شعار سال: صبغه قمه زنی به جنگهای شاه اسماعیل با عثمانی برمیگردد و تا قبل از آن در هیج یک از متون تشیع نیامده و اولین پایگاه قمه زنی تبریز بوده که دلایل سیاسی داشته. دوستان میتوانند سابقه قمه زنی و چگونگی پیدایش این روش عزاداری را با یک جستجو در گوگل بخوانند.
اما خمینی شهر چرا به این راه رفت و چرا با این همه نهی علما و صراحت روایات و قران در مورد اضرار به نفس و بازخواست آن در روز حساب و بیماریهای متعدد لاعلاج خونی هنوز در این شهرستان رواج دارد. زمان شاه میخواستند با زور ممانعت کنند نگذاشتند تا اینکه انقلاب به پیروزی رسید و فکر کنم سال ۶۰ بود حضرت امام در پی استفتایی فتوا منع دادند که عدهای با ندانم کاری متوسل به زور شدند و باز مشکل حل نشد چرا؟ چون خمینی شهر دارای سه محله قدیمی است و بعضی روحانیون کم سواد و بیسواد سنتی و بعضا زاویه دار با جمهوری اسلامی هستند؛ بگذریم که علمای صاحب نامی داشته خمینی شهر و الان سر به تیره تراب بردهاند. جای این علما هرگز پر نشد.
در محله فروشان که مرکز ثقل قمه زنی خمینی شهر است یک روحانی بود بنام حجت السلام حاج آقا مهدی امامی که با امام و حکومت شدیداً زاویه داشت و مردم را تحریک میکرد به قمه زنی البته چند باری نیروهای امنیتی ایشان را از شهر اخراج کردند تا بعد از عاشورا، ولی این شخص با روابطی که داشت به بزرگان هیئتها محرمانه پیام میداد مبادا در نبود من قمه زنی تعطیل شود. اگر اقامه نکنید شما مثل کوفیانی هستید که امام را تنها گذاشتند (این روحانی از خانوادهی بزرگی است که به روحانیونی، چون آیت الله العظمی میر سید علی و فرزندش آیت الله حاج آقا حسن امامی معروف به حاج آقا امام، عموی فیض السلام شارح نهج البلاغه رضوان الله تعالی)
حتی یک بار به دورغ شب عاشورا شایعه کردند امام حکم منع قمه زنی را لغو کرده و فردایش بدون ممانعت قمه زدند. تا اینکه آیت الله خامنهای در کهکویه اعلام نارضایتی کردند از قمه زنی. خوب متاسفانه نیروی انتظامی با بگیر و ببند کار را خراب کرد؛ عدهای که قمه زن نبودند بخاطر دهن کجی به حاکمیت قمهزن شدند و از اطراف و اکناف حتی از تبریز و مشهد و قم که حکومت مانع شده بود به خمینی شهر هجوم آوردند و حاج آقا مهدی امامی هم سوار موج شد و لقب احیاگر عزاداری سنتی هم به ایشان دادند و نوچههای مداح ایشان هم بنا به دستور ایشان مردم را تحریک کردند و ممانعت از قمه زنی بخاطر جمعیت زیاد برای حکومت سخت شده.
حالا بعد از فوت ایشان روحانی دیگری به نام […]، علم قمه زنی را بدوش میکشد. البته هر دو نفر روحانی ارتباطاتی با بعضی از مراجع دارند از جمله صادق شیرازی، وحیدخراسانی، و بعضی از مدرسین سنتی حوزه.
یادداشت از علی صرامی یک طلبه
توضیحات تکمیلی برای بهره برداری بیشتر از متن:
قمهزنی (تطبیر) نوعی مراسم مذهبی عاشورایی ( بخشی از آئین عزاداری ماه محرم با هدف مواسات و ابراز علاقه و ارادت نسبت به حسین بن علی) محسوب شده که در میان برخی شیعیان رواج داشته و طی آن افراد با ضربه زدن توسط آلت برندهای (قمه) بر سر خود باعث ایجاد جراحت و خونریزی در آن میشود.از اهداف جنبی این مراسم، تقویت خوی شجاعت و اعلام جهاد در راه اعتقادات بوده و معمولاً شرکت کنندگان در این مراسم در صبح روز عاشورا با پوشیدن کفن به انجام این عمل مبادرت میکنند. این عمل گاهی بر کودکان و به اشکال تحت کنترل نیز انجام میشود.
صحت یا عدم صحت انجام این عمل از دیرباز موجب بحث میان علمای شیعه بوده است؛ برخی از علما اجازه انجام این عمل را دادهاند و برخی دیگر آن را موجب وهن اسلام دانسته و تحریم کردهاند. محمدصادق روحانی قمهزنی را نه تنها مجاز، بلکه از شعائر و مستحسن میداند. امام خمینی آن را در صورتی که موجب ضرر نباشد، بدون مانع میدانست ( نزیک به نظرات خویی، اراکی). آیات عظام سید علی خامنهای، ناصر مکارم شیرازی، محمد فاضل لنکرانی، عبدالله جوادی آملی، حسین نوری همدانی ، سیدمحمدتقی بهجت و سیدکاظم حائری از جمله کسانی هستند که قمه زنی را جایز نمیدانند.

سید علی سیستانی تا به حال نظر رسمی اش دراین باره را اعلام نکرده است. اطرفیانش میگویند او در این مسئله نظر دارد، ولی بنابر مصالحی ابراز نمینماید. در اینگونه موارد مقلدینش باید به اعلم بعد او رجوع کنند.
این مراسم ریشه عربی ندارد. از لحاظ تاریخی نیز انجام این عمل در ایران پیش از صفویه رواج نداشته و در دوره صفویه و گویا در بین ترک ها رواج یافته است . در دوره قاجار ، بشدت مورد توجه و تقویت قرار گرفت. هرچند که در زمان صدرات امیرکبیر با آن برخورد شده و آن را غیر شرعی نامیدند.
مرتضی مطهری در کتاب جاذبه و دافعه علی بیان می دارد که قمه زنی و بلند کردن طبل و شیپور از ارتدکسهای قفقاز به ایران سرایت کرد و چون روحیه مردم برای پذیرش آن آمادگی داشت همچون برق در همه جا دوید.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از انصاف نیوز، تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۰، کدخبر: ۳۰۵۲۹۸، www.ensafnews.com / سایر منابع.
دوماً اینکه بیماری های خونی در این شهرستان با توجه به اینکه رتبه سوم جمعیتی را داراست پایین تر از شهرستان های دیگر است. چرا شایعه می سازید.
سوما بیشتر قمه زنان شهر غیربومی اند که از نجف آباد و اردبیل و قم و اصفهان و... می آیند.
چهارما خاطرات رفسنجانی را عیناً کپی کرده آید.
پنجما منصفانه بنویسید
سلام
اولا ممنون از توضیحات شما
دوما متن باز نشر است و منبع کاملا در خبر ذکر شده است
سوما ، منتظر دریافت نظرات تکمیلی شما هستیم.
امام صادق فرمودند هیچ کس برای عزاداری جدم نمی تونه نظر بده از من کوچکتر تا اون بزرگشون
اگه راست میگی روزعاشورا راتو خمینی شهر ببین شور حالی داره که توهیچ جایی تو ایران نیست
اگه اشتباه بود مردم کربلا تو حرم آقا قمه نمی زدند
حاج آقا مهدی امامی جلوی کسانی ایستاد که برای منفعت خودشون فتوا میدن
سلام
اول توصیه داریم که ادب و احترام در هرگونه ارتباط متقابل رعایت شود. دوم ، شما از کجا می دانید که یک تیم بالغ بر 100 نفره از متخصصین این کشور از عزاداری چیزی بلد هستند یا نه ؟
اگرتوضیح قابل ارایه ای دارید ، ورای حاشیه ها برایمان ارسال کنید.
در انتها اینکه، ابول برای توضیح در خصوص قمه زنی امام حسین، بنظر می رسد که نمی تواند اسم مستعار مناسبی باشد
سلام
مستحب در منابع چهارگانه استباط و استخراج احکام ، توسط اجماع نظر فقها و یا از طریق سنت قابل استنباط و استخراج است.
همان فقها به من و شما می گویند، نکنید. حال چه اصراری ب تداوم این کار است؟
ما قمه میزنیم و خواهیم زد
سلام و عرض ادب
ما کجا اجتهاد کردیم اخوی
اگر منظورت همین خبر خاضر است، انتهای خبر ذکر منبع شده.
هرچی توانایی دارید بزارید و دشمنی کنید
از نظر شما این بی احترامی نیس ؟؟یا چون انگلیسیه حتی یه اقا هم قبل اسمش نمیارین؟؟
از یه طرف میگین با سنی برادریم و متحدبم که دشمن سواستفاده نکنه ،از اینور خودتون بین شیعه تفرقه درست میکنین و دو دسته گی درست میکنید .
شیعه ی انگلیسی و شیعه ی ولایت فقیه .
؟؟؟
سلام
ماهیت صحبت های شما در بحث سیاسی ذیل بحث حاکمیت ، بازتعریف می شود نه حوزه انسان گرایی و اخلاق و عاطفه گرایی انسانی. نظام سیاسی کشور ،آقای سیدصادق شیرازی را به رسمیت نمی شناسد ، لذا ضرورتی به استعمال پیشوند آیت الله و آقا نمی بیند و این برداشت در جامعه و عرف اجتماعی ، تبعیت می شود. داستان گرایش پیروان ایشان با عرف اجتماعی متفاوت بوده و پیروان نامبرده ، مسلما با پیشوندهای آقا و آیت الله ، از ایشان نام می برند.
بحث مدهب ( شیعه و سنی) ، اشاره به تفاوت در فروع دین و برخی مناسک و اعتقادات عرفی دارد. شیعه انگلیسی و شیعه آمریکایی و غیره، بحث مذهبی نیست. بلکه قرائتی عرفی از برداشت سیاسی است که بیشتر برای نشان کردن نوعی خاص از آسیب مطرح می شود و ارتباطی به مذهب ندارد.
اصلا خوشحال نباشید این حرف ها و مخالف هایی که می کنید نشانه حرام زاده و یا ولد زنا بودن شماست.
اصلا غلط کردین همچنین حرف های چرندی در مورد عزای امام حسین میزنید.
اصلا مگه شما چه سگهایی هستید.
اگه راست میگید برید جلوی این زن های بی حجاب رو بگیرید که خود شما باعث بی حجاب شدن شون شدین و همه جامعه را به فساد کشیدید.
اگه می تونید و جرات دارید بیایید جمعش کنید.
آهای حروم زاده ای که این سایت رو باز کردی مطمئن باش که این کار هایت و حرف هایت نتیجه لقمه های حرومی هست که خوردی
سلام
بارها خدمت شما و برخی از عزیزان تذکر داده شد که در ارتباط با رسانه، ادب ارتباطی را رعایت کنید. در صورت تکرار،آی.پی فرد هتاک بلاک شده و تمایلی به حضور فرد در سایت نخواهیم داشت( این پایگاه خبری، پایگاهی تخصصی بوده و مسلما باید با اداب خاصی وارد تعامل با یکدیگر شویم).
منظور شما را از دخالت در دستگاه امام حسین(ع)، متوجه نمی شویم؟ منظورتان این است که قمه زنی را بعنوان یک امر مسلم پنداشته اید و هرگونه نقد را معادل دخالت در آن می پندارید؟ این شیوه استدلال، از منطق و حتی باور ایمانی بدور است.
با بیان عبارت حرام زاده بودن و ولد زنا ، می توان برعلیه شما وارد شکایت حقوقی منجر به جرم قذف شد. لطفا بیشتر ملاحظه کنید. هشدارجدی می دهیم که تکرار نکنید. این شماره برای شما آشنا نیست؟ 5.125.145.90 ، ای پی دستگاه شماست. خواهشمندیم بیشتر ملاحظه حضور در فضای اجتماعی را داشته باشید( ممنون از توجه و عمل شما).
.... مگه چه سگ هایی...... ، قابلیت پیگیری کیفری به جرم توهین مسلم. لطفا تکرار نکنید.
ورود به بحث ممانعت از مشکلات فعلی جامعه ،ارتباط مستقیمی به ما پیدا نمی کند. نه حمایت دولتی دریافت می کنیم و نه حقوق بگیر دولت هستیم. لذا منطقی نیست که ورای مسئولیت حرفه ای رسانه، پاسخگوی امر دیگری باشیم.
خواهش می کنیم ، وارد بحث و استدلال شوید. بگذارید از اندیشه شما ( درست یا غلط فرقی نمی کند)، دیگران هم استفاده کنند. اجازه بدهیم نقد صورت بگیرد.
خوده امام حسین که شما می گید گفته قمه زنی آسیب بدن حساب میشه و حرامه
ما به حرفای صادق شیرازی و ......
کاری نداریم
مرجع تقلید ما حضرت آقای خامنهای هست
و فرمودند حرامه
قمه زنی درست یا غلطش سالی یک بار اون یک ساعته و دیگه نیست تا سال آینده .بعد شما در طول سال این همه فساد هست جرات حرف زدنش رو ندارید. تازه شما میخوایید به مذهبی که از جنس خودتون هستند ولی در تفکر تفاوت دارید گیر بدید( تفکرات شیرازی)؟دیگ به دیگچه نمیگه روت سیاه . اگه کننده هستید همه جانبه ورود کنید نه گزینشی و موردی و سلیقه ای.
قمه زنی را جایز می دانند