پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۵۰۹۷۱
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
حدود دو ماه تا شروع سال تحصیلی جدید باقی مانده است و آنطور که شرایط نشان می‌دهد همچنان ملاحظات مربوط به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی حتی در صورت بازگشایی مدارس و آموزش حضوری برقرار خواهد بود.
شعار سال: البته آنچه در این شرایط موجب بلاتکلیفی شده، ساز ناکوک شرایط آموزشی با اوضاع و احوال خاص این روز‌ها یعنی قرار گرفتن در سومین سال تحصیلی کرونایی است، شرایطی که همچنان دو راهی و بلاتکلیفی‌هایی را برای خانواده‌های دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی به ویژه نوآموزان کلاس اولی رقم زده است.

کلاس اولی‌هایی که اولیای آن‌ها در کنار دغدغه حفظ سلامتی در مقابله با کرونا، به دلیل شرایط سنی این طیف از دانش آموزان، نگران وضعیت آموزشی فرزندانشان هم هستند چراکه آن‌ها نه دوره پیش دبستانی قابل توجهی طی کرده‌اند و نه تصویر روشنی از مدرسه برایشان ایجاد شده است.

براساس اعلام معاون آموزش ابتدایی امسال یک میلیون و ۵۴۶ هزار نوآموز ۶ سال تمام داریم که باید در کلاس اول دبستان ثبت نام شوند.

در این بسته خبری به مهم‌ترین شرایط و ضوابطی که نوآموزان کلاس اولی برای برداشتن نخستین گام‌های علمی خود در دوران تحصیل نیاز دارند، اشاره کرده‌ایم.

کدام کودکان مشمول نام نویسی در دوره اول ابتدایی می‌شوند؟

براساس ضوابط موجود برای نام نویسی نوآموزان کلاس اول، حداقل سن ثبت نام ۶ سال تمام است؛ یعنی متولدین قبل از اول مهر١٣٩۴می توانند برای پایه اول ابتدایی ثبت نام کنند، البته برای آن دشته از دانش آموزانی هم که به هر دلیل بازمانده از تحصیل درمقطع اول ابتدایی هستند، حداکثر سن ورود به پایه اول، در مدارس شهری، ٩ سال تمام و در مناطق روستایی ١١ سال تمام است، براین اساس یعنی متولدین بعد از اول مهر ١٣٨٩در مناطق روستایی امکان تحصیل در کلاس اول را دارند.

نام نویسی کلاس اولی‌ها از اوایل خرداد آغاز و تا حدود شهریور ادامه پیدا می‌کند البته که قریب به اتفاق اولیا برای نام نویسی درمدارس در این برهه زمانی دست به کار شده‌اند، اما آن گروه از خانواده‌هایی که قصد ثبت نام فرزندانشان در مدارس خاص همچون مدارس شاهد را دارند، هنوز در تکمیل فرایند ثبت نام میان پذیرش یا رد نام نویسی فرزندشان بلاتکلیف مانده اند، مشکل محدوده بندی مناطق برای ثبت نام مدرسه هم که تا حدی با مجازی شدن آموزش‌ها تعدیل شده بود، امسال جایش را به پیش ثبت نام اینترنتی داد که گویا مانند دیگر سامانه‌های راه‌اندازی شده در ایام کرونا تا رسیدن به یک مجموعه کامل و کارا هنوز راه بسیاری در پیش دارد.

انجام سنجش سلامت؛ مجوز ورود برای ورود به کلاس اول

طرح سنجش سلامت نوآموزان نزدیک به سه دهه‌ای می‌شود که برای نوآموزان ورود به مدرسه مجوز ورودشان خواهد بود و بدون انجام این مرحله، نام نویسی میسر نمی‌شود. البته که ۴‌-۵ سالی است سنجش سلامت نوآموزان پیش دبستانی هم امکان پذیر شده است تا زمان مداخلات بهنگام در مواجهه با مشکلات سلامت کودک کاهش یابد.

الزامات ثبت نام کلاس اولی‌ها به این ترتیب خواهد بود که نزدیکترین مدرسه محل سکونت انتخاب و ثبت نام موقت و دریافت نوبت برای سنجش سلامت انجام می‌شود سپس بنا بر نوبت گیری انجام شده، نوآموز برای انجام تست سنجش به مراکز معرفی شده مراجعه کرده و تحت آزمایش‌های شنوایی، بینایی، آمادگی تحصیلی، سلامت جسمانی و غربالگری تحصیلی قرار می‌گیرد و امسال سنجش حرکات اصلاحی و شناسایی بیماری‌های خاص هم در این معاینات سنجیده می‌شود.

چنانچه نوآموز در تست سنجش سلامت که بنا بر تعرفه رسمی آموزش و پرورش امسال با هزینه‌ای معادل ۵٠ هزار تومان انجام می‌شود، با مشکلاتی مواجه باشد به انجام آزمایش‌های تخصصی ارجاع داده خواهد شد و اگر در این مرحله هم مشکلات سلامت او تایید شود، به مدارس دانش آموزان با نیاز‌های ویژه ارجاع داده می‌شود.
 
صفر تا صد ثبت‌نام کلاس اولی‌ها برای سال جدید

ثبت سفارش کتاب درسی به شرط نام نویسی در مدرسه

براساس برنامه‌ریزی که سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به عنوان متولی توزیع کتاب و برنامه درسی دارد، ثبت سفازش کتاب‌های درسی کلاس اولی‌ها، هفتمی‌ها و دهمی‌ها از ششم تیرماه آغاز شده است و تا شهریور ادامه دارد.

ثبت نام کتاب درسی می‌تواند از طریق مدرسه در قالب ثبت سفازش گروهی یا به طور انفرادی از سوی خانواده نوآموز از طریق سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی به نشانی irtextbook.ir انجام شود.

برای ورود به این سامانه کد ملی دانش‌آموز، نام کاربری و ۶ رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه دانش‌آموز، رمز عبور ورود به سامانه در نظر گرفته و قیمت مصوب یک مجموعه کامل کتاب درسی ٢٩ هزار و ۵٠٠ تومان اعلام شده است و مدارس هم درصورت ثبت سفارش گروهی نباید مبلغی بیش از این قیمت را دریافت کنند.

جبران خلأ‌های یادگیری و تهیه بسته آموزشی

شرایط خاص دو سال اخیر موجب شد تا دانش آموزان با کلاس‌های مجازی و با فراز و نشیب بسیار دوران تحصیل را سپری کنند و این اوضاع و احوال برای نوآموزان پیش‌دبستانی که اجباری هم در گذران این دوره ندارند، برای قریب به اتفاق نوآموزان نادیده گرفته شد یا آنکه کم و بیش مجازی پیش رفت و بنا بر اقتضائات سن و سال راندمان چندانی برایشان نداشت.

در این مورد حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی اعلام کرد که بخشنامه‌ای برای آمادگی تحصیلی نوآموزان کلاس اولی از خرداد به ادارات کل استان‌ها از سوی وزیر آموزش و پرورش ابلاغ شد و بر اساس این بخشنامه دوره‌های آموزشی در خرداد و تیر برای نوآموزان بنا بر وضعیت شیوع کرونا به صورت حضوری و غیرحضوری برگزار می‌شود.

او تاکید کرد که اگر خانواده‌ها به هر دلیلی امکان نام نویسی برای این دوره‌ها را نداشتند می‌توانند از طریق سامانه سیدا نانونویسی داشته باشند و این دوره‌ها را تا شهریور دنبال کنند.

برنامه‌ریزی‌ها در روند ثبت نام کلاس اولی‌ها در ظاهر فرآیندی طبقه بندی شده و روتین محسوب می‌شود، اما آنچه خانواده‌ها در عمل تجربه می‌کنند به ویژه در این ایام کرونا متفاوت با برنامه‌ریزی‌های بدون کم و کاست نام برده است و بروکراسی‌های اداری، نبود زیرساخت مناسب کار‌های مرتبط با سامانه‌ها و برنامه‌ریزی‌های کم دقت در روند انجام ثبت نام نوآموزان عمده مشکلاتی است که اولیای کلاس اولی‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۰، کد خبر: ۷۸۲۳۳۱۲، www.yjc.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین