفیتی که دارد در حوزه گردشگری کشاورزی فعال می‌شود، یادآور شد: به طور مثال استان‌های شمالی کشور در حوزه باغات فعال خواهند شد و استان‌های جنوبی و غربی در حوزه کشت و زرع فعال خواهند شد. این امر همچون گردشگری سلامت خواهد بود که برخی از استان‌ها در حوزه خاصی از گردشگری سلامت همچون، ناباروری، کاشت مو، عمل زیبایی، قلب و… فعال شده‌اند.

او ادامه داد: بحث ارگانیک بودن محصولات در گردشگری کشاورزی و مزرعه مد نظر قرار خواهد گرفت. چراکه این روز‌ها علاقه گردشگران به سمت دریافت محصولات ارگانیک بیشتر شده است. همچنین تجربه محور بودن در میان گردشگران مورد توجه قرارگرفته. در گذشته بیشتر گردشگران به سمت شمال کشور می‌رفتند تا از دریا بهره جویند، اما این روز‌ها گردشگری رویدادمحور همانند گلاب گیری و جشنواره‌هایی مانند جشنواره انار و… مورد علاقه قرار گرفته.

قاسمی درخصوص توجه و توسعه گردشگری ماجراجویانه و سایر زیر مجموعه‌های طبیعت‌گردی نیز گفت: توجه به گردشگری ورزشی در دستور کار قرار گرفته و دفتر بازاریابی و تبلیغات در نظر دارد در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در قالب گردشگری رویدادها، بتواند تماشاچیان و حتا فوتبالیست‌هایی که برای مسابقه و تشویق به قطر می‌آیند را جذب کند. جذب هواداران و ورزشکاران جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در دستور کار قرارگرفته.

او همچنین از توجه به گردشگری سلامت برای گردشگران داخلی خبر داد و گفت: در گذشته تصور برآن بود که گردشگری سلامت مخصوص خارجی‌هاست، اما این روز‌ها رویکرد گردشگران داخلی نیز به سمت گردشگری سلامت رفته است به طورمثال برای کاشت مو به استان فارس می‌روند. البته تور‌های گروهی در این حوزه هنوز همانند طبیعتگردی و گردشگری فرهنگی فعال نشده است، اما امیدواریم تور‌های گروهی در حوزه گردشگری سلامت داخلی نیز فعال شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۰۹۷۱۴۱، www.ilna.news
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین