پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 16
کد خبر: ۳۵۲۸۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۳
آنان حداقل شهروندان ما هستند و حتی اگر به عنوان یک جامعه مولد، خدمات مذکور را هم به ما نداشته باشند، توجه به تعلیم و تربیت فرزندان آن‌ها کمترین خدمتی است که می‌توان برایشان انجام داد.

شعار سال:یکی از ویژگی های بارز جامعه عشايری ؛ صبوری، متانت و کریم بودن آنان است. از طرفی، با توجه به اینکه از نظر کمی فقط یک و نيم درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند اما از نظر کیفی توانسته اند به طور مثال سالیانه ۱۹۰ هزارتن گوشت قرمز را توليد كنند؛ يعنی ۲۵ درصد توليد گوشت قرمز كشور، كه این خود نقش موثری در امنیت غذایی ايران دارد.
 
-  ۴۵ درصد لبنیات ، ۴۵ درصد صنايع دستی ، ۴۰ درصد فرش صادراتی کشور ، بومگردی عشایری، فعالیت فرهنگی و اقتصادی که باعث رونق چرخ گردشگری کشور در این شرایط خاص شده است؛ و چه بسا اگر کرونا نبود محور تمام فعالیت های این بخش مردمان هنرمند عشایری بودند.
 
-  جشنواره غذای عشایری می تواند ثبت جهانی شود و اگر مسئولین جهانی فقط یکبار طعم غذاهای محلی عشاير را بچشند، در ثبت فرهنگی اين رخداد تعلل نخواهند کرد.
 
- مردمان باهوش عشایری بزرگترین پرورش دهندگان گیاهان دارویی هستند. اصولاً کوچ آنان به گرده افشانی گیاهان کمک می کند چرا که آنها بیش از ۷۵ درصد مراتع کشور را در اختیار دارند و چرای مراتع و کوچ عشایر باعث می شود تا خاک تنفس داشته و گیاهان جدید بروید.
 

لطفاً دوباره به درصدها نگاه بفرمائيد ؛
 
یک جامعه ۱ و ۲۰۰ هزار نفری، پديدآورنده چنین آمارهای شگفت انگیزی هستند؛ شاید ندانيم که تا همین چند سال اخیر که یگان مرزبانی به وجود نیامده بود مردان و زنان بی ادعای عشایری، وظیفه مرزبانی از کشور پهناورمان را نیز بر عهده داشتند. آنان اولين گروهی بودند كه در مقابل ارتش متجاوز صدام در خوزستان، دست به برنو شدند و از كشورشان دفاع كردند.
 
اگر از صنعت کرک بافی، فرش های ابریشمی، پرورش اسب و ده ها مهارت، هنر یا تولید خاص عشایر عبور کنیم به این نکته باید توجه کرد آنان حداقل شهروندان ما هستند و حتی اگر به عنوان يک جامعه مولد، خدمات بالا را هم به ما نداشته باشند، توجه به تعلیم و تربیت فرزندان آنها کمترین خدمتی است که می توان برايشان انجام داد.
 
هم اکنون در ۶ هزار ۶۴۳ مدرسه ثابت، سیار و نیمه سیار عشایری، ۲۰۸ هزار ۴۴۸ دانش آموز تحصیل می کنند که ۴۷ درصد آنها دختران هستند و ۱۳ هزار و ۳۵۲ كلاس درس در اين ۶ هزار مدرسه تشكيل شده است كه ۱۳ هزار و ۹۷۱ نفر وظيفه تعليمات عشايري را بر عهده دارند. مفروض اين است كه براي هر ۱۵ دانش آموز یک معلم وجود دارد، در حالی که اين محاسبه درستی نيست، چرا که ۷۰۰ كلاس عشايری با جمعيت بيش از ۴۰ نفر، ۱۳۹۲ كلاس درس با جمعيت دانش آموزی ۱ تا ۵ نفر تشكيل می شود و ۱۲۰ مدرسه يك نفره نیز در عشاير وجود دارد كه در دورترين نقاط مرزی اين كشور پرچم جمهوری اسلامی ايران را به اهتزار درآورده است.
 
آنچه كه انجام شده خدمت بوده و وظيفه، لذا در اين مجال فقط به چالش ها و انتظارات می پردازیم:
 
در جامعه عشايری يكجانشين شده استان ...، دانش آموزان دختر به علت عدم وسع مالی برای خريد كتاب، امسال ثبت نام نكرده اند و بدين ترتيب با چنين شرايطی چرخه ترک تحصيل بيش از 50 درصد دختران دانش آموز عشايری كامل می شود.
 
-  با وجود پيگيری های مداوم در لايحه بودجه سالانه كشور، رديف اعتباری خاصی با عنوان توسعه آموزش و پرورش عشايری، تخصيص پيدا نكرد.
 
- اساسنامه مدارس عشايري ۷ سال قبل به امضای رئيس جمهور رسيد و از آن زمان تا امروز...


 
- قصد داشتم از به كارگيری نيروهای آموزش نديده مانند سرباز معلمان در مدارس عشايری گلايه كنم، اما بهتر ديدم پيشنهاد حل مساله بدهم:
 
امسال ۶۱۳ سرباز معلم در كلاس های عشايری سربازی خود را خدمت می كنند .  توجه به طرح معلم اثربخش كه در اكثر كشورهای پيشرو آموزشی استفاده مي شود و به فرد داوطلب آموزش ديده، توانمندی های چندگانه می دهد، می تواند راه حل اين معضل باشد.
 
- تصميم داشتم از دو هزار مدرسه عشايری يعنی بيش از ۳۰ درصد مدارس عشايری کشور، كه سرويس بهداشتی مناسب و آبخوری ندارند، بگويم، اما خوب می دانم که شما مدیران و مخاطبان ارجمند بهتر از من اطلاع داريد كه وضع چگونه است.
 
- خواستم بگويم برای هر ۹ هزار دانش آموز عشايری يك مراقب بهداشت وجود دارد كه متوجه شدم بازهم اين مساله را می دانيد.
 
خواستم بگويم استاد محمد بهمن بيگی می دانست كه می گفت معلمان عشايری بايد از خود آنان تربيت شوند، ديدم راه اندازي تربيت معلم عشايری توقع شما هم هست .
 
لذا هيچ نمي گوييم و بر اين بسنده مي كنيم:
 
لطفاً اساسنامه مدارس عشايری را اجرا كنيد.
 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری صدای معلم ، تاریخ انتشار: 6 مرداد1400، کدخبر: 21339،www.sedayemoallem.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
0
0
مسئولین محترم لطفا مشکل جامعه عشایری را نیز در اولویت قرار دهید تا بتوانند از امکانات لازم، همچون یادگرفتن بهره‌مند شوند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین