پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۱۴۲۵
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۲
اردشیر گراوند گفت: به اعتقاد من ترویج زندگی‌های لاچری مانع ازدواج‌ها نشده است. نداشتن حداقل‌های زندگی است که باعث شده بیش از ۸۰ درصد جوانان نتوانند زندگی مشترک خود را آغاز کنند.

شعار سال:طبیعتا تولیدات فرهنگی اعم از سریال و فیلم سینمایی تاثیر شگرفی بر جوانان و سبک زندگی آنها می‌گذارد اما مشکل اینجاست که محتوای فیلم‌ها و سریال‌های ما چه در نمایش خانگی چه سینما و تلویزیون این روزها حاوی محتواهایی است که مناسب نیست و به نظر می‌رسد الگوسازی منفی را ترویج می‌دهد بنابراین جای سوال دارد که استانداردهای فرهنگی و خطوط قرمز وزارت ارشاد چیست که در سال‌های اخیر رشد سریال‌های ضد ارزش و خارج از شئون اخلاقیات و همچنین شاهد ترویج خیانت و طلاق هستیم؟ سریال‌هایی که می‌تواند بنیان‌های خانواده را به سمت‌وسوی ویرانی بکشاند که البته این فقط مخصوص شبکه نمایش خانگی نیست بلکه در فیلم‌های سینمایی و حتی سریال‌های رسانه ملی نیز دیده می‌شود و هشدار آسیب شناسان و روانشناسان را به دنبال داشته است. از طرفی دیگر موضوع ترویج زندگی های لاکچری و تجملاتی در فیلم ها و سریال ها آسیب دیگری ست که کارشناسان هشدار آن را سر دادند اما به گفته اردشیر گراوند، زندگی های لاکچری فقط مختص به افراد خاص جامعه است و نمی‌توان گفت همه مردم خواهان زندگی لاکچری هستند چون نمی‌توانند آن را تامین کنند بنابراین او از خانواده ها خواست تا با پرهیز از تجملات در موضوع جهیزیه فقط وسایل ابتدایی یک زندگی را فراهم کنند تا خود جوانان در کنار هم زندگی خود را بسازند.

 متاسفانه خیانت در فیلم‌ها و سریال‌ها به وفور دیده می‌شود/ نمایش خیانت زنان تبعات بسیار وحشتناک برای جامعه دارد
 
اردشیر گراوند، جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در گفتگو با خبرنگار برنا در ابتدا با اشاره به تاثیر رسانه بر کاهش تمایل جوانان به ازدواج گفت: جامعه شناسی ارتباطات یک مبحثی در حوزه رسانه دارد که می‌گوید رسانه می‌تواند یک گاو خشک را شیرده کند بنابراین واضح است که فشار رسانه‌ها، تبلیغات، فیلم‌ها و سریال‌ها تاثیر بسیار زیادی بر سبک زندگی دارد و عملا فضای روانی موجود در کشور بر فضای اجرایی و عملیاتی تاثیر فراوانی می‌گذارد.
 
او در انتقاد از محتوای فیلم‌ها و سریال‌ها تصریح کرد: به اعتقاد من فیلم و سریال تاثیر بسیار زیادی در نوع سبک زندگی مردم می‌گذارد چون مردم و جوانان به فیلم و سریال دیدن علاقه دارند و ناخودآگاه محتوای آنها بر زندگی‌شان تاثیر می‌گذارد با این شرایط ما می‌بینیم که متاسفانه در آثار تصویری موضوع «خیانت» به وفور دیده می‌شد که در این میان اگر خیانت زن‌ها به نمایش گذاشته شود آثار و تبعات آن برای جامعه وحشتناک است چون فضای اجتماعی کشور ما تصوری از خیانت زنان ندارد و فقط یک تصویری از خیانت مردان دارد که البته آن را هم نپذیرفته است اما به طورکلی اگر خیانت زنان در محتوای آثار نشان داده شود باید منتظر تبعات آن بود.

گراوند ادامه داد: باید در حوزه فیلم و سریال دقت کرد که آیا داستان می‌خواهد فعل «خیانت» را توجیه کند یا تقبیح؟ اگر یک داستان به سمت تقبیح و نشان دادن آثار بد آن برود خیلی بد نیست و می‌تواند به عنوان یک تلنگر از آن نام برد اما اگر خیانت یک سبک زندگی معرفی شود خیلی خطرناک است.
 
سیاست گذاران فرهنگی نظارت بیشتری بر محتوای آثار نمایشی داشته باشند

این جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی با بیان اینکه مردم به سمت آنچه ذهنیت‌شان تایید می‌‎کند، می‌روند گفت: یک اصلی در جامعه شناسی وجود دارد که می‌‎گوید در نظام اجتماعی آدم‌ها به دنبال چیزی می‌روند که ذهنیت‌شان را تایید کند و باعث لذت آنها شود یعنی سریال‌ها و فیلم‌هایی را می‌بینند که آنچه دوست دارند را تایید کند بنابراین اینگونه است که مردم بیشتر به سراغ فیلم‌ها و سریال‌های منفی می‌روند چون قسمت پنهان رفتار آنها را قلقلک می‌دهد بنابراین پیشنهادم به سیاست‌گذاران فرهنگی و صاحبان صدور مجوز این است که بیشتر بر محتوای فرهنگی دقت کنند و اجازه ندهند ذهن جوانان به چالش کشیده شود وگرنه که فیلمسازان به فکر گیشه خود هستند و برایشان اهمیت ندارد آیا این خوراک فرهنگی به درد مردم می‌خورد یا آنها را به راه کج می‌کشاند.
 
توقعات در جهیزیه باید تعدیل شود/ بیش از 80 درصد جوانان به دلیل نداشتن حداقل‌ها نمی‌توانند ازدواج کنند
 
او در ادامه این گفتگو به موضوع ازدواج آسان که شعار اصلی این روزها است اشاره کرد و گفت: طی 10 _20 سال اخیر سبک زندگی ایرانی به واسطه باسواد شدن مردم، تحصیلکرده دختران و همچنین رسانه‌ها تغییر و تحول جدی و اساسی پیدا کرده است و مردم به سمت تجملات رفتند درحالی که باتوجه به سطح تحصیلات دختران و پسران باید توقعات به خصوص در حوزه جهیزیه تعدیل شود اما شاهد این هستیم که هر روز وضعیت بدتر می‌شود.
 
گراوند ادامه داد: من معتقدم این زندگی‌های لاکچری که در اینستاگرام و فیلم‌ها و سریال‌ها نشان داده می‌شود محدود به قشر خاص جامعه است و الان برای یک دختر و پسر جوان همین بس است که یک خانه 60 متری اجاره کنند، 200 الی 300 نفر مهمان دعوت کنند و سر خانه و زندگی خود بروند که البته همین هم مستلزم داشتن یک شغل پایدار است که برخی جوانان از آن بی‌بهره هستند بنابراین ترویج زندگی‌های لاکجری مانع ازدواج‌ها نشده است این نداشتن حداقل‌های زندگی‌ست که باعث شده بیش از 80 درصد جوانان نتوانند زندگی مشترک خود را آغاز کنند.
 
خانواده‌ها فقط وسایل اولیه زندگی جوانان را تهیه کنند/ سطح توقعات خانواده‌ها و جوانان باید با امکانات کشور تعدیل شود
 
این جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی با تاکید براینکه خانواده‌ها فقط باید وسایل اولیه زندگی فرزندان خود را تامین کنند، گفت: فرهنگ جامعه ما باید به سمت و سویی برود که دختران و پسران از یکدیگر انتظاری نداشته باشند یعنی اینگونه نباشد که دختر بگوید حتما باید فلان مراسم عروسی برگزار شود و پسر بگوید جهیزیه حتما باید فلان برند باشد، درواقع وقتی دو نفر می‌خواهند بایکدیگر زندگی کنند باید زندگی را بسازند و از یکدیگر توقع بیجا نداشته باشند چون دوره اینکه دختر بگوید پسر باید فلان چیز را برای من تهیه کند دیگر گذشته و هم دختر و هم پسر باید کنار یکدیگر زندگی خود را بسازند.
 
او ادامه داد: در گذشته‌ها مرسوم بود پدر و مادرها وسایل اولیه زندگی فرزند خود را تهیه می‌کردند تا کمک خرج باشند اما متاسفانه این روزها خانواده‌ها خودشان بدتر هستند و برای خرید جهیزیه یا برگزاری مراسم خودشان را به هزار دردسر می‌اندازند درحالی که باید آنها فقط در حد وسایل اولیه زندگی به فرزندانشان کمک کنند نه اینکه ماشین ظرفشویی، ماکروفر و... بخرند درواقع باید سطح توقعات خانواده‌ها، جوانان و جامعه متناسب با امکانات کشور و خانواده‌ها باشد اما ما سطح زندگی را برای خودمان تعریف کردیم که با هیچکدام از اینها همخوانی ندارد.
 
زمان توقع داشتن دخترها از پسرها گذشته است/ دختر و پسر در کنار هم باید زندگی خود را بسازند
 
گراوند در پایان تاکید کرد: نخبگان، رسانه‌ها و معاونت امور جوانان باید فرهنگسازی کنند تا جوانان یاد بگیرند از یکدیگر توقع نداشته باشند و با همکاری و کمک یکدیگر زندگی‌شان را بسازند اما متاسفانه می‌بینیم برخی دخترها هرآنچه نداشتند و در فیلم‌ها  سریال‌ها دیدند می‌خواهند در خانه شوهر به دست بیاورند غافل از اینکه همین مسائل است باعث بروز اختلافات و از بین رفتن انگیزه ازدواج می‌‎شود.
 

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا ، تاریخ انتشار:  28 تیر   1400، کدخبر:1208440 ، www.borna.news

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین