پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۹۱۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱
یک استاد دانشگاه گفت: سفره‌ی مردم در این چند سال بسیار کوچک شده است و بسیاری از مردم حتی توان تامین نیاز‌های اولیه‌ی خود را هم ندارند، بنابراین دولت باید نیاز اساسی مردم را تامین کند.
شعار سال: اوضاع وخیم معیشت مردم بر کسی پوشیده نیست؛ آن‌ها دوران بسیار سختی را سپری می‌کنند. افزایش نرخ تورم، گرانی و ناتوانی در تامین کالا‌های اساسی، تحریم، نبود اشتغال و بسیار مسائل و مشکلات دیگر سبب شده تا مردم امید خود را برای بهبود اوضاع از دست بدهند. در این میان دولت جدید از برنامه‌های خود برای کاهش نرخ تورم، بهبود وضعیت معیشت، افزایش اشتغال و تامین کالا‌های اساسی می‌گوید و باز در مقابل برخی از کارشناسان اقتصادی نسبت به افزایش نرخ تورم و بدتر شدنِ اوضاع معیشتی مردم هشدار می‌دهند.

گرچه آنچه طیِ سال‌ها بر مردم و اوضاع اقتصادی آن‌ها گذشته سبب ایجاد بدبینیِ و ناامیدیِ کلی نسبت به آینده شده است، اما اینکه در آینده به کدام سمت خواهیم رفت - بهبود اوضاع معیشتی یا وخیم‌تر شدن اوضاع - به سیاست‌های دولت برمی‌گردد.

تبدیل شرایط کشور از حالت بحرانی به حالت عادی

علی قنبری (عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس) در خصوص اقداماتی که دولت باید برای بهبود وضعیت مردم انجام دهد، گفت: دولت باید سعی کند شرایط کشور را از حالت بحرانی به حالت عادی درآورد و ثبات و امنیت ایجاد کند. برقراری ارتباط با دنیا و بهبود روابط با کشور‌های منطقه موضوع بسیار مهمی است که دولت باید برای خروج از این وضعیت، در این مسیر قدم بردارد.

استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس با تاکید برلزوم تعامل با دنیا گفت: در کنار تغییراتی که باید در سیاست خارجه‌مان داشته باشیم، می‌بایست به فراهم کردن زمینه‌ی مناسب برای سرمایه‌گذاری و افزایش تولید توجه کنیم. همچنین کنترل نقدینگی هم باید مورد توجه تیم اقتصادی دولت قرار بگیرد.

قنبری در ادامه به لزوم افزایش تولید در کشور اشاره کرد و گفت: باید از راه افزایش تولید و اشتغال درآمد مردم را افزایش دهیم چراکه وضعیت در حال حاضر برای مردم بسیار سخت شده و باید اقدامی اساسی در این زمینه صورت بگیرد. یکی دیگر از موضوعات تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار است که دولت باید سعی کند عرضه را مقابل تقاضا تقویت کند.

این استاد دانشگاه گفت: بهبود وضعیت معیشتی مردم و انجام اقدامات مناسب برای کاهش نرخ تورم بستگی به دولت دارد که بخواهد در این مسیر قدم بردارد یا نه؛ همانطور که گفتم اگر تشنج‌زدایی صورت بگیرد و دولت برای سرمایه‌گذاری و رشد و تولید و البته کنترل نقدینگی اولویت قائل شود ما می‌توانیم به خروج از این وضعیت امیدوار باشیم در غیر اینصورت مسلم است که نمی‌توانیم مسیر روشنی پیش رویمان متصور شویم. دولت درواقع باید برای حل این مشکلات برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت داشته باشد تا از این وضعیت خارج شویم و به سمت توسعه حرکت کنیم.
 
دولت مبارزه با فساد را از درون خود شروع کند
عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس به وضعیت دشوار معیشتی مردم اشاره کرد و گفت: سفره‌ی مردم در این چند سال بسیار کوچک شده است و بسیاری از مردم حتی توان تامین نیاز‌های اولیه‌ی خود را هم ندارند، بنابراین دولت باید نیاز اساسی مردم را تامین کند. با توجه به شرایط موجود، مردم باید بتوانند از حداقل‌ها برخوردار باشند و این تامین حداقل‌ها از وظایف دولت است.

تحقق وعده‌های دولت امکان‌پذیر، اما بسیار دشوار است

قنبری به ایجاد شغل پایدار و به تبع آن درآمد پایدار اشاره کرد و گفت: دولت سیزدهم وعده‌هایی داده از جمله اینکه یک میلیون شغل در سال ایجاد خواهد کرد و همچنین وعده‌ی تولید یک میلیون مسکن را در سال داده است. من نمی‌گویم امکان‌پذیر نیست، اما خب رسیدن به این هدفی که دولت تعیین کرده است بسیار سخت است و ما نمی‌دانیم این وعده‌ها را چگونه قرار است عملیاتی کند. اما خب برای تحقق بخشیدن به این وعده‌ها وضعیت خزانه‌ی کشور باید مناسب باشد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: دولت باید درآمد کافی برای تحقق این شعار‌ها را داشته باشد. باید درآمد پایدار داشته باشیم و همچنین بخش خصوصی واقعی و قدرتمند باید فعال باشد. ببینید وقتی سرمایه‌گذاری و تولید در کشور وجود نداشته باشد دولت چگونه می‌خواهد شغل پایدار ایجاد کند؟ بنابراین باید ابتدا زمینه‌ها و زیرساخت‌ها فراهم شود، در واقع دولت ابتدا باید برنامه‌ی عملیاتی خود را برای رسیدن به آنچه می‌گوید ارائه بدهد، منابع را تامین کند و در این مسیر حرکت کند بعد می‌توانیم مطمئن شویم که دولت می‌تواند این شعار‌ها را تحقق ببخشد.

به بخش خصوصیِ خودساخته نیاز داریم نه دولت‌ساخته

قنبری در ادامه با اشاره به صحبتهایش در مورد قدرت گرفتن بخش خصوصی، تاکید کرد: البته بخش خصوصی‌ای که مدنظر من است و معتقدم برای تحقق اهداف اقتصادی و رشد و رونق اقتصادی به آن نیاز داریم، بخشی است که خود ساخته باشد و نه دولت ساخته؛ بخش خصوصی باید بتواند از استقلال برخوردار باشد. آنچه امروز ما می‌بینیم با آنچه واقعا باید باشد متفاوت است. دولت باید زمینه را برای ورود و رقابت بخش خصوصی واقعی فراهم کند.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: در واقع وقتی از افزایش تولید و سرمایه‌گذاری به دست بخش خصوصی صحبت می‌کنم و می‌گویم با رونق این بخش می‌توان فرصت‌های شغلی بسیاری ایجاد کرد، در مورد بخش خصوصی با این ویژگی‌هایی که عرض کردم می‌گویم و نه آن بخش وابسته‌ای که با رانت به وجود آمده استو هیچ استقلالی ندارد.

دولت مبارزه با فساد را از درون خود شروع کند

وی همچنین به تاکید دولت سیزدهم بر مبارزه با فساد اشاره کرد و گفت: بخشی از این فسادی که از آن صحبت می‌شود در همین نهاد‌های رسمی و دولتی است. دولت باید مبارزه با فساد را از درون خود شروع کند. دولت باید مسیر‌های فسادزار را مسدود کند تا فساد اقتصادی هم از بین برود.

قنبری در پایان بار دیگر بر وضعیت معیشتی مردم و اوضاع سختی که برآن‌ها می‌گذرد اشاره کرد و گفت: ادامه‌ی این وضعیت باعث می‌شود امید و ایمان مردم برای بهبود اوضاع و داشتنِ فردایی بهتر روز به روز کاهش پیدا کند و این خود سبب کاهش سرمایه‌ی اجتماعی می‌شود. از این‌رو دولت باید حتما به بهبود وضعیت معیشت مردم توجهی جدی داشته باشد در غیر این صورت ادامه‌ی کار برای دولت بسیار سخت خواهد شد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۴۰۰،کد خبر: ۱۱۳۰۶۲۹، www.ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
0
0
اگر هر کس خودش، خودش رو اصلاح کنه دیگه شاهد فساد نخواهیم بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین