پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۵۷۷۹
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۴
روز جمعه اکانت برنامه جهان آرا در توئیتی نوشت: «مخاطبان همیشه همراه شبکه افق؛ به اطلاع می‌رساند آقای زنگنه وزیر سابق نفت، درخواست حضور در برنامه جهان آرا را مطرح کرده‌اند. با توجه به پرونده قضایی مفتوح درباره #کرسنت در حال بررسی امکان قانونی اجابت حضور ایشان هستیم.»
شعار سال: درحالیکه بیژن زنگنه اعلام کرده بود که دوشنبه هفته جاری در برنامه جهان آرای شبکه افق برای پاسخگویی به اتهامات درباره پرونده کرسنت حضور پیدا خواهد کرد، اما حالا گفته می‌شود که ممکن است حضور زنگنه در این برنامه منتفی شود.

روز پنجشنبه بیژن زنگنه وزیر نفت سابق در دولت روحانی در توییتی اعلام کرد اول آذر ماه برای توضیح درباره پرونده کرسنت به صداوسیما می‌رود.

او نوشت: «قرار شد دوشنبه اول آذر، ساعت ۲۲ در شبکه افق برنامه جهان آرا حاضر شوم و درباره پرونده کرسنت توضیح بدهم. از رییس محترم سازمان صداوسیما می­خواهم که در اولین فرصت شرایط حضورم در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو را نیز فراهم کنند تا نسبت به اتهامات مطرح شده در این برنامه هم روشنگری کنم.»

قرارداد کرسنت در زمان وزارت بیژن زنگنه در دولت اصلاحات بسته شد. پس از آن محمدرضا رحیمی رییس وقت دیوان محاسبات که بعد‌ها معاون اول محمود احمدی‌نژاد شد از وجود فساد گسترده در این قرارداد خبر داد.

پس از اعلام دیوان محاسبات دولت محمود احمدی‌نژاد از اجرا قرار داد سرباز زد و یک پرونده حقوقی پیچیده علیه ایران تنظیم شد. دولت احمدی‌نژاد مدعی بود که با توجه به فساد شکل گرفته در این قرار داد ایران می‌تواند برنده جدال حقوقی باشد.

چندی پیش دادگاه داوری بین‌المللی نتیجه یکی از پرونده‌های مربوط به قرارداد کرسنت را اعلام کرد. براین اساس ایران ۶۰۷.۵ میلیون دلار معادل ۱۵ هزار میلیارد تومان باید جریمه پرداخت کند.

در همین حال گفته می‌شود که داوری دوم با ادعای بسیار بزرگتر در حال انجام است و جلسه نهایی آن در اکتبر سال آینده (۲۰۲۲) در پاریس تعیین شده است که انتظار می‌رود رقم نهایی خسارت در سال بعد در ۲۰۲۳ باشد.

حالا با محکوم شدن ایران مخالفان اصولگرای دولت پیشین بیژن زنگنه را در این رابطه متهم می‌کنند. نصرالله پژمانفر نماینده مشهد و نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس هم از رییس قوه قضائیه خواست پرونده «کرسنت» را دوباره فعال کند. او در برنامه جهان آرا حضور یافت و بیژن زنگنه را متهم کرد.

در جریان این برنامه امیرحسین ثابتی مجری آن در توئیتی نوشت: "از آقای زنگنه وزیر سابق نفت نیز دعوت کردیم، اما گفتند آقای پژمانفر در حد من نیست! لذا قرار شد هفته بعد ایشان جداگانه تشریف بیاورند. "

به این ترتیب برای اولین بار شرایطی محیا شد تا زنگنه درباره قرارداد کرسنت شفاف‌سازی کند و ناگفته‌های خود را بیان کند.

با وجود اینکه هم مجری برنامه و هم زنگنه حضور در جهان آرا را تائید کردند، اما پنج‌شنبه شب توئیتی منتسب به حجت الاسلام مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور منتشر شد. در این توئیت آمده است: "در کجای دنیا به مدیری که فساد اقتصادی سنگین دارد و کیفرخواست برایش صادر شده، آنتن تلویزیون می‌دهند. پیشنهاد می‌کنم جوابگوی اعمالتان باشید. "

ساعتی پس از انتشار این توئیت قوه قضائیه اعلام کرد که مرتضوی مقدم اکانت توئیتر ندارد و اکانت‌های منتسب به او جعلی است.

با این وجود به نظر می‌رسد احتمال عدم حضور زنگنه در تلویزیون وجود دارد. روز جمعه اکانت برنامه جهان آرا در توئیتی نوشت: «مخاطبان همیشه همراه شبکه افق؛ به اطلاع می‌رساند آقای زنگنه وزیر سابق نفت، درخواست حضور در برنامه جهان آرا را مطرح کرده‌اند. با توجه به پرونده قضایی مفتوح درباره #کرسنت در حال بررسی امکان قانونی اجابت حضور ایشان هستیم.»

این اعلام برنامه جهان آرا در واقع به این معناست که ممکن است بیژن زنگنه ممنوع المصاحبه شده باشد.

در همین رابطه امروز خبرگزاری فارس به نقل از کاربران خود از صدا و سیما خواست "دادن تریبون یک طرفه به متهم ردیف اول پرونده کرسنت خودداری کند. " به نوشته فارس زنگنه "با حضور در دادگاه علنی از خود دفاع نماید. "


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از فرارو، تاریخ انتشار:۳۰ آبان۱۴۰۰، کد خبر: fararu.com، ۵۱۵۶۹۲
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین