پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۶۳۲۸
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۳
مدیرکل دفتر ورزش‌های همگانی وزارت ورزش و جوانان گفت: سؤمدیریت در ساختار ورزش وجود دارد و مشهود هم هست، اما نمی‌توانیم برای همه ۵۲ فدراسیون یک نسخه بپیچیم.

شعار سال:حمید بنی‌تمیم، دبیر و نایب‌رئیس پیشین فدراسیون کشتی و مدیرکل دفتر ورزش‌های همگانی وزارت ورزش و جوانان پیرامون بررسی مشکلات ورزش ایران طی سال‌های اخیر اظهار داشت: معضلات اقتصادی که سرمنشأ آن‌ها تحریم‌هاست، به شدت روی سیستم ورزشی شامل وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و فدراسیون‌های ورزشی تأثیرگذار بوده‌اند. فدراسیون‌ها هم آن‌جایی که به‌صورت حرفه‌ای کار می‌کنند، مستقیماً با مسائل ارزی در تقابل و کشاکش هستند که کار را برای‌شان سخت کرده.

او صحبت‌هایش را این‌گونه ادامه داد: بالاخره مسائل امنیتی و عدم واگذاری برخی میزبانی‌های بین‌المللی نیز در مشکلات فعلی مؤثر بوده. از طرفی سیستم درستی هم طی این سال‌ها طراحی و کارآمد نشده که ورزش‌های همگانی به‌صورت رایگان و لااقل ارزان در دسترس عموم قرار بگیرد.
 
بنی‌تمیم با اشاره به لزوم تغییر نگاه‌ها به ورزش‌های همگانی افزود: همه به ورزش‌های همگانی مانند پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری نگاه می‌کنند اما مثلاً در شهر جویبار شاید روزی ۵۰۰ نفر در باشگاه‌های کشتی به کشتی آزاد مشغول باشند یا در اندیمشک، همین حدود به کشتی فرنگی. انگیزه ورود افراد به باشگاه‌ها متفاوت است اما نگاه‌ها به باشگاه‌ها نگاه همگانی نیست. متأسفانه خرج کردن برای توسعه ورزش همگانی به چشم هزینه دیده شده، نه سرمایه‌گذاری.
 
دبیر اسبق فدراسیون کشتی درباره لزوم ورود سازمان‌یافته بخش خصوصی به سازوکار ورزش ایران عنوان داشت: باید از سمت دولت و وزارت‌خانه سوبسیدهایی به باشگاه‌های این‌چنینی تعلق بگیرد تا به‌شکل رایگان به پرورش استعداد مشغول شوند. دستگاه ورزش بایستی از ظرفیت عظیم بخش‌های خصوصی به بهترین نحو استفاده کند که این مورد مستلزم نگرش دیگری‌ست. بخش خصوصی هم نگاه حساب‌گرایانه دارد؛ به‌دنبال سود ۲طرفه و هزینه و برداشت آن است، نمی‌شود توقع هزینه‌کرد یک‌طرفه از آن‌ها داشت.
 
وی هم‌چنین از مسئله افزایش انگیزه اسپانسرها یاد کرد و تأکید داشت: وزارت ورزش و جوانان باید با ارائه برنامه اقتصادی و ورزشی مدون، انگیزه کافی برای تسهیل ورود بخش خصوصی را تأمین کند. برای سرمایه‌گذار خصوصی هیچ توجیهی ندارد که برای خرید ۲۰۰۰ متر زمین جهت تأسیس استخر پول خرج کند و با هزینه‌های گزاف بهره‌برداری، نهایتاً درآمد ۱۰۰ میلیونی داشته باشد.
 
بنی‌تمیم در این باره گفت: دولت باید با اعطای زمین رایگان به چنین ظرفیت‌هایی، انگیزه ساخت و پرداخت را افزایش دهد. البته این انگیزه‌تراشی باید متوازن با جلوگیری از سؤاستفاده‌های مسبوق به سابقه باشد و قوانین محکم و درستی هم وضع شود که با شرایط فعلی کشور تناسب داشته باشد. آن‌قدر قوانین پیچیده شده که خیلی از مدیران ورزشی سمت آن هم نمی‌روند.
 
سرپرست و نایب‌رئیس پیشین فدراسیون کشتی درمورد توسعه زیرساخت‌ها و ایرادات در این مبحث بیان داشت: به عملکرد شرکت توسعه و نگهداری از اماکن ورزشی کشور به‌عنوان بازوی اصلی اقتصادی وزارت ورزش و جوانان نقدهایی جدی وارد است. بسیاری از واگذاری‌ها در این سیستم مورد انتقاد بوده و البته که نظارت درستی هم روی آن‌ها وجود نداشته. سالن چندمنظوره‌ای برای یک سال واگذار می‌شود اما درآمد چشم‌گیری برای وزارت‌خانه ندارد و درنهایت هم مستهلک می‌شود.
 
او در ادامه گفت: خیلی از رشته‌های مهم و مدال‌آور المپیکی زیر سایه فوتسال و فوتبال در این مزایده‌ها دیده نشدند چون این ۲ رشته برای پیمان‌کار پول‌ساز است. در پایان چیزی که برای شرکت و وزارت‌خانه می‌ماند؛ سالن‌ها و ظرفیت‌های تخریب شده و مستهلک است و درآمدی که محقق نشده.
 
بنی‌تمیم درخصوص لزوم تغییر نگرش در شرکت توسعه و نگهداری از اماکن ورزشی کشور اذعان داشت: باید در نحوه واگذاری‌ها و البته اساس‌نامه این شرکت بازنگری جدی صورت بگیرد. کاری که می‌شود با ۳۰ نفر پیش برود، با ۹۰۰ نفر پرسنل که بسیاری از آن‌ها کارآیی هم ندارند مواجه شده و این تعداد پرسنل و این خروجی اندک نشان از فربه شدن سیستم دارد. باید در این موضوعات استانداردسازی لازم صورت بگیرد؛ شرکت مذکور فقط از بودجه وزارت‌خانه برای تأمین حقوق پرسنل هزینه می‌کند و عملاً آورده‌ای اقتصادی ندارد.
 
فرنگی‌کار پیشین تیم ملی کشتی هم‌چنین با توجه به نمایش المپین‌های ایرانی در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو اظهار داشت: نتیجه‌گیری در بازی‌های المپیک ماحصل یک پروسه بیش از ۴ ساله است. سؤمدیریت در ساختار ورزش وجود دارد و مشهود هم هست اما باید استانداردسازی در این قیاس صورت بگیرد. نمی‌توانیم برای همه ۵۲ فدراسیون یک نسخه بپیچیم و بگوئیم در همه‌جا سؤمدیریت باعث چنین اتفاقاتی شده؛ باید منطقی با ماجرا برخورد کرد.
 
مدیرکل دفتر توسعه ورزش‌های همگانی وزارت ورزش و جوانان تصریح داشت: مثلاً فدراسیون فوتبال تاکنون برای کشف و پرورش استعدادها در مناطق محروم چه کرده؟ چرا استان فوتبالیست‌پرور خوزستان مدت‌هاست از ستاره تهی شده؟ می‌گویند زیرساخت‌ها را باید از وزارت آموزش و پرورش طلب کرد، خب وقتی خود ما متولیان ورزش همه چیز را واگذار کنیم، چرا یک وزارت‌خانه دیگر باید به کمک‌مان بیاید؟
 
بنی‌تمیم درباره تعامل وزارت ورزش و جوانان با سایر ارکان دولت عنوان داشت: وزارت ورزش و جوانان بایستی با سایر سیاسیون، دولت‌مردان و وزارت‌خانه‌ها به تعامل مثبت، سازنده و پایدار برسد تا اهداف مشترک محقق شود. سرانه ورزش همگانی که افزایش یابد، نرخ بستری بیمارستانی و هزینه‌های درمانی کاهش خواهد یافت و تأثیر شگرفی در سیستم آموزش و پرورش خواهد داشت. این تعامالات از ملزومات مهم جامعه ورزش در شرایط فعلی‌ست.
 
وی پیرامون پیشنهاد سیدحمید سجادی برای تصدی کرسی وزارت ورزش و جوانان دولت سیزدهم بیان داشت: آقای سجادی از قهرمانان به‌نام ورزش ایران بوده و چهره علمی مناسبی هم دارد که مورد وثوق ورزشی هاست. خواسته جامعه ورزش هم از دولت آقای رئیسی این بود که وزیری از خانواده ورزش برای وزارت‌خانه برگزیند. اگر ورزش بین سیاسیون و اعضای دولت جدید جایگاهی نداشته باشد، سجادی هم نمی‌تواند منشأ تحول بنیادین شود.
 
این مدیر ورزشی در ادامه اذعان داشت: چانه ورزش کوچک برداشته شده و این یعنی ورزش در آخرین اولویت‌های دولت هاست. نگاه کابینه باید به ورزش و ورزش‌کاران تغییر کند و اهمیت زیادی به این حوزه و حوزه جوانان داده شود. وزارت‌خانه جدید باید انگیزه‌ها را برای ورزش قهرمانی بیش‌تر کند؛ مثلاً قوانین استخدامی و معافیت از خدمت سربازی بهبود یابد تا شاهد اقبال بیش‌تری به ورزش باشیم.
 
بنی‌تمیم در پایان گفت: امیدوارم در این دولت و در این وزارت‌خانه، ورزش از یک تفریح لاکچری برای خانواده‌ها به یک موضوع رایگان تبدیل شود. قوانین و مقررات باید تغییر کنند تا مردم به راحتی به ورزش دسترسی داشته باشند که این موضوع در درازمدت باعث پیشرفت واقعی ورزش ایران در رقابت‌های بین‌المللی نیز خواهد شد.
 

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا  ، تاریخ انتشار:  2 شهریور   1400، کدخبر: 1761680، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین