پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۴۷۳۸
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۴
خبر صادرات حدودا یک میلیارد دلاری کاهو از اسپانیا برای بسیاری از فعالان کشاورزی کشور این سوال را ایجاد نموده که کشوری با یک سوم مساحت ایران و حدود دو سوم جمعیت کشورمان، کشوری با ۸۵ درصد کشت دیم و ۱۵ درصد کشت آبی (کشت آبی حدود ۳ و نیم میلیون هکتار بوده و در حدود ۵۰ درصد صادرات و ارزش صادراتی را شامل می‌شود) چطور می‌تواند چنین صادراتی را فقط از کاهو رقم بزند؟ مساحت اراضی زراعی ایران حدود ۱۵ میلیون هکتار (حدود ۱۰ درصد از کل اراضی کشور- اراضی کشاورزی در حدود ۱۶ و نیم میلیون هکتار می‌باشند) بوده که از این میزان، در حدود ۵ میلیون هکتار آن آبی و مابقی دیم هستند. کل ارزش صادراتی محصولات کشاورزی ایران در حدود ۲ تا ۳ میلیارد دلار است.
شعار سال: تصاویر سال‌های پیش تولید و نابود سازی کاهو در مزارع کشاورزی استان‌های مختلف را از یاد نبرده ایم. محصولی که برای پرورش به آب زیادی احتیاج داشت و بدلیل ناکارآمدی مدیریتی حاکم بر بخش کشاورزی، بشکلی انتحاری توسط خودکشاورزان از بین می‌رفت. به فیلمی از سال‌های پیش که مرتبط با این موضوع است، نگاه کنید. حال این موارد را مقایسه کنید با صادرات یک میلیارد دلاری کاهو توسط کشور اسپانیا. قضاوت با خودتان و آقای ساداتی نژاد.
 
تعداد بازدید : 32

بر اساس آمار‌های جهانی منتشر شده در سال ۲۰۲۰ ارزش کاهوی صادراتی ۲.۹۳ میلیارد دلار بوده است که این مقدار، افت ۰.۶ درصدی صادرات را نسبت به ۲۰۱۹ نشان می‌دهد.

اسپانیا، ایالات متحده، مکزیک، هلند و ایتالیا؛ ۵ کشور صادر کننده بزرگ کاهو

داده‌های آماری همچنین می‌گوید: پنج کشور «اسپانیا، ایالات متحده، مکزیک، هلند و ایتالیا» بزرگترین تامین کنندگان کاهو در بازار‌های بین المللی هستند. به طوری که در مجموع این ۵ تامین کننده بیش از ۷۶ درصد که معدل سه چهارم محصول صادراتی در سال ۲۰۲۰ می‌شود را تولید و عرضه کرده اند.

در واقع این آمار‌ها می‌گوید: در مدت نامبرده اسپانیا به عنوان صادر کننده برتر ۸۶۴ میلیون دلار کاهو صادر کرده و به این ترتیب بیش از ۲۹ درصد از کل صادرات این محصول را به ثبت رسانده است.

از سوی دیگر این آمار‌ها نشان می‌دهد: ایالات متحده ۱۸ درصد، مکزیک ۱۱ درصد، هلند ۹ درصد و ایتالیا ۵ درصد از کل کاهوی صادراتی را به بازار‌های بین المللی فروخته اند.

۱۵ کشور دنیا مجموعا ۹۵ درصد صادرات کاهو را در ۲۰۲۰ رقم زدند

آمار‌ها همچنین حاکی از این است: چین، بلژیک، فرانسه، آلمان، کانادا، مالزی، لهستان، سوئد، مصر و انگلستان نیز در جایگاه صادراتی ششم تا پانزدهم قرار دارند. به این ترتیب این ۱۵ کشور نامبرده بیش از ۹۵ درصد از صادرات جهانی کاهو را در سال ۲۰۲۰ را از نظر ارزشی، رقم زده اند.

آمار‌ها می‌گوید: در سال ۲۰۲۰ کشور‌های چین، مالزی، مکزیک و بلژیک چهار کشوری هستند که نسبت به سال قبل‌تر محصول کاهوی بیشتری را به بازار‌های بین المللی فروخته اند.

آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد: کشور‌های لهستان، انگلستان، فرانسه، ایتالیا و آمان نیز چهار کشوری هستند که در سال ۲۰۲۰ فروش کاهوی صادراتی خود را از ۱۰ تا ۲۸ درصد کاهش داده اند.
 

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین