پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۰۹۴۵
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۷
رئیس سابق و عضو شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی این است که ما یک چارچوب کلی برای حقوق کودکان که همه ابعاد مختلف را در نظر بگیرد نداشتیم، گفت: سند ملی کودک و نوجوان فرا قوه‌ای است بنابراین نمی‌توان آن را فقط به قوه قضاییه، مجریه یا مقننه سپرد.
شعار سال: زهرا آیت اللهی، رئیس سابق و عضو شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست خبری سند ملی کودکان و نوجوانان گفت: شورای اجتماعی زنان از سال ۷۸ شروع به بررسی قوانین مربوط به کودکان کرد. از سال ۷۹ تا ۸۳ خیلی تخصصی در این زمینه‌ها از جمله حقوق کودکان، سقط جنین، حضانت کودکان، حقوق کودکان معلول، پایان سن کودکی و... پژوهش‌های گسترده‌ای داشت. بعد‌ها دو سه مورد آن هم تبدیل به قانون شد که یکی از آن مربوط یه حضانت کودک بود.
او با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی این است که ما یک چارچوب کلی برای حقوق کودکان که همه ابعاد مختلف را در نظر بگیرد نداشتیم و حقوق کودک خیلی متفرق شده بود، افزود: به همین جهت کارشناسان مختلف در زمینه کودک به کمک ما آمدند که عمدتا افرادی با تخصص حقوق و فقه بودند.

آیت‌اللهی با اشاره به اینکه در این زمینه یک کار علمی انجام شد، این کار هفت هزار و ۵۰۰ ساعت کار علمی برد و نهایتا یک پیش نویس از آن در سال ۹۵ آماده شد، ادامه داد: مرجع کنوانسیون حقوق کودک و معاون امور زنان ریاست جمهوری اعتراض داشتتد که چرا این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده است.

او ادامه داد: این سند فرا قوه‌ای بوده است بنابراین نمی‌توان آن را فقط به قوه قضاییه، مجریه یا مقننه سپرد.

آیت اللهی افزود: در ۱۱ جلسه به این سند پرداخته شد. یکی از مباحث این بود که این سند را مبنا قرار بدهیم، اما چون از طرفی ما به کنوانسیون کودک ملحق شده بودیم و از طرف دیگر شرط کردیم خلاف اسلام نباشد، بنابراین وجود این سند برای ما ضرورت داشت.

او با اشاره به اینکه کنوانسیون کودک نسبت به نقش‌های جنسیتی تفاوتی قائل نیست، اما ما در این سند ارزش‌های جنسیت دختر و پسر را مشخص کرده‌ایم، بیان کرد: مبنای ما هم آیات، روایات و فقه خودمان بوده است. کنوانسیون کودک همه افراد زیر ۱۸ ساله را یکسان می‌بینید، اما ما در سند خود کودک و نوجوان را از هم تفکیک می‌کنیم.

آیت‌اللهی گفت: نهایتا در زمستان ۹۶ در شورای معین تصویب شد، سپس سند نهایی در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت. فروردین ۹۷ آقای مخبر آن را مصوب کرد، اما رییس جمهور وقت آقای روحانی آن را ابلاغ نکردند و ادله شان این بود که اجرای این سند هزینه بردار بوده ضمن اینکه ما به کنوانسیون حقوق کودک پیوسته ایم و دیگر نیازی به این سند نیست، سپس با روی کار آمدن آقای رییسی در تاریخ ۲۰ شهریور سال ۱۴۰۰ دستور داده شد که این سند ابلاغ شود.

در ادامه مراسم فاطمه بداغی مستشار قضایی اداره کل تدوین لوایح قوه قضاییه در ادامه نشست خبری سند ملی کودکان و نوجوانان گفت: این سند دارای نو‌آوری‌هایی است، به عنوان مثال برای اولین بار مساله رشد کودک و نوجوان در آن تعریف شده است.

بداغی با بیان اینکه این سند به طور خاص بعضی از حقوق را نامبرده که برخی از آنان حق تامین اجتماعی، حق بر مطالعه مفید، حق مالکیت جنین، حق بر متفاوت بودن جنس دختر و پسر، حق بر تغذیه و معیشت حلال، حق بر ایمنی، حق بر رشد عاطفی و ... مواردی است که برای اولین بار به آن پرداخته شده است، تصریح کرد: بحث مصلحت طفل در کنوانسیون حقوق کودک هم مطرح شده، اما ابهام دارد، ولی در سند ملی ما به طور کامل درباره آن تفسیر و تعریف شده است.

او ادامه داد: همین الان برخی از ابعاد این سند بار اجرایی دارد. یکی از موضوعات سند، توسعه رشته‌ها و واحد‌های درسی حوزه حقوق و کودک بوده که بسیار مهم است.

بداغی افزود یکی از نکات، توجه به کودک تکلیف مدار است، انسان از حقوق برخوردار می‌شود تا بتواند نسبت به آن عمل کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از برنا، تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۲۳۹۵۶۳، www.borna.news
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین