پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۲۹۱۱
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۴
یکی از پرسش‌هایی که ممکن است برای افرادی که تصاویر بمباران‌های هسته‌ای را دیده اند پیش بیاید، این است که چرا پس از انفجار ابر‌های قارچی شکل می‌گیرد.
شعار سال: شاید شما هم به هنگام دیدن تصاویری که از انفجار‌های هسته‌ای رخ داده، این پرسش به ذهنتان آمده است که چرا در این انفجارها، «ابری قارچی شکل» به وجود می‌آید؟ زمانی که یک بمب منفجر می‌شود، انرژی به شکلی ناگهانی از همه جهات آزاد می‌شود؛ بنابراین سوال اینجاست که بجای توپی از آتش که در حال توسعه است، چرا انفجار‌های هسته‌ای به ابر‌های قارچی منجر می‌شوند؟

«کیتی لاندکوئیست» (Katie Lundquist) محقق در زمینه مهندسی محاسبات در آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور در کالیفرنیا در این خصوص می‌گوید: اگرچه انفجار انرژی در ابتدا کره‌ای از هوای داغ را شکل می‌دهد، اما باید گفت که این تازه اول ماجراست. از آنجایی که هوای داغ بالا می‌رود، توده سیال بزرگتری در ستون مرکزی قرار می‌گیرد.

این محقق در ادامه گفت: به شکلی که یک گوی (کره) شکل گرفته، شما بزرگترین ستون سیال کم چگالی را در مرکز آن دارید؛ بنابراین (این ستون کم چگالی) بالا می‌رود؛ به مانند میانه یک «کیک فنجانی» که در فر بالا می‌آید.

او در ادامه افزود: اگرچه کل گوی در حال بالا رفتن است - و خود این ستون مرکزی نیز با سرعت بیشتری بالا می‌رود-، اما هوای سردتر خارج گوی، به سرعت شروع به رفتن به زیر حبابی می‌کند که در حال افزایش است.

چرا بمب‌های هسته‌ای، ابر‌های قارچی شکل می‌دهند؟+ تصاویر

این مسأله باعث می‌شود که حباب که در حال بالا آمدن است، به شکل چنبره و یا دونات تغییر شکل دهد و به همین خاطر که مولکول‌های هوای داغ به سرعت در حباب حرکت هستند، در سرعت بالا به یکدیگر برخورد کرده و از هم دور می‌شوند و در نهایت فضای بسیار زیادی بین خود ایجاد می‌کنند که یک فضای نزدیک به خلأ را شکل می‌دهد. این مسأله سبب می‌شود که مواد به سمت خلا مکش شده و به سمت بالا سوق داده شوند و به همین خاطر، ابری قارچی شکل را در بالا و یک منطقه‌ای مسطح‌تر را داخل یک حلقه یا چنبره در پایین آن درست می‌کنند.

آیا ابر‌های قارچی در فضا نیز شکل می‌گیرند؟

بمب‌های هسته‌ای که در زمان جنگ تا کنون استفاده شده و همچنین تجربیات علمی نشان می‌دهد این ابر‌های قارچی می‌توانند در روی زمین شکل بگیرند؛ اما مسأله در مورد فضا چطور است؟ اگر به فرض بمب هسته‌ای بر روی ماه امتحان شود، آیا آنجا نیز ابر قارچی شکل درست می‌شود؟

کیتی لاندکوئیست پاسخ می‌دهد: خیر. او می‌گوید: شما نیاز به یک اتمسفر دارید تا در نتیجه بتواند مواد سیال داشته باشید؛ چیزی به مانند هوا؛ بنابراین این مسأله در خلأ اتفاق نمی‌افتد. محیط بدون هوای کره ماه، راهی برای تبدیل کره اولیه به یک چنبره و یا حلقه (همانطوری که در بالا توضیخش آمد) نخواهد داشت. همچنین در آنجا اختلاف میزان هوا نیست که مکش ستون مواد رخ دهد و ابر قارچی گسترش یابد.

چرا بمب‌های هسته‌ای، ابر‌های قارچی شکل می‌دهند؟+ تصاویر

بمب اتمی استفاده شده از سوی آمریکا در ناگاساکی ژاپن،   ۹ اوت ۱۹۴۵

گفتنی است طبق اعلام «بولتن دانشمندان اتمی» (Bulletin of the Atomic Scientists) تهدید رستاخیز هسته‌ای جدی و واقعی قلمداد می‌شود، زرادخانه‌های ترکیبی جهان در خود نزدیک به ۱۰ هزار بمب اتمی دارند که این رقم، نشانگر کاهش این عدد از ۶۰ هزار بمبی بود که در دهه هشتاد میلادی وجود داشت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۴۰۰، کد خبر:  ۷۸۳۶۳۱۸، www.yjc.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین