پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۱۸۳
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۳
اخبار نسبتا موثقی به دست مان رسیده که انتخاب یک نفر از بین دو گزینه نهایی انتخاب شده برای رئیس کلی بیمه مرکزی در حال انجام و اتمام است. اما سلیمانی امیری امید زیادی به حفظ و بقای جایگاه مدیریتی خود بر بیمه مرکزی دارد. بر اساس شنیده‌ها، متاسفانه ایشان حتی باخبر نیست که چند نماینده دوست و همفکر شان هم پشت شان را بنوعی خالی کرده اند. نشانی شنیده‌ها را به ساختمان سعادت آباد می‌دهیم (احتمالا برای دوستان قابل حدس است). رویداد ۲۴ در نقدی نسبتا تند اقدام به مستند کردن برخی از مشکلات عملکردی و رفتار‌های مدیریتی دوره رئیس کلی سلیمانی امیری نموده است. ورای تائید یا تکذیب جزئیات متن و با توجه به اهمیت موضوع، اقدام به بازنشر آن شده و منتظر دریافت توضیحات بیمه مرکزی در این خصوص هستیم.
شعار سال: اینهم از عجایب مدیریت در ایران است که تازه مسئولانش در روز‌های پایانی به یاد این می‌افتند که کاری انجام دهند و مشکلی حل کنند و خودی نشان دهند؛ البته این اقدام نه برای باز کردن گره از کار خلایق، که برای بازگشت به راس اخبار و حفظ موقعیت مدیریتی است.

دور اول و دوم جابجایی‌های مدیران ارشد با استقرار دولت رئیسی انجام شد و هنوز برخی از این مدیران جابجا نشدند؛ غلامرضا سلیمانی امیری ماکو رئیس کل بیمه مرکزی یکی از همین مدیران است که هنوز فعلا تغییر نکرده، اما زمزمه‌های تغییر او نیز شنیده می‌شود؛ همین زمزمه‌ها البته کافی است تا سلیمانی امیری دست به کار شود و همزمان با جابجایی مدیران ارشد دولتی، به فکر ملاقات مردمی بیفتد!

سلیمانی که از تیر ماه ۱۳۹۷ تا کنون بر صندلی ریاست بیمه مرکزی تکیه زده است، به منظور مصون ماندن از موج تغییرات به تازگی تحرکاتی را آغاز کرده که انجام سفر‌های استانی و برگزاری جلسات ماهیانه ملاقات مردمی بخشی از آنهاست؛ این در حالی است که طی دوره مدیریت بیش از سه ساله او، رویداد ملاقات مردمی پیش‌بینی نشده بود، اما حالا و در دور جدید تغییرات وزیر اقتصاد او برنامه‌های تازه‌ای تدارک دیده است. البته رئیس کل توضیح نداده که در جریان این ملاقات‌ها قرار است کدام مشکل حل شود؟

در اطلاعیه‌ای که توسط بیمه مرکزی صادر شده، اینگونه آمده است: «با توجه به لزوم برگزاری ملاقات چهره به چهره مقامات با مردم به منظور پاسخگویی و حل مشکلات مردمی، دیدار مردمی رئیس ­کل بیمه مرکزی ج. ا. ایران به صورت ماهیانه برگزار می‍‌گردد.» این جمله نیاز به هیچ توضیحی ندارد و خود گویای حجم پوپولیسم نهفته آن است و تنها باید پرسید چرا در این زمان رئیس کل به چنین درک بالایی رسیده است؟

البته ملاقات‌های مردمی تنها اقدام سلیمانی در جریان تغییرات کلان دولت نیست، او تصمیم‌های دیگری نیز در روز‌های آخر گرفته است؛ از جمله صدور مجوز‌های جدید. ماجرا از این قرار است که در حالی که پیشتر بیمه مرکزی اعلام کرده بود ارائه مجوز به شرکت‌های بیمه جنرال متوقف شده است، به تازگی صدور مجوز برای فعالیت شرکت‌های بیمه از سر گرفته شده است.

در دوران ریاست عبدالناصر همتی بر بیمه مرکزی صراحتا سیاست مشخص مجوزدهی به شرکت‌های بیمه تخصصی اعلام و ابلاغ شد به طوری‌که رییس کل وقت مشخصا اعلام کرد بیمه مرکزی دیگر به شرکت‌های غیر تخصصی و مختلط مجوز نمی‌دهد، اما در ماه‌های پایانی دولت روحانی این دستور العمل که توسط همتی ابلاغ شده بود، توسط مدیر بعدی لغو شد و سه مجوز جدید صادر شد. این در حالی بود که مجوز این شرکت‌ها به عنوان شرکت مختلط (اتکایی و عمر) بود که با سیاست‌های اعلام شده بیمه مرکزی همخوانی نداشت و عجیب آنکه خود امیری سیاست‌های ابلاغ شده بیمه مرکزی را نادرست توصیف کرده بود تا به این ترتیب عمر سیاست‌های کلان هر شرکت هم‌اندازه عمر مدیران آن شرکت شود؛ کما آنکه او گفته بود: «مجوز ندادن سختگیرانه است و به جای اینکه مقابل شرکت‌های بیمه‌ای از هر نوع را بگیریم فضا را باز می‌گذاریم!»

از دیگر اقدامات سلیمانی امیری ساخت سریال پرهزینه «پلاک ۱۳» بود که با تامین مالی بیمه مرکزی و سندیکای بیمه‌گران و نیز دریافت مبالغ قابل توجه از شرکت‌های بیمه از شبکه سوم سیما در حال پخش است نیز از جمله همین اقدامات است. تصمیم برای دادن پول به صداوسیما به منظور ساخت چنین سریالی در حالی انجام شد که اولا خود صداوسیما یکی از پولدارترین نهاد‌های کشور است و نیازی به بذل و بخشش بیمه مرکزی، آنهم از جیب شرکت‌های زیرمجموعه بیمه ندارد.

نکته دوم اینکه این سریال چندی پیش کلید خورده و هماکنون در حال پخش است؛ این یعنی درست با تغییرات دولت، پروژه بذل و بخشش به صداوسیما آغاز شده است. سوال اینجاست که اگر قصد گسترش فرهنگ بیمه بود، چرا این اقدام زودتر انجام نشد و درست در آستانه تغییرات مدیران پول به جیب صداوسیما ریخته شد؟ آیا قصد این کار فرهنگ‌سازی بود یا جلب حمایت صداوسیما در میانه جابجایی مدیران ارشد دولت؟ البته خود این تصمیم عجیب و اینکه علی صادقی و اشکان اشتیاق و چهره‌هایی از این دست قرار است چگونه برای این مملکت فرهنگ‌سازی کنند هم موضوع دیگری است که در جای دیگر می‌توان به آن پرداخت.

تمام این اتفاقات را در کنار اتفاقات سال گذشته در صنعت بیمه بگذارید؛ آن زمان در دستوری عجیب، سلیمانی بیمه مرکزی شرکت‌های بیمه را مکلف کرده بود که رپرتاژ آگهی‌های شرکت‌های بیمه را به روزنامه دنیای اقتصاد بدهند و مشخص نبود چرا یک نهاد حاکمیتی باید وارد چنین موضوعاتی شود و در نامه‌ای رسمی سفارش یک مجموعه خاص را بکند!

قبل از آن هم در دستوری عجیب‌تر قرار بود نمایشگاه آنلاین صنعت بیمه با حدود ۱۵ میلیارد تومان هزینه برگزار شود که افشای اسناد آن در رویداد۲۴ باعث شد برگزاری نمایشگاه لغو شود. حالا در جریان تغییرات، دیگر رپرتاژ‌ها به جای رسانه‌های پیشین، به جیب صداوسیما ریخته می‌شود. اکنون دیگر شرایط تغییر کرده است!

در چنین شرایطی، به نظر می‌رسد سلیمانی امیری با طراحی برنامه‌های این‌چنینی به دنبال کسب محبوبیت نزد وزیر اقتصاد و دولت است، در حالی که صنعت بیمه در دوران کنونی به سکانداری با تدبیرتر از او نیاز دارد و شخص وزیر باید هر چه زودتر این تغییر را عملیاتی کند.

سلیمانی امیری در حالی بیش از ۱۰۰۰ روز مدیریت نهاد ناظر صنعت بیمه را در اختیار دارد که برخی ابهامات در فعالیت‌های او پررنگ است. مماشات بی‌سابقه بیمه مرکزی با شرکت بیمه معلم که با تازگی اسنادی از آن منتشر شده است، تخریب برند صنعت بیمه با بروز حواشی ناشایست در شرکت بیمه سرمد و نیز ادامه فعالیت شرکت بیمه میهن با انبوهی از زیان انباشته، تنها بخشی از اقدمات و نتایح فعالیت‌های رئیس کل کنونی بیمه مرکزی است.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از وب سایت رویداد۲۴، تاریخ انتشار:۲۳ آبان۱۴۰۰، کد خبر: www.rouydad24.ir، ۲۸۶۸۲۲
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین