این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم خاطر نشان کرد: برای حل معضلات حوزه جوانان باید تمامی دستگاهها همکاری کرده و دغدغه حل مشکلات جوانان را داشته باشند و در کنار آن وزارت ورزش و جوانان پیگیر حل مشکلات از سایر ارگانها باشد. درواقع ساختار و توان معاونت جوانان در همین حدی است که اکنون شاهد آن هستیم و بیش از این نمیتوان از این معاونت انتظار داشت. اگر تصمیم بر این شود که سازمان جوانان از این وزارتخانه تفکیک شود و به عنوان متولی واحد حوزه جوانان تمام اختیارات را به آن بدهند؛ در آن صورت است که میتوان درباره خوب یا بد بودن عملکرد سازمان یا وزارتخانه جوانان قضاوت کرد.
ادغام سازمان تربیت بدنی و جوانان کار درستی نبوداحمد مازنی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم نیز در اینباره گفت: اگر سابقه ادغام سازمانها را در دولتهای مختلف و در حوزههای مختلف بررسی کنیم در مییابیم که هیچ ادغامی به معنای واقعی ادغام نبوده بلکه نوعی تجمیع بوده است. در این تجمیعها سازمانی را کنار سازمان دیگر قرار داده و سازمانهای تجمیع شده در قالب سازمان جدید کار را ادامه دادهاند و به معنای واقعی ادغام انجام نشده است. در حوزه ورزش و جوانان هم همینطور بود. ضمن این که از اساس، مبنای درستی نبود که سازمان جوانان را در وزارت ورزش ادغام کنند، وزرایی که سر کار آمدند هیچ وقت به معنای واقعی به کارهای زیر ساختی و دراز مدت توجه نکردند. دولتها و مجالس نیز همین ویژگی را داشتند.
وی هم چنین افزود: سال ۹۷در کمیسیون فرهنگی مجلس دهم شاهد بودم که زمانی لایحه شرح وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان توسط دولت به مجلس ارائه داده و در مجلس تصویب شد که فلسفه ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان به صورت جدی زیر سوال رفته بود و دیدگاه جدیدی حاکم بود که باید به شرایط جداسازی این دو سازمان باز گردیم.
مازنی معتقد است که در زمان ادغام این دو سازمان و تشکیل وزارت ورزش و جوانان شرح وظایف و اختیارات وزارتخانه جدید نوشته نشده بود و این در حالی بود که در قانون مربوطه برای تدوین شرح وظایف و اختیارات وزارتخانه ورزش و جوانان زمان تعیین شده بود.
آنچه اتفاق افتاده ادغام نبوده بلکه تجمیع بوده استجوانان شهروندان درجه ۲ وزارت ورزش و جوانانوی با بیان اینکه در سال ۹۷ بحث درست نبودن ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان مطرح و در همان سال شرح وظایف این وزارتخانه تصویب و ابلاغ شد و این امر در حالی بود که باید چند سال پیش از آن شرح وظایف به تصویب میرسید، تصریح کرد: در آن زمان شاهد بودم طرح جداسازی و بازگشت به شرایط قبل هم در مجلس مطرح شد و نمایندگان به دنبال تفکیک این دو سازمان از وزارت ورزش و جوانان بودند. به نظر بنده این ادغام از اساس درست نبوده و آنچه اتفاق افتاده ادغام نبوده بلکه تجمیع بوده است. به طوری که دو سازمان در کنار هم گذاشته شده و یک وزیر برای آن منصوب شده است و در این شرایط حوزه جوانان هم همانند شهروند درجه دو وزارت ورزش و جوانان تلقی شدهاست که متاسفانه کمترین توجه به این بخش را در دولتهای مختلف شاهد بودیم.
مازنی با تاکید بر اینکه مساله اصلی عدم توجه به حوزه جوانان در وزارت ورزش و جوانان به سازمانی شدن و یا وزارتخانه شدن حوزه جوانان باز نمیگردد، تاکید کرد: مساله این نیست که عنوان سازمانی ما چه باشد مساله اصلی ما به این بازمی گردد که چه نگاههایی به حوزه جوانان وجود دارد. تا زمانی که نگاهها و رویکردهای ما مقطعی و روزمره است و آدمهایی که میخواهند تنها چهار سال مسئولیت خود را بگذرانند بر سر کار هستند؛ به نتیجهای نخواهیم رسید.
باید نگاهها به حوزه جوانان اصلاح شودبه گفته وی، بحث ایجاد وزارتخانه یا سازمانی مستقل برای جوانان مساله دوم است و مساله اصلی این است که باید نگاهها به حوزه جوانان اصلاح و از افراد توانمند و دارای دانش و ظرفیتهای مدیریتی کلان و بالا استفاده شود چراکه علیرغم وجود ظرفیتهای بالای انسانی برای مدیریت حوزه جوانان، چه در زمان پیش از ادغام و چه پس از ادغام سازمان ملی جوانان با سازمان تربیت بدنی از این ظرفیتها استفاده نشد.
این نماینده سابق کمیسیون فرهنگی مجلس، تاکید کرد: اگر در بر روی همین پاشنه بچرخد و روال همین باشد از این پس نیز خیلی امیدوار نیستم که تغییر چشم گیری در حوزه جوانان حاصل شود. اصولا در مجموعه حاکیمت نگاه دراز مدت، ریشهای و اساسی به حوزههای مختلف اجتماعی و فرهنگی وجود ندارد و به صورت مقطعی به حوزه جوانان نگاه میشود. فردی برای کسب سمت شعار میدهد و با لابیهایی که انجام میدهد وزیر و یا مسئول حوزه جوانان میشود، اما در عمل اتفاقی نمیافتد. با وجود این نگاه مقطعی طبیعتا نمیتوان کار ریشهای و اساسی انجام داد. من در مجموع نمره خوبی به عملکرد وزارت ورزش و جوانان در حوزه جوانان نمیدهم.
معاونت جوانان، صرقا جایگاهی برای هماهنگی، تسهیل گری و مطالبهگری مسائل جوانانوی در پاسخ به این سوال که در هر دورهای معاون جوانان وزیر ورزش و جوانان معتقد است اختیاراتش محدود به سیاست گذاری حوزه جوانان میشود و به همین دلیل توان بالایی در حوزه رفع ریشهای مشکلات جوانان ندارد، پاسخ داد: وقتی برای موضوع فرابخشی و فرا سازمانی یک سازمان ایجاد میکنند به این معنا است که حوزه مورد بحث مساله مهمی در سطح ملی است و یک سازمان برای پیگیری آن ایجاد شده است. معاونت جوانان و وزارت ورزش و جوانان جایگاه هماهنگی، تسهیل گری، پیگیری و مطالبه گری مسائل جوانان از سایر ارگانها را دارد و این به آن معنا نیست که خودش باید تمام فعالیتها را انجام دهد.
این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، خاطر نشان کرد: جوانان مطالبات فراوانی دارند که هر کدام از اینها مربوط به یک سازمان و تشکیلات نمیشود. اینکه یک وزارت برای جوانان تشکیل میشود یعنی آن وزیر و یا معاون جوانان وزیر باید پیگیر مطالبات جوانان از سایر دستگاهها باشد. اگر مدیر حوزه جوانان بگوید من فقط معاون وزیر هستم و تنها میتوانم در حوزه جوانان سیاست گذاری کنم ادعای درستی نیست. اتفاقا او را برای پیگیری و مطالبه گری همین مسائل منصوب کردهاند؛ بنابراین این ادعای مدیران حوزه جوانان ادعای قابل دفاعی نیست چراکه مدیر قوی میتواند با مطالبهگری و پیگیری از سایر ارگانها نیازهای جوانان را برآورده کند.
وی معتقد است که بخشی از بیتوجهی به مسائل حوزه جوانان در تمام دولتها به ضعف و ناتوانی وزراء و معاونین وزاری ورزش و جوانان و بخشی به بیتوجهی مجموعه حاکیمت و سایر دستگاهها به حوزه جوانان باز میگردد که در مرحله شعار برای جوانان در "عرش" عمل کرده و در مرحله اجرا در "فرش" عمل کردهاند.
تاسیس وزارتخانهای مستقل برای جوانان گامی به جلو استمازنی با بیان اینکه تجربه ادغام سازمانها در کشور ما زیاد بوده است و ما دائما در حال قبض و بسط سازمانها هستیم، درباره ضرورت تشکیل وزارتخانهای مستقل برای جوانان، گفت: فکر میکنم اگر وزیر توانمندی با نگاه جامع و با بهرهگیری از ظرفیت مدیریت کلان در وزارت ورزش و جوانان مستقر شود و یک معاون قوی با اختیارات بالا منصوب کند تا حدی این بی توجهی نسبت به حوزه جوانان حل میشود چراکه در گام نخست مساله تشکیلات حوزه جوانان در اولویت نیست بلکه با همین تغییر نگاه وزیر ورزش و جوانان و با استفاده از نیروهای جوان و مدیریت قوی در وزارت خانه و معاونت جوانان و در عین حال کمک تمام دستگاها میتوان مسائل جوانان را حل کرد. البته در گام بعدی باید در صدد انتزاع سازمان جوانان در قالب وزارت باشیم چراکه تاسیس وزارتخانهای مستقل برای جوانان به دلیل ایجاد شرایطی برای اشراف و نظارت مجلس بر فعالیت مدیران و لزوم پاسخگویی آنها به مجلس میتواند در این مسیر راهگشا و گامی به جلو برای فعال شدن حوزه جوانان باشد.
وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به عدم اجرای قانون تسهیل ازدواج جوانان، وزارت ورزش و جوانان را متولی اصلی اجرای این قانون دانست و تاکید کرد: مسئولیت اصلی اجرا نشدن قانون تسهیل ازدواج جوانان متوجه شخص وزیر ورزش و جوانان است. علاوه بر اینکه متولی اصلی این قانون وزارت ورزش و جوانان است و هم چنان این قانون اجرایی نشده است؛ بسیاری از ماموریتهای دیگری که قانون برای وزیر ورزش و جوانان تعیین کرده و در قانون برنامه ششم توسعه نیز وظایف شفاف و روشنی برای وزیر ورزش و جوانان تعیین شده است که اجرا نشده است.
تدوین بلندپروازانه قانون تسهیل ازدواج جوانانمازنی همچنین درباره اقدامات نمایندگان کمیسیون فرهنگی مجلس دهم در خصوص اجرا شدن قانون تسهیل ازدواج جوانان، یادآور شد: ما در مجلس دهم بسیار پیگیر اجرا شدن این قانون بودیم. اشکالاتی در این قانون بود که اجرای آن را مشکل میکرد چراکه مقداری بلندپروازانه نوشته شده بود و با امکانات و منابعی که در اختیار بود خیلی هماهنگ نبود. از سوی دیگر بخشی از دلیل اجرا نشدن این قانون نیز به نوع رویکردها و نگاه مسئولین برای اولویت قرار دادن ازدواج جوانان باز میگردد. علیرغم اینکه حل مساله جوانان از جمله مسائل اساسی کشور است آقایان این را به طور جدی دنبال نکردند که اگر دنبال میکردند همین قانون میتوانست بسیاری از موانع را از راه ازدواج جوانان بردارد. متاسفانه نگاهها در این حوزه مقطعی، روزمره و متاثر از فضای سیاسی و موجهای ایجاد شده در جامعه است و معلوم است که نتیجه این نگاه منجر به شکست میشود.
وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: قانون تسهیل ازدواج جوانان باید در دولت بررسی شده و دولت سیزدهم در جهت اجرای قانون اقدام کند و در حین اجرا اگر با اشکالی مواجه شدند لایحه بدهند تا برخی موارد این قانون در جهت تناسب با نیاز روز جوانان اصلاح شود. اولویت نخست دولت سیزدهم در حوزه جوانان باید مساله اشتغال باشد. بیکاری مشکلات روانی دارد و مانع شکل گیری نظام خانواده و ازدواج و ایجاد ناآرامیهای اجتماعی، امنیتی و سیاسی میشود.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازایسنا، تاریخ انتشار:۴ شهریور ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۴۰۰۰۶۰۳۰۲۵۲۳، www.isna.ir