پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۲۸۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۴
مدیرعامل انجمن نابینایان استان بوشهر گفت: قانون مناسب سازی محیط برای معلولان تنها محدود به ایجاد رمپ نیست بلکه بسیاری حقوق دیگر است که در جامعه نادیده گرفته می‌شود.
شعار سال: احمد رضا شاکر افزود: هرچند بیشتر رمپ‌های ایجاد شده که به تصور برخی‌ها با ایجاد آن‌ها قانون مناسب سازی را برای معلولان به حد کمال رسانده اند نیز استاندارد نیستند و نبود آن بهتر از بودنشان است.

وی بیان کرد: امروز هنوز شرایط برای معلولان و بویژه نابینایان به گونه‌ای رقم خورده که زندگی را برای این قشر از جامعه سخت کرده است.

شاکر اظهار کرد: هنوز بعد از این همه سرو صدای معلولان در زمینه اجرای صحیح قانون مناسب سازی محیط، اما همچنان در بانک‌ها گیشه‌ای برای خدمات رسانی به معلولان از جمله نابینایان وجود ندارد و این قشر برای انجام کار‌های خود باید التماس دیگران کنند و یا اینکه همراهی با خود داشته باشند و این همان وابستگی است که اگر تنها مسوولان کمی دقت می‌کردند و امکاناتی برای این قشر می‌گذاشتند این مشکل برطرف می‌شد.

مدیرعامل انجمن نابینایان استان بوشهر گفت: این یک حق قانونی است که هر امکاناتی در شهر‌ها به وجود می‌آید باید برای همه افراد جامعه باشد، اما تاکنون سهم معلولان از این امکانات بسیار ناچیز و در بعضی از موارد به طور کلی دیده نشده است.

شاکر با اشاره به معماری ساختمان‌ها و مجتمع‌های بزرگ اظهار کرد: امروز بیشتر مجتمع‌های مسکونی بدون در نظر گرفتن نیاز معلولان احداث می‌شوند.

وی ادامه داد: جامعه معلولان ساختمان ویژه‌ای برای زندگی نمی‌خواهند، چون این افراد تافته جدا بافته نیستند و باید در همین اجتماع و در کنار همین مردم زندگی کنند و صاحبان مجمتمع‌های بزرگ تنها با رعایت اصول و قوانین ساختمان سازی می‌توانند امکان زندگی را برای این قشر از جامعه فراهم کنند.

به گفته شاکر، ۲۰ سال پیش انجمن نابینانان دغدغه باسوادی این قشر را داشت، اما امروز بیشتر بچه‌های نابینا و کم بینا از سطح سواد بالایی برخوردار هستند، اما آنچه آن‌ها را رنج می‌دهد در نظر نگرفتن آن‌ها در رشته‌های مختلف استخدامی است با وجود اینکه قانون سه درصد جذب معلولان وجود دارد.

وی یادآور شد: امروز جامعه نابینایان از نابینایی خود رنج نمی‌برند، چون خداوند توانایی‌های زیادی به این افراد داده و حضور موفق آن‌ها در عرصه‌های مختلف گواهی بر این مدعا است، اما آنچه این قشر از جامعه را رنجور و خسته کرده همین محدودیت‌هاست که منجر به گرفتن حق زندگی از این افراد شده است.

حدود سه هزار نفر نابینا و کم بینای بوشهری از خدمات بهزیستی برخوردار هستند

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان بوشهر گفت: از جمعیت ۲۳هزار و ۷۷۹ معلول زیر پوشش این اداره کل ۱۲.۵درصد معادل ۲هزار و ۹۵۸ نابینا و کم بینا از خدمات بهزیستی بهره‌مند هستند.

محبوبه دهقانی افزود: در زمان حاضر تامین شغل، مسکن و مناسب سازی اماکن عمومی از مهمترین خواسته‌ها و نیاز‌های جامعه معلولان بویژه نابینایان است که با توجه به ماده ۲ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت که به صراحت اعلام کرده تمام نهاد‌ها موظف هستند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌های عمومی و معابر به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آن‌ها برای افراد دارای معلولیت فراهم شود.

وی یکی از مهمترین نیاز‌های نابینایان و کم بینایان تامین وسایل کمک توانبخشی که بیشتر کمک آموزشی هستند، عنوان کرد.

دهقانی اظهار کرد: براساس بررسی‌های به عمل آمده، بیماری‌هایی از جمله آب مروارید، عوامل ژنتیکی و مادرزادی از جمله مهمترین عوامل نابینایی و کم بینایی در استان بوشهر شناسایی شده است.

وی بیان کرد: پیام اصلی روز عصای سفید شنیدن صدای روشندلان و درک مطالبات برحق آنان برای دستیابی به یک زندگی سالم و پویا است، روزی است که به همه ما انسان‌های سالم یادآوری می‌کند شهروندانی هستند که با ایجاد برخی موانع و سد معبر‌ها از سوی جامعه، استقلال از آن‌ها گرفته می‌شود.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان بوشهر ادامه داد: روز عصای سفید و سایر مناسبت‌های مربوط به جامعه معلولان ایجاد فرصت‌های برابر برای همه افراد جامعه را به ما یادآوری می‌کند.

با توجه به توانمندی و قابلیت جامعه افراد دارای معلولیت بویژه نابینایان و کم بینایان امروز این قشر نیازی به ترحم جامعه ندارند بلکه تنها به احترام و توجه جامعه نسبت به حقوق آن‌ها نیاز دارند.

وی اضافه کرد: باید پذیرفت افراد معلول قبل از اینکه معلول باشند انسان و دارای توانمندی‌هایی هستند که باید آن‌ها را باور کرد و به آن‌ها احترام گذاشت.

۱۵ اکتبر ۲۴مهر بعنوان در جهان به نام روز جهانی نابینایان و عصای سفید نامگذاری شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۰، کد خبر: ۸۴۵۰۸۱۸۵، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
0
0
این رمپ ها هم فقط در بعضی از مکانها هست و برای مناسب سازی کارهای خیلی زیادی باید انجام شود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین