پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۴۹۳۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰
معاون میراث فرهنگی استان تهران می‌گوید: کاوشی در مسجد جامع انجام نمی‌شود و باستان‌شناسی در آنجا حضور ندارد. آنجا فقط پوسته سیمانی جمع‌آوری می‌شود و مرمتگران آجرهایش را شستشو می‌دهند و بندکشی دوباره می‌کنند.
شعار سال: اردیبهشت ۱۴۰۰ وقتی مرمتگران کانال دفع رطوبت مسجد جامع بازار را می‌کندند، متوجه یک محراب قدیمی شدند که به دلیل وقف نامه‌ی ۸۰۰ ساله مسجد حدس زدند این محراب متعلق به دوره سلجوقی است.

حال مرتضی ادیب زاده معاون میراث فرهنگی استان تهران در ۲۱مرداد در این خصوص به میراث‌باشی می‌گوید: کاوشی در مسجد جامع انجام نمی‌شود و باستان‌شناسی در آنجا حضور ندارد. آنجا فقط پوسته سیمانی جمع‌آوری می‌شود و مرمتگران آجرهایش را شستشو می‌دهند و بندکشی دوباره می‌کنند.

محراب زیر جداره‌ها بود البته در این که این سازه محراب باشد کارشناسان هنوز تردید دارند فعلا این نظر مشاور بوده است. البته قرار است این سازه حفظ شود و هیچ تغییری نمی‌کند؛ و قسمت مورد نظر را هم به اصالت اولیه بازگرداندند.

برخی معتقدند کف قسمت پایین زیر محراب متعلق به دوره ساسانی است، اما ادیب زاده در این باره می‌گوید: نمی‌توان اینگونه اظهار نظر کرد. اگر زمانی آجری را به آزمایشگاه ببرند و به استناد نتایج بگویند متعلق به قرون اول اسلامی یا پیش از آن است قابل قبول است، اما بدون سند نمی‌توان صحبت کرد.

او ادامه می‌دهد: اگر نیاز به پیگردی باشد یا به لایه باستانی برسند حتما باستان‌شناس ورود پیدا می‌کند، اما اکنون فقط الحاقات و پوسته‌ها را بر می‌دارند که همه این‌ها متاخر و متعلق به پنجاه سال اخیر است.

عکس: میلاد طیبی

از محراب کشف شده مسجد جامع تهران چه خبر؟

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برگرفته از میراث باشی
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
0
0
چیزهایی بعد از حفر کردن بدست می‌آید که بعضی وقتها به ذهنمان هم نمیرسید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۳۱
0
0
برای اینکه باستان‌شناسان نظر قطعی بدهند باید بررسی بیشتری صورت بگیرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین