پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۳۳۴۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۳
فتوای مراجع عظام تقلید را (هم از مرحومین و هم از مراجعی که در قید حیات اند) درباره قمه زنی بخوانید. نظرات 25 تن از آیات عظام در خصوص قمه زنی بشرح زیر ارایه شده است.

شعارسال: برای اطلاع از فتوا بیش از بیست مرجع و آیات عظام در مورد قمه زنی، ادامه مطلب را دنباله گیری و مطالعه کنید.

نظر آیت الله العظمی علامه سید محسن امین در مورد قمه زنی

قمه‏ زنى و اعمالى دیگر از این قبیل در مراسم عزادارى حسینى به حکم عقل و شرع حرام است و زخمى ساختن سر، که نه سود دنیوى دارد و نه اجر اخروى، ایذاء نفس است که خود در شرع حرام است و در مقابل این عمل، شیعه‏‌ اهل بیت را در انظار مردم مورد تمسخر قرار داده و آنها را وحشى قلمداد می کنند و شکى نیست که این اعمال ناشى از وساوس شیاطین بوده و موجب رضایت ‏خدا و پیامبر و اهلبیت اطهار نیست و البته تغییر نام این اعمال در ماهیت و حکم شرعى آن که حرمت است، تغییرى نمی دهد.

منبع: (اعیان الشیعه، محسن امین، ج 10، ص 363) 

 

نظر آیت الله خویی در مورد قمه زنی

اگر قمه‌ زنی و زنجیرزنی با قلاب‌های فلزی که در ماه محرم انجام می‌گیرد، منجر به ضرر و زیان قابل توجهی شده و یا هتک، تمسخر و توهین به دین و مذهب را به دنبال آورد، جایز نیست.

منبع: (المسائل الشرعیه، استفتاء‌ات الامام الخویی، العبادات؛ والطریق النجاة، ج 2، ص 445)

نظر امام خمینی در مورد قمه زنی

س 38 - آیا قمه زدن در عزاى حضرت إمام حسین علیه السّلام جائز است یا نه؟

ج - اگر موجب ضرر نباشد مانع ندارد، ولى در این زمان این عمل نشود.

 

س 42 - قمه زنى و سینه زدن با بدن برهنه در انظار عمومى چه حکمى دارد؟

ج - در شرائط و اوضاع کنونى از قمه زدن خوددارى شود، و عزادارى و سینه زدن مانعى ندارد.

منبع: (استفتاءات امام خمینى؛ ج 3، ص: 581 و 583) به نقل از سایت امام خمینی (ره)

 

نظر امام خامنه ای در مورد قمه زنی

قمه زنى علاوه بر اینکه از نظر عرفى، از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمی شود و سابقه‏ اى در عصر ائمه «علیه السلام» و زمان­ هاى بعد از آن ندارد و تأییدى هم به شکل خاص یا عام از معصوم «علیه السلام» در مورد آن نرسیده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب مى‏ شود. بنابراین در هیچ حالتى جایز نیست.

منبع: (استفتائات آیت الله خامنه ای، ص 326، مسئله 1461) 

حجت الاسلام فلاح‌ زاده نماینده پاسخ به احکام حضرت آیت الله خامنه‌ای نیز در پاسخ به این استفتاء گفت: «به نظر حضرت آیت الله خامنه‌ای قمه زنی و تیغ زنی چه از روی عشق و علاقه باشد و چه غیر از آن و به هر صورت چه علنی و چه مخفی حرام است و بایستی از این کار پرهیز شود».

 

نظر آیت الله سیستانی در مورد قمه زنی

باید از کارهایی که عزاداری را خدشه دار می کند اجتناب شود.

منبع: (مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، سید محسن محمودی، ج3، ص34 ) 

از آیت الله فقیه ایمانی (نماینده مراجع تقلید در اصفهان) : مدعیان جواز قمه زنی، می گویند آیت الله سیستانی نیز حکمی مبنی بر جواز صادر کرده اند. جنابعالی به عنوان نماینده مراجع تقلید در اصفهان، نظرتان را بیان کنید.

آیت الله فقیه ایمانی [در پاسخ فرمودند]: آیت الله سیستانی هم قمه زنی را حرام اعلام کردند و حرف هایی که از جانب ایشان مبنی بر جواز قمه زنی می زنند صحت ندارد.

سپس دوباره از ایشان میپرسند: نظر آیت الله سیستانی درباره حرمت قمه زنی چگونه برای حضرتعالی ثابت گردید؟

آیت الله فقیه ایمانی [پاسخ دادند]: بنده پسر برادرم، داماد ایشان است. پسر برادرم را محضر ایشان فرستادم و ایشان هم مانند آیت الله وحید فرمودند که قمه زنی حرمت دارد.

منبع: متن و فیلم کامل مصاحبه با آیت الله ایمانی را در سایت فتن 

 

نظر آیت الله مکارم شیرازی در مورد قمه زنی

س: آیا قمه زنی حرام است؟

ج: عزاداری خامس آل عبا (ع) از مهمترین شعائر دینی، و رمز بقاء تشیع است، و باید هر چه باشکوه تر برگزار گردد. شکی نیست کسانی که قمه می زنند بخاطر احساسات مذهبی و عشق به امام حسین (ع) است ولی باید توجه داشت این کار در حال حاضر خسارات بسیاری بر ما وارد کرده و دشمنان بوسیله آن سعی دارند شیعه را در جهان، منفور کنند. بنابراین در این زمان لازم است از این کار خودداری نمایند. بطور کلی، آسیب رساندن به بدن و آنچه سبب وهن مذهب باشد جایز نیست، خواه از طریق قمه زنی باشد یا زنجیرهای تیغ دار. بجای این کار، خون خود را به مراکز اهداء خون دهند و ما برای همه آنها دعا می کنیم.

منبع: استفتاء کتبی اینترنتی از دفتر آیت الله مکارم شیرازی

 

نظر آیت الله وحید خراسانی در مورد قمه زنی

از آیت الله فقیه ایمانی (نماینده مراجع تقلید در اصفهان) پرسیده شد: یعنی شما شخصا تایید می کنید که آیت الله وحید قمه زنی را حرام اعلام کرده اند؟

آیت الله فقیه ایمانی [در پاسخ فرمودند]: بله. چرا که در این برهه از زمان که دشمنان اسلام به دنبال بهانه هستند تا جلوه تشیع را در جهان خراب کنند، ما باید دقت کنیم که از کارهایی که چهره تشیع را از بین میبرد پرهیز کنیم. یکی از افرادی که خیلی مقیدند که شخصیت و آبروی اسلام حفظ شود، آیت الله وحید هستند. باز هم می گویم شما زانو به زانوی ایشان بنشینید و ببینید چگونه قمه زنی را نفی می کنند. بنده خودم نماینده ام را محضر آیت الله وحید فرستادم و ایشان به نماینده ام فرمودند که در شرایط فعلی قمه زنی حرام است. دفتر ایشان ممکن است پاسختان راکم و زیاد بدهد!

منبع: متن و فیلم کامل مصاحبه با آیت الله ایمانی را در سایت فتن

نظر آیت الله شبیری زنجانی در مورد قمه زنی

س. آیا قمه زنی حرام است؟

ج. برگزاری مراسم عزای اهل بیت و امام حسین علیه السلام از افضل قربات الی الله، و تعظیم شعائر الله است. مصادیق عزا نیز به خودی خود جایز است ولی چنانچه در اثر عناوین ثانوی با در نظر گرفتن شرایط زمان، مکان و... عناوینی همچون هتک به نوعی از عزاداری‌ها صادق باشد، این گونه امور جایز نخواهد بود. همچنین اگر قانونی در این زمینه وجود دارد رعایت آن بنا بر احتیاط، لازم است.

منبع: اقتباس از استفائات عزاداری سایت آیت الله العظمی زنجانی

نظر آیت الله صافی گلپایگانی در مورد قمه زنی

س: نظر مبارک حضرت آیت الله العظمی صافی در مورد قمه زنی چیست؟

ج: بسم الله الرحمن الرحیم قمه زنی اگر ضرر معتد به و تبعات منفی دیگر نداشته باشد جایز است.

منبع: (مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، سید محسن محمودی، ج 3، ص 34) 

و از آن‌جا که امروزه به عیان مشاهده می‌شود که دشمنان اسلام و شیعه از این موضوع به شکل عجیبی از قمه‌ زنی جمعی از شیعیان سوء استفاده کرده و به همین جهت در حال حاضر تبعات منفی فراوانی بر آن بار می‌شود؛ از این رو از نظر ایشان این عمل جایز نخواهد بود. یعنی در حقیقت اگر بخواهیم از این فتوا مفهوم گیری کنیم باید نظر ایشان را به این شکل تعبیر کنیم: «اگر قمه‌ زدن ضرر معتد به و یا تبعات منفی داشته باشد جایز نیست.»

نظر آیت الله بهجت در مورد قمه زنی

1830. نظر مبارکتان را در مورد قمه زنى بیان فرمایید.

ج. حکمش به عنوان اوّلى عدم ضرر رساندن به خود یا دیگرى است، به حدّى که حرام باشد؛ پس اگر مضرّ نباشد و مفسده اى هم بر آن مترتب نباشد فى نفسه اشکال ندارد.

منبع: استفتائات سایت آیت الله بهجت

نظر آیت الله محقق کابلی در مورد قمه زنی

آیت الله محقق کابلی در پیامی که در آستانه محرم الحرام 1332 دادند فرمودند: اجازه ندهید عده ای در مجالس عزداری برهنه شوند؛ یا آسیب جدی [از قبیل قمه زنی و استفاده از زنجیرهای تیغ دار و مانند آن] به بدن برسانند یا تعبیرات توهین آمیز به کار ببرند.

منبع: این پیام در سایت رسمی ایشان همراه با مهر معظم له موجود است.

یکی از مؤمنین از ایشان در مورد قمه زنی سوال اینگونه سوال نموده بود:

س: با توجه به نزدیک شدن ایام عزاداری سالار شهیدان، بعضی از مؤمنین، میخواخند نظر مبارک حضرتعالی را در مورد قمه زنی در ایام عزاداری، بدانند که آیا قمه زنی در عزاداری امام حسین ع جایز است یا جایز نیست؟

ج: بسمه تعالی

در فرض سوال در شرائطی که دشمنان شیعه در پی بهانه جوی علیه مذهب جعفری هستند قمه زنی حرام است.

نظر آیت الله نوری همدانی در مورد قمه زنی

آیت الله العظمی نوری همدانی در پیامی که در آستانه ماه محرم صادر نموده‌اند فرمودند که باید عزاداری هرچه با شکوه و عظمت‌ بیشتر برگزار گردد و هر عملی که موجب وهن مذهب و اختلاف بین امت اسلامی می‌گردد حرام است. معظم‌له قمه‌زنی و زدن زنجیر‌هایی که تیغ‌دار هستند و موجب پاره شدن بدن می‌گردد را باعث وهن مذهب دانسته‌اند و زنجیرهای متعارف و معمول که در بازار به فروش می رسند و آسیبی به بدن نمی‌رساند را از این حکم خارج دانستند.

منبع: اقتباس از سایت رسمی ایت الله نوری همدانی

نظر آیت الله فاضل لنکرانی در مورد قمه زنی

مسئله قمه زنی نه تنها موجب گرایش به اسلام و تشیع نمی شود بلکه به علت نداشتن هیچ گونه توجیه قابل فهم برای مخالفان ثمره ای جز نتیجه سوء نخواهد داشت. لذا لازم است علاقه مندان به امام حسین (ع) از این گونه اعمال خودداری کنند.

منبع: (جامع المسائل، آیت الله فاضل، ج1، ص622)

سؤال 2173 :آیا قمه زنى جایز است؟ چنانچه در این مورد نذرى وجود داشته باشد، وظیفه چیست؟

جواب: با توجه به گرایشى که نسبت به اسلام و تشیع بعد از پیروزى انقلاب اسلامى ایران در اکثر نقاط جهان پیدا شده، و ایران اسلامى به عنوان امّ القراى جهان اسلام شناخته مى شود، و اعمال و رفتار ملت ایران به عنوان الگو و بیانگر اسلام، مطرح است لازم است در رابطه با مسایل سوگوارى و عزادارى سالار شهیدان حضرت ابى عبدالله الحسین (علیه السلام)به گونه اى عمل شود که موجب گرایش بیشتر و علاقمندى شدیدتر به آن حضرت و هدف مقدس وى گردد. پیداست در این شرایط، مسأله قمه زدن نه تنها چنین نقشى ندارد، بلکه به علّت عدم قابلیت پذیرش و نداشتن هیچگونه توجیه قابل فهم مخالفین، نتیجه سوء بر آن مترتب خواهد شد. لذا لازم است شیعیان علاقمند به مکتب امام حسین (علیه السلام) از آن خوددارى کنند. و چنانچه در این مورد نذرى وجود داشته باشد، نذر واجد شرایط صحّت و انعقاد نیست.

منبع: (جامع المسائل، فاضل لنکرانی ص 583) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله فاضل لنکرانی

 

نظر آیت الله سید کاظم حائری در مورد قمه زنی

خرافاتی مانند قمه ‏زنی، موجب بدنامی اسلام و تشیع است.

منبع: بخش احکام سایت تبیان

نظر آیت الله جوادی آملی در مورد قمه زنی

[سوال] قمه و زنجیر چاقویی‌ زدن و تیغ کشیدن در مجالس عزای‌ اهل‌بیت(علیهم السلام) چه حکمی‌ دارد؟

[جواب] چیزی‌ که در شرایط کنونی‌، مایه وهن اسلام است، مانند قمه زدن و ...، جایز نیست. چیزی‌ که مایه تعظیم شعایر است یا سبب هتک نیست، مانند زنجیر زدن، جایز است

منبع: به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله جوادی آملی

 

نظر آیت الله مظاهری در مورد قمه زنی

163.‌ قمه زنى براى ابا عبدالله الحسین(ع) یا سایر ائمّه(ع) چه حکمى دارد؟

حرام است؛ علاوه بر این، در این زمان وهن برای تشّیع است و همچنین هرچه نظیر قمه‌زنی است، مانند زنجیر تیغ‌دار. ضمن آنکه مراعات قوانین هر مملکتی، مخصوصاً قوانین جمهوری اسلامی، واجب است.

164.‌ آیا قمه زدن به‌طور مخفی حلال است یا اینکه فتوای شریف حضرتعالی عمومیّت دارد؟

جایز نیست.

منبع: پایگاه رسمی آیت الله مظاهری

 

نظر آیت الله سبحانی در مورد قمه زنی

سؤال 63. آیا قمه زنى در زمان حاضر جایز است یا خیر؟

بسمه تعالى: جایز نیست. والله العالم

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله جعفر سبحانی / استفتائات، ج1، ص31، شماره 63

 

نظر آیت الله مازندرانی درباره قمه زنی

باسمه العلیم

از منابع فقه چه لبیه و چه لفظیه بالخصوص او بالاطلاق او العموم جواز و اباحه قمه زنی فضلا از رجحان آن در مراسم عزاداری سالار شهیدان امام حسین علیه السلام مستفاد نمی گردد، بلکه مقتضای ادله و عناوین ثانویه حرمت و عدم جواز است لذا اجتناب از آن واجب و لازم است.

برادران ایمانی می دانند که قمه را باید بر فرق قمه کشان خائن و قداره بندان جانی زد.

منبع: (قم المقدسة، اسماعیل الصالحی المازندرانی محرم الحرام 1415 - خرداد 1373) 

 

نظر آیت الله تبریزی در مورد قمه زنی

داخل بودن قمه زنی در عزاداری سید الشهداء و اهل بیت و اصحاب ایشان، سلام الله علیهم ثابت نیست، پس بر همه مؤمنین لازم است که آنچه را که به عنوان گونه ای عزدارای محرز و ثابت است اختیار نمایند؛ همچون گریه نمودن و سینه زنی و برپا نمودن دسته های عزاداری و حرکت آن - تا حد امکان - به سوی امکان عمومی برای عزاداری، خداوند شما را در خدمت به اهل بیت، علیهم السلام، موفق دارد و جزای خیر در دنیا و آخرت بدان دهد.

منبع: (طریق النجات، میرزا جواد تبریزی، ج2، ص445)

نظر آیت الله سید محسن حکیم در مورد قمه زنی

فرزند ایشان شهید آیت الله سید محمد باقر حکیم نقل نموده‌اند که پدر بزرگوارشان دائماً می‌فرموند: «انّ قضیة التطبیر هی غصة فی حلقومنا»؛ «مسئله قمه‌ زنی، غصّه و اندوهی در گلوی ماست.»

منبع: قمهزنی سنت یا بدعت، مهدی مسائلی. به نقل از «قمه زن ما هر دو شیعه هستیم... به حرفام فکر کن»

 

نظر آیت الله محمد باقر صدر در مورد قمه زنی

آنچه که امروز با نام قمه زنی و جاری ساختن خون بر بدن انجام می شود از افعال عوام مردم و جاهلین آنها است و هیچ یک از علماء اقدام به این کار نکرده اند بلکه آنها دائماً از اینکار منع نموده و آن را حرام می دانسته اند.

منبع: (کل الحلول عند آل الرسول، دکتر تیجانی، چاپ اول 1997 م، ص150) 

 

نظر آیت الله موسوی اردبیلی در مورد قمه زنی

پرسش: نظر جنابعالی در مورد عزاداری قمه زنی (تطبیر) چیست؟

پاسخ: چنانچه قمه زدن ضرر معتنابه نداشته باشد و موجب وهن مذهب و مؤمنین در محل نباشد، در آن محل فی حد نفسه اشکال ندارد و الا اشکال دارد.

منبع: پایگاه رسمی آیت الله موسوی اردبیلی 

«چون در حال حاضر وهن مذهب است، طبق فتوای ایشان جایز نیست»

 

نظر آیت الله علامه سید محمد حسین فضل الله در مورد قمه زنی

بعضى از مظاهر عزادارى - نظیر قمه زنى - هم به عنوان اولیه و هم به عناوین ثانویه، شرعاً حرام هستند.

منبع: پایگاه آیت الله سید محمد حسین فضل الله - مقالات (نگاه اسلامی به عاشورا)

 

نظر آیت الله میرزا یدالله دوزدوزانی در مورد قمه زنی

5- نظر مبارک را درباره قمه زنی بیان فرمایید.

ج: به عنوان اوّلی در صورتی که ضرر مهمّی نباشد، جایز است، ولی به عنوان ثانوی و به ملاحظه مصالح اسلامی ممکن است حرام بشود و شایسته است عزاداری به صورت معقول انجام شود.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله میرزا یدالله دوزدوزانی
«طبق نظر معظم له، چون مصالح اسلامی در آن نیست، در حال حاضر حرام است».

 

نظر آیت الله حسینی زنجانی در مورد قمه زنی

قمه زنی: اینکه از مصادیق عزاداری باشد محل اشکال است و اگر سبب سوء استفاده دشمنان تشیع و موجب وهن مذهب گردد جایز نیست.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله موسوی زنجانی

«طبق نظر معظم له، چون اکنون مورد سوء استفاده دشمنان قرار میگیرد و موجن وهن مذهب است، قمه زنی حرام است».

 

نظر آیت الله گرامی در مورد قمه زنی

ایا ولی فقیه می تواند حکم به جهاد ابتدائی دهد؟

ایا قمه زنی یا زخم کردن صورت به حدی که سرخ یا سیاه شود. مصداق لطم برای عزای حسینی هست؟

پاسخ حضرت آیت الله العظمی گرامی

بسمه تعالی

به نظر اینجانب می تواند لیکن مصلحت تامه باید رعایت شود.

اگر حکم حکومتی بر ترک آنست رعایت شود لیکن بعنوان اولی بنظر من اشکال ندارد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله گرامی

 

نظر آیت الله علوی گرگانی در مورد قمه زنی

قمه زنی برای حضرت سیدالشهدا چه حکمی دارد؟

چون موجب وهن تشیع است جایز نیست.

منبع: آرشیو پایگاه اطلاع رسانی آیت الله گرگانی

س7 - قمه زدن در عزادارى امام حسین ع چه صورت دارد؟

ج7 - اگر باعث آمدن خون و سبب مجروحیّت شود، مشروعیّت ندارد

منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله گرگانی

نظر آیت الله محمود شاهرودی در مورد قمه زنی

در کیفیت برگزاری مراسم و شیوه‌های آن بایستی سه شرط را مد نظر قرار داد...2 - آن که موجب وهن دین و مکتب تشیع و یا جامعه اسلامی و یا نظام مقدس جمهوری ‌اسلامی نباشد؛ زیرا که وهن هر یک از آنها از اعظم محرمات و کبائر است و تشخیص این امر از اختیارات ولی‌امر مسلمین است؛ بدان معنی که اگر در شرائط خاصی ولی‌ امر مسلمین چنین تشخیص بدهد که شیوه به خصوص بر خلاف مصلحت جامعه اسلامی و یا موجب وهن و ضربه زدن به دین و یا نظام مقدس جمهوری ‌اسلامی است و بر اساس آن از برگزاری آن منع نماید، تبعیت از ایشان بر همگان واجب است و در این رابطه آحاد مکلفین نمی‌توانند از نظر شخصی خود تبعیت کنند.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبلاگ علی سجاد فاطمی، تاریخ انتشار: -، کدخبر: -: www.alisajjad.blog.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۱
Atf
Germany
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
1
3
واسه اونایی ک خون دوست دارن خوبه....واسه ماهایی ک تا این کارا رو می بینیم در جا می ترسیم خوب نیست!
جالبه نصف بیشتر علما گفتن اگه خدشه وارد میشه ب شیعه نکنید این کار رو! بنظر می رسه، این عمل اشتباه رو اگه جلو بچه ها بکنن دوروز دیگه میشن الگوی بچه ها
امین
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
9
0
آنقدر از زبان مراجع دروغ نگویید…۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
1
3
قمه زدن ، بنوعی نشان دادن آمادگی برای ایثار و فدا کردن جان در راه اسلام و دین است. اما بدلیل ورود بخش جاهل جامعه در این مناسک و تبدیل نیت درونی زنده کننده روح ایثار ، به نوعی ابزار خودنمایی، دستیابی بنوعی معنویت کاذب لحظه ای و مراسمی ، تبدیل شدگی به ابزار لات بازی های سبک سرانه و مواردی همانند ، دیگر به صلاح نیت که اجرا شود. بطور خلاصه ، روح معنوی کار خاموش شده و مظاهر بیرونی و ابزاری آن در قالب خودنمایی و شجاعت اسمی پر رنگ شده است.
از طرف دیگر، هجمه رسانه های بیگانه در این خصوص هم شدت یافته و با زیر سوال بردن مدنیت در جامعه و ترویج خشونت، قصد حمله به دین را دارند.
من هم موافق حرام اعلام کردن این مراسم تا زمان تداوم وضع موجود هستم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین