پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۳۹۴۵
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴
به نظر می‌رسد که جنگ در سایه میان ایران و اسرائیل، همچنان ادامه می‌باید. در ماه‌ها و سال‌های اخیر، کشتی‌های ایرانی و اسرائیلی، بار‌ها و بار‌ها هدف حمله قرار گرفته اند و هر مرتبه، دو طرف یکدیگر را به انجام این حملات، متهم می‌کنند.
شعارسال: نشریه "اکونومیست" در گزارشی، به جنجال سازی‌های اخیر اسرائیل علیه ایران و متهم کردنِ ایران به حمله آن علیه یک نفتکش اسرائیلی در نزدیکی سواحل عمان پرداخته و می‌نویسد: «در ابتدای وقوع حمله اخیر به کشتی اسرائیلی "مرسر استریت"، خدمه کشتی گفتند که این حمله توسط دزدان دریایی انجام شده است. با این حال، این حمله از طریق آسمان و به وسیله پهپاد انجام شده است. در تاریخ ۲۹ جولای سال جاری، یک کشتی نفتکش که در کنترل یک شرکت اسرائیلی بوده، هدف حمله یک پهپاد که مملوِ از مواد منفجره بوده، قرار گرفت. محل وقوع این حمله، در نزدیکی سواحل کشورِ عمان بوده است. در جریان این حمله، دو تن از خدمه کشتی جان باختند که این افراد از اتباع بریتانیا و رومانی بودند.

اندکی پس از حمله: اسرائیل، بریتانیا، و آمریکا تاکید کردند که اتفاق اخیر برای کشتی اسرائیلی، کار دزدان دریایی نبوده است. آن‌ها به طور خاص به ایران اشاره کردند. وزیر دفاع اسرائیل "بنی گانتس" نیز در این رابطه تاکید کرد که "ما همین حالا و فورا باید به ایران واکنش نشان دهیم".

با این حال، ایران بلافاصله هرگونه دخالت در حادثه اخیر را رد کرد. این در حالی است که تنش‌ها میان ایران و اسرائیل به اوج خود رسیده‌اند. در این راستا، "سعید خطیب زاده" سخنگوی وزارت خارجه ایران، اسرائیل را به ایجاد بی ثباتی، وحشت و خشونت متهم کرد و هشدار داد که هر بخواهد باد بکارد، گردباد درو خواهد کرد.

در این چهارچوب، اینطور به نظر می‌رسد که جنگ در سایه میان ایران و اسرائیل، همچنان ادامه می‌باید. در ماه‌ها و سال‌های اخیر، کشتی‌های ایرانی و اسرائیلی، بار‌ها و بار‌ها هدف حمله قرار گرفته اند و هر مرتبه، دو طرف یکدیگر را به انجام این حملات، متهم می‌کنند. در عین حال، اسرائیل در سال‌های اخیر، حملات زیادی را به مواضع ایران در خاک سوریه نیز انجام داده و متهم است که به برخی تاسیسات مهم ایران نیز حمله کرده است (در برخی موارد با استفاده از سلاح‌های سایبری). به عنوان مثال، در جریان یک عملیات که اوایل سال جاری انجام شد، بر اثر انفجار مواد منفجره‌ای که در یکی از مهمترین سایت‌های غنی سازی اورانیوم ایران (تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز)، کار گذاشته شده بود، خسارت‌های زیادی به این تاسیسات وارد شد. حمله‌ای که متهم ردیف اول آن، اسرائیل بود. تل آویو در حمله به زیرساخت‌های اتمی ایران، سابقه‌ای دیرینه دارد.

حمله اخیر به کشتی اسرائیلی "مرسر استریت" در شرایطی انجام شده که حسن روحانی رئیس جمهور ایران که توافق برجام با غرب را به سرانجام رساند، از قدرت خارج شده و "ابراهیم رئیسی" به عنوان یک چهره انقلابی، جایگزین وی شده است. بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باروند که ابراهیم رئیسی، دیدگاه سخت گیرانه‌ای نسبت به روابط با غرب دارد. امریکه موجب شده عده‌ای از تحلیلگران غربی، حتی سخن از تیره شدنِ بیش از پیش روابط ایران و غرب، در دوره وی سخن بگویند. در این رابطه، "محمد مرندی"، از اساتید دانشگاهی در ایران نیز بر این باور است که در دوران ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی، رویکرد ایران در عرصه سیاست خارجی، از حالت انفعالی خارج و چهارچوبی سخت گیرانه‌تر و فعال‌تر را در پیش خواهد گرفت.

جدای از همه این ها، مجموع این تحولات، تلاش‌های کنونی جهت احیای توفق برجام در قالب "مذاکرات وین" را نیز پیچیده‌تر خواهند کرد. بر اساس توافق برجام، ایران برخی محدودیت‌ها را بر برنامه هسته‌ای خود پذیرفت و در مقابل، از برخی امتیازات اقتصادی برخوردار شد. با این حال، در دوره ریاست جمهوری "دونالد ترامپ" در آمریکا، این کشور از توافق برجام خارج شد و ایران نیز در پاسخ به این رویه دولت آمریکا، تعدات برجامی خود را پله پله کنار گذاشت.

با این همه، "جو بایدن" رئیس جمهور جدید آمریکا، پس از روی کار آمدن، اعلام کرد که مایل به بازگشت به توافق برجام است. با این حال، هنوز و پس از شش دور مذاکره میان ایران و طرف‌های بین المللی برجام در وین پایتخت اتریش، هنوز توافق برجام احیا نشده است. هنوز هیچ تاریخی هم برای از سرگیری مذاکرات میان ایران و طرف‌های دیگر برجام تعیین نشده است. ایران نیزبه طور مداوم، اقدام به توسعه فعالیت‌های هسته‌ای خود می‌کند. این کشور در شرایط فعلی، اورانیوم را در سطوح بالا غنی‌سازی می‌کند و چندان با بازرسان بین المللی نیز همکاری نمی‌کند.

با این اوصاف، امکان دارد که آمریکا و بریتانیا سعی کنند تا حدی اقدام احتمالی اسرائیل علیه ایران را محدود کنند تا شاید بتوانند از این طریق، همچنان برجام را زنده نگه دارند. با این حال، رهبران اسرائیل که هیچگاه طرفدار توافق برجام نبوده اند، امکان دارد که شرایط را مغتنم شمرده و به دنبال تشن زایی گسترده در شرایط کنونی باشند. با این حال باید توجه داشت که هزینه و بهایی که پرداخت خواهد شد، این مرتبه بسیار بالا خواهد بود. امریکا در نوع خود می‌تواند تبعات و پیامد‌های زیادی را در ابعاد منطقه‌ای و بین المللی به همراه داشته باشد».
 

جنگ در سایه میان ایران و اسرائیل
 
شعارسال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار:۱۶ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر:۹۵۴۴۷، snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین